عقربه شفافیت روی «۱۰:۱۰ دقیقه»؛

نعمت بخش: معتقد به مافیای خودرو نیستم/ مردم خودشان را جای خودروسازان بگذارند/ شورای رقابت زیان هنگفتی به خودروسازان وارد کرد

نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان میهمان بیست و هفتمین برنامه «۱۰:۱۰ دقیقه» باشگاه خبرنگاران جوان است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در بیست و هفتمین برنامه «۱۰:۱۰ دقیقه» باشگاه خبرنگاران جوان حضور یافت.

نعمت بخش در این برنامه درباره  افزایش قیمت خودروها، برکناری مدیرعامل سایپا، خودروی شخصی خود و...  صحبت کرد.

گفتنی است، برنامه «۱۰:۱۰ دقیقه» یک گفت‌وگوی رو در روست که قرار است به شفافیت فضای سیاسی کشور کمک کند و ابهامات موجود در ذهن مخاطبان در حوزه‌های مختلف را با حضور یک میهمان شاخص مرتبط با آن حوزه، به صورت صریح در یک زمان ۴۵ دقیقه ای بررسی کند.

این برنامه که در باشگاه خبرنگاران جوان تولید می‌شود، یکشنبه شب‌ها ساعت ۱۰:۱۰ دقیقه شب روی سایت این مجموعه قرار می‌گیرد؛ لذا مخاطبان می‌توانند با مراجعه به صفحه اول سایت باشگاه خبرنگاران جوان به نشانی www.yjc.ir به تماشای آن بنشینند.

افزایش پلکانی قیمت خودرو به دلیل مراعات حال مردم است/شورای رقابت زیان هنگفتی به خودروسازان وارد کرده است/دولت مدیون سهامداران ایران خودرو و سایپا است

سلام شب شما بخیر باشد به ۱۰:۱۰ دقیقه این هفته خوش آمدید، من وحید ایمانی هستم و مثل هفته‌های گذشته مجددا قرار است با برنامه ۱۰:۱۰ در خدمت شما باشم، مهمان برنامه امروز ما آقای احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران هستند که قبول زحمت کردند و محبت کردند به برنامه خودشون ۱۰:۱۰ دقیقه تشریف آوردند.

نعمت بخش: خواهش می کنم در خدمتتان هستم.

عنوان می شود شما خیلی زود عصبانی می شوید؛ من اول برنامه خواستم از شما یک قولی بگیرم اجازه بدهید که ما همه سوال‌هایی که در حوزه خودرو وجود دارد از شما بپرسیم حتی سوال‌هایی که اشتباه است و شما قول بدهید با صبر در این برنامه به این سوالات پاسخ بدهید.

نعمت بخش: ان شاالله امیدواریم.

افزایش قیمت خودرو با مجوز انجام شد

 اجازه بدهید از مسائل روز شروع کنم این روز‌ها به صورت مرتب مردم با افزایش قیمت خودرو مواجه هستند آیا این افزایش قیمت‌ها با مجوز  اتفاق می‌افتد یا خیر؟

.نعمت بخش:بسم الله الرحمن الرحیم؛ بله این افزایش قیمت‌ها با مجوز اتفاق افتاده  است

از چه ارگانی مجوز دریافت شده است؟

نعمت بخش: اجازه بدهید یک تاریخچه‌ای خدمتتان ارائه کنم، خودرو‌های زیر ۴۵ میلیون تومان در شوراری رقابت بررسی می شد و قیمت گذاری آنجا صورت می گرفت که در ادامه  همه را توضیح می دهم.

 بله بفرمایید

نعمت بخش:  بنا بر مشکلاتی که در تصمیم گیری های  شورای رقابت وجود داشت شرکت‌های خودروساز سالیانه زیان‌های زیادی را متحمل می شدند. آقای شریعتمداری وزیر پیشین صنعت،  طرحی را به کمیته اقتصادی سران قوه ارائه کردند و به این دلایلی که بنده خدمتتان عرض خواهم کردم، موافقت کردند که قیمت گذاری از شورای رقابت گرفته شود.

زمانی که گفته شد بر اساس مصوبه سال ۹۰ شورای اقتصاد، خودرو کالای انحصاری است، ما گرفتار شورای رقابت شدیم. در ابتدا قرار بود شورای رقابت تورم بخشی بانک مرکزی را هر سه ماه یکبار بر قیمت‌ها اعمال کند، اما این کار را انجام نداد و پس از یک سال تاخیر در اجرا با ترسیم فرمول من درآوردی، زمانی که نرخ تورم بخشی را از بانک مرکزی می‌گرفتند، ۵ درصد از قیمت تمام شده خودرو را کم می‌کردند، ۲.۵ درصد به عنوان بهره وری و ۲.۵ درصد به دلیل کیفیت خودرو.

افزایش پلکانی قیمت خودرو به دلیل مراعات حال مردم است/شورای رقابت زیان هنگفتی به خودروسازان وارد کرده است/دولت مدیون سهامداران ایران خودرو و سایپا است

این در حالی است که اداره کل خودرو و نیروی محرکه وزارت صمت بر اساس معیار‌هایی که تعیین کرده، اعلام کرد که کیفیت خودرو بهتر شده است اما شورای رقابت اعلام کرد که کفایت نمی‌کند و یا می‌گفتند بهره وری شما کم است در حالی که ما در سال ۱۳۹۰ یک میلیون و ۶۵۰ هزار خودرو تولید کردیم که بیشترین آمار خودرو سازی کشور است و بعد از آن مرتب به دلیل مسائلی که در کشور بود میزان تولید کاهش یافت و از سوی دیگر اجازه اخراج و یا تعدیل کارگران و کارکنان را نداشتیم.

شورای رقابت زیان میلیاردی به شرکت های خودروسازی وارد کرد

یکی از دلایل عدم بهره وری، وجود کارکنان مازاد است و از سویی دولت اجازه نمی‌داد که نیروی انسانی را تعدیل کنیم به همین دلیل مجبور بودیم حقوق اضافه بدهیم و از طرفی شورای رقابت به دلیل کاهش بهره وری ۲.۵ درصد از رقم تورم بانک مرکزی کم می کرد؛ این باعث شد  از سال ۹۱ که ما گرفتار شورای رقابت شدیم میلیارد‌ها تومان زیان کنیم.

در یک برنامه تلویزیونی که با حضور آقای شیوا رئیس شورای رقابت برگزار شد استدلالی کردم پس از آن با جهانگیری معاون اول رئیس جمهور دیدار داشتیم با استناد به آن و صحبت‌های آقای شریعتمداری تصویب شد که از شورای رقابت خروج کنیم و سازمان حمایت قیمت گذاری را انجام دهد.

ببینید بالاخره شورای رقابت یک مجموعه قانونی بوده و زیر نظر سازمان استاندارد و مطابق با استاندار‌های این سازمان فعالیت می‌کند حتما معیار‌هایی داشته است  و حالا اینکه شما می فرمایید قیمت‌های من درآوردی بوده با این حال یک سری کارشناسی می‌کردند برای ارزش گذاری خودرو، چرا قبول نمی‌کردید؟

نعمت بخش: بحث قبول کردن ما نیست؛ عملکرد این تصمیمات نشان از زیان خودروسازان را دارد.

در جلسه مناظره با شیوا رئیس شورای رقابت، لیست افزایش قیمت از اسفند ۹۴ تا آبان ۹۷ را با ذکر قیمت مواد اولیه بیان کردم که ایشان مسخره کردند، گفتم بنده تمام مواد اولیه تولید خودرو را در این لیست آوردم، به  طور مثال  در تولید سمند ۱۰۰ کیلو آلومینیوم مصرف می‌شود که  قیمتش ۶۱۰۰ تومان بوده و  در حال حاضر ۲۶ هزار شده است یعنی ۴۲۶ درصد افزایش قیمت داشته است.

 از عدد و ارقام بیرون بیایم و یکسری بحث‌ها را با هم کنیم و ماشین حساب جلوی من نیست که بخواهیم ضرب و تقسیم کنیم

نعمت بخش: من به شما میگم تا شما کنترل کنید.

آخر سر با قیمت‌هایی که شما می‌گویید مثلا قیمت سمند چند است؟

نعمت بخش: اجازه بدید دو دوتا چهارتا است.

کسی میدونه قیمت سمند چند است؟

نعمت بخش: قیمت سمند ۵۳ میلون تومان است، بخواهیم این‌ها را ضرب و تقسیم کنم، من اینجا نمی‌خواهم این‌ها را ضرب و تقسیم کنم.

شریعتمداری به تنهایی نمی توانست قیمت خودرو را افزایش دهد

آیا وقتی شورای رقابت حذف شد، انجمن خودروسازان همه قیمت هایی که باید به مروز زمان اضافه می‌کردند می خواهند یک جا اضافه کنند؟

نعمت بخش: اصلا این گونه نیست شما اجازه ندادید من صحبت‌های خود را ادامه بدهم، جزییات رو عنوان نمی‌کنم، اما آلومینیوم ۴۲۶ درصد و مواد پلمیری ۳۷۰ درصد ورقه فولادی ۲۷۰ درصد گران شده است یک قلم را ذکر می‌کنم در یک خودرو سمند ۵۱ کیلو مواد پلیمیری مصرف می‌شود این قیمتش ۴ هزار تومان بوده الان ۱۴۸۰۰ تومان شده است. در همین یک مورد به خاطر افزایش مواد پلمیری ۶ میلیون تومان قیمت خودرو در یک قلم افزایش داشته است.

طی سه سال گذشته ۱۲.۵ درصد اجازه افزایش قیمت داشتیم و برای همین شرکت‌ها زیان ده شدند، در حالی که بنده و انجمن خودرو سازان چنین تصمیمی نگرفتیم و در افزایش قیمت کمیسیون تصمیم گیرنده بود، حتی شریعتمداری هم به تنهایی نمی‌توانست قیمت خودرو را افزایش دهد.

سازمان حمایت مو را از ماست بیرون می کشد

افزایش قیمت‌های اخیر از کجا مجوز گرفته است؟

نعمت بخش:  قدرت کارشناسی سازمان حمایت ۱۰ برابر بیشتر از شورای رقابت است یعنی مو را از ماست بیرون می‌کشند چون چندین سال در قیمت گذاری خودرو و سایر کالا‌ها بودند به مسائل  اشراف دارند و خیلی از هزینه‌های خودرو سازان را نیز نمی‌پذیرند.

پروسه به این صورت شد که در سازمان حمایت اسناد و مدارک خودرو سازان بررسی می‌شود  بعد کمیته خودرو نظرات خود را اعمال می‌کند و بعد از آن ستاد تنظیم بازار تصمیم نهایی را  ابلاغ می کند.

پس ستاد تنظیم بازار قیمت خودور را افزایش داده است، چون من می خواهم در هر بخش نتیجه گیری کنیم و جلو بریم اگر این افزایش قیمت نتیجه ستاد تنظیم بازار است پس چرا باید مدیرعامل سایپا به به خاطر افزایش قیمت خودرو برکنار شود؟

نعمت بخش: اجازه بدهید ما وارد بحث‌ها و باز‌ی های سیاسی نشویم، چون اعتقاد دارم که باید نظر هر دو  طرف را بشنویم.

مدیرعامل سایپا به دلیل افزایش قیمت خودرو برکنار نشد

 چرا ما در این برنامه همه چیز را شفاف اعلام می‌کنیم حالا ما میخواهیم برداشت شما را به عنوان دبیر انجمن خودرو سازان بدانیم؟

نعمت بخش: برداشت من این است که آقای سروش به دلیل افزایش قیمت خودرو برکنار نشد و به نظرم هر وزیری که سرکار می‌آید، علاقمند است با مدیرهایی کار کند که از لحاظ فکری به وی نزدیک‌تر هستند. شخصا اینگونه برداشت می‌کنم، چون افزایش قیمت صورت گرفته بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار است و بنده جایی از وزیر صنعت نشنیده ام آقای رحمانی عنوان کند که به دلیل افزایش قیمت خودرو رییس سایپا را برکنار کردیم این نظر افکار عمومی است که اینگونه برداشت کرده است.

اما در  رسانه‌ها اینگونه مطرح شد.

نعمت بخش: اما به هرترتیب افزایش قیمت همچنان به قوت خود باقی است و کار جلو می رود.

اگر قرار است افزایش قیمت ها به دلیل افزایش مواد اولیه صورت بگیرد چرا این طرح یکباره صورت نمی‌گیرد، مثلا قیمت سمند را ۶۰ میلیون اعلام کنیم، در حالی که قیمت خودرو به تدریج هر باره ۵ تا ۶ میلیون گران می‌شود؟ آن هم در شرایطی که قیمت ارز در بازار ثباتی دارد و این برای مردم توجیه پذیر نیست؟

آقای ایمانی من انتظار دارم از شما به عنوان مجری در مقام قضاوت ننشینید، بنده در دیدار با مدیر سابق صدا وسیما یک انتقادی کردم مبنی بر اینکه مجریان در مقام قضاوت قرار  می گیرند اما مردم باید قضاوت کنند.

من در مقام قضاوت قرار نگرفتم و تنها سوال خود را پرسیدم.

نعمت بخش: این تصمیم ستاد تنظیم بازار است و برداشت من این است که با افزایش ۳۰ درصدی قیمت خودرو، رسانه‌ها و روزنامه ها جوی بر علیه وزرات صنعت و خودروسازان راه انداختند که اگر یک مرتبه قیمت خودرو را ۱۰۰ درصد افزایش می‌دادیم ممکن بود انقلاب در کشور رخ دهد.

افزایش پلکانی قیمت خودرو به دلیل مراعات حال مردم است/شورای رقابت زیان هنگفتی به خودروسازان وارد کرده است/دولت مدیون سهامداران ایران خودرو و سایپا است

دو خودرو ساز در ۶ ماه اول سال ۵۵۰۰ میلیارد تومان ضرر کردند

اقای نعمت بخش شما تند قضاوت می‌کنید شما دوست دارید افزایش قیمت شکل بگیرد و مردم اعلام نارضایتی کنند، اما تلویزیون و رسانه‌ها به این نارضایتی نپردازند؟

نعمت بخش: این خیلی مهم است  که مردم بدانند با قیمت گذاری که برای خودرو سازان تا آبان صورت گرفته، این دو خودرو ساز در ۶ ماه اول سال ۵۵۰۰ میلیارد تومان ضرر کردند و این به دلایلی مانند افزایش ۴۷۵ درصدی و ۲۵۰ درصدی و ۳۷۰ درصدی مواد اولیه است که در ابتدای بحث به آن پرداختم با این حال ۳۰ درصد قیمت خودرو افزایش یافت که در این میان همه به آن نیز اعتراض کردند مگر مدیران خودروسازی می‌توانند معجزه کنند در حالی که مواد اولیه تولید به صورت میانگین بین  ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد افزایش داشته است خودرو سازان باید چکار کنند با این افزایش ۳۰ درصد قیمت در شش ماه اول ۵۵۰۰ میلیارد تومان زیان کردند و در نه ماه این زیان به  ۱۰هزار و ۸۴۰ میلیارد تومان رسید  که به دلیل حضور این دو شرکت در بورس اسناد آن موجود و شفاف است.

حکم شورای رقابت را رئیس جمهور امضا می‌کند و هم سیستم که سازمان حمایت و کمیته خودرو و ستاد تنطیم بازار را  دولت مشخص می‌کند. در قانون برنامه پنجم آمده اگر دولت قیمت گذاری کالایی را کمتر از واقعی انجام بدهد موظف است که کمک زیان بدهد که این کار را نکردند.

اگر دولت کمک زیان خودروسازان را پرداخت نکند مدیون سهامداران ایران خودرو و سایپا هستند

بنده  از همین برنامه به  آقای نوبخت و رئیس جمهور اعلام می کنم که شما با دست خودتان باعث شدید این دو خودرو ساز  بیچاره شوند و بیش از ۱۰ هزار میلیارد زیان به آنها وارد کردید. به استناد قانون ماده ۱۰۱ برنامه پنجم توسعه دولت باید کمک زیان را به خودرو سازان بدهند، اگر این کار را نکند دولت مدیون سهام داران ایران خودرو سایپا هستند و خیلی از مردم با سود سهام همین کارخانه‌ها امرار معاش می‌کنند اگر این کار را نکنند گویی دولت دست در جیب مردم کرده است.

جناب نعمت بخش دارید از سوال من طفره می روید و سوالم این بود که چرا یکباره افزایش قیمت انجام نمی‌شود؟

نعمت بخش: عرض کردم مراعات حال مردم را کردند.

 این افزایش تدریجی قیمت به نحوی که شما عنوان کردید بازار را ملتهب کرده است؟بهتر نیست شکل دیگری را انتخاب کنید؟

نعمت بخش:این همه قیمت در مملکت اضافه شده مشکلی ندارد و تنها خودرو مهم است، به طور نمونه شیری که از ۲ هزار تومان به ۵ هزار تومان رسید و در سبد غذایی کل مردم است التهاب ایجاد نمی کند؟ اما خودرو که در بهترین وضعیت امسال یک میلیون دستگاه تولید شده است و سالانه تنها یک میلیون مشتری در بازار دارد و  ۷۹ میلیون دیگر خورو نمی‌خرند التهاب ایجاد می کند؟  اینجاست که می گویم قضاوت می‌کنید.

خودرو بازار را ملتهب نکرد حتی خوراکی ها ۳۰ درصد افزایش داشتند

ما در مورد همه مسائل صحبت می‌کنیم ما ظرفیت تولید یک برنامه درهفته را  داریم و در صورت مشاهده سایر  رسانه ها متوجه خواهید شد همکاران ما به سایر مسائل مانند خوراک و شیر می‌پردازند و حالا قرعه به من افتاده است که در مسائل خودرو  با شما گفتگو کنم.

نعمت بخش: بنده عرض کردم خودرو بازار را ملتهب نکرده است. این حرف را قبول ندارم دلیلش این است که کلیه خوراکی‌ها گران شده است و مردم می‌دانند و لازم نیست اسم بیاورم، بسیاری از خوراکی‌ها بالای ۳۰ درصد افزایش داشته اند، اما بازار ملتهب نشده است، این هم می گذرد. شما می‌فرمایید دلار الان ثابت شده است و ما حرفی نداریم و دلار در بازار آزاد ۱۱ هزار تومان و در نیما ۹ هزار تومان است.

ارزبری هر خودرو بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار است

اگه بشود قیمت دلار را اعلام نکنید که نگویند ما قیمت دلار را برای افزایش اعلام کردیم.

نعمت بخش: خودرو سازی که از ارز مبادلاتی ۳ هزار تومانی استفاده می‌کرد، در کنار افزایش وحشتناک مواد اولیه تولید خودرو، تغییر قیمت دلار نیمایی از ۳ هزار تومان به ۹ هزار تومان رسیده است. بالاخره هر خودروسازی بخشی از نیاز‌های خود را خارج وارد می‌کند و قطعه سازان نیز را شامل می‌شود . ایر بگ و‌ سیستم ترمز ای بی اس و خیلی از اقلام که در کشور تولید نمی‌شود ارزبری دارد که ارزبری آن  بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار است و همین ارز از ۳ تومان به ۹ تومان رسیده است و مواد اولیه از ۴۳۶ درصد افزایش داشته است.

آقای نعمت بخش مگر کل خودرو‌های ما با قیمت ارز تامین می‌شود؟

نعمت بخش: آقای ایمانی گوش نمی‌کنید من می گویم خودرو متشکل از این اقلام است و هیچی غیر این نیست.

تولیدکنندگان مواد اولیه در کشور خودروسازان را بدبخت کردند

مگر ما در کشور آلومینیوم نداریم؟

نعمت بخش: آلومینیوم در کشور داریم اما  از ۶ هزار تومان به ۲۶ هزار تومان رسیده است و ۴۲۶ درصد افزایش داشته است در حالی که این قیمت برای خودرو ساز است که آلومینیوم را با خرید انبوه انجام می‌دهد وخریداران خرد نمی توانند با این قیمت الومینیوم تهیه کنند، بنده  حرفم این است که وابستگی ما به خارج  کم شده است ولی همین داخلی‌ها خودروسازان را بیچاره کردند.

در اتاق بازرگانی ایران که من بنده عضو آن هستم در حال بررسی این موضوع هستیم که همه کالاها باید رقابتی باشند، چه دلایلی دارد پتروشیمی‌های ها و آلومینیومی ها و فولادسازان ۵۰ تا  ۶۰ درصد قیمت‌ها را بالا ببرند و پایین دستی‌ها بخواهند زیان کنند دور از انصاف است.

خودروسازان نمی توانند معجزه کنند

نعمت بخش: شما الان به بورس بروید بعضی از شرکت‌های داخلی سود بالا می‌برند و من قبول دارم که بخش زیادی از قطعات خودرو در داخل تولید می شود، اما همین افزایش قیمت داخلی‌ها صنعت خودرو را بدبخت کرده است و آن‌ها سه برابر شده است به نظر شما چکار کنیم وقتی که قیمت ار زو مواد اولیه افزایش یافته است ما نمی‌توانیم معجزه کنیم ما ۳۰ درصد اضافه کردیم گفتند داریم جامعه را به هم می زنیم.

خلف وعده خودروسازان در تحویل خودرو عمدی نیست

این روز‌ها در کنار افزایش قیمت که صحبت کردیم، خلف وعده‌های که خودروسازان در تامین قطعات دارند که صدای مردم را درآورده است و نظر دارند که این تاخیر‌ها از روی عمد است، انصافا خودرو‌ها در تامین قطعات مشکل دارند؟

نعمت بخش: به صراحت اعلام کنم هیچ عمدی وجود ندارد اتفاقا آقای سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور از بس این مسائل مطرح شد شخصا به همراه کارشناسان به ایران خودرو مراجعه کردند و اذعان کردند عمدی در کار نیست.

وقتی شما مجبور هستید یک خودرو را با قیمت پایین‌تر از قیمت تمام شده بفروشید یعنی هر خودرویی که ما دست مردم می‌دادیم هزینه تمام شده خود را در نمی آورد و توان خودرو ساز کاهش می یابد و به دنبال آن  پول قطعه سازان را هم نمی شود داد، در حال حاضر قطعه سازان ۱۵ هزار میلیارد تومان از ما طلب دارند. اگر دولت دخالت نمی‌کرد و اگر روال عادی آن طی می‌شد آن ده هزار میلیارد تومان زیان که من به شما عرض کردم را به قطعه ساز می‌دادیم که قطعه سازان مجبور نشود ۱۳۰ هزار نیرو تعدیل کند و قطعه سازی را رها کند. الان حدود ۸۰ هزار دستگاه خودرو ناقص در کارخانه وجود دارد که هزینه‌های زیادی برای خودرو سازان دارد.

اگر خودرو‌های ناقص وجود دارد چرا خودرو سازان اقدام به فروش و پیش فروش می‌کند؟ مگر طبق مصوبه هییت وزیران هر خودرو ساز نباید پیش از فروش خودرو از تامین قطعات و تجهیزات اطمینان پیدا کند.

نعمت بخش: این یکی از موضوعاتی که هست که باید وزیر سابق صنعت مورد سوال قرار گیرد که چرا دستور پیش فروش خودرو با قیمت قطعی را داده است می دانید قیمت قطعی برای خودرو ساز زیان دارد و همش زیان است منتها تصمیمی  است که در ستاد تنظیم بازار گرفته شده. بله من هم معتقد هستم نباید این کار را می‌کردند و یکی از اشکالات این است که خودور سازان ایران مانند سایپا و ایران خودرو مدیرانش را وزارت صنعت انتخاب می‌کند و حرف شنوی دارند و نگاه هایی  به کل مملکت دارند. بحث نقدینگی و پول جمع کردن مطرح می شود و باید  از خودشان سوال کنند که چرا  خودرو سازان را مجبور به پیش فروش کردند و این همه زیان به سهام داران ایران خودور و سایپا زدند.

فروش فوری خودرو به دلیل تعدیل شرایط قیمتی حاشیه بازار است

 اگر در تامین قطعات با مشکل مواجه هستیم چطوری بعضی از خودرو‌ها با افزایش قیمت سر و کله شون در بازار پیدا میشه وفروش فوری می‌گذارند.

نعمت بخش: سوالاتون را واضح مطرح بفرمایید.

اگر با کمبود قطعات مواجه هستیم چطور برخی از خودرو‌سازان  فروش فوری انجام  می دهند؟

نعمت بخش :بله این تصمیم فروش فوری در ستاد تنطیم بازار گرفته شده است بببیند برای بار‌ها در اخبار و مصاحبه‌های خود دلایلی که آورده ام یکی از دلایل این بود وقتی پیش فروش آغاز می‌شود و یک ربع ظرفیت پر می‌شود دلیلش اختلاف قیمت بازار و کارخانه‌ها بود.

افزایش پلکانی قیمت خودرو به دلیل مراعات حال مردم است/شورای رقابت زیان هنگفتی به خودروسازان وارد کرده است/دولت مدیون سهامداران ایران خودرو و سایپا است

برای اینکه مردم می‌دانند در خودرو ارز بری دارد و از طرفی می‌دانند شورای رقابت و سیستم بعدی سرکوب مالی انجام می‌دهند و اجازه نمی‌دهند قیمت کارخانه بالا برود از این رو هجوم می‌ آورند برای خرید تا وقت دریافت آن را بفروشند. ما تنها راهی که پیشنهاد دادیم این بود که قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین شود تا دست دلالان قطع شود و تصمیمی که پس از دوسال گرفتند.

بار‌ها اعلام کردیم که هنگام پیش فروش خودرو ایران خودرو و سایپا، اعلام شود موقعی که نوبت تحویل خودرو خریدار بود هرچقدر که حاشیه بازار بود سود مشارکت را کم می‌کنیم و مابقی را از شما می‌گیرم که در این صورت میزان تقاضا ۹۰ درصد کاهش می‌یابد برای اینکه کسانی می‌آمدند سرمایه گذاری می‌کردند که با درصد بالایی بفروشند.

فروش خودرو در حاشیه قیمت بازار می تواند گره گشا باشد

نعمت بخش: اخیرا شروع به فروش به قیمت حاشیه بازار کردند. در گذشته کمیته خودرو مصوبه داشته وقتی می‌توانند تحویل فوری بفروشند که تعهدات معوق نداشته باشند که تصمیم درستی گرفته اند، اما با توجه به شرایط کنونی که خودروسازان ۳۰۰ هزار خودرو معوق دارند، ما برای اینکه حاشیه بازار را بیاریم پایین مصوب شد ۲۰ درصد تولیدات را کاری نداشته باشیم که تعهد معوق داریم. برای کنترل قیمت بازار قرار شد ۲۰ درصد تولیدات بازار را با قیمت ۵ درصد کمتر از بازار در حاشیه بازار بفروشیم و ۸۰ درصد برای تعهدات بفروشیم. برای همین است که علی رغم بالا رفتن قیمت خودرو، قیمت حاشیه بازار پایین آمده است. اگر قیمت ۲۰۶ در بازار ۶۰ میلیون است به خودرو ساز اجازه بدهیم یک هفته خودرو را به قیمت ۵۸ به بازار بدهد هفته بعد قیمت کمتر می شود  وقتی خود کارخانه کمتر از حاشیه بازار بدهد قیمت کمتر می شود و مسئولان به این نتیجه رسیدند که این روش درستی است لذا برای کنترل حاشیه بازار خودرو چشم پوشی از تعهدات به خودور‌های معوق شد.

خودروسازان نمی توانند معجزه کنند

مردم ضرر نمی‌کنند؟ چون به خیلی از مردم به بهانه نبود قطعات خودرو تحویل داده نمی‌شود و معوق مانده است.

نعمت بخش: مامخلص مردم هستیم و عذرخواهی کردم، اما تاخیری که به وجود آمده مقصر ما نیستیم، تقصیر سیستمی است که گردن ما انداخته  و باعث ضعیف شدن خودور ساز شده است، منتها مردمی که تعهد معوق دارند خودرو ساز موظف است جریمه دیرکرد بدهد آقای ایمانی سود مشارکت ۱۸ درصد تا زمان تحویل خودرو است و پس از دیرکرد تحویل ۱۲ درصد به آن اضافه می شود و ۳۰ درصد خواهد شد که مردم از آن زیانی نمی‌کنند متوجه شدید زیان تاخیر را خودرو ساز پذیرفته است و مکلف است که بپردازد.

بانک مرکزی همکاری با ما نداشته است 

 چرا در زمان عقد قرارداد و تعاملات با چین و سایر کشور‌های همسو،  پیش بینی‌های لازم انجام نشد و قطعات مورد نیاز ما دپو نشد؟

نعمت بخش: وقتی ترامپ اعلام کرد که تحریم‌های طی ۶ ماه آینده باز خواهد گشت و اگر در جریان باشید اولین تحریم‌ها مربوط به خودرو بود ، کمیته‌ای در وزارت صنعت برگزار شد و در این کمیته براورد کردیم نیاز برای هفت و هشت ماه صنعت خودرو چقدر است و براورد شد بانک مرکزی باید  ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارز به صنعت خودرو بدهد و بیش از ده نامه معاون وزیر اسبق صنعت اقای صالحی نیا به معاونت ارزی به ریاست احمد عراقچی نوشت که معاونت ارزی با ما همکاری لازم را انجام نداد و در واقع از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار تنها ۷۰۰ میلیون دلار پرداخت شد. اگر کامل داده می‌شد ما شرمنده متقاضیان خرید ساندرو و ال ۹۰ نمی شدیم، اکنون ۳۵ هزار دستگاه آن را نمی‌توانیم تحویل دهیم. بانک مرکزی در زمان سیف همکاری مناسبی با ما نداشته است ، منابع مالی دادند اما کافی نبود در صورت تامین منابع مالی ما می‌توانستیم برای ۹ ماه قطعه ذخیره کنیم و بعد از آن با استفاده از کشور‌های دیگر و فشار به تولیدکنندگان داخل این کار را جلو ببریم، اما بانک مرکزی همکاری نداشت.

طبق صحبت‌هایی که شما مطرح کردید موی لای درز اقدامات خودرو سازان نمی‌رود و دقیق دقیق انجام می‌دهند و مقصر بقیه هستند.

نعمت بخش : این است که می گویم شما قضاوت می‌کنید.

این برداشت شخصی من است من هرسوالی که از شما می پرسم به هیچ وجه خودروساز متهم نیست

مردم خودشان را جای خودروسازان قرار دهند

الان یک سوالی که از بخش شهروند خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان و فضای مجازی بار‌ها و بار‌ها مطرح می‌شود و درخواست می‌کنند سوال مطرح شود شما خودتون را بگذارید جای مردم، مردم با کلی حساب و کتاب بنا بر اطلاعیه شما وسایلشون را فروختند و پول جمع کرده اند الان فضا طوری است که مردم برای تامین معیشت خود از شیوه‌های متفاوتی استفاده می‌کنند یک ماشین را ثبت نام کردند الان می گویند ماشین نداریم و یا به جای ماشین ثبت نامی محصول دیگر ببر و یا پول واریز کن شما خودتون را بگذارید جای مردم چه حسی دارید؟

نعمت بخش: من به مردم حق می دهم، اما شرایط کشور شرایط نرمالی نیست، ببینید شما گویی مدیران خودرو سازی را در استخری انداختید که به حای آب، از رب گوجه  پر است و می گویند شنا کن مگر می شود؟.  ترامپ با علم به اهمیت خودرو ساز‌ی این صنعت را مشمول تحریم کرد و اشتغالزایی این صنعت مهم است در حالت عادی ما آفتاب به آفتاب ۲۵۰۰ تریلی از سرتاسر کشور برای ایران قطعه می‌آوردند  و ترامپ با علم به اهمیت آن دست گذاشته روی این صنعت حساس.

من عذر خواهی کردم، اما مردم خود را به جای خودرو ساز بگذارند و ببیند چه کاری می‌شود انجام داد.

آقای نعمت بخش من کاری ندارم که گروه خودرو ساز چه مشکلی دارد برای این گروه از مردم چه برنامه ای دارید؟

نعمت بخش: دو ستاد در خودرو سازی در قسمت فروش تشکیل شده است که آمادگی پاسخگویی به سوالات مردم را دارند. آن چیزی که بنده اطلاع دارم  برای خودرو‌هایی که اصلا نمی توانیم تحویل دهیم اعلام شده که از بین خودروهای موجود یک دستگاه دیگر انتخاب کند و یا سود مشارکت به همراه دیرکرد را از خودرو ساز را دریافت کند، اما کار دیگری را نمی‌تواند انجام دهد. در مورد خودرو‌هایی که امکان تحویل آن‌ها وجود دارد، اما تاخیر دارد جریمه تاخیر می‌دهند در این شرایط حداکثر سود بانک ۱۸ درصد است، اما خودرو سازان با پرداخت ۳۰ درصد سود بخشی از خسارت مصرف کنندگان را تامین می‌کنند.

خودتان جای خودرو ساز  قرار دهید چکار می کنید وقتی به شما پاسخ میدهم شما می گوید مو لای درزش نمی رود  ما گفتیم منابع مالی تخصیص داده نمی‌شود مشکل از این جاست.

اعتقاد به مافیای صنعت خودرو ندارم/با خصوصی سازی مافیای گفته شده از بین می رود

 موضوعی را بی رودربایستی بیان کنم در صنعت خودرو  مافیا وجود دارد که مانع از سروسامان گرفتند صنعت خودرو می‌شود؟

نعمت بخش: من معتقد به مافیا نیستم.به نظر من دولت نمی تواند به عنوان یک بنگاه دار خوب باشد و باید ساختار صنعت خودرو سازی تغییر کند و خوشبختانه بنا به مصوبه مجلس، دولت باید ظرف ۳ سال سهم خود را به طور کامل به بخش خصوصی واگذار کند. اگر خصوصی سازی به طور کامل انجام شود شاید مافیایی که شما می گویید برطرف شد اما من همچین حسی نداشتم که مافیا وجود داشته باشد.

به دلیل شایستگی و تجربه در سمت خود ابقا شدم

 مدیران بالایی حوزه خودرو عوض می‌شوند و مدیران میانی ثابت می‌مانند یه سوال می‌پرسم اجازه بدهید یک سوالی بپرسم، ولی قول بدهید نارحت نشوید، نحوه انتخاب شما چگونه بود؟

نعمت بخش: بنده  درخواست بازنشستگی کردم.۱۴ سال مدیرکل وزارت خانه صنعت بودم آقایان خودرو سازان به سراغ من آمدند که مسئولیت انجمن را به عهده بگیرم، من گناهکارم؟

ما هر سال مجمع داریم و دوباره انتخاب می‌کنند و صورت جلسه مجمع می آید برای اطلاع از این کار کافی است که مکاتبه‌ای کنید یا تماس  با مدیران خودرو ساز بگیرید و از آن‌ها بپرسید. هر وقت که نخواستند من می‌روم.من هیچوقت درخواست کار ندادم و همیشه دعوت به همکاری شدم . من شاگرد اول دانشگاه تهران بودم و استاد گلسرخی در دانشگاه تهران درس میداد که دانشجویان خبره را به شرکت خاور می‌برد ایشون من را به خاور برد و بعد ظهر آنجا کار میکردم، استخدام شدم و بعد سایپا بعد سازمان گسترش تجارت و وزارتخانه. تا به حال درخواستی برای کار نکردم . خودرو سازان به دلیل اشراف بنده به مسائل خودرو از من تقاضا کردند که دبیر انجمن شوم. بنده بیشتر به دلیل مدیریت و اشراف کلی که به قوانین و وقانون گذاری و تعرفه خودرو دارم برای این سمت انتخاب شدم، شما اگر نارحتی دارید می‌توانید فرمایش بفرمایید من را بردارند.

اگر خصوصی سازی واقعی انجام شود مشکلات حل می شود

نه خواهش می‌کنم من نمی‌خوام شما را نارحت و عصبانی کنم برای همین سوالاتم را آرام می‌پرسم که شما هم نارحت نشوید این امکان وجود دارد به طور مثال وحید ایمانی در صنعت خودرو مدیری جوان است که می‌تواند با نگاه نو وارد صنعت خودرو شود و جایگزین شما نوعی شود و تحولی ایجاد کند؟

نعمت بخش: اگر خصوصی سازی واقعی انجام شود بخش خصوصی خودش می‌داند چکار کند از سرمایه اش استفاده کند مشتری را راضی کند و توسعه محسوس صورت بگیرد ضمن اینکه انجمن خودروسازان بر اساس اساس نامه انجمن هدف آن ایجاد همگرایی بین خودرو سازان است و اگر دولت ظلمی به این صنعت کند، انجمن بتواند حرف خود را بزند. شاید این حرفا را هر کسی نتواند عنوان کند، در بودجه با حضور در کمیسیون‌های صنعت حرف خود را بزند. ما برای حفظ این صنعت تلاش می کنیم.

اینکه شما می‌گویید چرا بنده را انتخاب کردند من نمی‌خواهم از خودم تعریف کنم من خودم کلی عیب و ایراد دارم شاید به دلیل پختگی در این کار باشد اگر شما بروید تمام ngo‌ها را بررسی کنید خواهید دید که مدیران آن‌ها از میان افراد مسن و با تجربه انتخاب می‌شود.

بازار خودرو کشور انحصاری نیست

یک ایرادی که به صنعت خودرو می شود گرفت انحصار بازار در دست ایران خودور و سایپا است؛ اگر اجازه می دادیم خودروسازان خارجی نیز در بازار حضور پیدا می‌کردند کیفیت و قیمت خودر‌وها مناسب‌تر می شد؟

نعمت بخش: انجمن خودروسازان شرایط خاصی برای پذیرفتن اعضای جدید دارد و هر خودروسازی که می‌خواهد عضو شود باید سه سال از پرونده تولید آن گذشته باشد و در  این سه سال ۳۰ درصد ظرفیت تولید پروانه را پر کرده باشد و بدنام هم نباشد به طور مثال پیش فروش به موقع داشته باشد جواب مردم را بدهد و اگر پروانه بهره برداری ۱۰ هزار خودرو داشته باشد، حداقل ۳ هزار خودرو تولید کرده باشد ، در این صورت عضویت آن را می‌پذیریم با این شرایط ۲۶ عضو داریم که بخش خصوصی است مدیران خودرو، کرمان خودرو، گروه بهمن؛ دیار خودرو است و در بخش خودرو‌های سنگین الا ماشالا ما تولیدکننده داریم.

نعمت بخش: افزایش پلکانی قیمت خودرو به دلیل مراعات حال مردم است/شورای رقابت زیان هنگفتی به خودروسازان وارد کرد/دولت مدیون سهامداران ایران خودرو و سایپا است

شرکت های دانش بنیان در صورت کاهش هزینه های تولید می توانند با خودروسازان کار کنند

الان بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان گلایه مندی‌ از عدم استقبال خودروسازان از خرید قطعات با فناوری نانو تولید شده در شرکت‌های دانش بنیان دارند؟

نعمت بخش:من به صراحت اعلام می‌کنم و تعهد می‌دهم اگر قطعه‌ای که در حوزه نانو تولید می‌کنند نرخ آن پایین‌تر از قیمت فعلی باشد ما دستشان را می‌بوسیم، ولی وقتی در شرایط فشار قیمت هستم نمی‌توانم هزینه‌های تولید را افزایش دهم، اگر چیزی که دارند انجام می‌دهند با مواد اولیه که تولید کردند قیمتش از قیمت فعلی بازار پایین‌تر باشد خودرو سازان استقبال می‌کنند و در پی کاهش هزینه‌های تولید به منظور افزایش سود هستند.

 اگر شما اجازه بدید قطعات پیشنهاد تولید شده در شرکت‌های دانش بنیان به تولید انبوه برسد مسلما قیمت تولید کاهش خواهد یافت.

نعمت بخش: شرکت‌های دانش بنیان بیایند اعلام کنند که هزینه‌های تولید انبوه قطعات آن‌ها پایین‌تر می‌شود، اما چه تضمینی برای این قول وجود دارد،در صورت عدم اجرای آن شرکت‌های خودرو ساز چیکار باید کند؟.  به شرط اینکه تولید انبوه قطعات آن‌ها قیمتش پایین‌تر از قیمت فعلی باشد شما مطمئن باش که خودروسازان با بستن قرارداد، محصولات آن‌ها را می‌خرند، ولی اگر گرانتر باشد شرمنده ما نمی‌توانیم قیمت خودرو را بالاتر ببریم.

بریم یک سوال شخصی بپرسیم امیدوارم ناراحت نشید الان چه خودرویی سوار می شوید؟

نعمت بخش : سراتو سوارم، اینکه شما عنوان میکنی من عصبانی شدم به این موضوع برمی گردد که دو جوان به دفتر من آمدند و از من سوال پرسیدند که چه خودرویی سوار میشی. من گفتم مگان بعد آن جوان به من گفت: چرا مثل ما پراید سوار نمیشی که من عصبانی شدم از سوال و البته باید جواب میدادم زمانی که من همسن شما بودم رنو ۵ سوار میشدم. متاسفانه به دلیل قیاس این جوان بیست ساله با من ۶۵ ساله عصبانی شدم.

جدیدا تعزیرات حکومتی اعلام کرده است که خودرو‌های یک خودروساز داخلی دچار مشکل است و باید ضمن اعلام فراخوان عمومی نسبت به جمع آوری خودرو و تعمیرات آن اقدام کند شما اطلاعی از این شرکت دارید؟ اما این شرکت هنوز واکنشی نداشته است.

نعمت بخش: ای کاش  یک رونوشت به ما به عنوان انجمن می‌دادند که ما درجریان واقع میشدیم، ولی به صراحت اعلام می‌کنم خودرو سازان ما از لحاظ آلایندگی توسط سازمان حفاظت محیط زیست و از لحاظ ایمنی و عملکرد از سوی سازمان ملی استاندارد تایید می‌شوند و در صورت مشکل در بخش عملکرد مطمئنا اجازه شماره گذاری  به آن‌ها داده نمی‌شود.

خیلی ممنون

نعمت بخش : دیدید عصبانی نشدم.

خیلی خوشحالم که دعوت ما را پذیرفتید

نعمت بخش: ما آرزو می‌کنیم خودروسازان بتوانند مشکلات را برطرف کنند و بدانید که خودروسازان هم از نارضایتی مردم نگران هستند و معتقدیم یک مشتری راضی کلی مشتری می‌آورد.

تمام تلاش ما در این برنامه این است که مشکلات مردم را بازگو کنیم

نعمت بخش:ما همه می‌دانیم یک مشتری راضی می‌تواند چندین مشتری فراهم کند، خودروسازان گرفتار شدند ۸۰ هزار خودرو ناقص مانده است که باید قطعه اش بیاد تا تحویل بدهیم. قول‌های وزیر صنعت مبنی بر پرداخت ۱۲ هزار میلیارد تسهیلات به این صنعت داده شده است که البته بنا به ماده ۱۰۱ قانون برنامه پنجم توسعه، دولت زیانی که به خودرو سازان داده است باید به عنوان کمک زیان پرداخت کند تا خودرو سازان بتوانند بدهی خود را به قطعه سازان پرداخت کنند و افزایش تولید را تسریع بخشیم، چون در ماه دو خودرو ساز نزدیک به ۶ هزار خودور تولید می‌کردند که این رقم اکنون به ۲ هزار دستگاه رسیده است.

خیلی ممنون

نعمت بخش: خواهش می کنم.

خدانگهدار

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۰۲ اسفند ۱۳۹۷
بقول خودت ارزبری هر خودرو بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار است
خب معادل ٢٥٠٠ دلار هم غير ارزي حساب كنيم رو هم ميشه ٥٠٠٠ دلار
اگه دلار ده هزار تومنم حساب كنيم بازم مثلا ال نود نباس از پنجاه ميليون بيشتر باشه
Iran (Islamic Republic of)
دلسوز
۱۶:۱۷ ۰۱ اسفند ۱۳۹۷
سلام ، مشکل اینه که این ارابه های ساخت داخل توان رقابت با خودرو های حتی چینی رو هم ندارن، چه برسه به کره ایی و اروپایی، بعد هم این آمار ارقام که داده میشه کی میدونه ایشون راست میگه؟ الان که سایتوباز کردن و با این اسما تحویل یک ماهه خوب مردم رو دارن خالی میکنن مردم واقعا اگه خودشونو جای این خودرو سازا بذارن اصلا نباید این خودرو های بی امکانات و بدرد نخور رو بخرن، شما امتحان واقعی انجام بدین یعنی تعرفه ی خودروهای وارداتی رو پایین بیارین ببینین کسی این چهار چرخه هارو میخره، خوب اینا حمایت میشن و مردم هم دارن سختیشو میکشن چون کسی نیست بگه خودروی 206 با موتور فرانسوی رو من خریدم ده میلیون الان این خودرو با کیفیت فوق العاده پایین داره هشتاد میلیون معامله میشه. تاسفباره من که شرمم میشه خودرو سازان رو نمیدونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۶ ۰۹ بهمن ۱۳۹۷
پس کاملا مشخص شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۰۹ بهمن ۱۳۹۷
ای بابا قدیم ها یک پیکان صفر را به ملت می دادند 17000تومان وضرر نمی کردند. حالا یک پراید به خلق اله می دهند 40000000تومان ومی گویند ضرر می کنیم خودتان قضاوت کنید .
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۳:۵۰ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
چی بگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۰ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
این قصه سردراز دارد مثل اینکه این افزایش قیمت خودرو تاقیامت ادامه دارد هرچه قیمت هارا بالا مبردند باز هم می گویند ضرر می کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۰ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
مردم بمیرند برای این خودروسازان که بیچاره ها به نان شب شان محتاجند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۲ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
این مرد خودش ازمافیای خودرو هستند.کی اینا محاکمه خواهند شدبه جرم کشتار جاده ای...
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۴۸ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
کاش میشد مطمئن بشم نظرم رو میخونه....
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۲۸ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
مگه چین و ژاپن چی از ما بیشتر داشتن؟؟؟؟ تلاش کردند فکر کردن مدیر شایسته گذاشتن. آدم پاسخگو مسئول گذاشتن در راس کار نتیجه اش شد بهترین خودرو ها .... کی میگه خودرو سازی انحصاری نیست جز این آدم؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۱:۴۷ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
این آقا عامل اصلی مافیای خود رو ساز هاست ، بروید تحقیق کنید این عین واقعیت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
یاد صف خرید خودرو افتادم.
Iran (Islamic Republic of)
جوادی
۲۰:۵۷ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
هیچ ماست فروشی نمیگه ماست من ترشه. پیدا کنید پرتقال فروش را......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۲ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
الان دو ماه از وعده تحویل خودرو ام میگذره چی شد پس
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۴۹ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
هر شرکت و بنگاه اقتصادی که شش ماه ضرر بده ورشکسته و پروندش بسته میشه اماااااااا معجزه اینجاست که با گذشت پنجاه سال تولید وفروش به ضرر ،هر روز هم چاق تر میشوند
Iran (Islamic Republic of)
فرزند ایران
۱۹:۴۴ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
از ماست فروش میپرسه ماستت ترشه
حتمآ توقع داره بگه آره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
ماصنعت خودرو نخوایم کیو باید ببینیم وقتی با پول این قراضه های مونتاژیتون میشه بهترین ماشین هارو خرید چرا ظلم در حق ملت میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
آقای نوربخش فرض کن که حالا خانواده و زن و بچه ات میخوان خودرو بخرن آیا بنظر با این قیمتهای نجومی به نسل آینده خودت هم ضرر نمی‌رسانی!! ما مردم هم، همه هیچ !!!!
آیا مشورت با کره و ژاپن با این مدیریت میتواند رقابت کند و همپای آنان در عرصه جهانی بدود؟؟؟؟!!!!
پس بفکر اساسی تر باشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
آقای فرهیخته و محترم!!!!!
برید برای خودروسازی مدیر خارجی و سرپرست خارجی بیارید ببینید چطور تولید چند برابر و کیفیت هم بیشتر و قیمت هم رقابتی تر میشه ،اینقدر دلسوز خودروسازانی یکم هم بفکر جیب مردم باش
خودروسازی این نیست راه را اشتباه میرید؟؟؟؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
کدوم عقل سلیمی قبول میکنه که بابت این خودروهای بی کیفیت اینهمه پول باید پرداخت بشه در ضمن اینا خودشون و خانوداده هاشون همه از خودروهای خارجی استفاده میکنن
Iran (Islamic Republic of)
کامران
۱۶:۱۹ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
آقای نعمت بخش تو ایران هیچی سرجاش نیست نه خودروساز سرجاشه نه مردم سرجاشونن نه شماها میتونین خودتونو جای مردم بزارین ونه مردم میتونن خودشونو جای خودروساز بزارن!!
چرا نمیرید چنتا مشاور بازنشسته از خودرو سازای معتبر دنیا وردارین بیارین لاقل کمک دستتون بزارین بعد اگه موفقیتی بود بگید ماکردیم اگه هم گند زدین بندازین گردن امریکا و انگلیس دیگه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۰۴ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
سکان امور را به جوانان متعهد و متخصص داخلی بدهید .
آنوقت می بینید که در کمتر از 5 سال از بسیاری از برندهای مطرح دنیا پیشی می گیریم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۱ ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
وزیر جوان هم شد غیر گرانی ملت خیری ازش ندیدند وزیر ارتباطات آذری جهرمی با یه طرح ریجستری یه شبه قیمت گوشی رو چهار - پنج برابر کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
این آقا که شاگرد اول دانشگاه تهران بوده میگه برای تولید سمند 51 کیلو پلیمر لازمه که کیلویی 10800 تومن گرون شده. بعد نتیجه گرفته که همین یک قلم حدود 6 میلیون تومن قیمت تمام شده سمند رو بالا برده.
من که هرجور حساب کردم به این عدد نرسیدم:
550800=10800×51
حالا 600هزار تومن کجا و 6 میلیون تومن کجا!
احتمالا با همین محاسبات دقیق به این قیمت های کذایی رسیدن!!
تازه این آقا نخبه بوده!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
این آقای شاگرد اول دانشگاه تهران میگه در سمند 51 کیلو پلیمر استفاده میشه که کیلویی 10800 تومان گرون شده و همین یه مورد حدود 6 میلیون قیمت تمام شده سمند رو بالا برده.
من که هرجور حساب کردم ، به 6 میلیون نرسیدم:
550800=51×10800
حالا 600هزار تومان کجا و 6 میلیون تومن کجا!
احتمالا همه محاسبات دقیقشون این طوریه که قیمت های کذایی برای خودرو اعلام می کنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
کجا دنبال مافیا میگردید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
من خودم يكدستگاه جك اس 5 اتومات در خردادماه امسال از كرمان موتور طي قرارداد با قيمت قطعي خريداري نمودم جهت تحويل در بهمن ماه ولي متاسفانه نه تنها تاكنون دعوت نامه تحويل خودرو برايم ارسال نشده (بنابر اظهارات نمايندگي در سال آينده تحويل خواهد شد) بلكه اعلام شده كه خودرهاي اين شركت مبلغي حدود 35 ميليون تومان براي تمامي خودروهاي افزايش قيمت داشته و اين موضوع حتي شامل قراردادهاي قيمت قطعي نيز مي باشد.چرا كسي بر خودرو سازان نظارت ندارد تا از حقوق مردم و صرف كننده حمايت نمايند؟؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
چرانمیگید خودرو سازها خودشون را جاجای مردم بذارن
چرا خودروسازها خودرویی که خودشون میسازن سوار نمیشن
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۳:۵۲ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
آقای محترم شما استعفا بدی خیلی از مشکلات حل میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۳ ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
استعفا بده ؟! مگه میشه ؟!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
از دانشگاه مالک اشتر و امام علی می خواهیم که به خودروسازی ورود کنه.
اصلا اون نفر بر که ارتش ساخت را بسازید برای مردم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
سیستم ربوی نهایتا به بن بست میرسه و زیان ده میشه!! این سنت خداست! وضعیت اسفبار خودروسازان و بانکها و موسسات مالی کشور بخاطر دریافت و اخذ وجوه ربوی است!!! تا ربا از معاملات و قراردادهاتون حذف نشه، قطعا اوضاع ازین بدتر میشه که بهتر نمیشه!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
شما خودرو سازان از قصد و غرض خودرو به بازار نمیدین تا قیمتها بالا بره. آخه شما قیمت تعیین میکنید چرا به مردم تحویل نمیدید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
باید لبمون رو بدوزیم و لال بشیم چون حرف ما مردم به جایی نمیرسه....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
گوش شنوایی نیست که بشنوه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
واقعا مسخره است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
#فقط صداقت
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۲:۳۷ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
مردم آهن کیلویی 4000 تومن را میخرن خودرو کیلویی بود اگر هشت تن بود 24000000 پول بهترین ماشین این میشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
یک پیشنهاد به قوه قضاییه:

خودروسازها یک سری ادله دارند.

مصرف کنندگان هم نماینده بفرستند و قوه قضاییه عادلانه حکم بده.

چرا مناظره فقط یک طرفه یارو میاد صحبت می کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
گرونی را شاید بخان توجیه کنن اما له شدن این ملت در پراید و دیگر خودروهای بی کیفیت قرن بوق که توجیه هرگز نخواهد شد کجاست این ادعای علم و صنعت و پیشرفت در ایران
Iran (Islamic Republic of)
کیان
۱۲:۱۴ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
40 سال تحمل کردیم این خودرو ساز ها را و هنوز با این همه حمایت از پس تولید یک پراید و سمند در حد تویوتا بر نمی آیند!!! یک روز گفتند فلان ماشین به بالای 90 درصد تولید داخل رسید!!!! اعتماد کردیم...... امروز همان خودرو را میگویند ارز بر است!!!! الکی عنصر اصلی رفتار و گفتار عمده مدیران خودرو سازانمان شده است!!!! حالا امروز میگویند مردم خودشان را جای خودرو ساز ها بگذارند!!!!!!! واقعا این حرف است؟ آقای محترم شما رسما طرفداری کردی از خودرو ساز ها و تکلیفت کاملا روشن است!!!! دولت 5 سال فقط به یک خودروی یاریس ژاپنی بدون گمرگ اجازه ورود بدهد نتیجه را ببینیم. بگذارید بعد 40 سال رنج و مرارت تحمل قیمت چند برابر و کیفیت یک دهم، مردم هم 5 سال حلاوت نجات از خودرو ساز را بچشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۹ ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
دقیقا با این اوضاع بی کیفیت خودروها و قیمتهای نجومی چه اصراری به تولید و حمایت از تولید بی کیفیت داخلی هست اینا باید بسته بشه جنس بی کیفیت قالب مردم نکنن مردم پولی که بابت این ها مبدن به خودرو خارجی بدن مردم هم راضی به ضرر اینا نیستند مردم هم مثل مسولین و .. میخوان از خودرو خارجی و با کیفیت استفاده بکنن
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۲:۱۱ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
اقای محترم در این مدت طولانی این واحدهای تحقیق و توسعه شما چه کار می کردند که حتی یک کوپی برداری هم نتوانستن بکنند و با یک تحریم شما قادر به تولید نیستید!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۱۲:۱۰ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
اقای محترم به فریاد مردم برسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۹ ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
آقای محترم ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
این همه سال دبیر انجمن نمی ماند. دلال خودرو مگه کیه؟ همین افرادی که خودروسازی را به اینجا کشوندند و سالهای سال دبیر و مدیر خودروسازی اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
بدون اینکه تغییری در کیفیت خودرو بدن پراید هفت میلیونی رو کردند سی و هفت میلیون
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۲:۰۳ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
خودروسازی دنیا به سمت هوشمند سازی و خودروهای خودران و سوخت پاک و هیبرید حرکت می کند ولی ما چرا باید 30 سال پراید و 405 و ... محصولات بی کیفیت و ناایمن سوار شویم که موجب می شود سالی 22 هزار نفر از هموطنان کشته شوند.
300 هزار نفر مصدوم و معلول و زنان بی سرپرست را نیز در نظر بگیرید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
مردم همیشه باید خودشونو جای شما بذارن. از مغازه دار تا وزیر انتظار دارن مردم خودشونو یذارن جای اونا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
هیچوقت مردم نمیتونن خودشون رو جای شماها بذارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
البته باید هم بگه مافیا نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
"مردم خودشان را جای خودروسازان قرار دهند"

من می گم چه کار می کنم:

1- تمام قیمت ها و شرکا را شفافسازی می کنم و می گم، حقوق کارگر ، حقوق سرکارگر و پرسنل اینقدر و خرج هم اینقدر. کسی پیشنهاد مدیریت بهتری داره بیاد تو سایت بزاره و مردم نظر بدن و بهترین راهکار را اجرا کنم.

2-سفرهای خارجی مدیران و مسئولین خودروسازی که اضافه است را لغو می کنم تا صرفه جویی بشه

3-حقوق را با توجه به توانمندی و کارایی می دم. الان مدیر خودروساز که صبح میاد صبحانه و ایسنتا چک می کنه باید از اون مدیری که واقعا کار می کنه بیشتر بگیره، چون بر اساس مدرک تحصیلی و حقوق می دید و نه بر اساس تقوا و مهارت.

4- پروژه تو دانشگاه تعریف می کنم تا با هزینه کمتر مشکل حل بشه و مدیران ناظر و قاضی باشند.

5- با فساد در تمام ابعاد مزاکره می کنم.

شما شفاف سازی می کردید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
باید باورکنیم تحریم ها کمر صنعت کشوررا شکسته،والبته مردم یک عده ای مثل همیشه ازاین آب گل آلود ماهی میگیرند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
با شعار مشکلات مردم حل نمیشه هی شعار بدیم که تحریم هیچ اثری تو زندگی ملت نداره ولی واقعیت جامعه و زندگی مردم چیز دیگه ای میگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
تحریم کمر صنعت کشوررا شکسته والبته کمرمردم را.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
"چرا مثل ما پراید سوار نمیشی که من عصبانی شدم از سوال و البته باید جواب میدادم زمانی که من همسن شما بودم رنو ۵ سوار میشدم"

حق و انصاف، رنو که ایشون سوار می شدن از پراید بهتر نبود؟
الان من حاضرم به جای پراید، اون رنو سوار بشم.
. یادتون رفته مسئولین دولت باید مثل مردم زندگی کنند؟ می خوای سراتو سوارشی،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
عجب !!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
یکبار مجری ازش پیرسید خودت چی سوار میشی ناراحت شد بعدا معلوم شد مگان سوار میشود مجری پرسید چرا خودت پراید سوار نمیشی اینقدر ادعا داری خودرو های تولیدی استاندار دارد بابا بس دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
باید دادستان کل کشور حکم بده که خودروسازهاملزم بشن فقط خودروهای داخلی سوار بشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
شعارهای اینا برا ملته حمایت از تولید ملی فقط برا ملته خودشون خارجی می پوشند خارجی میخورند دوا و دکترشون خارجیه و خودرو خارجی هم سوار میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
. پراید 40 میلیون!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!از چی صنعت خودرو دفاع و چه منتی بر مردم پراید سوار دارید جناب؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
خودرو سازی را به دست سپاه بدهید بعد از یکسال کیفیت و قیمت را ببینید مطمءن باشید بهتر از این آقایان میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
دست هرکی میخواد باشه فقط شعار نباشه چرا پرایدی که ده میلیون هم نمی ارزه باید بشه سی و هفت تومن ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
سلام
واردات خودرو را برای مردم آزاد کنند و دولت دست از حمایت آنها بکشه ببینیم میتوننددر بازار رقابت کار کنند آخه پراید 38میلیون!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۱:۳۴ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
مگه نمیدنید همین خودرو درخارج ارزونتره تو مستند خیابون سول هم گفته که از خودرو ساز بحث حمایت نیست
Singapore
ناشناس
۱۲:۱۳ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
با کدوم ارز؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
آقای دولت این آقای نعمت بخش اصلا آدم منطقی نیست بابا چرا یه نفر پیدا نی شود این فرد عوض کند چرا این فرد را بر صنعت خودرو سازی حاکم شده و پاسخگو نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
آقای دولت و منطق ؟! کدومشون اهل منطقند که این نیست ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
این آقا چرا خودش را جای مردم نمیگذاره و از مردم میخاد اونا خودشان رو جای خودرو ساز قرار بدن . نه کیفیتی نه پاسخگویی . انحصار که دارید زور که میگید قیمت را هر لحظه بالا میبرید رانت و وو ... و.. حالا مردم خودشان را جای چی شما بگذارن . شهید مطهری میگه هدف از انقلاب ما اجرایی عدالت بود و تا زمانی که از این مسیر منحرف نشویم انقلاب ما ادامه دارد ولی از زمانی که عدالت خواهی واجرای عدالت به فراموشی سپرده بشه انقلاب دوامی نخواهد داشت .
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۰:۱۳ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
به اسم حمایت از تولید مردم رو دارید اذیت می کیند ،ما تولیدملی نخواستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
خدا میدوند کی درست میگه
Qatar
سعید
۱۲:۰۲ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
مگر قرار درست بشه؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۰:۰۷ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
حتما این جنس های بی کیفیت و بابای من میره از چین میاره...
شما پول جنس درجه یک رو میگیرید با کلی هم اضافی بعد این متریال و میدید دست مشتری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
آقای مدیر ! چرا خودروسازان بنز و مازراتی آ او دی و..... میتوانند ولی شما نمیتوانید ؟؟؟؟ معجزه کنید . دولت در حق صنعت ظلم میکند باید تعرفه واردات خودرو صفر شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
یکی نیست از همین آقا که دم از ضرر و زیان میزنه بپرسه تو که معتقدی ضرر میکنی چرا از شرکت خودرو سازی خارج نمیشید ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
یعنی بگه استعفا بده ؟!چه حرفیه؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
وقتی درکشور چنددولت حاکم باشه! اوضاع مردم بهترازاین نمیشه؟؟؟!!!!
درایران خصوصی سازی ممنوع؟؟!! زیراهرگز به نتیجه نخواهید رسید وبه مردم ظلم بیشتری خواهد شد؟؟!!! درایران هیچ چیزسرجاش نیست ودولتهای ما نمی توانند بااین ژنهای خوب وپرسنل بی کیفیت؟؟!! برای مردم کارمفید انجام دهند؟؟!!
وخصوصی سازی درایران یعنی دزدی واختلاس وبی قانونی ودورزدن قانون و بی عدالتی وظلم به مردم ؟؟؟!!!!!!
-
ارشاد
۰۹:۴۴ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
از وقتی من 30سال داشتم والبته کارمند دولت هم بودم آرزویم خرید یک پیکان دست دوم بود که البته بعد از سالها محقق شدتا الان که 47سالمه ودر شرف بازنشستگی هستم ،این بحث ها بوده وراه به جایی هم نبرده ونخواهد برد.دولت با جلوگیری از ورود خودرو خارجی انحصار منحصر به فردی در صنعت خودرو ایجاد کرده است وبهانه آنها هم اشتغال زایی است .الان بسیاری از شرکتهای قطعه ساز کارگران خودرا اخراج کرده اند ومدیران شرکتهای خودروساز هم حقوق های بالا می گیرند .دیگر دلیلی برای حمایت بی چون وچرا از این صنعت نیم بند وجود ندارد.در این 40سال بعد از انقلان این صنعت چرا برای قطع وابستگی به خارج اقدام نکرده است ؟مردم ایران با مردم کشوری مثل عراق که آن همه مشکل دارند چه فرقی دارند که از سوار شدن به خودروهای با کیفیت باید محروم باشند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
این صنعت زیانده را متوقف کنید. مردم ک خودرو دو سه برابری می خرن و خودرو ساز هم ک ادعای ضرر داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
خیلی حرف منطقی میزنید
France
ناشناس
۰۹:۳۳ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
بزرگترین مفسدان اقتصادی توی شرکتهای خودروسازی هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
مردم خوردو بی کیفیت با قیمتهای نجومی نمیخوان مردم حق استفاده از بهترین خودرو خارجی رو دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
وقتی مافیای خودرو اینقدر قدرت داره که میتونه سایت ثبت سفارش خودرو وزارت صنایع به اون عظمت که به جز وزیر کسی نمیتونه بازش کنه رو عین آب خوردن بشکنه دیگه مافیای خودروسازان که جای خود داره
آخرین اخبار