استان اصفهان دارای بیشترین سرانه کتابخانه‌ای کشور خواهدشد

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان اصفهان با بیان اینکه سرانه کتابخانه‌های استان با ۲.۵ متر مربع، در جایگاه دوم کشور است، گفت:: در آینده‌ای نزدیک با راه‌اندازی ۶ کتابخانه نوساز، این استان بیشترین سرانه کتابخانه‌ای کشور را خواهد داشت.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،امیر هلاکویی مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان اصفهان عصر امروز  در جلسه انجمن کتابخانه‌های شهرستان شهرضا با اشاره به ایجاد بخش کودک در کتابخانه‌های استان ، اظهار داشت : بخش ویژه کودک در همه کتابخانه‌های استان اصفهان گشایش یافته است تا کودکان و خردسالان با بهره‌گیری از امکانات این بخش، با شیوه درست خواندن کتاب و بهره‌های آن آشنا شوند.

وی با بیان این‌که نهادینه کردن فرهنگ کتاب‌خوانی باید از سنین کودکی و سال‌های نخستین تحصیل آغاز شود، افزود : امروزه کتابخانه‌ها در کنار توزیع کتاب ، نشست‌های کتاب ‌خوان  برگزار می‌کنند و با گشایش بخش ویژه کودک، برای نهادینه کردن فرهنگ کتاب‌خوانی، تلاش می‌کنند.

بهره‌برداری از 2 کتابخانه‌ در شهرضا در دهه فجر امسال

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان اصفهان با بیان این‌که کتابخانه شهرضا در شمار کتابخانه‌های استان اصفهان و کشور است که بیشترین امانت کتاب را داشته است ، بیان کرد : کتابخانه‌های محله‌های خمینی آباد و سروستان شهرضا در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

هلاکویی با اشاره به این‌که برای ساده کردن دسترسی شهروندان به کتاب و خواندن آن، در جاهای گوناگون شهرها، کتابخانه‌های جدید ساخته می‌شود، تصریح کرد: سرانه کتابخانه‌های استان اصفهان 2.5 متر مربع برای هر 100 نفر است که این سرانه اصفهان را پس از استان فارس ، در جایگاه دوم کشور قرار داده است و در چشم انداز 1404 مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به ازای هر یکصد نفر، 8 متر مربع فضای کتابخانه‌ای وجود داشته باشد.

سرانه کتابخانه‌های شهرضا بیشتر از میانگین استانی است

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان اصفهان با بیان این‌که در آینده‌ای نزدیک با راه‌اندازی 6 کتابخانه نوساز در استان اصفهان این استان بیشترین سرانه کتابخانه‌ای کشور را خواهد داشت، عنوان کرد: سرانه کتابخانه‌های شهرضا با 4 متر مربع برای هر 100 نفر، 1.5 متر مربع بیشتر از میانگین استانی است.

وی با اشاره به ارتباط و مدیریت تمامی کتابخانه‌های استان اصفهان با نرم‌افزار جامع سامان، گفت: افراد می‌توانند به صورت همزمان از عضویت سراسری در کتابخانه‌های کل کشور استفاده کنند.

هلاکویی با اشاره به دیجیتالی شدن بیشتر منابع کتابخانه‌ای گفت: هر چند مطالعه منابع دیجیتال به بخشی از زندگی جوامع تبدیل شده است اما مطالعه کتاب به صورت فیزیکی باید در اولویت قرار بگیرد.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان اصفهان با بیان این‌که پایین بودن سرانه خواندن کتاب در کشور، یکی از بدترین آسیب‌های اجتماعی است که به افزایش ناهنجاری‌ها می‌انجامد، خاطرنشان کرد: اگر مردم اهل مطالعه و کتاب شدند، قطعاً وضع جامعه ما بهتر از شرایط فعلی خواهد شد. 

وی با اشاره به این‌که آخرین سرانه خواندن کتاب در کشور 12 تا 14 دقیقه در روز است که این میزان، برای کشور با تمدن ایران و مردم فرهیخته آن بسیار اندک است ، ادامه داد : از بین رفتن بسیاری از نارسایی‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در گرو افزایش دانش و آگاهی مردم است.

 ساخت 5 کتابخانه نهادی و 9 کتابخانه مشارکتی در شهرضا

فاطمه پورخاقان مدیر کتابخانه‌های عمومی شهرضا در ادامه این جلسه با اشاره به ساخت 5 کتابخانه نهادی و 9 کتابخانه مشارکتی در شهرضا، اظهار داشت: 97 هزار و 240 نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی و 32 هزار و 195 نسخه کتاب در کتابخانه‌های مشارکتی شهرستان شهرضا وجود دارد.

وی با اشاره به عضویت 6 هزار و 176 نفر از مردم شهرضا در کتابخانه‌های عمومی و هزار و 828 نفر در کتابخانه‌های مشارکتی شهرضا ، افزود : از ابتدای امسال عضوهای کتابخانه‌های نهادی 79 هزار و 861 و کتابخانه های مشارکتی 25 هزار جلد کتاب به امانت برده‌اند.

مدیر کتابخانه‌های عمومی شهرضا با بیان این‌که خیران شهرضا همه نیازهای بخش کودک را فراهم کردند و در بازسازی و تجهیز بخش‌ها نیز همکاری زیادی داشته‌اند، بیان کرد: یکی از شهروندان 628 جلد کتاب به کتابخانه علامه طباطبایی شهرستان شهرضا اهدا کرد.

پورخاقان با اشاره به اهدای 6 هزار و 500 جلد کتاب به کتابخانه‌های شهرضا از ابتدای امسال تاکنون توسط مردم، تصریح کرد: تاکنون 504 کتاب از 263 نویسنده مرد و 53 نویسنده زن شهرضایی گردآوری و در گنجینه آثار نویسندگان و مفاخر  شهرضا نگهداری می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری سومین همایش فروغ صبح دانایی در دهه فجر در شهرضا، خاطرنشان کرد: در دو همایش گذشته فروغ صبح دانایی، 90 جلد کتاب از نویسندگان شهرضایی رونمایی شد و تاکنون 30 نویسنده مرد و 7 نویسنده بانو، 73 کتاب نوشته خود را برای رونمایی در سومین همایش فروغ صبح دانایی، معرفی کرده‌اند.

مدیر کتابخانه‌های عمومی شهرضا با اشاره به این‌که از ابتدای امسال، 3 هزار نفر عضو رایگان در کتابخانه‌های شهرضا نام‌نویسی کرده‌اند، اضافه کرد: شهروندان شهرضا در بعضی روزهای سال می‌توانند رایگان عضو کتابخانه‌ها شوند.

ساخت نخستین سالن مطالعه مسکن مهر کشور در شهرضا

پورخاقان با بیان این‌که خیران بازوان توانمند نهاد کتابخانه‌های عمومی شهرضا هستند، عنوان کرد:  خیران شهرستان شهرضا نخستین سالن مطالعه مسکن مهر کشور را در محله سروستان شهرضا با سرمایه‌گذاری 850 میلیون تومان ساخته‌اند که در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

شهرضا در شمار برترین شهرستان‌های کشور در کتاب‌خوانی

علی‌اصغر رفیعی‌نژاد فرماندار شهرضا در ادامه این جلسه با اشاره به سرانه کتابخانه‌ای این شهرستان گفت:  شهرستان شهرضا با برخورداری از 6 هزار و 121 متر مربع زیربنای کتابخانه‌ای و امانت بیش از یکصد هزار جلد کتاب در سال، در شمار برترین شهرستان‌های کشور در کتاب‌خوانی و گسترش فرهنگ آن قرار دارد.

وی با بیان این‌که کتاب یک عنصر تأثیرگذار در ارتقای سطح علم، آگاهی و توسعه جامعه بشری است اما به یکی از کم توجه‌ترین عنصر جامعه تبدیل شده است، بیان کرد: همه باید برای ترویج فرهنگ مطالعه کتاب و کتاب‌خوانی، آگاهی و افزایش علم در جامعه تلاش کنیم.

فرماندار شهرضا با تأکید بر این‌که برای توسعه فرهنگ کتاب و کتاب خوانی باید توسعه کتابخانه‌های عمومی که یکی از عوامل رشد، توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه است، مورد توجه قرار گیرد، افزود: سستی در خواندن کتاب یکی از مهمترین نارسایی‌های فرهنگی است.

رفیعی‌نژاد با بیان این‌که برای گسترش فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی باید کتاب در دسترس مردم قرار گیرد، ادامه داد: زمانی که کتاب در اختیار مردم قرار گرفت می‌توان بحث توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی را در جامعه را نهادینه کرد.

وی با بیان این‌که ثروت حقیقی هر جامعه، نخبگان و دانشمندان آن هستند که می‌توانند با بهره‌گیری از دانش و آموخته‌های خود، دگرگونی‌های زیادی را در همه بخش‌ها ایجاد کنند، گفت: هنوز بسیاری از مردم به خوبی با دانشمندان گذشته ایرانی آشنایی ندارند که این پیشآمدی ناگوار برای فرهنگ کشور به‌ شمار می‌رود. 

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.