دلیل سرفه‌های خشک و شدید + راهکارهای درمانی

یک متخصص طب سنتی گفت: سرفه خشک ممکن است بر اثر مصرف سیگار، گرد و غبار، آلودگی و یا سوزش دستگاه تنفسی رخ دهد.

سارا رضایی متخصص طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: سرفه خشک اغلب به علت عفونت مجرای هوایی فوقانی با ویروس‌ها ایجاد می‌شود؛ گاهی اوقات سرفه خشک به دنبال سرفه خفیف سرماخوردگی اتفاق می‌افتد و در برخی موارد به علت سوزش رخ داده بر اثر مصرف سیگار، گرد و غبار و آلودگی و سوزش دستگاه تنفسی رخ می‌دهد.

رضایی بیان کرد: به‌طور معمولا علت سرفه‌های طولانی و مزمن را باید در بیماری‌هایی مانند آسم و آلرژی، رفلاکس معده، برونشیت مزمن و بیماری‌های انسدادی مزمن ریه جستجو کرد، اما در افراد عصبی استرس یا هیجان، اضطراب و افسردگی  ممکن است به سرفه‌های خشک منجر شود، البته سرفه این بیماران هنگام خواب از بین می‌رود و بیشتر تحت تاثیر فضای نامساعد محیطی رخ می‌دهد.


بیشتر بخوانید: درمان سرفه/ سریع‌ترین روش درمان سرفه در ۵ دقیقه


علت سرفه‌های خشک و شدید چیست؟

نشانه‌های سرفه خشک

وی احساس تنگی در راه‌های هوایی را از نشانه‌های سرفه خشک دانست و گفت: عدم وجود مخاط همراه با سرفه و عدم خس خس قفسه سینه و یا تراکم از دیگر نشانه‌های سرفه خشک است؛  علت سرفه خشک به عوامل محیطی مانند شرایط درون ریه‌ها، شرایط عبور هوا از ریه‌ها به خارج، شرایط درون حفره قفسه سینه، ریه و علل گوارش بستگی دارد و در این بین مواد شیمیایی و مصرف سیگار از رایج‌ترین علل سرفه مزمن است.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: از دیگر عوامل تحریک کننده سرفه باید به مواردی مانند گرد و غبار، حیوانات خانگی، مواد معدنی، مواد شیمیایی، صنعتی و آلودگی، دود و رطوبت پایین؛ عفونت مزمن سینوسی، سرفه‌های مزمن پس از زایمان، بیماری‌های گوش خارجی، عفونت‌های گلو و استفاده از دارو‌های مهارکننده ACE برای فشار خون بالا اشاره کرد.


بیشتر بخوانید: دلایلی عجیب که سبب "سرفه های مزمن صبحگاهی" می شوند


علت سرفه‌های خشک و شدید چیست؟

بخور نعناع؛‌ درمان گیاهی سرفه خشک

رضایی استفاده از چای نعناع را یکی از راه‌های درمان سرفه خشک دانست و گفت: نوشیدن چای نعناع و بخور نعناع، از شدت سرفه می‌کاهد؛ برای تهیه بخور نعناع، برای هر ۱۵۰ میلی لیتر آب گرم  سه یا پنج قطره روغن نعناع اضافه کنید؛ حوله را روی سر خود کشیده و نفس‌های عمیق بکشید، این بخور را یک بار در روز انجام دهید.

وی یادآوری کرد: آب را جوشانده و در یک کاسه‌ عایق حرارت با اندازه‌ متوسط بریزید، اجازه دهید پس از ۳۰ تا ۶۰ ثانیه سرد شود سپس روغن‌های معطر را به آن اضافه کنید؛ حوله‌ای روی سرتان بگذارید، روی کاسه خم شده و نفس‌های عمیق بکشید، این عمل را ۲ تا سه بار در روز و هر بار به مدت پنج  تا ۱۰ دقیقه انجام دهید.

انتهای پیام/⠀

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۲ ۲۳ تير ۱۳۹۸
من الان چند روزه سرفه خشک میکنم تو خواب سرفه نمیکنم رفلاکس معده دارم نمیدونم چیکار کنم زیر سرم بلند باشه سرفه نمیکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۸ ۰۲ تير ۱۳۹۸
مادرم هشتاد دوساله سرفه شدید در اوقات مختلف روز می کند ضمنا هم سکته قلب باسابقه پانزده سال وسکته مغزی با سابقه پنج ماه دارد جند دارو طبق تجویز دکتر استفاده نموده خوب نشده سرفه هایش به حساسیت می خورد
Iran (Islamic Republic of)
TarannoM
۰۳:۴۷ ۱۵ خرداد ۱۳۹۸
سرفه دیوونم کرده. از بس سرفه کردم تار صوتیم اسیب دیده صدام اصلن درنمیاد این راه کارها هم هیچکدوم فایده ندارن
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۰۰:۰۱ ۲۳ آبان ۱۳۹۸
منم حدود یک ساله سرفه میکنم ، مشکل دیگه مثلا تو معده و ... پیدا نکردی به همراه سرفه؟؟