باشگاه خبرنگاران جوان بررسی می‌کند؛

انتقاد به حذف تابلوهای راهنمای زائر در مشهد/ کارشناس گردشگری: همه مشهد را به نام مشهد مقدس می‌شناسند

یک کارشناس حوزه گردشگری معتقد است همه مشهد را به نام مشهد مقدس می‌شناسند.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، شهر مشهد پایتخت معنوی ایران، کلان‌شهری که پس از تهران به‌عنوان بزرگ‌ترین شهر ایران شناخته می‌شود، به‌واسطه حضور پربرکت حضرت علی‌بن موسی‌الرضا علیه‌السلام به‌نوعی در توریسم زیارتی پیشرو است. اما اقدام شهرداری مشهد برای حذف کلمه «زائر» از راهنمای زائر مشهد و تبعات آن در روز‌های اخیر در مرکز توجه بسیاری از کارشناسان قرار گرفته و با انتقاد‌های زیادی مواجه شده است.

صرف تغییر نام باعث بین‌المللی شدن یک شهر نمی‌شود/ همه مشهد را به نام مشهد مقدس می‌شناسند

به عنوان نمونه وحید جلیلی معاون پیشین فرهنگی شهرداری مشهد در دوره شورای اسلامی چهارم این شهر، حذف عنوان زائر از راهنمای زائر مشهد را اقدامی برای اعلام جنگ تمدنی و فرهنگی در مشهد مقدس دانست و از نخبگان شهر مشهد فارغ از هر خط سیاسی خواست مقابل جریانی که خواهان حذف عنوان زائر از راهنمای زائر مشهد هستند، سکوت نکنند.


بیشتر بخوانید: واکنش انتقادآمیز کاربران به تغییر تابلوهای راهنمای زائر در مشهد +تصاویر 


در این میان برخی از کارشناسان گردشگری نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند مثلا اردشیر اروجی، کارشناس حوزه گردشگری در یک شهر همواره شاخه‌های مختلف گردشگری باید در نظر گرفته شود، اما در مشهد می‌توان گردشگری زیارت را محور قرار داد.

حذف واژه گردشگر از راهنمای زائر مشهد در فضای مجازی نیز با انتقاد‌هایی مواجه شد البته برخی از شاعران کشور همچون سید ابوالفضل مبارز، محمد حسین رحیمی، مصطفی محدثی خراسانی، راضیه رجایی، رحیمه مهربانی، وحید صدیقی، سعید تاج محمدی و زهرا رسولی نیز به این امر انتقاد کردند.

صرف تغییر نام باعث بین‌المللی شدن یک شهر نمی‌شود/ همه مشهد را به نام مشهد مقدس می‌شناسند

حتی کسانی که حضور فعالی در فضای مجازی دارند نسبت به این موضوع انتقاد کردند و کاربران بر این نکته تأکید دارند که مشهد به عنوان یک شهر زیارتی شناخته شده است و همه گردشگران و مسافران این شهر، زائر خطاب می‌شوند پس تغییر نام تابلوهای زائر چه معنایی می‌تواند داشته باشد. در واقع نگرانی اصلی آنها این است که هویت مذهبی شهر زیارتی مشهد با چنین اقدامات نسنجیده‌ای به خطر می‌افتد اما مسئولان با بی‌اعتنایی از کنار آن می‌گذرند.

همچنین هادی عربی گل، کارشناس حوزه گردشگری در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،در خصوص حذف کلمه «زائر» از راهنمای زائر مشهد، گفت: همه و نود درصد زائران، مشهد را به نام مشهد مقدس و شهر زیارتی می‌شناسند.ما باید خدماتمان را به سطح بین‌المللی برسانیم، زیرا صرف تغییر نام باعث بین‌المللی شدن یک شهر نمی‌شود.

صرف تغییر نام باعث بین‌المللی شدن یک شهر نمی‌شود/ همه مشهد را به نام مشهد مقدس می‌شناسند

وی ادامه داد: متأسفانه در شهرداری شهر مشهد به صورت یکباره کاری کردند که همه به آن حرکت به عنوان یک خیزش فرهنگی علیه باور‌ها و اعتقادات نگاه می‌کنند. بنابراین حذف کلمه «زائر» از راهنمای شهر مشهد یک ساز و کار منطقی نبود و به نظر می‌رسد برای معرفی هر چه بیشتر جاذبه‌های فرهنگی، هنری، طبیعی و آداب و رسوم مشهد باید جلسه‌ای با حضور نخبگان مذهبی و کارشناسان حوزه گردشگری مشهد گذاشته شود تا ساز و کار بهتری پیدا شود.

با توجه به واکنش‌ها و انتقادهایی که صورت گرفت بعد از حدود  ۱۱ ماه به نظر می‌رسد با اقدام شهرداری مشهد تابلوهای «راهنمای زائر، مرکز اطلاعات سفر شهری» به جای تابلوهای «راهنمای سفر» دوباره روی باجه‌های راهنمای شهری نصب شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: مشهد ، زائر ، شهرداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ارسلان
۱۶:۲۶ ۰۹ بهمن ۱۳۹۷
اگر یکی بگه دارم میرم مشهد محاله بهش نگی "التماس دعا" حتی اگر قصداولیه اش هم زیارت امام علیه السلام هم نباشد اما مشهد رو،همگی شهر امام رضا میشناسیم.
آخرین اخبار