رتبه‌های انقلابی؛

نگاهی به دست آورد‌های ۴۰ ساله شطرنج/ درخشش اساتید ایرانی در صفحه سیاه و سفید

رشته شطرنج پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی تاکنون شاهد پیشرفت‌های بسیاری بوده است.

به گزارش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان شطرنج کشورمان در رده‌های مختلف سنی (نوجوانان، جوانان و بزرگسالان) بار‌ها به کسب مدال و مقام‌های مختلف در مسابقات قهرمانی آسیا و جهان و بازی‌های آسیایی در قسمت انفرادی و تیمی رسیده اند.

کسب مقام نایب قهرمانی منطقه غرب آسیا در سال ۱۳۷۶ توسط امیر باقری و دستیابی به عنوان استاد بین المللی نقطه عطف دوران جدید شطرنج بود تا اینکه در سال ۱۳۸۱ احسان قائم مقامی به عنوان استاد بزرگی شطرنج دست یافت و بدین ترتیب کشورمان صاحب اولین استاد بزرگ تاریخ شطرنج خود شد. این موفقیت‌ها تا امروز ادامه داشته است و حالا شاهد حضور نخبگان در این رشته از جمله سارا سادات خادم الشعریه، پرهام مقصودلو و دیگر شطرنج بازان کشورمان هستیم.


مهرداد پهلوان زاده رییس فدراسیون شطرنج درباره دستاورد‌های شطرنج پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: امسال بیست و هشتمین سال فعالیت فدراسیون شطرنج بعد ازانقلاب اسلامی است. در این سال‌ها موفقیت‌های زیادی در این رشته به دست آمده است. شطرنج قبل از انقلاب نیز سی فعالیت داشته است، اما هرگز موفق به کسب چنین موفقیت‌هایی نشده است.

او ادامه داد: قبل از انقلاب ۳ استاد بین المللی در ایران وجود داشت در حالی که امروز تعداد این استادان بین المللی فراوان است و ۱۶ استاد بزرگ در ایران داریم. پیش از انقلاب تنها یک بانو آن هم فقط یک بار به بازی‌های برون مرزی اعزام شد که این عدد بعد از انقلاب شامل چندین بانوی شطرنج باز می‌شود که ده‌ها و صد‌ها بار اعزام برون مرزی داشته اند.

رییس فدراسیون شطرنج به کتب مربوط به این رشته اشاره و تصریح کرد: دردوران شاه تنها ۸ عنوان کتاب درباره شطرنج به چاپ رسید که این عدد امروز به ۲۰۰ نسخه رسیده است. در آن دوران تنها دو ۲ داور بین المللی در کل ایران وجود داشت که این عدد امروز به ۶۰ داور رسیده است. پیش از این ۲۰ نفر شناسه فدراسیون جهانی را داشتند، اما امروز حدود ۳۵ هزار نفر دارای شناسه فدراسیون جهانی هستند.

پهلوان زاده درباره میزبانی‌های فدراسیون شطرنج در این سال‌ها گفت: قبل از انقلاب، ایران تنها میزبان مسابقات منطقه‌ای بود، اما در چند سال گذشته ما مسابقات قهرمانی گرندپری، مسابقات قهرمانی جهان در بخش بانوان و مسابقات بین المللی متعددی را میزبانی کرده ایم.

او بیان کرد: شطرنج ایران در سال‌های اخیر نخبگان زیادی را به خود دیده است که عناوین بین المللی زیادی را کسب کرده اند از جمله سارا سادات خادم الشریعه، مبینا علی نسب، پرهام مقصودلو، مصدق پور و بسیاری دیگر. توجه مسئولان و اقدامات آن‌ها در این راه باعث رشد و پیشرفت شطرنج شده است. حضور حداکثری علاقمندان در این رشته باعث بروز کیفیت در شطرنج شده است و ما شاهد کسب نتیجه‌های بسیار خوب از شطرنج بازان ایرانی هستیم.


بیشتر بخوانید: 

سنگ اندازی مارکوپولو‌های فدراسیون شطرنج بر سر راه تیم ملی

جایزه ۲ میلیاردی فدراسیون شطرنج برای مسابقات بین المللی جام فجر


انتهای پیام/

اظهارات پهلوان زاده درباره وضعیت شطرنج 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار