مسجدی گفت: بر اساس قانون باید سالانه ۱۰ درصد مالیات بر خرده فروشی مواد دخانی افزوده شود، این امر محقق نشده و در این زمینه عقب گرد داشتیم.
 

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا مسجدی دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات ایران در جمع خبرنگاران در کنگره سیگار و سیاستگذاری سلامت اظهار کرد: حدود ۸۰ درصد از مرگ و میر سالانه کشور ناشی از بیماری‌های غیرواگیر یعنی سکته‌های قلبی و مغزی، سرطان، مشکلات تنفسی و دیابت است، چند عامل اصلی در بروز این بیماری‌ها موثر هستند که به ترتیب عبارتند از مصرف دخانیات، استفاده از الکل، رژیم غذایی نامناسب و فعالیت کم و آلودگی هوا، اما در این میان مهم‌ترین فاکتور برای مقابله با بیماری‌های غیرواگیر جلوگیری از مصرف دخانیات است.
 
وی ادامه داد: بنابر مصوبه سال ۸۰ دولت باید همه ساله حدود ۱۰ درصد بر مالیات خرده فروشی مواد دخانی بیفزاید، اما نه تنها این امر محقق نشده بلکه در این زمینه عقب گرد هم داشتیم و مالیات وارده بر دخانیات امسال کمتر از سال‌های گذشته بود، این مبلغ حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان است که تنها توسط ۱۵ درصد از جمعیت کشور که دخانیات مصرف می‌کنند، به هدر می‌رود؛ به عبارتی امروز باید ۱۱۰ درصد مالیات بردرآمد دخانیات افزایش پیدا می‌کرد و به عنوان مثال به بخش سلامت و آموزش و پرورش اختصاص می‌یافت، شاید اگر این قانون اجرایی می‌شد امروز شاهد سوختن دانش آموزانی که سیستم گرمایشی مناسب ندارند، نبودیم.
 
مسجدی گفت: همزمانی این همایش با هفته مبارزه با سرطان و تعیین بودجه توسط دولت فرصت مناسبی است تا به بررسی سیاست گذاری مناسب برای مبارزه با دخانیات بپردازیم.
 
دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات ایران بیان کرد: در سال ۸۵ مجلس مطابق کنوانسیون جهانی، قانونی را برای مبارزه با مصرف دخانیات تصویب کرد و کمتر از ۱۰ کشور برای مبارزه با دخانیات با این قوانین همراه شدند که ما جزو کشورهای پیشرو در این زمینه بودیم.

مسجدی گفت: امروزه قیمت برخی از کالاهای ضروری سلامت که به طور مستقیم با سلامت و سفره‌های مردم ارتباط دارد، افزایش پیدا کرده است، شاهد بودیم که در حدود سه سال گذشته بیش از ۵۰ درصد از موسسات و کارخانجات تولیدی تعطیل شدند؛ ۵۰ درصد باقیمانده هم از کمتر از ۳۰ درصد ظرفیت خود استفاده می‌کنند.

قاچاق را بهانه کاهش مالیات سیگار نکنید

وی ادامه داد: بنابر آمار‌های ارائه شده سالانه حدود ۴۵ تا ۶۰ میلیارد نخ سیگار توسط افراد سیگاری در کشور ما مصرف می‌شود که معمولاً این اعداد و ارقام را برای جلوگیری از قاچاق بهانه می‌کنند و مالیات را افزایش نمی‌دهند، این در حالی است که بین ۲۰ تا ۲۵ درصد سکته‌ها، حدود یک سوم از سرطان‌ها، بیش از ۸۵ درصد از بیماری‌های تنفسی به دلیل مصرف دخانیات ایجاد می‌شوند، تجربه مصرف دخانیات در گذشته و در بین آقایان حدود ۲۰ تا ۲۲ درصد بود، این در حالی است که این عدد در بین جوانان ما به ۳۵ تا ۴۰ درصد رسیده است و این امر ما را برای آینده نگران‌تر می‌کند.

دبیر انجمن مبارزه با دخانیات ایران تشریح کرد: پخش و فروش توتون روز به روز در حال افزایش است و این در حالی است که هیچ کدام از این مراکز قانونی نیستند، اخیراً ۸ کارخانه تولید سیگار افتتاح شد که به ظاهر اشتغال زیادی ایجاد کرد، اما باعث شد بهترین زمین‌های شمال کشور که تحت کشت برنج و تولید ابریشم بود در اختیار این کارخانه‌ها برای تولید توتون و تنباکو قرار بگیرد.

مسجدی گفت: قیمت سیگار‌های تولید داخل و وارداتی نسبت به سال گذشته گران‌تر شده، اما مالیات  آن‌ها افزایش پیدا نکرده است، در سال ۹۶ قانونی در مجلس تصویب شد مبنی بر اینکه مالیات بر دخانیات به قیمت درب کارخانه تعلق می‌گیرد و این طفره رفتن‌های مالیاتی حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان تفاوت ایجاد می‌کند، بنابر گفته وزیر بهداشت سابق این عدد می‌تواند بودجه طرح تحول سلامت کشور را تامین کند.

دبیر انجمن مبارزه با دخانیات ایران گفت: چندی پیش به مدت دو سال در زمینه مالیات محصولات دخانی برخوردها جدی‌تری شد و همه شاهد بودیم که قاچاق و مالیات‌ها وضعیت مناسب‌تری پیدا کرد، اما این روند ادامه نیافت و وضع نابه‌سامان بودجه ۹۷ را شاهد هستیم.

مسجدی ادامه داد: در بررسی‌ها مشخص شد تمام تنباکو‌های قلیان دارای مواد افزودنی و حتی در برخی موارد شامل ماده مخدر گل هستند که به راحتی در دسترس همگان قرار می‌گیرد اما باید عرضه‌ آن‌ها سخت‌تر شود.

ایران به بازار  تولید کنندگان سیگار آمریکایی تبدیل شده است

وی یادآوری کرد: فروش سیگار در آمریکا در سال‌های اخیر کاهش بسیاری داشته، این در حالی است که آمریکا ۹۰ درصد تجارت سیگار را در دست دارد اما با توجه به محدود بودن بازار‌های آمریکا آنها بازار‌های کشور‌های خاورمیانه را در دست گرفتند، جالب است بدانید آمریکا بر معامله‌های بیش از ۵ میلیون دلار  به شدت نظارت دارد، حداقل بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار سیگار بین این دو کشور معامله می‌شود؛  چندی پیش سخنگوی این کشور اعلام کرد که کمترین معاملات ایران را مورد تحریم قرار می‌دهیم، اما هیچ گاه این تحریم‌ها بر سیگار اعمال نشد چرا که جز بیماری و هزینه چیزی برای کشور ما به دنبال ندارد؛ ایران به بازاری برای تولید کنندگان سیگار آمریکایی تبدیل شده است.

کاهش مصرف دخانیات؛ مسیر سهل برای جلوگیری از بیماری‌های غیرواگیر

مسجدی در حاشیه مراسم و در جمع خبرنگاران بیان کرد: بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت  راحت‌ترین راه مقابله با بیماری‌های غیرواگیر کاهش مصرف دخانیات است؛ در کشور ما حدود ۱۵ درصد از مردم سیگار مصرف می‌کنند و  بنابر قوانین مصوب شده باید هر سال ۱۰ درصد افزایش مالیات وارد بر دخانیات به نرخ خرده فروشی اعمال می‌شد که هر بار به بهانه‌هایی مثل قاچاق و اشتغال زایی انجام نشد و از جیب مردم و جیب بیت المال خارج شد.
 
دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات گفت: در شرایط فعلی باید حداقل ۷۰ درصد مالیات بر قیمت دخانیات تعلق می‌گرفت که الان کمتر از ۲۰ درصد است این امر در کشور‌های اطراف ما مثل اردن که ۸۰ درصد و مصر که ۱۰۰ درصد مالیات اخذ می‌کند،  انجام پذیرفته است سیاست‌گذاران باید توجه کنند که قاچاق کالا در همه دنیا وجود دارند و اعمال مالیات بر دخانیات تاثیر چندانی بر قاچاق نخواهد داشت.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.