وظیفه اصلی میل موج گیر، این است که غلتش اتاق در هنگام دور زدن و پیچیدن و حتی رانندگی کردن در سطوح ناهموار را کنترل کند.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، خودرویی که هر روز سوار آن می شوید و ساعات زیادی را با آن سر می کنید از قطعات مختلف و متفاوتی تشکیل شده است که شاید حتی از وجود آنها بی اطلاع باشید. یکی از این قطعات میل موج‌گیر یا میل تعادل است که امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا شما را با این قطعه فولادی آشنا کند.

 

همه آنچه که باید از میل موج گیر خودرو بدانید! +راهنمای خرید و معایب استفاده!

میل تعادل یا میل موج‌گیر چیست؟

میل تعادل یا به اصطلاح مکانیک‌ها، میل موج‌گیر، در اکثر موارد برای بالا بردن تعادل خودرو و جلوگیری از چپ شدن آن، در خودرو‌ها بکار می‌روند.


این مطلب را از دست ندهید: سریع‌ترین خودروی کارتینگ دنیا


میله تعادل یک میله فولادی است که در دو سر دارای بوش بوده و غالبا بین دو چرخ یک محور قرار می‌گیرد و باصطلاح دو چرخ را به یکدیگر متصل می‌کند، میل تعادل معمولا بوسیله دو اتصال محوری (Pivot) در دو طرف به شاسی نیز متصل می‌شود.

همه آنچه که باید از میل موج گیر خودرو بدانید! +راهنمای خرید و معایب استفاده!

وظیفه اصلی میل موج‌گیر

وظیفه اصلی میل موج‌گیر این است که غلتش اتاق در هنگام دور زدن و پیچیدن و حتی رانندگی کردن در سطوح ناهموار را کنترل کند.


ببینید: مجسمه هایی ساخته شده با قطعات خودرو


میل موج‌گیر نوعی فنر موج‌گیر است.

این میل موج‌گیر معمولا بین دو طبق پایین نصب می‌شود. وقتی خودرو پیچی را طی می‌کند، اتاق به طرف بیرون پیچ متمایل می‌شود.

در نتیجه‌ این تمایل، طبق‌های پایین در جهت مخالف حرکت می‌کنند و میل موج‌گیر را می‌پیچانند.


این مطلب را از دست ندهید: نکات ضروری که هنگام خرید اتومبیل کارکرده و دست دوم باید در نظر گرفته شود


میل موج‌گیر در برابر پیچش مقاومت می‌کند. این عمل سبب سفت شدن سیستم تعلیق در هنگام پیچیدن خودرو می‌شود، در نتیجه اتاق خودرو کمتر کج می‌شود یا غلتش پیدا می‌کند.

زمانی که یک چرخ در دست انداز می‌افتد و چرخ‌های دیگر نمی‌افتند نیز میل موج‌گیر عمل می‌کند وقتی خودرو در جاده هموار و در امتداد مستقیم حرکت می‌کند، وجود میل موج‌گیر هیچ اثری ندارد بسیاری از سیستم‌های تعلیق عقب یک میل موج‌گیر عقب دارند.

طرز کار این میل موج‌گیر مانند میل موج‌گیر جلو است.

همه آنچه که باید از میل موج گیر خودرو بدانید! +راهنمای خرید و معایب استفاده!

علائم خرابی میل موج‌گیر

میل‌موج‌گیر در دو سر خود دارای سیبک است و این قطعه نیز همانند سایر قطعات دارای یک عمر مفید است و باید به صورت دوره‌ای نسبت به تعویض آن اقدام کنید.


ببینید: پیاده سازی دومینو با قطعات خودرو


سیبک‌ها دارای گردگیر نیز هستند که به ندرت پیش می‌آید گردگیر‌ها دچار پارگی شوند، اما به مرور با نفوذ گرد و خاک و آب امکان دارد خاصیت چربی گریس داخل سیبک از بین رود و مشکلاتی نظیر لقی و شل شدن شروع شود.

صدای تق تق و ضربه به خصوص در هنگام چرخیدن فرمان یکی از مهم‌ترین علائمی است که باید میل‌موج‌گیر و سیبک‌ها مورد بررسی قرار گیرند.

همه آنچه که باید از میل موج گیر خودرو بدانید! +راهنمای خرید و معایب استفاده!

معایب استفاده از میله تعادل‌های خیلی سفت

میله تعادل، دو سر فنر‌های چپ و راست را به هم متصل می‌کند، این کار استقلال عملکردی فنر‌های چپ و راست را کم می‌کند.


ببینید: با خودروی لوکس و فرازمینی شرکت بی‌ام‌و آشنا شوید


وظیفه سیستم تعلیق، نگه داشتن لاستیک در تماس با سطح جاده است. سیستم تعلیق مستقل نیز به هر کدام از چرخ‌ها اجازه می‌دهد تا به طور مستقل، خود را با وضعیت جاده هماهنگ کنند.

در بعضی شرایط ممکن است نیاز به این باشد که چرخ سمت راست بالا رفته و چرخ سمت چپ پایین بیاید. حال اگر این دو چرخ به یکدیگر متصل باشند، در چنین شرایطی یکی از آن‌ها نمی‌توانند حداکثر تماس ممکن را با زمین داشته باشد.

به همین دلیل، اگر میله تعادل نیز خیلی سفت باشد، امکان دارد در پیچ‌های خیلی تند، یکی از چرخ‌ها به طور کامل از زمین جدا شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار