گزارش/

انواع سیستم فرمان در اتومبیل‌ها را بشناسید!

امروزه پیشرفت‌های علمی و فنی در تمام زمینه‌ها تحقق یافته و این امر شامل صنایع خودرو سازی نیز می شود که منجر به پیدایش دو نوع سیستم فرمان دستی و غیر دستی شده است.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شاید برایتان جذاب باشد که بدانید؛ در یک حالت کلی ما دو نوع سیستم فرمان دستی و غیر دستی داریم که وظیفه‌ خطیر هدایت خودرو از طریق آن انجام می‌شود.

در همین راستا امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا انواع سیستم فرمان در اتومبیل‌ها را برای شما شرح دهد، پس با ما همراه باشید.

 

انواع سیستم فرمان در اتومبیل‌ها را بشناسید!

سیستم فرمان

امروزه پیشرفت‌های علمی و فنی در تمام زمینه‌ها تحقق یافته و این امر شامل صنایع خودرو سازی و صنایع وابسته نیز شده است.

یکی از این صنایع و اجزای وابسته، قسمت فرمان خودرو است که وظیفه‌ خطیر هدایت خودرو از طریق آن انجام می‌شود.


این مطلب را از دست ندهید: تاریخچه تکامل فرمان خودرو فرمول یک+تصاویر


برای تغییر مسیر خودرو از سیستم فرمان استفاده می‌شود؛ لذا مجموعه‌ تشکیل دهنده‌ این سیستم نقش مهمی در خودرو به عهده دارد.

معمول‌ترین این سیستم ها، سیستم دنده شانه‌ای و پینیون است، به طوری که پینیون حرکت دورانی داشته و دنده شانه‌ای حرکت خطی انجام می‌دهد.

در این حال پینیون حرکت دورانی غربیلک فرمان را به دنده شانه‌ای انتقال داده، دنده شانه‌ای نیز حرکت خطی را از طریق مفصل‌ها به چرخ‌های خودرو انتقال می‌دهد.

انواع سیستم فرمان خودرو

باید بدانید که؛ در یک حالت کلی ما دو نوع سیستم فرمان دستی و غیر دستی داریم که در حالت دوم همانند فرمان‌های هیدرولیک و برقی، سیستم جداگانه‌ای درون ماشین برای کمک به راننده و راحت‌تر کردن عمل هدایت ماشین وجود دارد.


این مطلب را از دست ندهید: تفاوت بین فرمان برقی و هیدرولیکی


با توجه به این که سیستم فرمان دستی به خصوص آن مدل‌هایی که روی ماشین‌های سواری نصب می‌شدند تفاوت آنچنانی با تصاویر نشان داده شده در بالا ندارند، ما از توضیح این گونه سیستم‌های فرمان خودرو عبور می‌کنیم.

انواع سیستم فرمان در اتومبیل‌ها را بشناسید!

فرمان هیدرولیک

در این فرمان‌ها با استفاده از یک پمپ و مقداری تجهیزات دیگر سعی می‌کنند با فشار روغن عمل گردش فرمان توسط راننده را راحت‌تر کنند. مثلا اگر شما بخواهید فرمان را یک سمت بچرخانید، این سیستم فعال شده و نیروی لازم برای این کار را به مقداری کاهش می‌دهد.

البته صرفا موضوع راحت‌تر شدن چرخش فرمان در این جا مطرح نیست و با کمی تجربه‌ این گونه سیستم‌ها خواهید فهمید که کنترل ماشین در سرعت‌ها و وضعیت‌های مختلف هم راحت‌تر صورت می‌گیرد.

البته این یک واقعیت است که ما امروزه هم در ماشین‌های بی‌کیفیتی همانند پراید سیستم فرمان هیدرولیک داریم و هم در ماشین‌هایی که بعضا قیمت‌هایی بالای ۱۰۰ میلیون تومان دارند.


این مطلب را از دست ندهید: احتمال از کار افتادن فرمان در وانت رَم ۱۵۰۰


برای همین طبیعی است که صرفا به نام هیدرولیک بودن فرمان، نمی‌توان تمامی جنبه‌های مثبت چنین سیستمی را برای ماشین در نظر گرفت.

البته چنین سیستم‌هایی بدون ایراد نیستند و به خصوص در مدل‌های ساده‌ آن، به دلیل اتصال مستقیم به موتور و گرفتن نیرو از آن، منجر به کاهش راندمان ماشین و موتور آن بعضا تا ۵ درصد می‌شود.

مشکل دیگر این سیستم‌های فرمان خودرو این است که حتی در یک جاده صاف که فرمان هیچ کاری انجام نمی‌دهد هم سیستم درگیر و فعال است و برای همین همواره یک بار اضافی روی موتور ماشین داریم.

تمامی این‌ها را هم می‌توانیم در کنار این مسئله بگذاریم که همانند تمامی پمپ‌های هیدرولیک، نشتی روغن وکثیف‌کاری‌های مرتبط با آن هم می‌تواند نکته‌ منفی چنین سیستم‌هایی باشد به خصوص در شرایطی که با یک ماشین بی‌کیفیت طرف باشیم.

فرمان الکتروهیدرولیکی

این فرمان نسخه‌ پیشرفته‌تر فرمان هیدرولیکی است و در آن صرفا با به کار گیری یک موتور برقی سعی شده اتصالات تسمه‌ای بین موتور و پمپ روغن قطع شده و فرمان نیروی مورد نیاز پمپ را صرفا از طریق موتور برقی تامین کند.

برای همین مشکل اساسی فرمان‌های هیدرولیک یعنی اتلاف توان موتور در چنین سیستمی وجود ندارد، ولی غالبا موارد دیگر از جمله فضای زیادی که این گونه فرمان‌ها برای نصب احتیاج دارند در جای خود باقی است.


این مطلب را از دست ندهید: آنچه باید درباره شایع‌ترین ایرادات فرمان خودرو بدانید


امروزه معمولا می‌توان مدل‌هایی از فرمان‌های الکتروهیدرولیک را مشاهده کرد که با به کارگیری سنسور‌های مناسب مشکل فعال بودن دائمی فرمان‌های هیدرولیک را هم حل کرده‌اند.

انواع سیستم فرمان در اتومبیل‌ها را بشناسید!

فرمان برقی

این فرمان‌ها که حدودا از سال ۱۹۹۳ پای آن‌ها به صورت عملی به صنعت خودروسازی باز شده، تقریبا تمامی عیب‌های فرمان‌های هیدرولیکی را پوشش داده است.

در این گونه سیستم‌ها با کوچک شدن سیستم فرمان ماشین و حذف پمپ و تجهیزات مرتبط با آن، نه تنها دیگر خبری از کثیف‌کاری‌های احتمالی گذشته نیست، بلکه دست سازندگان برای نصب آن درون خودرو هم بازتر از گذشته است.

در این سیستم همانند فرمان‌های الکتروهیدرولیک از یک موتور برقی استفاده می‌شود با این تفاوت که این موتور برقی به جای تامین انرژی مورد نیاز پمپ، خود وظیفه‌ کمک به راننده در چرخش فرمان را برعهده دارد. در این فرمان‌ها با استفاده از یک سنسور چرخش فرمان تشخیص داده می‌شود تا این گونه از کار کردن سیستم در مواقعی که به آن احتیاج نداریم، همانند آن چه در جاده‌های صاف رخ می‌دهد جلوگیری کند.


این مطلب را از دست ندهید: 5 نکته ساده که عمر خودروی شما را کم می کند!


برای همین چنین سیستمی بسیار کم‌مصرف‌تر از نمونه‌های قبلی خود است.

البته درصورتی که مشکلی برای بخش برقی فرمان پیش‌ بیاید، سیستم امنیتی عمل کرده و فرمان را به صورت کاملا دستی در اختیار شما قرار می‌دهد. پس از این لحاظ مشکلی بابت برقی بودن سیستم فرمان وجود ندارد.

تفاوتی که در بین مدل‌های مختلف فرمان برقی وجود دارد، در قرارگیری محل موتور الکتریکی آن است که در ماشین‌های سبک سواری معمولا مکان آن روی ستون فرمان و یا دنده‌ی شانه‌ای خودرو است.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار اقتصادی ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار