رونق گردشگری کلید توسعه اشتغالزایی ارزان وزودبازده

گردشگری، راهی برای ایجاد اشتغال ارزان با حداقل سرمایه گذاری به شمار می‌آید.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،شکی نیست که برای رشد و توسعه اقتصادی هرکشور تفکر کارآفرینی کلیدی شناخته شده است و گردش چرخ‌های اقتصادی کشور در گرو کار، اشتغال و بهره وری است. امروز چه در کشور‌های توسعه یافته و چه در کشور‌های در حال رشد بزرگترین امتیاز برای هر صنعت هر سازمان و هر فرد داشتن تفکر و خلاقیت برای کارآفرینی است. تفکر کارآفرینی موجبات اشتغال زایی و در نهایت رفع بیکاری و کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی می‌گردد.
 
رفع معضل بیکاری و دستیابی به اشتغال پایدار از اهداف اصلی جوامع پیشرفته است که از رهگذر‌های گوناگون سعی در رسیدن به این خواسته دارند تا گذشته از دستاورد‌های اقتصادی آن در کشور با توسعه اشتغال و حل معضل بیکاری آثار نامطلوب بیکاری را در جامعه کاهش دهند که حصول این هدف نیازمند جذب سرمایه گذاران برای ایجاد طرح‌های اشتغالزا ودارای بازدهی بالاست.
براساس مطالعات یکی از شاخه‌های موثر و در عین حال ارزان و زود بازده در اشتغالزایی صنعت توریسم است.
 
به گفته کارشناسان بیش از ۵۰ درصد از مشکلات اشتغال، در کشور‌های توسعه یافته از طریق صنعت گردشگری قابل حل است؛ چرا که گردشگری، راهی برای ایجاد اشتغال ارزان با حداقل سرمایه گذاری به شمار می‌آید. بر اساس بررسی‌ها به ازای هر ۱۱ شغل در دنیا، یک شغل مربوط به گردشگری است.
 
آذربایجان غربی با داشتن یک هزار و ۶۰۰ اثر ثبت شده ملی و ۲ اثر ثبت شده جهانی گنجینه عظیمی از جاذبه‌های گردشگری کشور را در خود جای داده است که با نگرشی اقتصادی باید از آن بهره برد.
 
رضا حسینی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی در گفت و گو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ، می‌گوید:این استان با دارا بودن جاذبه‌های طبیعی، هم مرزی با چند کشور خارجی و وجود امکانات درمانی و بیمارستانی، ظرفیت بی نظیری برای توسعه گردشگری دارد که باید با برنامه ریزی دقیق از این فرصت‌ها استفاده کرد.
 
وی با بیان اینکه تمامی مجوز‌های سرمایه گذاری در استان از طریق سامانه پنجره واحد سرمایه گذاری صادر می‌شود، افزود: این امر باعث می‌شود با شفافیت کامل و در کمترین زمان ممکن، روند بررسی درخواست‌های سرمایه گذاری و عملکرد دستگاه‌های مربوطه در این زمینه، مورد ارزیابی و نظارت قرار گیرد.
 
معاون استاندار آذربایجان غربی به ظرفیت‌های استان در حوزه گردشگری به ویژه گردشگری سلامت اشاره کرد و گفت: در این حوزه باید ساختاری تعریف شود که بتوان گردشگران سلامت را در مرز تحویل گرفت و به مراکز درمانی واقعی در استان هدایت کرد.
 

آذربایجان غربی بهترین مکان برای سرمایه گذاری بویژه در بخش گردشگری

 
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نیز در گفت و گو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،می‌گوید: استان آذربایجان غربی بهترین مکان برای سرمایه گذاری بویژه در بخش گردشگری بوده و تسهیلات لازم برای سرمایه گذاران این بخش مهیاست.
 
وی به برنامه ریزی دولت دوازدهم برای ایجاد اشتغال پایدار بر محور توسعه صنعت گردشگری اشاره می‌کند ومی افزاید: سهم حوزه گردشگری و صنایع دستی استان از اعتبارات تخصیص یافته طرح‌های اشتغالزائی برای مناطق روستائی و عشایری و شهر‌ها ۱۵ درصد است.
جباری ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان غربی برای استفاده بهینه از این اعتبارات اشتغالزایی نسبت به شناسایی و امکان اجرای طرح‌های مطلوب اشتغالزا و شناسایی سرمایه گذاران اقدام کرده است.
 

مشکلی برای معرفی سرمایه گذاران طرح‌های گردشگری به بانک‌ها وجود ندارد

 
جباری می‌افزاید:برای معرفی سرمایه گذاران به بانک‌ها به منظور دریافت تسهیلات در طرح اشتغال فراگیر و طرح‌های روستایی و عشایری مشکلی وجود ندارد و هر سرمایه گذار به شرط داشتن مدارک لازم برای دریافت تسهیلات معرفی می‌شود.

 

ایجاد اشتغال برای ۷۰۰ نفر با اجرای ۵۰۰ طرح سرمایه گذاری گردشگری در استان

 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از ایجاد اشتغال برای ۷۰۰ نفر در نتیجه اجرای ۵۰۰ طرح سرمایه گذاری در استان خبر داده ادامه می‌دهد: در حوزه سرمایه گذاری در بخش تاسیسات و مجتمع‌های اقامتی تعداد ۵۰ طرح در سطح استان داریم که حجم سرمایه گذاری این طرح‌ها مبلغی معادل ۵۰۰ میلیارد تومان بوده و در صورت اجرای این طرح‌ها برای ۲۰۰ نفر فرصت شغلی ایجاد و تعداد ۱۰۰۰ تخت به مجموع تخت‌های اقامتی اضافه خواهد شد.

جباری اضافه می‌کند: در سال جاری افزایش تقاضای سرمایه گذاری در بخش هتل، متل و مجتمع‌های گردشگری به تعداد ۳۰ مورد صورت گرفته است که حجم سرمایه گذاری آن‌ها مبلغی در حدود ۴۵۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است
 
وی بیان کرد: ۹۳ واحد مرکز اقامتی اعم ازهتل، مهمانپذیر و هتل آپارتمان با پنج هزار اتاق در استان وجود دارد که سه واحد اقامتی شامل هتل ۲ ستاره تکاب و تخت سلیمان و ۲ مهمانپذیر در قطور و قره ضیالدین به آن‌ها افزوده شده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی می‌افزاید: توسعه گردشگری روستایی یکی از برنامه‌های مهم ما بوده و از ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی حمایت می‌کنیم
 

تشکیل ۷۵ پرونده سرمایه گذاری در طرح‌های گردشگری آذربایجان غربی از ابتدای سال جاری

 
جلیل رستم پور معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری آذربایجان غربی  در گفت وگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،در خصوص تسهیلات ارائه شده به متقاضیات سرمابه گذاری در طرح‌های گردشگری استان اظهار می کند:از ابتدای سال جاری ۷۵ پرونده در زمینه سرمایه گذاری در تاسیسات گردشگری استان آذربایجان غربی واصل شده است.
 
وی یادآور شد: در سال جاری برای ۸ طرح گردشگری با ۴۰۶ میلیارد ریال سرمایه گذاری وپیش بینی اشتغال برای ۱۸۳ نفر موافقت اصولی و همچنین مجوز احداث برای ۹ طرح با سرمایه گذاری ۷۸۶ میلیارد ریال واشتغالزایی برای ۲۷۲ نفر صادر شده است.
 
به گفته وی در زمینه اعطای تسهیلات به طرح‌های گردشگری نیز در بخش تسهیلات فراگیر از ۴۳ طرح که با ۳۴۵ میلیارد ریال تسهیلات مورد نیاز به سرمایه گذاری به کار گروه اشتغال معرفی شدند ۴/۷۳ میلیارد ریال تسهیلات برای ۱۹ طرح پرداخت شد.
رستم پور می‌افزاید:در بخش اشتغال پایدار روستایی، عشایری ومرزی ۴۸۹ طرح با تسهیلات مصوب ۲۸۴/۸۴ میلیارد ریالی به بانک‌های عامل معرفی شد که از بین آن‌ها ۲۴۵ طرح به مبلغ ۹۴/۳۳ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرده اند
 
وی یاد آور می‌شود:در سال جاری ۶ طرح گردشگری برای دریافت ۲۸۳ میلیارد ریال تسهیلات به صندوق توسعه ملی معرفی شده است که یک طرح به مبلغ ۱۲۰ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرده است؛ و همچنین مجوز احداث برای ۹ طرح با سرمایه گذاری ۷۸۶ میلیارد ریال واشتغالزایی برای ۲۷۲ نفر صادر شده است.
 
رستم پور ادامه می‌دهد:از ابتدای سال جاری ۵ پروژه اقامتی وتفریحی با حجم سرمایه گذاری ۷۵۸ میلیارد ریال و ایجاد زمینه اشتغال برای ۱۶۸ نفر در شهرستان‌های تکاب، چایپاره، قطور و ارومیه به بهره برداری رسیده است.
 
آنچه مسلم است سرمایه گذاری در بخش گردشگری تیری است که دو نشان را هدف می‌گیرد؛ نخست، منافع اقتصادی کلانی که با افزایش ورود گردشگر عاید استان می‌شود ودوم با افزوده شدن فرصت‌های شغلی در زمانیکه بیکاری معضل پیچیده جامعه شده است سهم فراوانی در کاهش آسیب‌های روز افزون اجتماعی خواهد داشت.
 
امید می‌رود با تسهیل در اخذ مجوز‌ها، کاهش چم وخم‌های اداری وافزایش توجه مسئولان استانی در جذب وحمایت از سرمایه گذاران بستر مناسبی برای سرمایه گذاری در طرح‌های گردشگری آذربایجان غربی فراهم آید.
 
گزارش از فاطمه حاجی زاده
 
انتهای پیام/م
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.