سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: تا لحظاتی دیگر کار‌های فنی به پایان می‌رسد و غنی سازی بالای ۳.۶۷ آغاز می‌شود.

تا لحظاتی دیگر گام دوم برداشته می شودبه گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بهروز کمالوندی در نشست مشترک با علی ربیعی سخنگوی دولت و سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه، برای اعلام آغاز اجرای گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: بر اساس دستوری که ما از رئیس جمهور و رئیس شورای امنیت ملی داشتیم از امروز گام دوم را برداشتیم این فرآیند را جمهوری اسلامی قبلا نیز اعلام کرده بود.تا لحظاتی دیگر کار‌های فنی به پایان می رسد و غنی سازی بالای ۳.۶۷آغاز می شود.

کمالوندی گفت: امروز پایان ۶۰ روز است بر اساس دستور رئیس جمهور باید گام دوم را بر می داشتیم. در گام اول اگر زمان افزایش ذخایر زمان می برد، برای گام دوم نیاز به زمان نداریم.


وی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اگر اروپایی ها توانسته بودند خواسته های ما را فراهم کنند، ایران اکنون در گام دوم حضور نداشت پس اروپایی ها نتوانستند خواسته ها ما را در خصوص فروش نفت و گشایش بانکی فراهم کنند.

کمالوندی با اشاره به اراک و بخش خنداب، تصریح کرد: در مورد راکتور آب سنگین اراک ما در بازدیدی که به همراه خبرنگاران داشتیم، نشان دادیم که در لوله‌های مخزن اصلی سیمان ریخته شده است.

وی ادامه داد: ما نمونه‌های از آن لوله‌ها را داریم و امکان احیا آنها وجود دارد، به لحاظ فنی حجم نوترونی که مورد نیاز برای کارهای تحقیقاتی است در راکتور جدید چند برابر راکتور قبلی است و امکان استفاده از آنها برای انجام آزمایش و پرتو دهی تولید سوخت وجود دارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ترجیح این است که راکتور جدید را ادامه دهیم، اظهارداشت: اما نگرانی اروپایی‌ها تولید پلوتونیوم بود که هدف اصلی راکتور نیست. در راکتور جدید هم مقداری پلوتونیوم است. اگر در طراحی و راه اندازی راکتور جدید در بحث تجهیزات همراهی کافی صورت نگیرد با کندی مواجه می‌شویم اما ما کار را به نحوی پیش می بریم که هر دو راکتور را با هم داشته باشیم تا هر وقت لازم شد به دیگری منتقل کنیم.

وی در مورد راکتور جدید هم اظهار کرد: این راکتور در تعداد قراردادهای امضا شده و در قرار دادهای معلق پیشرفت‌های خوبی داشته و امیدواریم که همین راکتور جدید را داشته باشیم. اگر بخاطر تعلل‌ها کارهای این پروژه با مشکل مواجه شوند با تصمیم مسئولان امر ازجمله رئیس جمهوری اقدامات لازم انجام می‌شود.

کمالوندی تاکید کرد: بر اساس نیازمان عمل می‌کنیم هم اکنون سوخت ۲۰ درصد داریم، اما افزایش غلظت ۳/۶۷ در اولویت قرار دارد مضاف بر اینکه سوخت نیروگاهی برای ما بسیار اهمیت دارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: به نظر ما اگر از لحاظ فنی به سمت راکتور بازطراحی شده جدید برویم بهتر است و امیدواریم در آینده هم حرکت این پروژه به خوبی پیش برود، همچنین عملکرد چینی‌ها  با وجود فشار آمریکایی‌ها بسیار مثبت بود.

وی با تاکید بر اینکه ایران بر اساس نحوه عملکرد طرف مقابل اقدام می‌کند، مطرح کرد: در کار گروه چین و انگلیس برخلاف بدبینی‌هایی که به لندن داشتیم ، در حال حاضر کار فنی به خوبی پیش می‌رود ولی در تحولات آینده مشخص می شود که اقداماتی بعدی ما باید چه باشد.

کمالوندی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی درمورد میزان افزایش غنی سازی اورانیوم، یادآور شد: برای میزان فعلی غنی سازی با افزایش فشار از همان دستگاه های سابق استفاده می کنیم، بنابراین مسئله افزایش سانتریفیوژ در مراحل بعدی می تواند مورد نظر باشد. در واقع این مسئله می تواند یکی از گزینه های ایران باشد.

وی در مورد اینکه گام سوم ایران در صورت عمل نکردن اروپا به تعهدات برجامی خود چه خواهد بود، هم اظهار داشت: سازمان انرژی اتمی اجرا کننده تصمیمات است و تصمیم گیرنده نیست. البته ما اطلاعات فنی و تخصصی را به مسئولان ارائه می کنیم و حتی در ۱۸ اردیبهشت اطلاعات و پیش بینی های برای خروج آمریکا از برجام را به مسئولان ارائه کرده بودیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: مسئولان رده بالای کشور هرگونه صلاح بدانند ما عمل می کنیم، سازمان انرژی اتمی آمادگی کامل برای انجام هر اقدامی با هر سطح و سرعتی را برای هر میزان غنی سازی دارد.

کمالوندی به ابراز نگرانی برخی در مورد کمبود مواد غنی سازی شده در کشور و نگرانی برای بیماران و بیمارستان ها گفت: ما برای راکتور تحقیقاتی تهران برای چندین سال سوخت مورد نیاز را داریم  و برای تامین سوخت راکتور تحقیقاتی تهران جای نگرانی وجود ندارد چراکه ما برای ذخایر به سمت بهره وری حرکت کردیم، در گذشته پسماندهای تولیدی ارزشمند حدود ٠/۴ درصد بود که در همین مدت بعد از برجام به اورانیوم طبیعی تبدیل کردیم و در حدود ٢۴ تن به ظرفیت ذخایر کشور اضافه کردیم در حالی که شاید این پسماند می توانست در یک گوشه ای فقط انباشت شود.

وی به برخی شبهه آفرینی ها در مورد کمبود اورانیوم برای راکتور تحقیقاتی تهران اشاره کرد و گفت: در ارتباط با سوخت راکتور تحقیقاتی تهران که یکی از روش های تامین دارو است و البته روش های دیگر هم وجود دارد ما برای چندین سال سوخت داریم و جای نگرانی نیست.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: پسماندهایی که در نتیجه تولید سوخت داشتیم، ارزشمند بودند و ما مقدار زیادی از اینها را قبل از برجام تبدیل به اورانیوم طبیعی کرده و ۲۴ میلیون تن به ظرفیت اورانیوم کشور اضافه کردیم.

کمالوندی با گلایه از اظهار نظرهای نسجیده اظهار کرد: افرادی که اطلاعات کمی در این حوزه دارند، نباید با گفتن برخی سخنان نگرانی در مردم ایجاد کنند، ذخیره اورانیوم کشور در شرایط خوبی است و برای تولید دارو مشکلی وجود ندارد، همچنین در حال حاضر ما صادرات دارو هم داریم.

وی  افزود: افرادی که اطلاعات اختصاصی کمی در این زمینه دارند در رسانه ها این مطالب را بیان نکنند یا اگر رسانه ها با این مطالب مواجه می شوند، هماهنگ کنند تا اطلاع دقیق و صحیح در اختیار آنها می گذاریم تا در جامعه نگرانی ایجاد نشود.

انتها پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، spv
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار