ابتدای تابستان ۹۸ پایان طرح زوج یا فرد در تهران/ اجازه ۸۰ روز تردد برای هر خودرو در لایه دوم طرح ترافیک

دبیرخانه شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران درباره تغییر طرح زوج یا فرد، جزییات طرح جایگزین و زمان اجرای آن اطلاعیه ای صادر کرد.

ابتدای تابستان ۹۸ پایان طرح زوج یا فرد در تهران/ اجازه ۸۰ روز تردد برای هر خودرو در لایه دوم طرح ترافیکبه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، دبیرخانه شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران با صدور اطلاعیه ای درباره تغییر طرح زوج یا فرد، جزییات طرح جایگزین و زمان اجرای آن اعلام کرد: پس از انجام مطالعات چند ماهه از سوی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران که با حضور مشاوران دانشگاهی انجام شد، نهایتا با توجه به ضرورت انجام اقدامات جدی‌تر در حوزه کنترل آلودگی هوا، شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران بر سر تغییر نحوه مدیریت محدوده زوج یا فرد به تصمیم قطعی رسید و تعیین طرح جایگزین آن نیز بر اساس مطالعات صورت‌گرفته، به تیم‌های کارشناسی محول شد.

اکنون پس از چند هفته کار فشرده مشترک، آنچه نهایتا مورد توافق شهرداری، پلیس راهور، وزارت کشور و استانداری تهران قرار گرفت و از تصویب شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران گذشت، به شرح زیر است:

اجرای طرح جایگزین زوج یا فرد از ابتدای تابستان ۱۳۹۸ آغاز خواهد شد و بر اساس آن، محدوده حلقه دوم (زوج یا فرد سابق) به نام محدوده کنترل آلودگی هوا شناخته می‌شود. در طراحی مدل جایگزین طرح زوج یا فرد، تلاش شده است که شرایط برای عموم شهروندان عادلانه‌تر شود و تأثیر بیشتری بر کاهش آلودگی هوا و کنترل ترافیک شهر داشته باشد، شرایط تردد برای عموم مردم در حد رفع نیازشان تسهیل شود، رضایتمندی شهروندان افزایش یابد و همچنین در شرایط خطیر فعلی، شرایط اقتصادی جامعه نیز لحاظ شود.

در سال جاری، خودرو‌های دارای پلاک فرد در هر فصل سال حداکثر ۲۶ روز و خودرو‌های پلاک زوج نیز حداکثر ۳۹ روز مجاز به تردد بودند. بر اساس طرح جدید، تعداد روز‌های مجاز هر خودروی پلاک تهران ۸۰ روز در سال (در هر فصل ۲۰ روز) خواهد بود و در مقابل، دیگر محدودیتی از بابت زوج یا فرد بودن پلاک و روز وجود ندارد و هر خودرویی در هر روزی که نیاز داشت، می‌تواند از حق تردد خود استفاده کند. بدین ترتیب، دیگر چیزی به نام محدوده زوج یا فرد وجود ندارد و هرکس در طول فصل، ۲۰ روز حق تردد مجاز و رایگان خواهد داشت و برای تردد مجاز بیش از آن، نیازمند پرداخت عوارض است. تعداد روز‌های مجاز برای خودرو‌های با پلاک غیر تهران ۱۵ روز در هر فصل خواهد بود.

همچنین با هدف تسهیل شرایط برای تردد‌های ضروری شهروندان در محدوده دوم، شهرداری تهران در لایحه تقدیمی به شورای اسلامی شهر تهران، پیشنهاد کرده که نرخ عوارض برای روز‌های مازاد بر ۲۰ روز استحقاقی، به نصف نرخ عوارض طرح ترافیک کاهش یابد. نحوه محاسبه عوارض محدوده کنترل آلودگی هوا نیز همانند محدوده طرح ترافیک برحسب تردد در ساعات اوج یا غیر اوج و داشتن یا نداشتن معاینه فنی برتر محاسبه می‌شود.

این طرح (در محدوده کنترل آلودگی هوا) در روز‌های پنجشنبه نیز از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۳ اجرا خواهد شد.

در این لایحه که در مراحل نهایی تصویب در شورای شهر قرار دارد، پیشنهاد شده است که میزان تخفیف خودرو‌های دارای معاینه فنی برتر نیز از ۲۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش یابد، و همچنین برای اولین بار، برای ساکنان محدوده‌ها نیز تخفیف ۵۰ درصدی پیشنهاد شده است که این تخفیف به ازای هر واحد مسکونی فقط به یک پلاک خودرو تعلق می‌گیرد.

به علاوه، مقرر شده است که برای پرداخت عوارض پرداخت‌نشده محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا نیز برای شهروندان مهلت تعیین شود و قبل از اعمال جریمه بابت تردد غیرمجاز به شهروندان اطلاع‌رسانی شود تا در صورت شارژ بموقع حساب و پرداخت عوارض تردد، از جریمه خودداری شود.

بر اساس این مصوبات، شهروندانی که در سال ۹۷ برای طرح ترافیک در سایت «تهران من» ثبت‌نام کرده‌اند، نیاز به ثبت‌نام جدید ندارند و فقط اگر ساکن محدوده دوم (زوج یا فرد سابق) هستند، برای بهره‌مندی از امتیازات سکونت باید مدارک خود را به دفاتر خدمات الکترونیک شهر ارائه کنند که فراخوان آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

آن دسته از دارندگان خودرو‌ها که تا کنون در سایت «تهران من» ثبت‌نام نکرده‌اند، صرفا با ثبت‌نام در سامانه و سپس افزایش اعتبار خود می‌توانند طبق همین الگو در محدوده طرح ترافیک و همچنین محدوده کنترل آلودگی هوا تردد داشته باشند و اگر در موعد مقرر حساب خود را شارژ و عوارض خود را پرداخت کنند، جریمه نخواهند شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: شورای شهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۲۵ شهريور ۱۳۹۸
آیا این ۲۰ روز در هر فصل فقط برای تردد در محدوده طرح کنترل آلودگی است یا از محدوده طرح ترافیک هم میشه تردد کرد ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۰ ۱۱ تير ۱۳۹۸
والا ته بوده چنین بوده ما ک تو محدوده طرح ترافیک هسیم و محل کارمون شوراباد هست سمت بهشت زهرا هم مجبوریم جریمه بشیم هم چوب نداری رو بخوریم اخرشم ب قانون احترام بزاریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۰۹ تير ۱۳۹۸
به نظر من این طرح افتضاحه واقعا متاسفانه تو این شرایط بد اقتصادی که این همه فشار سختی رو دوش مردم گذاشتید حالا حتی تردد کردن رو هم برای مردم سخت کردید و کاملا ناعادلانه است چون در مناطق بالای شهر این طرح نیست ‌اونی که پولداره براش فرقی هم نداره که بیست روز بیاد یا صد روز چون جریمشو میده اون بدبختی که نداره مجبوره با اسنپ کار کنه یا مسافر کشی اموراتش رو میگذرونه باید چیکار کنه
United States of America
Rudy
۱۳:۱۳ ۰۱ تير ۱۳۹۸
باید به مردم کمک کنید نه اینکه سنگ جلو پاهاشون بندازین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۰ ۳۰ خرداد ۱۳۹۸
شهرداری با پولی که تابحال گرفته چه کاری کرده؟دریغ از یک ریال هزینه برای کاهش الودگی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۲۸ خرداد ۱۳۹۸
این طرح 20 روز در ماه برا هر خودرو از چه ساعتی تا چه ساعتی هست
Canada
مهدی
۰۸:۳۹ ۲۷ خرداد ۱۳۹۸
اگر خودرو قبل از ۶/۳۰ وارد محدوده بشه وبعد از ۱۹/۳۰ خارج بشه ایا اونم باید عوارض پرداخت کنه لطفا جواب بدید
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۱۰:۳۰ ۲۶ خرداد ۱۳۹۸
این طرح خوبی نیست چرا که اتوبان های همت و نیایش شلوغ تر خواهد شد و افراد غنی هم طرح را خرید داری میکنن و اتوبان رسالت هم از حج ترافیک چیزی کم نمیشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۱۲ اسفند ۱۳۹۷
ساکنین محدوده ترافیک چرا باید توی این آلودگی دنبال اتوبوس و تاکسی توی خیابون های آلوده گرفتار بشن؟
Iran (Islamic Republic of)
مسلم
۲۰:۰۶ ۱۴ بهمن ۱۳۹۷
طرح خوبی نیست شما اول خودروسازهای مجاب کنید خودروی بدون آلودگی درست کنند بعد به مردم که تحت انواع کارهای غیر کارشناسانه که معلوم نیست کی آنها را تایید میکند فشار بیاورید.کی به شما ابلاغ میکند که جلو تر از قانون قدم بر دارید هرچه میشود ماکه داخل طرح ترافیک زندگی میکنیم باید مخارج شما را تامین کنیم شما اصلا نباید ازما چیزی بگیرید بروید خودروسازهارا جریمه کنید بااین مزخرفاتی که به مردم میفروشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۱۴ بهمن ۱۳۹۷
در این مدت که به جز اعمال محدودیت کاری نکردید و در آینده هم نخواهید کرد و فقط برای مردم مشکل درست میکنید . این درامد ایجاد شده از اخذ عوارض حق ساکنین منطقه آلوده طرح هست که در طول شبانه روز باید آنرا تنفس کنند و خرج درمان بیماریهای ریوی و قلبی عروقی کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۳ ۱۴ بهمن ۱۳۹۷
طرح خوبیه. انیجوری مردم خودشون مدیریت میکنن که 80 روز رو کی استفاده کنن و میزان تاکسی های غیر پلاک تهران هم کاهش پیدا میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۰ ۱۴ بهمن ۱۳۹۷
باز هم یک طرح واقعا از روی جهالت...حداقل خط شش و هفت مترو رو به بهره برداری برسونید... یه کاری بکنید واسه این حمل و نقل عمومی بعد طرح به ظاهر کارشناسانه بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۰ ۱۴ بهمن ۱۳۹۷
کسی می تونه بگه ‍‍‍5 شنبه ها چگونه میتوان از طرح زوج و فرد که هزینه دارد چگونه می توان به طرح اصلی رایگان وارد شد!!!!
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۰:۲۴ ۱۴ بهمن ۱۳۹۷
سلام
برای محدوده طرح ترافیک هم آگه به عدالت برخورد شود خوبه در ضمن برای شهرستانی ها هم حقی در نظر بگیرید بلاخره مریض دارن یا مشکل دارند میان تهران و غالبا هم در مسیرهایی طرح ترافیک دچار مشکل می شوند
Iran (Islamic Republic of)
ک م
۲۲:۳۴ ۱۳ بهمن ۱۳۹۷
اگر قرار است هر خودرو درسال‌فقط ۸۰ روز تردد کند عدالت ایجاب میکند به همین نسبت عوارص سالیانه و حق بیمه اش کاسته شود و برای ۸۰ روز حق بیمه و عوارض بپردازد بجای حرکت بسوی‌خودرو های گازی و برقی، از خودرو ساز های پر مدعای بی انصاف حمایت میکنیم وفشار را به مصرف کنندگان بی گناه میاوریم باید تکلیف خودرو در کشور روشن شود نه مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۶ ۱۳ بهمن ۱۳۹۷
معلوم نيست ه ابو البشر هاي در مديريت شهري دخيلند با اين فرمول هاي كذايي من دراوردي
Iran (Islamic Republic of)
دان
۲۱:۳۵ ۱۳ بهمن ۱۳۹۷
اگر مسئله آلودگی باشه این محدوده چه کمکی میکنه بخشی از تهران که بیشترین آلودگی را تولید میکنن از این محدودیت‌ها معاف هستن.
آخرین اخبار