روایت یک مسیر/

خودکفایی در تولید شوینده ها/ قبل از انقلاب، توانایی تولید قاشق و چنگال را هم نداشتیم

مرتضوی گفت: قبل از پیروزی انقلاب حتی بشقاب ملامین را از خارج وارد می‌کردیم و توانایی تولید قاشق و چنگال فلزی را نداشتیم.

خبر انقلاب////قبل از انقلاب، توانایی تولید قاشق و چنگال را هم نداشتیممحمدرضا مرتضوی دبیرخانه صنعت، معدن و تجارت ایران و رییس خانه صنعت معدن و تجارت تهران در گفت‌وگو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: با توجه به آمار در زمان قبل از انقلاب بسیاری از شهرها، حتی شهرهای نزدیک به تهران از نعمت آب و برق و گاز محروم بودند.

وی افزود: مجموع تولید تمام پتروشیمی‌های کشور در زمان قبل از انقلاب به دو هزار تن نمی‌رسید و این در حالی است که در حوزه پتروشیمی سالانه شاهد تولید چند میلیون تن محصولات مختلف هستیم.

مرتضوی تصریح کرد: قبل از پیروزی انقلاب حتی بشقاب ملامین را از خارج وارد می‌کردیم و توانایی تولید قاشق و چنگال فلزی را هم نداشتیم.

دبیرخانه صنعت، معدن و تجارت ایران بیان کرد: تولید فولاد،  قبل از انقلاب در ایران جایگاهی نداشت. تنها یک کارخانه ذوب آهن اصفهان تأسیس شده بود و تأسیس این کارخانه به دلیل این بود که شاه تصمیم گرفت برای روس‌ها  در ایران سهمی قائل شود تا به آنها باج داده و مشکلی از جهت این همسایه شمالی برایش ایجاد نشود.

وی تصریح کرد: اکنون نزدیک ۲۰ میلیون تن، تولیدات فولاد کشور است. در حالی که قبل از انقلاب این عدد به ۵۰۰ هزار تن هم نمی‌رسید و تمام لوله‌های آب و گاز از خارج کشور وارد می‌شد.

مرتضوی یادآوری کرد: با توجه به اینکه در زمان شاه، نفت به میزان بالایی صادر می‌شد، این اعتقاد وجود داشت که با وجود درآمد نفت، تولید، کار احمقانه‌ای است.

دبیرخانه صنعت، معدن و تجارت ایران تصریح کرد: در زمان قبل از انقلاب، من در بخش تجهیزات مزرعه‌ای کار می‌کردم و روزی ۶ ساعت برق نداشتیم و در آن زمان قطع برق موضوع عادی به شمار می‌رفت زیرا که زیرساخت‌های لازم برای توسعه صنعت کشور وجود نداشت.

وی افزود: اکنون پس از گذشت ۴ دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، کشور ایران یکی از سازندگان تجهیزات نیروگاهی است و توانسته‌ایم بیش از ۵۵ هزار مگاوات برق تولید کنیم در حالی که این عدد قبل از انقلاب اسلامی،  ۷ هزار مگاوات بود.


بیشتر بخوانید: افزایش ۹ برابری خطوط توزیع برق پس از پیروزی انقلاب / خودکفایی در ساخت قطعات و تجهیزات صنعت برق 


مرتضوی تصریح کرد: در تولید شوینده‌ها پس از انقلاب نه‌ تنها به خودکفایی دست یافتیم بلکه توانستیم محصولات خود را به خارج هم صادر کنیم و بر اساس تحقیقات صورت گرفته، کیفیت شوینده داخلی حتی از انواع خارجی نیز بهتر است و توانسته‌ایم در سال‌های گذشته تمامی استانداردهای جهانی را کسب کنیم.

دبیرخانه صنعت، معدن و تجارت ایران یادآوری کرد: در زمان قبل از پیروزی انقلاب، تولید تا حدی ضعیف بود که مجبور بودیم حتی کاسه توالت را وارد کنیم. صنعت کابینت و نجاری با انحصار شرکت‌های خارجی به کشور وارد می‌شد. اما اکنون در صنعت طراحی داخلی در حد رقبای خارجی بالا رفته‌ایم و می‌توانیم در این زمینه در سطح جهانی حرف‌هایی برای گفتن داشته باشیم.

وی بیان کرد: معتقدم با وجود تمامی این پیشرفت‌ها هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده‌ایم. در دو دهه اول انقلاب، قدم‌های بزرگی در جهت توسعه زیرساخت‌ها برداشته شد اما به ناگاه در دهه سوم، نگاه توسعه‌ای کمتر مورد توجه قرار گرفت.

مرتضوی تصریح کرد: بدون شک بزرگترین اسراف زمانی اتفاق میفتد که شما آب و خاک داشته باشید اما به صورت نامناسب از آن استفاده کنید و یا معدن داشته باشید و به روش انفجاری از آن بهره‌برداری کنید.

دبیرخانه صنعت، معدن و تجارت ایران تصریح کرد: کشورهایی که به پیشرفت قابل ملاحظه‌ای دست یافته اند ضمن رعایت قوانین بازار داخلی، قدم‌های بزرگی در توسعه بازارهای خارجی برداشته اند.

وی تأکید کرد: حمایت نباید به حوزه تقسیم منابع معطوف شود بلکه حمایت باید موجب ایجاد ثروت شده و از محل این ثروت مالیات پرداخت شود تا با پرداخت مالیات، کشور توسعه یابد.

انتهای پیام/

تولید فولاد قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به ۵۰۰ هزار تن هم نمی‌رسید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار