خروج از پیمان آی‌ان‌اف، بهانه آمریکا برای مدرن‌سازی زرادخانه هسته‌ای

اکونومیک تایمز در مطلبی با اشاره به اعلام خروج آمریکا از پیمان موشکی ۱۹۸۷، آن را فرصتی برای آمریکا جهت مدرن‌سازی زرادخانه هسته‌ای خود دانست.

خروج از پیمان «آی ان اف» فرصت واشنگتن برای مدرن سازی زرادخانه هسته‌ایبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، اکونومیک تایمز در مطلبی نوشت خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد می‌تواند آغازگر یک رقابت تسلیحاتی جدید باشد، اما در عین حال به آمریکا اجازه می‌دهد تا زرادخانه هسته‌ای خود را، که سال گذشته علنا آن را به عنوان یک هدف اعلام کرد،  به روزرسانی کند.

در این مطلب آمده است: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه اعلام کرد واشنگتن تعهدات خود تحت پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را از روز شنبه و به مدت شش ماه به حالت تعلیق در‌می‌آورد. از سوی دیگر ناتو، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، با حمایت کامل از تصمیم آمریکا برای خروج از پیمان موشکی ۱۹۸۷، سامانه‌های موشکی کروز ۹ ام ۷۲۹ روسیه را نقض پیمان مذکور دانست.

یک روز پس از آن ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با یکجانبه و کاملا بی دلیل خواندن تصمیم آمریکا، در اقدامی تلافی‌جویانه اعلام کرد مسکو تعهدات خود تحت پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را به حالت تعلیق درمی‌آورد. آمریکا سالهاست که از نقض ادعایی این پیمان از سوی روسیه شکایت می‌کند، اما اکنون علنا درباره فرصت به روزرسانی زرادخانه هسته‌ای خود سخن می‌گوید.

در ادامه این مطلب آمده است: زمانی که آمریکا در فوریه سال ۲۰۱۸ سیاست جدید هسته‌ای خود را اعلام کرد، هشدار داد که برنامه‌ای برای خرید دو سلاح جدید دارد؛ نوع جدیدی از موشک‌های هسته‌ای با قدرت انفجار محدود و قابلیت پرتاب از زیردریایی و یک نوع جدید از موشک کروز هسته‌ای که نقض پیمان موشکی ۱۹۸۷ خواهد بود.

بنا به اعلام پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، موشک جدید که ظرف یک دهه وارد فاز عملیاتی خواهد شد، تنها در صورت استقرار نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خواهد بود. واشنگتن همواره تاکید دارد برنامه تحقیقات و توسعه در پیمان موشکی «آی ان اف» ممنوع نشده است. سخنگوی پنتاگون روز جمعه اعلام کرد: بنابراین از روز شنبه ما دیگر مقید به محدودیت‌های پیمان موشکی نیستیم. در بودجه نظامی سال ۲۰۱۹ آمریکا برای تولید موشک جدید میان‌برد زمینی اعتباری در نظر گرفته شده و ما همچنان در مرحله تحقیقاتی آن هستیم. 

مسکو تاکید دارد که پنتاگون در واقع از قبل در حال آماده شدن برای واکنش در مقابل موشک ۹ ام ۷۲۹ روسیه با برد ۴۸۰ کیلومتر آماده بوده است. اما واشنگتن با حمایت متحدان ناتوی خود می‌گوید موشک روسیه در بردی بیشتر از این مورد آزمایش قرار گرفته است. 

بر اساس آمار گروه ضدهسته‌ای «اتحادیه دانشمندان نگران»، زرادخانه هسته‌ای آمریکا ۴ هزار و ۶۰۰ کلاهک هسته‌ای است که هزار و ۷۴۰ مورد آن مستقر و آماده بکارگیری در هر زمانی هستند و ۲ هزار و ۹۲۲ کلاهک آن نیز در انبار نگهداری می‌شوند. گروه ضد هسته‌ای می‌گوید ۱۰ زیردریایی‌های نیروی دریای آمریکا که مجهز به موشک‌های هسته‌ای هستند، به طور مرتب در حال گشت زنی در دریا هستند.

روسیه همان تعداد کلاهک هسته‌ای را دارد، اما زیردریایی هسته‌ای این کشور در سال‌های اخیر در شرایط مناسبی نبودند. مایکل کرپتن، از مرکز استیمسون می‌گوید: هر زمانی که بودجه دفاع ملی شما ده برابر بیشتر از بودجه دفاع ملی روسیه باشد و ۵ برابر بیشتر از چین باشد، می‌توانید از پس یک رقابت تسلیحاتی برآید. اما رقابت‌های تسلیحاتی همیشه پایان خوبی ندارند. حتی اگر در این رقابت شما پیش باشید، اما وضع امنیت شما تضعیف خواهد شد.

انتهای پیام/

آمریکا در پی مدرن‌سازی زرادخانه هسته‌ای خود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار