معرفی رشته شیمی + بررسی توانایی‌های فارغ‌التحصیلان این رشته

دانشجوی رشته شیمی لازم است در دروس ریاضی، شیمی و فیزیک، قوی باشد و رشته شیمی را دوست بدارد یعنی از مطالعه درس شیمی لذت ببرد و خسته نشود.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهیگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، رشته شیمی از دو بخش علم شیمی و صنایع شیمی تشکیل شده است که در بین گرایش های این رشته تحصیلی گرایش شیمی کاربردی بیشترین نزدیکی را به صنعت دارد و در همین راستا امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد به بررسی و معرفی این رشته دانشگاهی بپردازد.

معرفی رشته شیمی +بررسی توانایی‌های فارغ‌التحصیلان این رشته

تفاوت واحد‌های درسی رشته شیمی

شیمی علم اتم‌ها، پیوند‌ها و مولکول هاست، دانشی که می‌تواند خواص ماده، چگونگی تغییرات و شیوه تولید آن‌ها را از هسته اتم گرفته تا کهکشان‌ها بررسی کند.

تفاوت واحد‌های درسی میان رشته‌های محض و کاربردی تنها بین ۱۲ تا ۱۸ واحد (بسته به دانشگاه متفاوت است) است و در سایر واحد‌های درسی (حدود ۱۳۰ واحد) با یکدیگر مشترک هستند.

واحد‌های تئوری و عملی هر دو رشته تقریباً مساوی است، اما در پایان دوره کارشناسی، دانش آموختگان گرایش کاربردی باید پایان نامه ارائه کنند و دانش آموختگان رشته محض به صورت اختیاری می‌توانند آن را انتخاب کنند.


این مطلب را از دست ندهید: معرفی رشته مهندسی شیمی + دانلود نمونه سوالات


رشته شیمی دارای دو بخش علم شیمی و صنایع شیمی است که علم شیمی به عنوان یکی از علوم پایه زیربنای علوم مختلفی همچون بیولوژی، بیوتکنولوژی، پزشکی دندانپزشکی، داروسازی و رشته‌های متعدد مهندسی است.

اما صنایع شیمیایی عبارت است از صنایعی که در آن‌ها واکنش شیمیایی انجام می‌گیرد یعنی اقسام مواد اولیه تبدیل به محصولات جدید می‌گردد که خواص این محصولات تا حدودی با مواد اولیه متفاوت است.

با توجه به تعریف فوق صنایع شیمی طیف گسترده‌ای از صنایع را در بر می‌گیرد که از آن جمله می‌توان به صنایع غذایی، داروسازی، پتروشیمی، الیاف مصنوعی، بهداشتی و آرایشی و صنایع تولید لوازم خانگی اشاره کرد.

بررسی و مطالعه اجمالی ترکیب، ساختار و ویژگی‌های ماده و همچنین کنترل آزمایشگاهی فرآیند‌های شیمیایی، مطالب و فعالیت‌هایی است که در رشته شیمی در سطح کارشناسی ارائه می‌شود.

فارغ‌التحصیلان رشته‌ شیمی جذب انواع صنایع شیمیایی کشور می‌شوند. صنایع پتروشیمی، صنایع رنگ‌سازی، مواد غذایی، لوازم بهداشتی و آرایشی، آزمایشگاه‌های صنعتی، مراکز کنترل کیفیت از مراکز جذب فارغ‌التحصیلان این رشته است.


این مطلب را از دست ندهید: کدام رشته‌های دانشگاهی بازار کار و آینده شغلی خوبی دارند؟


البته معمولاً کارخانجات و صنایع غیرمرتبط با شیمی نیز از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد رشته‌ شیمی به عنوان شخصی که مواد اولیه و خام این کارخانجات را از نظر کیفیت بررسی کند، استفاده می‌کنند.

معرفی رشته شیمی +بررسی توانایی‌های فارغ‌التحصیلان این رشته

توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه برای تحصیل در رشته شیمی

رشته شیمی یعنی حفظ کردن صد‌ها فرمول، عدد و رقم که این تصور بسیاری از دانش‌آموزان دبیرستانی است.

تصوری که از دبیرستان‌ها نشأت می‌گیرد، چرا که حجم مطالب کتاب شیمی دبیرستانی زیاد و فرصت تدریس محدود است و به ناچار دبیران و محصلان به جای درک و استدلال مفاهیم، به سوی مسایل ذهنی و حفظی کشیده می‌شوند.


این مطلب را از دست ندهید: معرفی رشته مهندسی پزشکی + دانلود نمونه سوالات


در حالی که شیمی تلفیقی از مهارت‌های ذهنی و استدلالی است و اگر کسی بخواهد در این رشته موفق گردد، باید در هر دو زمینه توانمند باشد و حتی می‌توان گفت که قدرت استدلال بیش از قدرت حافظه در رشته شیمی اهمیت دارد، چون حافظه فقط می‌تواند به کار سرعت بدهد، اما حلال مشکلات نیست.

دانشجوی رشته شیمی لازم است در دروس ریاضی، شیمی و فیزیک، قوی باشد و رشته شیمی را دوست بدارد یعنی از مطالعه درس شیمی لذت ببرد و خسته نشود. دانشجوی شیمی باید به شیمی علاقه‌مند باشد، نه این که رشته شیمی در فرم انتخاب رشته، انتخاب چهلم و پنجاهم وی باشد!

معرفی رشته شیمی +بررسی توانایی‌های فارغ‌التحصیلان این رشته

توانایی فارغ التحصیلان رشته شیمی

فارغ التحصیلان رشته شیمی می‌توانند مسئولیت‌های گوناگونی از جمله موارد زیر را بر عهده بگیرند:


این مطلب را از دست ندهید: از عجیب‌ترین رشته‌های دانشگاهی دنیا چه می‌دانید؟


  1. ارائه خدمات آموزشی مانند دیگر علوم پایه در دبیرستان، دانشگاه و موسسات آموزشی
  2. طرح، نظارت و اجرای طرح‌های تحقیقاتی کوچک و بزرگ شیمیایی در سطوح مختلف کاربردی و علمی، در دانشگاه ها، کارخانجات و مراکز تحقیقاتی با هدف ارتقای کمی و کیفی محصولات موردنیاز جامعه
  3.  فعالیت در آزمایشگاه‌های کنترل کیفی، پیگیری و ارائه معیار‌های استاندارد به منظور افزایش کمیت و کیفیت محصولات تولید و مواد اولیه کارخانجات
  4.  ارائه طرح‌های پژوهشی به منظور استفاده از منابع ارزنده موجود در جهت افزایش بهره وری و جلوگیری از صادرات بی رویه آن‌ها
  5.  ارائه خدمات در کارخانجات پتروشیمی، پلاستیک، لاستیک، رنگ ورزین، الیاف، صنایع غذایی، صنایع بهداشتی و شوینده‌ها، صنایع دارویی
  6. فعالیت در زمینه گیاهان دارویی به منظور شناسایی و استخراج مواد موثره در آنها

در بین گرایش‌ها مجموعه شیمی، گرایش شیمی کاربردی بیشترین نزدیکی به صنعت را داراست؛ بنابراین در زمینه‌های صنعتی شرایط کار بهتری را برای فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد فراهم می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۱۹:۴۴ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
اگه پارتی دارین حله بخونین بیکار نمیمونین ولی اگه پارتی ندارین عمرتونو هدر ندین ....
آخرین اخبار