از رشته مهندسی طبیعت و دروس آن چه می‌دانید؟

محیط زیست یک رشته چند بخشی یا بین رشته‌ای است و آمیخته‌ای از علوم بیولوژی، اکولوژی، فیزیک، شیمی، ریاضی، آمار، اکولوژی کاربردی و جغرافیا است.

به گزارش  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، رشته مهندسی طبیعت از جمله رشته های دارای گرایش های مختلف است که می توان محیط‌زیست، مرتع و آبخیزداری، جنگلداری، شیلات و علوم و صنایع چوب و کاغذ را از جمله گرایشات این رشته تحصیلی دانست.
 
در ادامه باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا شما را با این رشته و گرایش های آن آشنا کند.

از رشته مهندسی طبیعت و دروس آن چه میدانید؟

رشته مهندسی طبیعت چیست؟

کارشناسان منابع طبیعی با بررسی علم اکولوژی، حل مسائل زیست‌محیطی، ارائه طرح‌های عملی برای حفظ و توسعه پوشش گیاهی، بهره‌برداری صحیح از اراضی مطابق با قابلیت آنها، توسعه فعالیت آبخیزداری و مدیریت آب و خاک، تلاش می‌کنند تا این آرزو را محقق سازند.


این مطلب را از دست ندهید: کدام رشته‌های دانشگاهی بازار کار و آینده شغلی خوبی دارند؟


از رشته مهندسی طبیعت و دروس آن چه میدانید؟

این رشته در مقطع کارشناسی دارای ۵ گرایش محیط‌زیست، مرتع و آبخیزداری، جنگلداری، شیلات و علوم و صنایع چوب و کاغذ است. گرایش محیط‌زیست  یک رشته چند بخشی یا بین رشته‌ای است و آمیخته‌ای از علوم بیولوژی، اکولوژی، فیزیک، شیمی، ریاضی، آمار، اکولوژی کاربردی و جغرافیا است. این گرایش تلاش می‌کند تا بین محیط انسان یا محیط شهری و محیط فراشهری مثل مرتع، جنگل و ... پل بزند تا بشر با استفاده از دانش روزافزون خود به نحوی عمل کند که با نیاز‌ها و امیدهایش هماهنگی بیشتری داشته باشد و در نهایت زندگی بهتری رابرای خود و آیندگان فراهم سازد.

همچنین تلاش می‌کند تا با ارائه دانش و آگاهی‌های لازم درباره اکولوژی حیات وحش، اکولوژی دریاها، نحوه آلودگی محیط‌زیست، نحوه طراحی پارک‌های ملی و جنگلی و ... به حمایت و حفاظت از محیط‌زیست و حل مشکلات زیست محیطی بپردازد.


این مطلب را از دست ندهید: همه آنچه که برای انتخاب رشته کنکور سراسری باید بدانید


در کشور ما رشته محیط زیست در مقطع کارشناسی یکی از گرایش‌های مهندسی منابع طبیعی است و در آن بیشتر به اکوسیستم‌های طبیعی پرداخته می‌شود، اما استادان محیط‌زیست معتقدند که باید مثل سایر کشور‌های دنیا، محیط‌زیست را به عنوان یک رشته مجزا ارائه دهیم و در آن علاوه بر اکوسیستم‌های طبیعی به اکوسیستم‌های شهری نیز پرداخته شود.

چون در حقیقت محیط‌زیست به تعامل و ارتباط بین محیط‌های انسانی و طبیعی می‌پردازد و صحیح نیست که این دو را مجزا از یکدیگر بررسی کنیم. (در سال ۸۳ مهندسی محیط زیست به عنوان یک رشته مجزا در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، وابسته به وزارت آموزش و پرورش ارائه شده است.)

از رشته مهندسی طبیعت و دروس آن چه میدانید؟

درس‌های رشته مهندسی طبیعت در طول تحصیل

  • دروس مشترک در گرایش‌های مختلف مهندسی منابع طبیعی

ریاضیات، فیزیک عمومی، زمین‌شناسی، گیاه‌شناسی، اکولوژی، شیمی عمومی، زیست شناسی، آمار و احتمالات، هوا و اقلیم‌شناسی، خاک‌شناسی عمومی، قوانین و مدیریت منابع طبیعی، جامعه‌شناسی روستایی، آشنایی با کامپیوتر، هیدرولوژی عمومی.

مهندسی منابع طبیعی گرایش محیط زیست

محیط زیست یک رشته چند بخشی یا بین رشته‌ای است و آمیخته‌ای از علوم بیولوژی، اکولوژی، فیزیک، شیمی، ریاضی، آمار، اکولوژی کاربردی و جغرافیا است. این گرایش تلاش می‌کند تا بین محیط انسان یا محیط شهری و محیط فراشهری مثل مرتع، جنگل و … پل بزند تا بشر با استفاده از دانش روزافزون خود به نحوی عمل کند که با نیاز‌ها و امیدهایش هماهنگی بیشتری داشته باشد و در نهایت زندگی بهتری را برای خود و آیندگان فراهم سازد.

مهندسی منابع طبیعی گرایش مرتع و آبخیزداری

در گرایش مرتع و آبخیزداری دانشجویان می‌آموزند که با توجه به امکانات آبی، خاکی، اقلیمی، زمین‌شناسی و پوشش گیاهی چگونه می‌توان از عرصه منابع طبیعی، به ویژه از مراتع موجود، بیشترین بهره را برد برای مثال با توجه به پوشش گیاهی یک منطقه، چه مقدار می‌توان دام وارد منطقه کرد و چه مقدار عرصه کشاورزی داشت؟


این مطلب را از دست ندهید: از عجیب‌ترین رشته‌های دانشگاهی دنیا چه می‌دانید؟


همچنین به یاری مدیریت آبخیزداری می‌توان از مسائلی مثل سیلاب و خشکسالی که ضرر‌های هنگفت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دارد، جلوگیری کرد.

از رشته مهندسی طبیعت و دروس آن چه میدانید؟

مهندسی منابع طبیعی گرایش جنگلداری

گرایش جنگلداری مجموعه‌ای از علوم و فنون است که برای شناخت جوامع مختلف جنگلی و آگاهی از کیفیت و کمیّت آنها، تربیت، پرورش و بهره‌برداری مستمر از تولیدات جنگلی، روش‌های مختلف قطع و حمل درختان قطع شده، جاده‌سازی درجنگل و مهمتر از همه، حفاظت، احیا و توسعه مناطق جنگلی به عنوان تعدیل و تنظیم کننده شرایط آب و هوایی و خاکی و منبع تولید کننده چوب به کار گرفته می‌شوند.

برای مثال، دانشجویان با مطالعه درس "حمایت جنگل" با عوامل تخریب جنگل آشنا شده و روش‌های بهبود و حفاظت و نگهداری از جنگل را می‌آموزند؛ روش‌هایی که می‌تواند عامل کاهش فرسایش خاک و فراهم ساختن زیستگاه‌هایی برای حیات وحش شود.


این مطلب را از دست ندهید: رشته هایی که بازار کار ندارند اما همچنان پرمتقاضی اند!


همچنین با مطالعه درس‌هایی مثل جنگل‌داری، بهر‌ه‌برداری از جنگل و سیاست جنگل می‌آموزند که چگونه با فراهم ساختن مناطقی برای چرای دام‌ها، می‌توان فشار وارد شده بر زمین‌های جنگلی را کاهش داد یا چگونه می‌توان چوب مورد استفاده برای ساخت وسایل چوبی و سوخت و انرژی را فراهم ساخت تا به این وسیله، هم منافع اقتصادی حاصله از جنگل و هم اکولوژی آن حفظ شود.

مهندسی منابع طبیعی گرایش شیلات

فعالیت‌های شیلاتی در کشور، صرف‌نظر از تأمین بخشی از مواد پروتئینی، منبع مناسبی برای اشتغال، تأمین ارز و اهرمی برای توسعه و عمران مناطق ساحلی است. در واقع، در برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، شیلات جایگاه مهمی دارد.


این مطلب را از دست ندهید: چگونه بهترین انتخاب را در رشته تحصیلی خود داشته باشیم؟


شک نیست که اجرای طرح‌های شیلاتی کشور، به نیرو‌های کارآمد و متخصص نیازمند است، افرادی که با استفاده از منابع آبی برای تأمین پروتئین مورد نیاز مردم فعالیت کنند.

مهندسی منابع طبیعی گرایش علوم و صنایع چوب و کاغذ

علوم و صنایع چوب و کاغذ مجموعه علوم و فنونی است که با فراگیری آن‌ها دانشجویان در زمینه نحوه رویش و تولید چوب و عوامل مؤثر بر آن، اختصاصات ساختمانی و طبقه‌بندی و درجه‌بندی چوب‌ها و کاغذها، خواص فیزیکی، مکانیکی، شیمیایی و کاربردی چوب و کاغذ، تبدیل شیمیایی و مکانیکی و نیز بازرگانی و داد و ستد چوب و کاغذ و تولیدات آن‌ها آگاهی لازم را کسب می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
همانطور که مسئولین برای جنگل ومرتع ارزشی قائل نیستند مردم هم به فارغ التحصیلان رشته های منابع طبیعی ارزشی قائل نیستند.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۹:۱۲ ۰۳ تير ۱۳۹۹
لاااااااااااااااال شووووووووووووو فقط تو
آخرین اخبار