روایت یک مسیر؛

رسول جلیلی: دستاورد بزرگ انقلاب در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات پرورش نیروی انسانی کارآمد است


عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: در سال‌های بعد از انقلاب با شیب بسیار مثبتی در پرورش نیروی انسانی و تربیت فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی کامپیوتر، علوم کامپیوتر، فناوری اطلاعات و رشته‌های مرتبط به سوی جلو حرکت کردیم.


رسول جلیلی: دستاورد بزرگ انقلاب در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات پرورش نیروی انسانی کارآمد استبه گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمدارى حضرت حجت (عج) است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهاد و ظهور و فرج آن حضرت(عج) را در عصر حاضر قرار داد. ظهور انقلاب اسلامی تحولی عظیم در طول تاریخ ایران به وجود آورد که به برکت ایمان قوى و تعهد به اسلام و تحول عظیمى که در اقشار مختلف حاصل شد، دست شرق، غرب و بیگانگان را از کشور کوتاه کرد و نشان داد که هیچ قدرتی نمی‌تواند کوچکترین دخالتى را در کشور ایران اسلامی داشته باشد.

این نهضت برکات بسیاری داشته که مهم‌ترین آن شکستن سد بزرگ شاهنشاهى و راندن دزدها و چپاولگران از مملکت و قطع ایادى شرک و نفاق از کشور بود. امروز ایران اسلامى به عنوان یک کشور بزرگ و قدرتمند در منطقه مطرح است، به گونه‌ای که دستاوردهای حاصل از این انقلاب، پیشرفت‌های علمی و دستیابی جمهوری اسلامی به برخی از فناوری‌های نوین در سال‌های اخیر لرزه بر دل دشمنان انداخته و نگرانی آن‌ها را دوچندان کرده است. عقب‌ماندگی علمی و فناوری کشور پهناور ایران در دوران قبل از انقلاب، برای ایرانیان با سابقه فرهنگی و تمدنی بسیار آزاردهنده بود. غلبه بر این عقب‌ماندگی و دستیابی به دانش‌های پیشرفته‌ و فناوری‌های نوین با هدف ایجاد تمدن نوین اسلامی، از جمله اهداف انقلاب اسلامی است.

حال که چهل دهه از انقلاب شکوهمند اسلامی می‌گذرد، فرصت خوبی است تا انقلاب و دستاوردهای آن در حوزه‌های مختلف را مورد بررسی قرار داده و واقعیت‌های مهم حاصل از آن را برای نسل‌های پس از انقلاب آشکارتر سازیم. هر چه از پیروزی انقلاب اسلامی فاصله می‌گیریم، اهمیت بررسی دستاوردهای ارزشمند انقلاب اسلامی و اهمیت بیان آن‌ها و پیشرفت‌ها در حوزه علم و فناوری بیش‌تر می‌شود.

برای درک بهتر حقیقت انقلاب اسلامی، توجه به وضعیت ایران در دوران رژیم طاغوت یک ضرورت است.  بدون توجه به شرایط داخلی و خارجی ایران در دوران پیش از انقلاب، نمی‌توان به عظمت دستاوردهای این انقلاب خدایی و دستاوردهای ارزشمند جمهوری اسلامی در دوران پس از آن پی برد.

در جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی، در حوزه‌های مختلف به ویژه ارتباطی، مخابرات و ارتقاء سطح زندگی، دستاوردهای بسیاری را شاهد هستیم. بر همین اساس، به اختصار دستاوردهای انقلاب اسلامی را در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و مقایسه آن با زمان رژیم طاغوت مورد بررسی قرار داده‌ایم.

براساس گزارش محافل علمی بین‌المللی سرعت پیشرفت علمی در ایران، ۱۱ برابر سرعت متوسط رشد علم در جهان است. این عدد نشان می‌دهد که ایران با چه سرعت بالایی در حال کم‌ کردن فاصله خود نسبت به کشور‌های پیشرفته جهان بوده و با این سرعت می‌تواند روزی از تمامی کشور‌ها در عرصه تولید علم جلو بزند. اکنون ایران در جایگاه دوازدهم علم جهان قرار دارد، در حالی که قبل از انقلاب اسلامی، نزدیک به ۷۰ درصد بزرگسالان کشور بی‌سواد بودند و کم‌تر از ۴۰ درصد کودکان می‌توانستند به مدرسه بروند، اکنون رقم باسوادی در کشور به عدد ۱۰۰ درصدی در حال نزدیک شدن است.

رسول جلیلی عضو شورای عالی فضای مجازی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در زمان پیش از انقلاب حجم پذیرش دانشجو و فارغ التحصیلان به نسبت حال بسیار کم بود، در واقع ما با یک شیب بسیار مثبتی در پرورش نیروی انسانی و تربیت فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی کامپیوتر، علوم کامپیوتر، فناوری اطلاعات و رشته‌های مرتبط به سوی جلو حرکت کردیم. پس از جنگ کشور نیازمند تقویت دانشگاه‌ها بود و امکان برگزاری مقاطع بالاتر تحصیلی وجود نداشت. به همین جهت دولت جمهوری اسلامی در دوره‌ای دانشجویان را برای مقطع دکتری به کشور‌های پیشرفته اعزام کرد. سال‌های ۶۹ تا ۷۵ دوره‌ای بود که این سرمایه‌گذاری انجام شد و به دانشگاه‌های کشور خون جوان تازه‌ای تزریق شد. به مرور مقطع دکتری در رشته‌های مذبور در شاخه‌های وسیع‌تر نظیر هوش مصنوعی، امنیت شبکه، بیوانفورماتیک و ... ایجاد شد. در حال حاضر دیگر نیازی به اعزام دانشجو در هیچ مقطعی به خارج از کشور نداشته و بیشتر از نیاز داخل کشور، دانشجو و فارع‌التحصیل و کارآفرین در رشته‌های علوم کامپیوتر و شبکه، فناوری‌های مرتبط مثل علومِ داده داریم و حجم کسب و کار خوبی را در کشور ایجاد کرده‌اند.

جلیلی افزود: ارتقاء کسب‌و‌کار‌های معمولی به کسب و کار‌های ترکیبی، بحث شفافیت در ارائه خدمات سازمان‌های دولتی، گسترش شبکه‌های کامپیوتری در اقصی نقاط کشور، افزوده شدن پهن باند، توان کشور در تولید بازی‌های رایانه‌ای، تولید محتوا همگی مجموعه‌ای از پیشرفت‌ها و دستاورد‌های بعد از انقلاب است. هر فناوری که در کشور‌های پیشرفته به شهروندان ارائه می‌شود، الحمدلله در جمهوری اسلامی ایجاد شده و زمانی که یک ایرانی به هر دلیلی به کشور‌های خارجی سفر می‌کند، حس نمی‌کند که چیزی از فناوری اطلاعات و کامپیوتر و نرم افزار را تجربه نکرده است.

عضو شورای عالی فضای مجازی تأکید کرد: یادمان باشد که حسب نقل‌های متقنی که شده است، پیش از انقلاب مرکز کامپیوتری ما را در بسیاری از سازمان‌ها مستشاران خارجی عمدتاً آمریکایی می‌گرداندند. در حال حاضر ما توانسته‌ایم صادرات مهندس و خدمات مهندسی داشته باشیم و ذره‌ای از نظر عملیات و برنامه‌نویسی و ارائه خدمات مورد نیاز دولت، بخش‌های عمومی، شهرداری‌ها از کارشناس خارجی استفاده نکنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر عناصر دانش‌بنیانی در حوزه فناوری اطلاعات در اختیار داریم که اتکایی به بازار داخل نداشته و برای خارج از کشور کار می‌کنند. این فرصت بسیار خوبی است ولی قبول داریم که بازار منطقه بازار بزرگی‌ است که برنامه آتی ما برای اهداف سند چشم‌انداز این است که بر روی صادرات خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات به طور مستمر تاکید داشته باشیم و هدف‌گذاری کنیم، علاوه بر بازار خودمان، بازار منطقه و کشورهای همسو و حتی بازار کشورهای پیشرفته را هم به سهم خود درنوردیم.

گزارش از الهام رضایی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار