معاون صنایع دستی اداره میراث فرهنگی مشهد عنوان کرد:

پرداخت ۳.۵ میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره به هنرمندان صنایع‌دستی

معاون صنایع دستی اداره میراث فرهنگی مشهد گفت: حدود سه‌و نیم میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره در سال جاری در اختیار هنرمندان صنایع دستی مشهد قرار گرفته است.

پرداخت ۳.۵ میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره به هنرمندان صنایع‌دستی به گزارش خبرنگار  گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، سمیه روانخواه معاون صنایع دستی اداره میراث فرهنگی مشهد در خصوص فعالیت‌های صنایع دستی گفت: حوزه معاونت صنایع دستی مشهد در حقیقت صدور مجوز مشاغل خانگی را بر عهده دارد، ساماندهی و معرفی متقاضیان بیمه هنرمندان یا بیمه روستایی که ذیل بیمه صندوق روستایی هستند هم در این حوزه قرار می‌گیرد در حقیقت این معاونت پی‌گیری پرونده‌های متقاضی تسهیلات در سامانه کارا را به عهده دارد.

وی با اشاره به اینکه حوزه معاونت صنایع دستی مشهد پیگیری پرونده‌های متقاضی تسهیلات در سامانه کارا را به عهده دارد افزود: سامانه کارا در حقیقت سامانه تسهیلات روستایی از محل صندوق توسعه ملی است که در مناطق کم جمعیت و مرزی سود چهار درصد و در مناطق پر جمعیت سود ۶ درصد است.

معاون صنایع دستی اداره میراث فرهنگی مشهد با اشاره به اینکه در حوزه مشاغل خانگی دو نوع مجوز داریم که یکی از آن‌ها مجوز مشاغل خانگی پشتیبان و نوع دیگر مشاغل خانگی مستقل است تصریح کرد: پشتیبان‌ها افرادی کارآفرین هستند وتوانایی تولید بالایی دارند، می‌توانند با ابزار ارتباط خوبی برقرار کنند و در حقیقت امتحان خود را پس داده و اظهار می‌کنند که توانایی تحت پوشش قرار دادن دو تا پنج نفر را بر اساس آیین نامه‌ی سال ۹۷ را دارند، چرا که میزان سرانه اشتغال سال به سال متفاوت است.

روانخواه تصریح کرد: در موضوع مشاغل خانگی، فرد نیازی نیست که کارگاه را با شرایط استاندارد کارگاه‌های صنعتی یا نیمه صنعتی داشته باشد، همین که در منزل فضایی ایجاد کرده باشد کافی است به طور کلی برای ما میزان تولیدی که پشتیبان در منزل انجام می‌دهد اهمیت دارد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۷ حدود ۷۵ پرونده در حوزه مشاغل خانگی را به بانک‌ها معرفی کرده‌ایم تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۱.۵ میلیارد تومان در حوزه مشاغل خانگی افراد توانسته‌اند نیرو جذب کنند که از این ۷۵ پرونده ۲۴ پرونده مخصوص پشتیبانان و باقی پرونده‌ها مخصوص مستقلین بوده است که نسبت به سال گذشته در پرونده‌هایی که معرفی کرده‌ایم رشدی ۱۵ درصدی داشته‌ایم.

معاون صنایع دستی اداره میراث فرهنگی مشهد اظهارداشت: رشته‌های صنایع دستی، ازرشته‌های تحت پوشش صنایع دستی هستند که با نگاه تلطیف تری نسبت به دیگر حوزه‌ها به آن‌ها توجه می‌شود چرا که برای ما بحث ایجاد اشتغال مهم است.

روانخواه در خصوص رشته‌های تحت پوشش معاونت صنایع‌دستی گفت: رشته چرم، رودوزی سنتی، سفال، سازسازی از جمله رشته‌های مشاغل خانگی است که می‌توان در منزل به آن‌ها پرداخت با این تفاوت که رشته‌های مبلمان و منبت جزء رشته‌های صنایع دستی هستند، اما در منزل امکان کار در این رشته‌ها وجود ندارد.

وی افزود: از انتهای سال ۹۶ شروع به بررسی پرونده‌ها کردیم و اولویت ما با کارگاه‌های موفقی بود که در روستا‌ها مشغول به کار هستند که تعهد بیمه هم دارند و به ازای هر ۱۰۰ میلیون تومان وامی که کارفرما دریافت می‌کند باید یک نفر را بیمه کند.

معاون صنایع دستی اداره میراث فرهنگی مشهد با اشاره به اینکه در سال ۹۷ حدود دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان را از محل تحصیلات روستایی به کارگاه‌هایی در حوزه روستایی توانمند بوده‌اند پرداخت شده است ادامه داد: این وام‌ها یک سال تنفس دارند، به این صورت که درخواست تسهیلات ثبت می‌شود ما در کارگروه شهرستان بررسی ومصوب می‌کنیم وسپس به بانک‌های عامل معرفی می‌کنیم.

انتهای پیام// ز. م
 


پرداخت تسهیلات به هنرمندان صنایع دستی مشهد

برچسب ها: اشتغال ، صنایع دستی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.