خبرگزاری فرانسه در گزارشی بررسی کرد؛

چرا ويتنام ميزبان دومين نشست سران آمریکا و کره‌شمالی خواهد بود؟

ویتنام روز‌های بیست و هفتم و بیست و هشتم فوریه (۸ و ۹ اسفند ماه) میزبان دومین نشست دونالد ترامپ و کیم جونگ اون خواهد بود.

چرا ويتنام ميزبان دومين نشست سران آمریکا و کره‌شمالی خواهد بود؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، ویتنام روز‌های بیست و هفتم و بیست و هشتم فوریه (۸ و ۹ اسفند ماه) میزبان دومین نشست دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی خواهد بود.

ویتنام نیز مانند کره شمالی درگیر یک جنگ خونین و تلخ با آمریکا شده بود. اما برخلاف پیونگ یانگ، هانوی در حال حاضر یکی از متحدان نزدیک آمریکا به شمار می‌رود، و بعد از ویرانی‌های جنگ، اکنون در حال تبدیل شدن به یکی از سریع‌ترین اقتصاد‌های در حال رشد آسیاست و به لحاظ دیپلماتیک نیز بسیار خردمندانه عمل می‌کند.

در این گزارش به چند علت انتخاب ویتنام به عنوان میزبان نشست سران آمریکا و کره شمالی اشاره می‌شود:

آیا از نظر لجستیکی میزبانی ویتنام برای این اجلاس قابل توجیه است؟
ویتنام تمام ملزومات را برای برگزاری این دیدار در اختیار دارد، مثلا کیم که معمولا با قطار سفر می‌کند، مسیری کوتاه برای سفر به این کشور دارد. همچنین سفارتخانه‌های آمریکا و کره شمالی در این کشور به مقدمات پیش از برگزاری این نشست کمک خواهند کرد.  هانوی با هر دو کشور روابط دوستانه دارد و یک سرزمین "بی طرف" محسوب می‌شود. همچنین تدابیر امنیتی در این کشور حتی در زمان‌های عادی نیز شدید است و مقامات دسترسی رسانه‌ها و جمعیت حاضر در این نشست که در سراسر جهان نظاره‌گر آن خواهند بود را به دقت کنترل خواهند کرد.

چرا کیم با ویتنام همراه است؟
ویتنام یکی از معدود کشور‌هایی است که کره شمالی روابط خوبی با آن دارد. روابط دیپلماتیک بین هانوی و پیونگ یانگ به سال ۱۹۵۰ زمانی که کره شمالی نیرو‌های هوایی خود را برای کمک به ویتنام در زمان جنگ می‌فرستاد، برمی‌گردد. کیم ایل سونگ، پدربزرگ کیم جونگ اون، آخرین رهبر ارشد کره شمالی بود که به ویتنام در سال ۱۹۵۸ سفر کرد، هر چند بعد از آن چند مقام ارشد دیگر نیز به این کشور سفر کرده‌اند. این اولین سفر کیم جونگ اون به ویتنام است و همچنین این سفر برای کیم می‌تواند فرصتی برای یادگیری تغییرات اقتصادی پس از جنگ ویتنام، باشد.

درباره واشنگتن چطور؟
ویتنام که یکی از متحدان نزدیک کره شمالی است می‌تواند یک مکان مهم راهبردی برای آمریکا (که درگیر جنگ تجاری با چین است) در نظر گرفته شود. چئون سئون وانگ، یک پژوهشگر بازدیدکننده از موسسه مطالعات سیاست در سئول، اعلام کرد: ترامپ ممکن است از ویتنام برای رساندن پیامی به پکن، استفاده کند و اینگونه القا کند که کره شمالی در دست شما نیست ما به نفوذ چین در این منطقه، تعادل می‌بخشیم.  واشنگتن همچنین مشتاق است تا داستان موفقیت اقتصادیی ویتنام را به نمایش بگذارد که توسط مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز، در جریان سفر سال گذشته به این کشور مورد تاکید قرار گرفت.

چرا ویتنام میزبان این نشست شد؟
ویتنام نیز مشتاق است تا گرایشات دیپلماتیک خود را که در نشست سازمان همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوس آرام (APEC) در سال ۲۰۱۷ و نشست سال گذشته مجمع جهانی اقتصاد حاصل شد، در یک مرحله جهانی به نمایش بگذارد. این نشست برای کیم و ترامپ ممکن است مزایایی دیگری نیز در برداشته باشد.

وو مین خوانگ، یک تحلیلگر سیاسی در سنگاپور اعلام کرد میزبانی این نشست برای ویتنام می‌تواند اوضاع این کشور را در جامعه بین‌المللی بهبود بخشد از جمله جذب گردشگری و سرمایه‌گذاری‌های خارجی را تقویت کند.

انتهای پیام/

دلیل انتخاب ویتنام به عنوان میزبان نشست کیم جونگ اون و دونالد ترامپ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار