وزیر نفت در تیتر امشب مطرح کرد؛

عملکرد ۴۰ ساله صنعت نفت و گاز/پارس جنوبی کم نظیرترین دستاورد انقلاب اسلامی

زنگنه گفت: پارس جنوبی کم نظیر‌ترین دستاورد انقلاب است و اکنون در این میدان مشترک از نظر تولید روزانه از قطر پیشی گرفته ایم.

عملکرد ۴۰ ساله صنعت نفت و گاز/پارس جنوبی کم نظیرترین دستاورد انقلاب اسلامیبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، زنگنه وزیر نفت در برنامه تیتر امشب در خصوص عملکرد صنعت نفت و گاز بعد از انقلاب تصریح کرد: ایران در نفت همیشه مهم بوده است. قبل از انقلاب بیشتر در نفت معروف بودیم. بعد از انقلاب علاوه بر نفت در گاز و پتروشیمی هم معروف شدیم.

وی ادامه داد: میزان تولید نفت قبل از انقلاب ۵.۲ میلیون بشکه بوده که اکنون نزدیک ۴ میلیون  بشکه است.

زنگنه اظهار کرد: ذخائر نفتی کشور قبل از انقلاب ۸۸ میلیارد بشکه بوده و اکنون با وجود برداشت۵۰ میلیارد بشکه نفت طی این چهل سال به  ۱۶۰ میلیارد بشکه رسیده یعنی ۲.۵ برابر شده است.


بیشتر بخوانید: پرونده کرسنت هنوز باز است/ برای دشمنان اتاق تاریک داریم/ اروپایی‌ها جواب تماس‌های ما را نمی‌دهند


وزیر نفت افزود: در سال ۵۷ میزان گاز کشف شده ۹ هزار میلیارد متر مکعب بوده که اکنون به  ۳۳ هزار میلیارد متر مکعب رسیده است. در تولید میعانات گازی هم از  ۳۰ هزار بشکه به ۸۰۰ هزار بشکه رسیدیم.

صنعت گاز درخشان ترین عملکرد را بعد از انقلاب داشته است

عضو کابینه دولت تصریح کرد: صنعت گاز بعد از انقلاب متولد شد ظرفیت پالایش گاز قبل از انقلاب ۳۶ میلیون متر مکعب بوده که اکنون  ۳۶ برابر شده و  به ۱۰۶۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

زنگنه با تاکید بر اینکه یکی از درخشان ترین عملکردها در حوزه گاز بوده است، افزود: میزان انشعابات گاز قبل از انقلاب محدود به چند شهر بوده اما اکنون میزان انشعابات به ۱۱.۵ میلیون رسیده است. پوشش گازرسانی نزدیک صفر بوده الان ۹۲ درصد در کل کشور است هیچ کشوری در دنیا چنین پوششی ندارد.

وی بیان کرد: در بخش پتروشیمی قبل انقلاب تنها یک پتروشیمی بود که بعدا نابود شد، اکنون ۳۰ میلیون تن ظرفیت نهایی پتروشیمی است. ارزش تولیدات پتروشیمی ۱۷.۵ میلیارد دلار است که ۵.۵ میلیارد دلار آن به کشور عرضه می‌شود. صنعتی را سراغ ندارم که انقدر خوراک به صنایع پایین دستی بدهد. تا سال ۹۸، ۱۲ میلیون تن ظرفیت جدید به مدار می‌آید.

وزیر نفت تصریح کرد: در حوزه بنزین میزان تولید قبل از انقلاب روزانه ۱۴ میلیون لیتر بوده که  اکنون به ۱۰۵ مییلیون لیتر رسیده است.

وی افزود: قدرت و توانمندی ایران در ساخت تجهیزات و اجرای پروژه‌ها بسیار افزایش یافته و اکنون توانایی نصب روزانه یک کیلومتر لوله در سطح دریا را به دست آورده ایم. در این زمینه وضع خوبی در منطقه داریم.

در تولید روزانه میدان پارس جنوبی از قطر پیشی گرفتیم

زنگنه تاکید کرد: پارس جنوبی کم نظیر‌ترین دستاورد جمهوری اسلامی ایران است. در حال حاضر از نظر تولید روزانه از قطر پیشی گرفته ایم. عسلویه بی نظیرترین سرمایه گذاری ترازصنعتی کشور محسوب می شود. آرزو داریم در کنار خلیج فارس چنین سازه هایی، بیشتر داشته باشیم.

وی با اشاره باه درآمدزا بودن پارس جنوبی برای کشور گفت: از پارس جنوبی ۶۱۰ میلیون متر مکعب گاز برداشت می‌کنیم که به مردم با قیمت پایین می‌دهیم، اما اگر صادرات انجام دهیم هر متر مربعی ۲۰ سنت درآمد خواهد داشت.

زنگنه در خصوص راهکار کاهش سوختن گازهای همراه نفت تصریح کرد: دو جور فلر یا مشعل داریم یکی در عسلویه که خروجی بالا دارد و لازم است دستگاه‌هایی نصب شود تا مشعل، گاز گوگرد نسوزاند و گاز مشعل کم شود. همچنین هر پالایشگاهی باید تنظیم شود تا خروجی گاز آن کاهش یابد.

نیازی به واردات بنزین نداریم

وزیر نفت در خصوص بنزین گفت: اول این دولت میزان تولید بنزین، ۵۲ میلیون لیتر بوده با افتتاح ستاره خلیج فارس اکنون تولید بنزین بیش از ۲ برابر شده است و فاز سوم خلیج فارس نیز اسفندماه به بهره برداری می رسد. فاز چهارم هم  به زودی راه اندازی می‌شود.

وی افزود: از مهرماه به بعد بنزین وارد نکردیم و سال بعد هم واردات بنزین نخواهیم داشت. البته باید مصرف هم باید کنترل شود که بخشی به صنعت خودروسازی بر می‌گردد و بخشی هم به فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی.

عضو کابینه دولت بیان کرد: صنعت نفت به دو بخش پایین دستی و بالادستی تقسیم می شود. سابقه نیرو‌های ایرانی در بخش پایین دستی بهتر است. در این زمینه با دانشگاه‌ها و وزارت علوم، برای تولید تکنولوژی در کشور همکاری گسترده ای داشتیم.

وی افزود: بخش دیگر بالادستی است که  نیازی به تکنولوژی بالا ندارد اما به دانش فنی نیاز دارد تا مقدار نفت بیشتری از مخزن بیرون بیاوریم. هرچه در این زمینه خرج کنیم می‌ارزد چراکه هرچه بیشتر از یک میدان نفت استخراج کنیم، درآمد بیشتری حاصل می‌شود.

زنگنه ادامه داد: تا قبل انقلاب، ایرانی‌ها فقط بهره بردار میادین بودند و  اصل کار در دست شرکت‌های خارجی بود. بعد از انقلاب، دانشکده نفت بالادستی در کشور تاسیس شدکه با اتکا به نیرو‌های پرورش یافته به پیشرفت‌های قابل توجهی رسیده است.

وی در مورد برنامه های آینده صنعت نفت و گاز گفت: در میادین مشترک و در میدان‌های غرب کارون کار‌های بزرگی انجام شده و در پایان سال ۹۷ به تولید بیش از ۱۰۰۰ میلیون مترمکعب گاز غنی در کشور خواهیم رسید که رکورد تاریخی و تعیین کننده خواهد بود.

وزیر نفت در خصوص عملکرد صنعت گاز تصریح کرد: امسال  زمستان صنعت گاز به خوبی کار را پیش برده است و مشکلی در سطح کشور نداشتیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت نفت ، صادرات ، گاز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار