انقلابی‌ها/ پزشکیان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

شبکه بهداشتی بی‌نظیر ایران در دنیا مثال زدنی است/ پس از انقلاب اسلامی نگاه‌ها از شهر به روستا‌ها رفت/ مسئولان باید محرومان را ببینند

وزیراسبق بهداشت گفت:ایجاد شبکه بهداشت با پوشش همگانی و وسعت کشوری از افتخارات کشور به برکت حضور افراد انقلابی و پیروزی انقلاب است و اوایل انقلاب از ما برای ایجاد چنین شبکه بی نظیری در دنیا نام می بردند.
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود پزشکیان متولد ۱۳۳۳ در مهاباد، آذربایجان غربی است که سمت وزیربهداشت در دولت هشتم  را در کارنامه خود دارد و اکنون نایب رئیس اول دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و نمایندهٔ مردم تبریز، آذرشهر و اسکو است.

پزشکیان تحصیلات ابتدایی خود را در مهاباد گذرانده است و در هنرستان کشاورزی ارومیه، دیپلم صنایع غذایی گرفته است و پس از اخذ دیپلم، در سال ۱۳۵۲ جهت انجام خدمت سربازی به شهر زابل استان سیستان و بلوچستان منتقل می شود و در همین دوره به به علم پزشکی علاقه مند می شود و در نهایت سال ۱۳۵۴پس از اتمام خدمت سربازی، دیپلم دیگری در رشته طبیعی یا همان علوم تجربی می گیرد و سال ۱۳۵۵ در رشتهٔ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز پذیرفته می شود.

جو حاکم بر بيشتر دانشگاه های کشور، مخصوصا دانشگاه تبريز در اواخر حکومت شاهنشاهی بيشتر در دست چپی ها (کمونيست ها) بود و دانشجويان مسلمان حتی نمی توانستند، در ملاء عام نماز بخوانند و وی پس از انقلاب با تأسیس انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده پزشکی و کلاسهای قرآن و نهج البلاغه و جلسات بحث و مناظره، منجر به تقویت نیروهای مذهبی و وحدت آنها در مقابل گروه‌های ضدانقلاب و تفکرات الحادی آنان شد و در آن دوران، انجمن اسلامی دانشکده پزشکی قوی‌ترین انجمن در کل دانشگاه تبریز محسوب می شد.

---------------

وی در دوران جنگ ایران و عراق مسئول اعزام اکیپ‌های پزشکی به جبهه‌ها بود و خود به صورت رزمنده و پزشک در جبه ها فعالیت می کرد.

پزشکیان پزشکی عمومی خود را در سال ۶۴ به اتمام رسانید ودر سال ۶۹ تخصص جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تبریز به اتمام رسانید و در سال ۷۲ فوق تخصص جراحی قلب از دانشگاه علوم پزشکی ایران شد و بلافاصله در بیمارستان قلب شهید مدنی تبریز شروع کرد و مدت‌ها بعد ریاست این بیمارستان را عهده دار شد و دارای گواهی مدیریت مراکز بهداشتی از تایلند، گواهی مدیریت برنامه‌ریزی مؤثر (سازمان جهانی بهداشت) از مصر، گواهی مدیریت برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری و اقتصاد سلامت از انگلستان، گواهی مدیریت سلامت در کشور‌های درحال توسعه از دانشکده بهداشت دانشگاه هاروارد امریکا و گواهی آموزش پزشکی از اسکاتلند است.

پزشکیان در سال ۷۳ تا ۷۹ ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریز را به عهده داشت پس از آن به تهران منتقل شد و به مدت ۶ ماه معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود و سرانجام به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت هشتم از مجلس رأی اعتماد گرفت.

ترجیح اولویت اقشار آسیب پذیر در ارایه خدمات بهداشتی و درمانی، تصویب و اجرای قانون بیمه روستایی و دادن دفترچه بیمه برای نزدیک به ۲۵ میلیون روستایی و شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت، تصویب و اجرای قانون بیمه بستری، افزایش تقریبا دو برابری بودجه وزارت بهداشت و درمان با همکاری و کمک مجلس، راه اندازی طرح پزشک خانواده، ایجاد اشتغال برای تمام پزشکان عمومی و کادر پیراپزشکی، تغییر روند تحقیقات و ارزیابی مستمر علمی بخش آموزش، افزایش مقالات خارجی، ارائه طرح بیمه افراد بی بضاعت، بیمه تصادفات و طرح اورژانس و نوسازی ناوگان آمبولانس‌های کل کشور از اقدامات وی در دوران وزارت بهداشت بود.

مسعود پزشکیان در ۷ اسفند ۹۴ و همزمان با برگزاری انتخابات مجلس دهم، توانست ازحوزهٔ انتخابیهٔ تبریز، آذرشهر و اسکو، به عنوان نخستین نامزد پیروز انتخابات در این حوزه، راهی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شود و رکورد رأی مردم تبریز در انتخابات مجلس شورای اسلامی را بشکند.

---------------

در ادامه گفتگوی خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با وزیراسبق بهداشت و نائب رئیس مجلس شورای اسلامی درباره  خدمات بی نظیر بهداشت با ایجاد  شبکه بهداشتی پس از انقلاب اسلامی را بخوانید.

خدمات تکان دهنده بهداشتی با حضور انقلابی ها

پزشکیان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به خدمات بی نظیر بهداشتی که در اوایل انقلاب در قابل شبکه به بهداشت مردم داده شد، گفت: اتفاقاتی که افتاد بسیار تکان دهنده بود چرا که عده‌ای که علم و باور داشتند وارد صحنه شدند اوایل انقلاب اتفاقاتی افتاد که به برکت وجود افرادی با علم و ایمان بود و نگاه به سمت همه کشور و خدمت رسانی به دورافتاده‌ترین مناطق رفت و همه افراد به صورت عملیاتی و علمی عمل کردند.

وی با بیان اینکه در ساختار، برنامه و مدیریت اتفاقات عجیبی در حوزه بهداشت شکل گرفت، اظهار کرد: افراد انقلابی ساختار شبکه بهداشتی را طراحی کردند تا دسترسی به خدمات با عدالت شکل بگیرد و نگاه از کلانشهر‌ها به روستا‌ها رفت و ادبیات نیروی انسانی و ساختار مدیریتی دستخوش تغییر شد و از خود مناطق نیروی مورد نیاز تربیت شد و همان افراد در محل زندگی خود به مردم خدمت رسانی کردند.

محرومین پس از انقلاب اسلامی مورد توجه قرار گرفتند

وزیراسبق بهداشت به ادغام خدمات بهداشتی و درمانی در شبکه بهداشت اشاره کرد و گفت: خدمات درمانی، پیشگیری و مشارکت مردمی و بهداشت عمومی در شبکه بهداشت ادغام و ساختاری ایجاد شد که مشابه آن را کمتر می‌بینیم.

وی تاکید کرد: ساختار شبکه بهداشتی ایجاد شد که کاملا به روز و آنلاین بود و مدیریت نیروی انسانی علمی به درستی انجام شد و بر اساس عدالت و پوشش همگانی خدمت به مردم داده می‌شد و مدیران ارشد کشور توجه ویژه‌ای به محرومین و مستضعفان داشتند.

شبکه بهداشتی بی‌نظیر ایران در دنیا مثال زدنی است/ پس از انقلاب اسلامی نگاه‌ها از شهر به روستا‌ها رفت/ مسئولان باید محرومان را ببینند

ایران  را برای ایجاد شبکه بهداشتی سراسری در دنیا مثال می زدند

پزشکیان گفت: بسیاری از افراد پس از پیروزی انقلاب اسلامی جایگاه خود را در کشور‌های خارجی رها کردند و به ایران برگشتند تا به مردم در حوزه بهداشت و درمان خدمت رسانی کنند و با علم و باور توانستند مشارکت مردمی نیز جلب کنند و به جایی رسیدیم که از نظر جهانی و منطقه‌ای همیشه از ما نام می‌بردند.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه در سطوح بالاتر، چون شبکه بهداشت عمل نشد، پس از انقلاب متاسفانه در بهره‌ای از زمان با رشد بی رویه دانشگاه‌ها روب رو شدیم البته در پزشکی با ساختار‌هایی که بود مانع از رشد بی رویه شدیم و دانشجویان با توجه به نیاز کشور تربیت شدند و کمتر مانند وزارت علوم مشکل بیکاری فارغ التحصیلان را داریم.

وی گفت: خوشبختانه توانستیم دسترسی به خدمات را بالا ببریم و پوشش همگانی خدمات بهداشتی در تمام نقاط کشور ایجاد شد، اما اکنون یکی از دلایلی که نمی‌توانیم سیستم ارجاع و پزشکی خانواده را اجرایی کنیم این است که مجبوریم پزشکی را ببریم به روستا و با درآمد کم به او بگوییم در روستا بمان و خدمت کن در حالی که اگر این پزشک رشته دیگری بخواند و در کلانشهر خدمت کند، درآمد بالاتری خواهد داشت و بی عدالتی در پرداخت بین رشته‌ها وجود دارد.

شبکه بهداشتی بی‌نظیر ایران در دنیا مثال زدنی است/ پس از انقلاب اسلامی نگاه‌ها از شهر به روستا‌ها رفت/ مسئولان باید محرومان را ببینند

بایدعدالت دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی وجود داشته باشد

وزیراسبق بهداشت تاکید کرد: عدالت در خدمت پوشش و فرصت‌ها باید وجود داشته باشد و باید به نیازمندان توجه کنیم و مسئولان باید محرومان، بی سوادان و فقیران را ببینند و با تمام وجود تلاش کنیم از سلامت آن‌ها مراقب کنیم.

پزشکیان اظهار کرد: نمی‌توان با پول ایران تکنولوژی آمریکا را بر اساس عدالت پیاده سازی کرد بلکه باید با پول ایران تکنولوژی را با توجه شرایط و منابع و ساختارمند ایجاد کنیم و دیدیم که چگونه در ابتدای انقلاب توانستیم به کمک بهورز‌ها خدماتی که متخصصان و فوق تخصصان امریکایی به مردم می‌دهند در دورترین نقاط کشور به مردم بدهیم و ایجاد شبکه بهداشت با پوشش همگانی و وسعت کشوری از افتخارات کشور به برکت حضور افراد انقلابی و پیروزی انقلاب است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.