انقلاب اسلامی به روایت نقاشی‌های دیواری + تصاویر

هنرمندان زیادی از جمله هنرمندان نقاش وقایع انقلاب با خلق تابلو‌های واقع گرایانه به تصویر کشیده اند که در این مطلب با برخی از آن‌ها آشنا خواهید شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  هنر، زبان جهانی بیان احساسات بشری است. در کالبد هنر است که بدون نیاز به کلمات و واژه ها آدمی همه فهم و درک عاطفی و فکری خود را به تماشا می گذارد و مردم بدون نیاز به آموختن زبانی خاص به خلق اثر هنری یک هنرمند نگاه می کنند و بر اساس تجربه زیستی و روانی خود برداشتی از آن خواهند داشت، برداشتی که شاید با هیچ روش دیگری قابل دریافت نباشد.
 
هر رویداد بزرگی هم منبعی الهام بخش برای خلق یک اثر هنری جاودانه است. انقلاب اسلامی ایران، مبارزات مردمی و موضوع شهادت در راه آرمان، یکی از دستمایه های ارزشمند هنرمندانی است که در آن دوران در کنار خروش مردم ایران بوده اند. در این میان هنرمندان نقاش که در بخشی از مبارزه مردم با طاغوت حضور داشتند، تابلوهایی واقع گرایانه از صحنه های مردمی انقلاب خلق کرده اند و اکنون آثارشان بخش کوچکی از این حرکت بزرگ را به نمایش می گذارد.  در ادامه با بخشی از این آثار و هنرمندانی که آن ها را کشیده اند، آشنا خواهید شد.
 
انقلاب اسلامی به روایت نقاشی‌های دیواری + تصاویر



انقلاب اسلامی به روایت نقاشی‌های دیواری + تصاویر
17 شهریور اثر «حبیب ا... صادقی»
«صادقی» متولد سال ۱۳۳۶ شمسی در تهران است. نخستین بار نقاشی را در هشت سالگی شروع کرده و از همان دوران جرقه های علاقه وافر او به نقاشی زده شده است.  سال ۱۳۵۲ در امتحان ورودی هنرستان هنرهای زیبای پسران تهران پذیرفته و در سال ۱۳۵۵ موفق به دریافت دیپلم شده است. او پس از چند سال تحصیل دوره دکترای هنر خود را نیز در همان دانشگاه به پایان رسانده است. صادقی را به عنوان نقاش انقلاب می شناسند و تاکنون چند تابلو درباره ۱۷ شهریور کشیده است. خودش درباره آن روز و حضورش در چنان صحنه ای می گوید: «۱۷شهریور روز عجیبی بود، شجاعت مردم در آن روز ستودنی است و قلم هم از نوشتن و به تصویر کشیدن عظمت آن عاجز. هنوز هم یادآوری آن لحظات در من دلهره ایجاد می کند و حسرت می کشم که در این زمینه تعداد نقاشی هایم کم است.»
 
 نگهبانان نور اثر «کاظم چلیپا»
 
«چلیپا» دارای مدرک کارشناسی ارشد نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. او فرزند یک نقاش مطرح قهوه خانه ای است و شاید به همین دلیل نقاشی هایی را خلق می کند که علاوه بر موضوعات دینی و مذهبی از ترکیب های روایی و  عناصر نمادین سود می برد. «چلیپا» درباره تابلوی 17 شهریور می گوید: «اولین تابلویی که بعد از انقلاب کارکردم، نقاشی ۱۷ شهریور و صحنه ای بود که در مقابل چشمان خودم اتفاق افتاد.» این نقاشی ماندگار، اکنون در گنجینه حوزه هنری انقلاب اسلامی نگهداری می شود. در ضمن آثار دیگری همچون نگهبانان نور هم که توسط او روی دیوار کشیده شده است، بسیار وزین است و معروف شده است.
انقلاب اسلامی به روایت نقاشی‌های دیواری + تصاویر
 
همسنگران اثر «حسین خسروجردی» 
«خسروجردی»، طراح، گرافیست، نقاش و مجسمه ساز است. او از نمایشگاه صلح در شوروی موفق به دریافت دیپلم افتخار شده است. لوگوی منحصر به فرد روزنامه همشهری، آرم دانشگاه آزاد اسلامی و شبکه 5 تهران و آرم معروف دهه فجر از آثار اوست. خسروجردی به خاطر طراحی پوستر فیلم دست فروش از ششمین جشنواره فیلم فجر، جایزه اول را دریافت کرد و طراحی صحنه فیلم هایی مثل «هنرپیشه» و «مرگ دیگری» و طراحی پوستر فیلم های «سلام سینما»، «تمام وسوسه های زمین»، «مهاجر» و اپیزود دوم و سوم دست فروش از جمله آثار وی است. حسین خسروجردی لوح زرین و دست خط حضرت امام خمینی(ره) را از مجتمع هنر و ادبیات هفته دفاع مقدس دریافت کرده است.
 
انقلاب اسلامی به روایت نقاشی‌های دیواری + تصاویر
 
شهادت اثر «ناصر پلنگی»
 
«پلنگی» در سال ۱۳۳۶ در همدان به دنیا آمد. او دانش آموخته رشته نقاشی است و دوره کارشناسی ارشد را در دانشگاه تربیت مدرس به پایان رساند. از فعالیت های وی می توان به نمایشگاه زنان در جنگ ایران و عراق شامل عکس و طراحی در نگارخانه فویر دانشکده هنر استرالیا در سال 1386، مکاشفات، عکس رسانه و نقاشی در موزه تاریخ سنگاپور در سال 1386 اشاره کرد. یکی از کارهای وی در عرصه نقاشی های دیواری مسجد خرمشهر بود که در دوران جنگ تحمیلی این نقاشی ها را خلق و پس از بازگشت دوباره به ایران آن ها را مرمت و بازسازی کرد.

انقلاب اسلامی به روایت نقاشی‌های دیواری + تصاویر

انقلاب اثر «اصغر کفشچیان مقدم»
«کفشچیان مقدم» متولد سال ۱۳۴۲ در مشهد است. او مدرک دکترای هنرهای تجسمی دارد و به عنوان طراح، نقاش، هنرمند حوزه هنر جدید و پژوهشگر و عضو هیئت علمی و استادیار پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران فعالیت می کند. این هنرمند در سال های پس از انقلاب تصویرگر نقاشی های دیواری بی نظیری در چند شهر ایران و نیز سالن تربیت بدنی دانشگاه تهران بوده است. تصویری که در این جا می بینید بخش کوچکی از همان نقاشی دیواری دانشگاه است که برخی مسئولان دانشگاه به دلایل واهی آن را پاک کردند. این کار موجب اعتراض بسیاری از دانشجویان و استادان و برخی از مسئولان شد اما پیگیری های استاد کفشچیان و دیگران نتیجه ای نداشت و متاسفانه نقاشی از بین رفت.
 
انقلاب اسلامی به روایت نقاشی‌های دیواری + تصاویر
صبح 15 خرداد اثر «مصطفی گودرزی»
 
«گودرزی» متولد سال 1339 در بروجرد است. او مدرک کارشناسی نقاشی از دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد هنرهای تجسمی از دانشگاه رن فرانسه و  دکترای تاریخ هنر از دانشگاه پاریس دارد. اثر «صبح 15 خرداد» که بسیار هم معروف  است به فاصله حدود هشت سال بعد از انقلاب کار شده است. در واقع اثر به بازخوانی تاریخ 15 خرداد اشاره می کند که چگونه این اتفاق تاریخی و نهضتی که حضرت امام خمینی(ره) شروع کرده بود، به جریان انقلاب و پیروزی آن وصل شد. در واقع آن پیش بینی را که حضرت امام(ره) در سخنرانی های  خود در آن تاریخ می کردند که فرزندان من و فرزندان انقلاب در گهواره ها و در دامان مادران‌شان  هستند، در این تابلو می بینید.
 
منبع: خراسان
انتهای پیام/

نگاهی به برخی از اثرگذارترین نقاشی های مرتبط با انقلاب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار