رئیس کمیته ملی المپیاد نجوم و اخترفیزیک مطرح کرد؛

افتخارآفرینی تیم ایران در المپیاد جهانی نجوم/ سهم المپیادی‌ها در ورود به دانشگاه‌ها چه قدر است؟

خاکیان قمی گفت: تیم‌های ایرانی در المپیاد جهانی نجوم و فیزیک در ۶ سال اخیر، موفق به کسب ۱۹ مدال طلا و ۵۳ مدال طلا، نقره و برنز شدند و در سال ۲۰۱۸ مقام قهرمانی جهان را کسب کردند.

به گزارش   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی خاکیان قمی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی انرژی و فیزیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر و رئیس کمیته ملی المپیاد نجوم و اخترفیزیک تعداد مدال‌های طلا و مجموع مدال‌های طلا، نقره و برنز کسب شده توسط تیم‌های ایرانی در المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک در ۶ سال اخیر را به ترتیب ۱۹ و ۵۳ مدال از ۵۴ شرکت کننده در این مسابقات ذکر کرد.

افتخارآفرینی تیم ایران در المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک

 رئیس کمیته ملی المپیاد نجوم و اخترفیزیک بیان کرد: تیم ایران در این مدت ۶ سال اخیر از برگزاری این المپیاد سه بار موفق به کسب مقام سوم جهان، یک‌بار مقام دوم و ۲ بار موفق به کسب مقام قهرمانی شده‌اند که این در بین تمامی کشور‌های شرکت کننده بی سابقه است.

المپیاد نجوم و اخترفیزیک زیر نظر انجمن بین‌المللی نجوم (IAU) اداره می‌شود. ایران، لهستان، تایلند، اندونزی و چین از جمله بنیانگداران این المپیاد هستند.

خاکیان قمی اظهار کرد:  طی تمام ادوار این المپیاد (۱۶ سال گذشته) ایران یکی از کشور‌های با عملکرد قابل قبول در این المپیاد بین‌المللی بوده و در ۶ سال گذشته عملکردی خیره کننده داشته است.

 رئیس کمیته ملی المپیاد نجوم و اخترفیزیک با بیان اینکه از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ مسئولیت کمیته ملی المپیاد بر عهده او بوده است، افزود: تغییر ساختار عملکردی، حضور مدرسان جدید در کمیته، ارتباط مستقیم با والدین دانش‌پژوهان برای تعامل بهتر کمیته ملی و خانواده‌های آنها، ایجاد ۲ گروه در شبکه‌های اجتماعی برای دانش‌پژوهان و والدین آن‌ها به طور مستقل، استفاده از پتانسیل‌های دانش پژوهان دوره‌های گذشته، آموزش دوره پایه، اعم از فیزیک‌های عمومی و ریاضیات عمومی از جمله اقدامات انجام شده در جهت افزایش راندمان و کیفیت عملکردی کمیته در ۶ سال گذشته بوده است.

افتخارآفرینی تیم ایران در المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک

وی گفت: آموزش برنامه نویسی به دانش‌پژوهان، گرفتن آزمون‌های متعدد و در سطوح بالا، همراستا کردن اهداف کمیته با مسابقات بین‌المللی و همچنین تحصیلات آکادمیک آن‌ها در دانشگاه، توجه به دروس دانشگاهی دانش‌پژوهان و تاکید بر عملکرد خوب آن‌ها در دانشگاه و حل کامل آزمون‌های سال‌های گذشته در انتهای هر دوره توسط دانش‌پژوهان شرکت کننده در مسابقات بین‌المللی از دیگر اقدامات این کمیته در این مدت است.

خاکیان قمی با اشاره به مشارکت دانشکده مهندسی انرژی و فیزیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال گذشته در برگزاری این المپیاد، بیان کرد: کسب نتایج درخشان تیم ایران در دوره اخیر المپیاد جهانی نجوم و کسب مقام قهرمانی جهان در سال ۲۰۱۸ حاصل تلاش‌های دانشکده مهندسی انرژی و فیزیک در دوره تابستانه و در دوره‌های آموزشی این دانش پژوهان بوده است.

۱۹ مدال طلا طی ۶ سال توسط کمیته ملی المپیاد نجوم 

وی تاکید کرد: با تلاش‌های صورت گرفته در ۱۰ سال ابتدایی، این کمیته در مجموع تعداد ۱۲ مدال طلا کسب نموده است در حالی که طی ۶ سال اخیر تعداد مدال‌های طلای کسب شده توسط این کمیته به ۱۹ عدد رسیده است.

رئیس کمیته ملی المپیاد نجوم و اخترفیزیک گفت: در طی ۱۰ سال ابتدایی، تعداد جوایز ویژه کسب شده توسط این کمیته ۳ جایزه بوده در حالی که در ۶ سال گذشته ۷ جایزه ویژه توسط این کمیته کسب شده است.

افتخارآفرینی تیم ایران در المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک

خاکیان قمی  با بیان اینکه در ۶ سال اخیر مقام‌های تیمی در این المپیاد کسب شده است، اظهار کرد: این مقام‌ها به ترتیب رتبه سوم در رقابت ۲۰۱۳ یونان، مقام دوم در رقابت‌های ۲۰۱۴ رومانی، مقام اول در رقابت‌های اندونزی ۲۰۱۵، مقام سوم در رقابت‌های ۲۰۱۶ هند، مقام سوم در رقابت‌های ۲۰۱۷ تایلند، مقام اول در رقابت‌های ۲۰۱۸ چین از جمله موفقیت‌های تیم‌های ایرانی در المپیاد‌های جهانی نجوم و فیزیک است.

وی با اشاره به کسب ۶ مدال طلا توسط تیم‌ها ایرانی در آخرین المپیاد، تاکید کرد: المپیاد‌های دانش آموزی در سطحی بالا و با استاندار‌هایی بین‌المللی و بالا برگزار می‌شود به همین خاطر دانش آموزان سراسر دنیا با دنبال کردن این فرایند، یک الگوی مناسب برای آموزش خود پیدا خواهند کرد که بسیار کارامد و آزموده شده است.

 رئیس کمیته ملی المپیاد نجوم و اخترفیزیک  با بیان اینکه در مدت ۱۲ سال برگزاری این المپیاد حدود ۵۰ کشور به این رقابت پیوسته‌اند، گفت: معمولا در چنین فضایی در هر سال حدود ۱۰۰ هزار نفر از دانش آموزان کشور وارد فضای المپیاد می‌شوند که فقط حدود ۷۰ نفر آن‌ها سهمیه ورود مستقیم به دانشگاه بدون شرکت در آزمون ورودی دانشگاه‌ها را کسب می‌کنند و همچنین حدود ۲۵۰ نفر سهمیه افزایش درصد کنکور را به دست می‌آورند. بقیه دانش آموزان افراد علاقه مندی هستند که دانشگاه به دنبال آن‌ها است و به هر دلیلی جزو این تعداد محدود قرار نگرفته‌اند، این اثر مستقیمی است که این المپیاد بر روی فرآیند آموزش کشور دارد.

خاکیان قمی بیان کرد: دانشگاه صنعتی امیرکبیر می‌تواند با جذب حداکثری حدود ۲۵۰ نفر باقیمانده در دانشگاه، سطح دانشجویان ورودی خود را هر چه بیشتر ارتقا دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.