معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی:

بنادر ایران تحریم نیستند/ سولفور سوخت کشتی‌ها سال آینده به نیم درصد می‌رسد

حق شناس گفت: هیچ‌کدام از بنادر ایران تحریم نیستند و تمام کشتی‌های بزرگ می‌توانند در سواحل جنوبی پهلوگیری کنند.

هیچ‌کدام از بنادر ایران تحریم نیستندبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، هادی حق‌شناس معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در نشت خبری امروز خود با بیان اینکه عملکرد حوزه دریا و بندر در چهل سال گذشته بسیار برجسته بوده است، گفت: پیش از انقلاب تنها بندر کشور بندر خرمشهر بود و تمام تجارت‌های دریایی از طریق این بندر انجام می‌شد که متأسفانه در دوران جنگ تمام زیرساخت‌های این بندر به طور کامل تخریب شد و امروز تحریم‌های ظالمانه باعث شده که بخشی از بنادر و ناوگان‌های دریایی دچار خسارات‌های بسیار سنگینی شود.

وی ادامه داد: ظرفیت بنادر کشور نسبت به چهل سال گذشته بسیار افتخار آمیز بوده به طوری که در سال ۵۷ آبخور تنها بندر موجود در ایران (بندرخرمشهر) کمتر از ۸ متر بود و ظرفیت پهلوگیری این بندر تنها ۲۰ هزار تن بوده است، اما هم اکنون ایران با داشتن بنادری مانند چابهار، شهید‌رجایی و امام خمینی(ره) میزان آبخور این بندر به ۱۷ متر رسیده و کشتی‌هایی با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن در این بند کالا‌های خود را تخلیه و بار‌گیری می‌کنند.

حق‌شناس افزود: هر کشتی با هر میزان تن ظرفیت که در آب‌های دنیا تردد می‌کنند در بنادر ایران قابلیت تخلیه و بارگیری دارد.

الحاق سازمان بنادر ایران به ۳۰ کنوانسیون مهم دریایی

وی اظهار کرد: پیش از انقلاب سازمان بنادر تنها به سه کنوانسیون دریایی ملحق شده بود، اما هم اکنون سازمان بنادر به ۳۰ کنوانسیون مهم دریایی در جهان ملحق شده است.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریا‌نوردی از صدور گواهی‌نامه‌های خاص در بخش‌های مختلف دریایی و کشتیرانی خبر داد و گفت: ۱۵ هزار دریانورد ایرانی به صورت نامحدود در دانشکده‌های دنیا مشغول به تحصیل هستند.

برگزاری بیست و ششمین همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی ۲۸ بهمن ماه در تهران

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۶۸ مدیران ارشد ارگان‌های دریایی یک بار در سال به بررسی مشکلات و نقاط قوت و ضعف حوزه‌های دریایی می‌پرداختند، تصریح کرد: نخستین همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی در سال ۱۳۶۸ در جزیره کیش با بررسی موضوع مناطق آزاد برگزار شد و از آن سال تا به امروز ۲۶ دوره همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی برگزار شده است.

حق‌شناس اظهار کرد: بیست و ششمین همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی امسال در تهران با موضوع "کشتیرانی بهتر در راستای توسعه پایدار دریایی" در ۲۸ بهمن ماه با حضور مدیران ارشد دریایی و وزیر راه و شهرسازی به صورت یک روزه برگزار می‌شود.

معاون دریایی سازمان بنادر با بیان اینکه این همایش ۲ پنل تخصصی و آموزشی دارد، گفت: پنل اول مربوط به آموزش اشتغال در حوزه دریانوردی است و در پنل دوم الزامات کشتیرانی بهتر، فرصت‌ها و موانع پیش رو بررسی می‌شود.

وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر دستاورد‌های ۲۶ همایش گذشته گفت: در طول ۲۶ سال برگزاری این همایش بخش دریایی بسیار پررنگ‌تر مطرح شده به طوری که مردم دیگر نسبت به بندر چابهار، شهید رجایی و شمال کشور بیگانه نیستند.

حق‌شناس با بیان اینکه از تاریخ ۱۷ بهمن تا ۲۲ بهمن ۸۴۰ هزار مسافر به جزیره قشم سفر کردند، افزود: میزان مسافران جزیره قشم نسبت به سال گذشته رشد ۷۰ درصدی داشته است.

پرترافیک بودن سفر‌های دریایی در نوروز امسال

معاون دریایی سازمان بنادر از پرترافیک بودن سفر‌های دریایی در نوروز امسال خبر داد و گفت: جزایر هرمز و تعطیلات هفته گذشته شاهد صف طولانی ۸ کیلومتری از مسافران بوده که این خود نشان دهنده استقبال بسیار زیاد گردشگران در بنادر جنوبی است.

وی اظهار کرد: مشکلات و مسائل مربوط به ثبت کشتی‌ها با برگزاری همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی برطرف شده است.

حق شناس با بیان اینکه توجه به ساخت کشتی در داخل کشور و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به حوزه ساخت و ساز کشتی‌ها از دیگر دستاورد‌های برگزاری همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی است.

معاون دریایی سازمان بنادر با بیان اینکه هیچ‌کدام از بنادر کشور تحریم نیستند، گفت: در بندر چابهار سازمان بنادر سرمایه‌گذاری بسیار زیادی انجام داده و با توجه به آنکه ایران دارای سواحل مکران است جزو یک کشور اقیانوسی محسوب می‌شود و ما در بند چابهار با حداقل هزینه به آبخور ۱۸ تا ۲۰ متری دست یافته‌ایم.

وی اظهار کرد: در بند شهید رجایی و سایر بنادر توانستیم با ساخت موج شکن‌ها به آبخور ۱۷ متری دست یابیم، بنابراین توجه به سواحل مکران توسط سازمان بنادر و سایر ارگان‌ها بسیار ضروری است، زیرا که نقش دریا در اقتصاد کشور بسیار با اهمیت است.

حق شناس گفت: ۲۰ کشور توسعه یافته در کنار سواحل توانسته‌اند شهر‌های پرجمعیت خود را بسازند، اما متأسفانه در ایران با وجود مشکلات کمبود آب، شهر‌های ساحلی همچنان خلوت هستند.

معاون دریایی سازمان بنادر با بیان اینکه گام اول توسعه بخش دریایی و بندری را در بندر چابهار برداشته‌ایم، گفت: گام بعدی توسعه مربوط به بندر جاسک است که مقرر شده انتقال خطوت و صادرات نفت از این بندر انجام شود و ما آینده باشکوهی را برای این بندر پیش‌بینی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه تجارب بسیار خوبی از تحریم‌های گذشته در خطوط کشتیرانی موسسات رده بندی و بیمه‌های کشتیرانی کسب کرده‌ایم، گفت: در این دوره از تحریم‌ها با استفاده از تجارب گذشته راهکار‌های خوبی برای دور زدن تحریم‌ها پیدا خواهیم کرد.

سولفور سوخت کشتی‌ها سال آینده به نیم درصد می‌رسد

معاون دریایی سازمان بنادر با تأکید بر اینکه سوخت سولفور از سال آینده به نیم درصد می‌رسد، گفت: طبق قانون مطرح شده در دنیا تمام کشتی‌ها و شناور‌ها باید از سوخت سولفور نیم درصدی استفاده کنند و این برای تمام کشور‌ها الزام‌آور است.

حق‌شناس، تصریح کرد: هم اکنون کشور‌های اروپایی در کشتی‌های خود از سوخت سولفور استفاده می‌کنند و سازمان بنادر به پالایشگاه‌ها و وزارت نفت اهمیت این موضوع را مطرح کرده است.

وی اظهار کرد: ۱.۳ میلیون تن نیاز سوخت ناوگان داخلی است و با توجه به آنکه در بنادر شهید رجایی و قشم عملیات بانکرینگ انجام می‌شود میزان استفاده از سوخت افزایش می‌یابد.

حق‌شناس یادآوری کرد: هم اکنون می‌توانیم به‌جای سوخت سولفور از سوخت جایگزین گازوئیل استفاده کنیم، اما آینده صنعت کشتیرانی و موتور‌های کشتی به سوخت سولفور نیم درصدی بستگی دارد و اهمیت این موضوع به وزارت نفت منعکس شده است.

معاون دریایی سازمان بنادر با بیان اینکه تمام اسکله‌های قدیمی به ویژه بندر امام خمینی(ره) بازسازی شده است، گفت: هم اکنون بیشترین میزان سرمایه گذاری در پس کرانه‌های بندر امام(ره) انجام شده و یک‌هزار هکتار زمین به محوطه این بندر اضافه شده است.

حق‌شناس با بیان اینکه بزرگترین محوطه و انبار‌های مسقف در بندر امام خمینی(ره) وجود دارد، گفت: از ظرفیت‌های خاص این بندر استفاده می‌شود و نقش بخش خصوصی را در این بندر پررنگ‌تر خواهیم کرد.

معاون دریایی سازمان بنادر تصریح کرد: در بنادر شهید رجایی و چابهار از پیمان‌کاران ایرانی استفاده می‌شود.

وی درباره سفر‌های نوروزی و تمهیدات سازمان بنادر برای مسافران این بخش گفت: در تعطیلات عید سعی خواهیم کرد تعداد نقاط باز و بسته شدن کشتی‌ها را افزایش دهیم و به تمام سرمایه‌گذارانی که شناور‌های مسافری را وارد این مجموعه کنند تسهیلاتی با نرخ صفر درصد پرداخت خواهیم کرد.

معاون دریایی سازمان بنادر با بیان اینکه هم اکنون ۴ هزار و ۶۰۰ لنج باری وجود دارد، گفت: سن بیش از ۵۰۰ لنج بالای ۴۰ سال است و برنامه‌های بسیار زیادی برای نوسازی این لنج‌ها داریم.

حق‌شناس با بیان اینکه استاندارد‌های مربوط به لنج‌ها را سازمان بنادر اعمال می‌کند، افزود: برخی از بنادر در نقاط مختلف به دلیل حساس بودن، استاندارد‌های خاصی را مد نظر قرار می‌دهند و به همین دلیل محدودیت تردد برای لنج‌های ایرانی اعمال می‌کنند.

وی گفت: نوسازی ناوگان دریایی در دستور کار است و آیین نامه‌های آن در هئیت وزیران مطرح شده است.

۹۰ درصد شناور‌ها سوخت یارانه‌ای دریافت می‌کنند

معاون دریایی سازمان بنادر با بیان اینکه هیچ مشکلی در رفت و آمد شناور‌ها و کشتی‌ها وجود ندارد، گفت: برای عرضه سوخت یارانه‌ای، وزارت نفت تصمیم‌گیری می‌کند و سازمان بنادر نقشی در این زمینه ندارد. هم اکنون شناور‌هایی که ۹۰ درصد از مسیر‌های تردد خود را در داخل انجام می‌دهند سوخت یارانه‌ای دریافت می‌کنند.

حق‌شناس با اشاره به اینکه هندی‌ها به عنوان اپراتور موقت در چابهار فعالیت می‌کنند، گفت: هیچ بندری از جمله چابهار به هندی‌ها واگذار نشده و تنها بخشی از تخلیه و بارگیری کالا در این بندر توسط هندی‌ها انجام می‌شود.

معاون دریایی سازمان بنادر با بیان اینکه ۲۳۰ میلیون تن ظرفیت کل بنادر کشور است، گفت: از این میزان متأسفانه ایران تنها ۱۵۰ میلیون تن استفاده می‌کند که باید این ظرفیت را افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه مشکلی برای دادن پرچم ایران به کشتی‌ها وجود ندارد، افزود: در موسسات رده‌بندی، کشتی‌ها می‌توانند از پرچم ایران بهره‌برداری کنند و استفاده از پرچم‌های سایر کشور‌ها برای کشتی‌ها به معنای دور زدن تحریم نیست.

حق‌شناس درباره فعالیت چینی‌ها در سواحل ایران گفت: نظارت و رسیدگی به این موضوع بر عهده سازمان شیلات است و بر اساس دستور عمل عرضه شده چینی‌ها در فاصله ۱۰ مایلی از ساحل و عمق ۲۰۰ متر به بالا نمی‌توانند سید ماهی داشته باشند.

معاون دریایی سازمان بنادر درباره شناور تایدواتر که به دلیل مشکلات حقوقی در کویت دچار مشکل شده است، گفت: بحث این شناور حقوقی است و سازمان بنادر همچنان در حال پیگیری این موضوع است و هیچ مشکلی برای تردد این شناور وجود ندارد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار