قرار همیشگی ایران و آمریکا در لاهه!

در تمام پرونده‌هایی که ایران و آمریکا در لاهه برای یکدیگر بازکرده اند، هر دو طرف به پیمان مودت که در سال ۱۳۳۴ بسته شد استناد داشته است.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، تا کمتر از یک هفته دیگر دیوان بین‌المللی دادگستری یا همان دادگاه لاهه درخصوص اعتراض ایالات متحده نسبت به شکایت تهران از واشنگتن در پرونده مصادره ٢‌میلیارد دلار از اموال ایران، رأی خود را صادر می‌کند. این نه اعلام رأی درخصوص شکایت ایران بلکه به نوعی صلاحیت دادگاه در رسیدگی به پرونده فوق را قرار است برای دوطرف دعوا روشن کند. شکایت ایران و ثبت این پرونده در دادگاه لاهه به سال ١٣٩٥ برمی‌گردد و به دلیل طولانی‌بودن روند رسیدگی‌های این‌چنینی در دیوان بین‌المللی دادگستری، فعلا نباید انتظار صدور رأی درخصوص پرونده اصلی را داشته باشیم، هرچند که بر فرض محال اگر در سیزدهم فوریه همین ماه دادگاه شکایت آمریکا را وارد بداند، پرونده خود به خود و بدون دستیابی به هیچ نتیجه مشخصی بسته می‌شود.

مچ‌اندازی ایران و انگلستان در لاهه

نخستین حضور ایران در دادگاه لاهه به لطف زیاده‌خواهی‌های شرکت نفت ایران و انگلیس رقم خورد. هنوز که هنوز است بسیاری از جوان‌های قدیمی بازگشت پیروزمندانه دکتر محمد مصدق از شهر لاهه در هلند را به خاطر دارند. جالب است بدانید این نخستین حضور نه به‌عنوان «خواهان» که در قامت «خوانده» به منصه ظهور رسید، چه آن‌که انگلستان در اعتراض به ملی‌شدن صنعت نفت ایران و به بهانه نقض قوانین بین‌المللی از تهران به این دادگاه شکایت برده بود. این نخستین حضور ایران در دیوان بین‌المللی دادگستری با دفاع منطقی ایران و تأکید بر عدم صلاحیت دادگاه برای رسیدگی به شکایت انگلستان همراه بود و نهایتا دیوان بین‌المللی بعد از ١٢ جلسه رسیدگی بر نظر ایران صحه گذاشت و خود را فاقد صلاحیت برای داوری خواند.


 بیشتربخوانید : حکم دادگاه لاهه یک پیروزی برای ایران بود!


طرح شکایت با استناد به پیمان مودت

بعد از این، ٥بار دیگر نیز پای ایران به دادگاه لاهه باز شد که مجددا یک فقره آن در مقام متشاکی یا خوانده و ٤ مورد نیز در قامت شاکی و خواهان بود. در همه این ٥ مورد، دولت ایالات متحده آمریکا به‌عنوان طرف دعوای ایران در دادگاه حاضر شده که یک مورد آن به‌عنوان شاکی (بابت ماجرای گروگانگیری دیپلمات‌ها) و ٤ فقره نیز در مقام متشاکی و خوانده بوده است. جالب است بدانید در همه پرونده‌هایی که ایران و آمریکا در دادگاه لاهه برای یکدیگر باز کرده‌اند، هر دوطرف به «پیمان مودت» منعقده در سال ١٣٣٤ خورشیدی استناد داشته و هریک اعمال طرف مقابل را نقض‌کننده این پیمان عنوان کرده‌اند.

دیوان بین‌المللی دادگستری نیز البته همواره با مدنظر قراردادن همین پیمان نسبت به صدور رأی خود اقدام کرده است. درحال حاضر ایران و آمریکا ٢ پرونده بسته‌نشده در این دادگاه دارند که یکی مربوط به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و دیگری به بلوکه‌کردن اموال ایران در بانک‌های آمریکایی برمی‌گردد. تا اعلام رأی قطعی درخصوص این پرونده‌ها زمان زیادی باقی مانده است و پیروزی هریک از طرفین فارغ از اجرایی‌شدن یا نشدن حکم دادگاه، می‌تواند مشروعیت طرف پیروز را در میدان دیپلماسی افزایش ببخشد.

منبع: روزنامه شهروند

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.