مقام روس: ایران این حق را دارد که به توسعه و آزمایش فناوری‌های موشکی بپردازد

رئیس اداره منع گسترش تسلیحات هسته‌ای وزارت امور خارجه روسیه گفت: مسکو فناوری موشکی را در اختیار ایران قرار نداده، اما این کشور حق توسعه این فناوری را دارد.

مقام روس: ایران حق دارد به توسعه و آزمایش فناوری‌های موشکی بپردازدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «ولادیمیر ارماکوف» رئیس اداره منع گسترش تسلیحات هسته‌ای وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد مسکو فناوری‌های موشکی را در اختیار ایران قرار نمی‌دهد. وی با این حال یادآور شد ایران این حق را دارد که به توسعه و آزمایش فناوری‌های موشکی بپردازد.

این مقام وزارت خارجه روسیه گفت: تا سال ۲۰۲۳ شورای امنیت سازمان ملل محدودیت‌هایی را در خصوص ارائه تولیدات موشکی به ایران مشخص کرد. روسیه البته این محدودیت‌ها را دنبال می‌کند. اما اسناد شورای امنیت سازمان ملل، ایران را از توسعه، تولید، آزمایش و پرتاب فضاپیما یا موشک‌های بالستیک به طور مستقل منع نمی‌کند.

رئیس اداره منع گسترش تسلیحات هسته‌ای وزارت امور خارجه روسیه افزود این کشور همچنین فناوری‌های موشک‌های بالستیک را در اختیار کره شمالی قرار نداده است. ارماکوف گفت: روسیه به طور جدی بر تحریم‌های وضع شده از سوی شورای امنیت علیه کره شمالی از جمله در بخش موشکی آن نظارت دارد.

ارماکوف همچنین اعلام کرد ایران هیچ درخواستی به روسیه برای واردات سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ ارائه نداده است. وی در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه آیا ایران و روسیه گفتگوهای فشرده‌ای را در این خصوص پیگیری خواهند کرد، گفت: بهتر است این پرسش از وزارت دفاع روسیه پرسیده شود. تا جایی که می‌دانم، شرکت های ایرانی تا الان، درخواستی در خصوص خرید اس-۴۰۰ ارائه نداده‌اند.

آمریکا پیش از این، بار‌ها تلاش کرد تا جمهوری اسلامی ایران را به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ متهم کند، اما موفق نشد. برخی اعضای شورای امنیت درباره پرتاب موشک ماهواره‌بر ایران، اعلام کردند این اقدام با روح قطعنامه ۲۲۳۱ ناسازگار است، اما اشاره‌ای به نقض قطعنامه نداشتند. هفته پیش فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد درباره پرتاب موشک ماهواره‌بر ایران گفت: این برعهده شورای امنیت است که تشخیص دهد آیا این اقدام ایران در تناقض با قطعنامه شورا است یا خیر.

جمهوری اسلامی ایران بار‌ها اعلام کرده است که این اقدام (پرتاب موشک ماهواره‌بر ایران) در تناقض با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نیست. قطعنامه ۲۲۳۱ تنها آزمایش موشک‌های بالستیکی که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند را برای ایران ممنوع کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار