حجت الاسلام و المسلمین محمدیان:

کتاب‌های ترجمه‌ای در آموزش و پرورش مُد شده است/ به جای مدیران خاطره‌گو، به مدیران آرزومند نیاز داریم/ مدارس بدون دیوار در حال توسعه است

کتاب‌های ترجمه‌ای در آموزش و پرورش مُد شده استرئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: کتاب‌های ترجمه‌ای در آموزش و پرورش ما مد شده است که این مفاهیم با هویت ملی و بومی ما سازگاری ندارد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام و المسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در نشست هم‌اندیشی رؤسای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی (بعد از انقلاب) که امروز در مدرسه دارالفنون برگزار شد، اظهار کرد: دهه پنجم انقلاب اسلامی دهه تثبیت پایه‌های آن است و دیگر هیچگاه نخواهیم شنید که انقلاب به پایان می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی در آموزش‌وپرورش قوام می‌یابد، ادامه داد: باید افراد انقلابی و اسلامی در حوزه سیاست‌گذاری آموزش و پرورش حضور یابند.

رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: کتاب‌های ترجمه‌ای در آموزش و پرورش ما مُد شده است که این مفاهیم با هویت ملی و بومی ما سازگاری ندارد و گاهی در تعارض با هویت ماست در حالی که باید طبق جوهره انقلاب اسلامی عمل کنیم.

ادعا نمی‌کنیم برنامه درسی ملی و سند تحول بنیادین بی‌نقص است

وی با اشاره به اینکه مدعی نیستیم برنامه درسی ملی و سند تحول بنیادین بی عیب و نقص است، گفت: این سند ساخته انسان است و انسان هم کامل نیست.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان با اشاره به اینکه معلم برای تدریس کتاب‌های جدید التالیف آموزش لازم را ندیده بود، گفت: این موضوع یکی از اشکالات وارد بر برنامه درسی ملی بود.

رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به کتاب‌های جدید التالیف بیان کرد: مشکلی که به نام کنکور ما را تهدید می‌کند و باید موانع را یکی یکی حل کنیم.

وی ادامه داد: اولین نیازی که داریم به جای مدیران خاطره گو مدیران آرزومند است، برخی مدیران ما خاطرات دهه‌های قبل را می‌بینند، اما باید ببینیم آینده چه می‌خواهد.

معایب مدیران مقلد و ترجمه‌گرا

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان افزود: مدیران مقلد و ترجمه گرا که به جای اندیشیدن و فکر کردن در مسائل کشور نگاه به گفته دیگران دارد، برای اردوی تفکر مقابل نیرو تربیت می‌کند و مدیرانی که به منابع فکری داخلی توجه نمی‌کنند و خود را وامدار دیگران می‌کنند نمی‌توانند پایه‌های تمدن نوین اسلامی را پیش ببرند باید ببینیم خودمان چه داریم.

وی ادامه داد: مدیر یا برنامه ریز آموزشی که به پخته خواری عادت کند دانش آموز کنجکاو و پرسشگر تربیت نمی‌کند و خودش تفکر فست فودی دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان گفت: نباید شکوفایی فطرت غفلت قرار نگیرد و توجه به عقلانیت باشد، امروز به شناخت مبتنی بر قدسیت نیازمندیم که در قامت ایمان شکل گیرد.

نباید از سوالات جدید هراس داشته باشیم

رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه ریزی بیان کرد: باید حس کنجکاوی در پدیده‌های پیرامونی را به دانش آموزان منتقل کنیم و از سوالات جدید نهراسیم که اگر این اتفاق افتاد تمدن نوین اسلامی در مدرسه شما می‌گیرد باید به تعهد توجه کنیم، همه چیز را با پول و اقتصاد محک نزنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان گفت: توجه به وجه نیمه تخصصی دوره تخصصی باید و زد توجه باشد، گفت: باید ببینیم که آیا وجه نیمه تخصصی در دوره دبیرستان را قائل هستیم یا خیر، چرا همیشه وجه وجه تخصصی را از دانشگاه آغاز می‌کنیم و به آن هجوم می‌آوریم، نقص امروز نبود آمایش سرزمینی در دانشگاه است.

وی ادامه داد: وقتی فشار برای هدایت تحصیلی زیاد شد مقامات بالایی کشور هدایت تحصیلی را نادیده گرفتند و در مهندسی نیاز‌های آینده کشور هنرمند نیستیم و باید این معنا را دقت کنیم.

رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: معتقد هستم مدرسه بدون دیوار در حال توسعه است، اما این موضوع به معنای دست بالا بردن و تسلیم شدن به نظریات دیگر نیست.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار