توقف خشکیدگی جنگل‌های بلوط

رئیس اداره جنگلداری و جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت : پایش‌ها حاکی از توقف خشکیدگی جنگل‌های بلوط استان دارد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،عبدالعلی جلیلیان رئیس اداره جنگلداری و جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با بیان اینکه سالانه جنگل های استان در دو مرحله پایش می‌شود، گفت : این پایش ها از طریق تصاویر ماهواره ای و کنترل های زمینی در قالب طرح های جنگل گردشی با در نظر گرفتن یک سری شاخص ها انجام می شود که این پایش ها حاکی از این هستند که رویشگاه های زاگرس از نظر خشکیدگی در وضعیت بهبود قرار گرفته‌اند.

جلیلیان عامل اصلی بروز خشکیدگی جنگل های بلوط را مسائل اقلیمی عنوان کرد و افزود: خوشبختانه در طول سه سال گذشته با وقوع بارندگی های خوب شاهد توقف روند خشکیدگی جنگل‌های بلوط بوده ایم.

رئیس اداره جنگلداری و جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با بیان اینکه وقوع خشکسالی‌های پی‌درپی عامل اصلی خشکیدگی جنگل‌های بلوط بوده و زمینه را برای بروز آفات و امراض تشدید کننده خشکیدگی جنگل‌ها بوجود آورده، تأکید کرد: شرایط اقلیمی خوب و بارندگی ها مانع از وارد شدن جنگل‌های بلوط استان به فاز خسارت‌زایی بیشتر در اثر خشکیدگی شده است.

وی با بیان اینکه یکی از نگرانی‌های اصلی گسترش آلودگی در سطح جنگل‌های بلوط بود، افزود: با متوقف شدن روند خشکیدگی جنگل های بلوط این نگرانی تا حد زیادی رفع شده است.

جلیلیان با بیان اینکه قبلا ۱۷۵ هزار هکتار از جنگل‌های استان کرمانشاه در معرض پدیده خشکیدگی جنگل‌های بلوط بودند، افزود: در حال حاضر پدیده خشکیدگی بلوط در سطح جنگل‌های استان متوقف شده و در سه سال گذشته هیچ علائمی از تشدید خشکیدگی در جنگل های بلوط استان مشاهده نشده و حتی شاهد بهبود وضعیت جنگلها هم بوده ایم.

رئیس اداره جنگلداری و جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه یکی از اقدامات در دست اجرا برای بهبود وضعیت خشکیدگی جنگل های بلوط بهبود شرایط رطوبتی خاک است، افزود: در سال‌های اخیر با وقوع بارندگی های مناسب کار ذخیره‌سازی رطوبت در سطح استان در برنامه قرار گرفته است.

جلیلیان از اجرایی شدن عملیات ذخیره سازی رطوبت در قالب ایجاد سامانه های آبگیر در شهرستانهای کرمانشاه، اسلام آبادغرب، گیلانغرب و پاوه خبر داد و اضافه کرد: در سطح این شهرستان‌ها بانکت‌هایی ایجاد کردیم که آب را به داخل خاک نفوذ داده و ذخیره رطوبتی خاک را بالا می‌برند.

رئیس اداره جنگلداری و جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه ادامه داد: همچنین غنی سازی جنگل ها و استفاده از گونه‌های جنگلی مثل بلوط، بنه و ... در قالب بذرکاری در برنامه استان است.

وی گفت: در سال‌های گذشته اقدام به حذف شاخه های آلوده به آفت لورانتوس برای مقابله با خشکیدگی بلوط شده که این اقدام کماکان ادامه دارد .

 

 

انتهای پیام/د

پایش ها از طریق تصاویر ماهواره ای و کنترل های زمینی انجام می شود

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.