وزیر آموزش و پرورش:

سیاستگذاران برداشت غلطی از اقتصاد آموزش و پرورش دارند

بطحایی گفت: سیاستگذاران کشور برداشت غلطی از اقتصاد آموزش و پرورش دارند و آن را به معنای صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌دانند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در همایش اقتصاد مدرسه که صبح امروز در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار کرد: اولین مانعی که اگر به آن توجه نکنیم و نسبت به آن غفلت داشته باشیم و ده‌ها همایش همچون این همایش هم برای آن کارساز نیست، تلقی ناصحیح از مفهوم علم اقتصاد آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: متاسفانه بخش عمده‌ای از سیاستگذاران کشور برداشت غلطی از اقتصاد آموزش و پرورش دارند و به محض آنکه اقتصاد آموزش و پرورش جاری می‌شود، ذهن یه این سمت می‌رود که مفهوم و مکنونات اقتصاد آموزش و پرورش به معنای صرفه‌جویی در هزینه‌های آموزش و پرورش و اختصاص آن به سایر بخش‌های جامعه است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: این تلقی نا صحیح یکی از موانع جدی برای ماست و مورد اتهام قرار می‌گیریم که معنای اقتصاد آموزش و پرورش را تکنوکرات‌ها وارد ذهن ما کرده‌اند.

بطحایی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین موانع که اجازه نمی‌دهد به علم اقتصاد آموزش و پرورش توجه کنیم، تلقی ناصحیح از این علم است و اینجاست که جامعه علمی باید به کمک نهاد اجرایی بیایند؛ تصمیمات گرفته شده ای که بدون آثار و تبعات است باید از سوی نهاد علمی اخطار داده شود.

اقتصاد آموزش و پرورش از مولفه‌های مهم در اقتصاد مقاومتی 

وزیر آموزش و پرورش گفت: توجه به اقتصاد آموزش و پرورش و اینکه اولویت‌هایی را در نظر بگیریم ضرورتی اجتناب ناپذیر است و اقتصاد آموزش و پرورش یکی از مولفه‌های مهم در اقتصاد مقاومتی است.

بطحایی تصریح کرد: برای رفع موانع دست نیاز به متخصصان دراز می کنیم مثلا وقتی صحبت از خرید خدمات می کنیم معنایش آن نیست که آموزش و پرورش را می خواهیم به بخش خصوصی واگذار کنیم.

وی افزود: آموزش عمومی وظیفه اصلی و اساسی همه دولت‌هاست اما به این معنا نیست که اگر با روش کم هزینه و کیفیت بالاتری بتوانیم کار کنیم آن را متوجه قرار ندهیم، اینجاست که متخصصان آموزش و پرورش باید به کمک ما بیایند و روش‌های امروزی با روش‌های ۵۰ سال پیش متفاوت است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: چرا به محض آنکه صحبت از تغییر روش و خلاقیت و نوآوری می شود، بلافاصله انگشت اتهام به سمت ما می‌گیرند که جنبه کیفی نادیده گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: اگر سال‌ها کرسی اقتصاد آموزش و پرورش را در دانشگاه‌ها داشته باشیم اما فقط در کنفرانس‌ها و مجامع دانشگاهی این مباحث طرح شود، اتفاقی نخواهد افتاد.

بطحایی بیان کرد: دومین مانع جدی در نظام آموزش و پرورش تمرکز بسیار شدید در ساختار تصمیم گیری نظام آموزشی ماست، طی بررسی یکی از همکارانم در برخی استان‌های ما در سال ۱۰۰۰ بخشنامه صادر شده است و این یعنی نهایت تمرکز در تصمیم گیری، از این رو تفویض اختیار و مدرسه محوری را باید مورد توجه قرار دهیم.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: نظام انتخاب و انتصاب در حال تغییر است تا شانس کسانی که شایستگی بالاتری دارند برای مدیریت افزایش یابد؛ همچنین نظام سنجش شایستگی مدیران مدرسه امسال در سطح گسترده‌تری انجام می‌شود و گواهینامه به آنها داده می‌شود و سیر ارتقای شایستگی برای آنها تعیین می‌شود؛ سپس تفویض اختیار برای مدیران خواهیم داشت.

وی افزود: تا زمانی که مدرسه منتظر باشد تا از بیرون برایش تصمیم گیری شود، به سمت اقتصاد آموزش و پرورش نخواهد رفت و امیدوارم که با برگزاری این چنین همایش‌هایی فرصت خوبی برای شتاب بخشی به فعالیت‌ها داشته باشیم و از نظرات صاحب نظران بهره بگیریم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تلاش‌هایی برای توجه به اقتصاد آموزش صورت گرفته ولی نظامند و برنامه‌ریزی شده نبوده است، گفت: باید موانع نپرداختن به این موضوع بررسی شود.

مصادیق تصمیم‌های مثبت در آموزش و پرورش

وی به برخی مصادیق تصمیم‌های مثبت در آموزش و پرورش هم اشاره و اظهار کرد: حذف تکرار پایه تحصیلی، شاخص‌هایی در دوره متوسطه اول و دوم، نرخ گذر از یک پایه به پایه دیگر از این مصادیق است از طرفی تصمیماتی در سال‌های گذشته اتخاذ شده که کاملا کم توجه به آثار اقتصاد بوده است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: علم اقتصاد به سیاست گذار آموزشی این امر را دیکته می‌کند که فعالیت‌های کم اثر به نفع فعالیت‌های اثر بخش کنار گذاشته شود و امروز که ۱۴ میلیون دانش آموزش داریم، اگر کمبود منابع نبود، اقتصاد آموزش و پرورش موضوعیت پیدا نمی‌کرد.

بطحایی تصریح کرد: امروز درصد باسواد در گروه ۱۰ تا ۴۹ سال از ۴۸ درصد به ۹۹ درصد افزایش یافته است و اعتبارات آموزش و پرورش از ۸ میلیارد، هشت سال گذشته به پیشنهاد  ۵۸ میلیاردی به مجلس رسیده است بنابراین توجه به اقتصاد یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار