ناگفته‌های تدوین‌کننده کتاب رهبر انقلاب به زبان عربی/ از پیام‌های راهبردی به جهان عرب تا متونی که دل سید حسن نصرالله را برد

گفتگویی جذاب و خواندنی با تدوین کننده خاطرات رهبر انقلاب به زبان عربی، را می‌خوانید.

ناگفته‌های استادی که کتاب رهبر انقلاب را به زبان عربی تدوین کرد/از پیام های راهبردی به جهان عرب تا متونی که دل سید حسن نصرالله را بردبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  در شرایطی که سران مرتجع و وابسته کشورهای عربی، تلاش خود را برای نرسیدن پیام انقلاب اسلامی ایران به جهان عرب مضاعف کرده‌اند و با تأسیس شبکه‌های تلویزیونی و بمباران تبلیغاتی، سعی در انحراف اذهان عمومی عرب‌زبانان جهان، به ویژه نخبگان و جوانان دارند؛ هر اقدامی در راستای تنویر افکار عمومی جهان عرب و آشنایی آن ها با چرایی و چگونگی وقوع انقلاب اسلامی و دیدگاه‌ها و اندیشه‌هایی که به این انقلاب شکوهمند ثبات و اقتدار بخشید، لازم و بلکه ضروری است. به تازگی، کتابی با عنوان « إنّ مع الصبر نصرا» برای عرب‌زبانان جهان منتشر شده است که نقشی مهم در این زمینه دارد؛ کتابی که راوی آن، مقام معظم رهبری هستند و در واقع، ایشان در این کتاب، با زبان فصیح عربی، به بیان خاطرات و دیدگاه‌های خود برای عرب‌زبانان جهان و به ویژه جوانان جهان عرب پرداخته‌اند. رونمایی از این کتاب ارزشمند، در مراسم گرامیداشت چهل سالگی انقلاب اسلامی در بیروت، انجام شد. برای آشنایی بیشتر با این اثر و محتوای آن، با دکتر محمدعلی آذرشب، استاد دانشگاه تهران که مسئول گردآوری این کتاب بوده است، گفت‌وگو کردیم. وی تصریح کرد که محتوای کتاب «إنّ مع الصبر نصرا»، محدود به خاطرات رهبر انقلاب نیست، بلکه پیام‌های راهبردی ایشان را به جهان عرب و به ویژه جوانان نیز، در بر می‌گیرد.

تدوین کتاب « إنّ مع الصبر نصرا» به چه مناسبتی و چگونه آغاز شد؟

رهبر انقلاب با وجود مشغله ها و مسئولیت‌های فراوانی که داشتند، جلساتی را با موضوع زبان و ادبیات عرب برگزار می‌کردند. گفت‌وگو در این جلسات، با زبان عربی بود. مباحث مختلفی هم در این جلسات مطرح می‌شد؛ از بحث درباره ادبیات عربی قدیم تا تبادل نظر درباره ادبیات عرب معاصر. افزون بر این، در این جلسات، درباره مسائل جهان عرب نیز، صحبت می‌شد. مستحضرید که زبان عربی، زبان تمدن اسلامی است و نباید آن را فقط زبان عرب‌ها دانست؛ هر ادیب برجسته‌ای در ایران، خواه در قدیم و خواه در دوره معاصر، با زبان عربی آشناست و علاوه بر این، فقها نیز برای پرداختن به امور مربوط به فقاهت، نیازمند به دانستن زبان عربی هستند. در این جلسات، گاه رهبر انقلاب گریزی به خاطرات دوران مبارزات انقلابی شان می‌زدند و در این‌باره صحبت می‌کردند. از ایشان خواستیم که این خاطرات را، به صورت منظم و از ابتدا، در این جلسه و به زبان عربی نقل کنند. مقام معظم رهبری پذیرفتند و نقل خاطرات آغاز شد.


بیشتر بخوانید:بازتاب بیانیه گام دوم انقلاب در رسانه‌های خارجی


این خاطرات چه برهه زمانی را در بر می‌گرفت؟

از ابتدای ولادت ایشان تا پیروزی انقلاب اسلامی. خاطرات نقل شده به رشته تحریر درآمد، چند بار ویرایش شد و به نظر رهبر انقلاب هم رسید و به صورت کتاب درآمد.

موضوع کتاب « إنّ مع الصبر نصرا»، فقط خاطرات شخصی رهبر انقلاب است؟

خیر، محتوای کتاب فقط محدود به خاطرات ایشان نیست؛ متن کتاب دربرگیرنده پیام‌های رهبرانقلاب برای جوانان عرب است. ایشان برای جهان عرب اهمیت بسیار زیادی قائل هستند و عزتمندی آن را جدا از عزتمندی جهان اسلام نمی‌دانند. به همین دلیل در گذشته هم، پیام‌های متعددی برای جهان عرب و به ویژه جوانان عرب فرستاده‌اند که مورد توجه واقع شده است. بنابراین، کتاب « إنّ مع الصبر نصرا» نیز، پیامی محسوب می‌شود که این بار به صورت کتاب درآمده است. مقام معظم رهبری در مقدمه کتاب نیز، به این موضوع بسیار مهم و راهبردی اشاره کرده‌اند. با وجود این، پیام کتاب، فقط به جوانان اختصاص ندارد و سایر طبقات علمی و اجتماعی جهان عرب نیز، از آن بهره‌مند می‌شوند؛ علما، مبارزان مسلمان، نخبگان فرهنگی و سیاسی و ... نیز، مخاطبان این پیام هستند. این پیام‌ها افزون بر نقش بیدار کننده‌ای که دارد، می‌تواند در بحث تمدن سازی اسلامی نیز، بسیار مؤثر واقع شود.

همان‌طور که اشاره کردید، قبلاً هم پیام‌های رهبر انقلاب به جوانان عرب و نخبگان عرب‌زبان، منتشر شده و در اختیار آن ها قرار گرفته ‌است. این کتاب ،چه مزیتی نسبت به سایر موارد منتشر شده دارد؟

اولاً این کتاب از زبان رهبری و با بیان عربی ایشان است؛ ثانیاً در آن جزئیاتی وجود دارد که در دیگر پیام‌ها، قابل احصا نیست. در این کتاب، بر محورهای فرهنگ ساز، بیش از دیگر مباحث تأکید شده است. طرح این محورها، در قالب خاطرات، کاملاً هدفمند بوده و بر مخاطب، بسیار تأثیرگذار است. نفس این‌که برای نخستین بار، سخنان رهبر انقلاب به زبان عربی، برای جهان عرب، در قالب یک کتاب منتشر می‌شود، در برگیرنده پیام مهمی است و اعراب را با دیدگاه‌های رهبر انقلاب، بیش از پیش آشنا می‌کند. این موضوع، به ویژه در مقدمه حکیمانه مقام معظم رهبری بر کتاب، بیشتر آشکار می‌شود.

سید حسن نصرا...، دبیر کل حزب‌ا... لبنان، در سخنرانی اخیر خود، به معرفی و تمجید از کتاب « إنّ مع الصبر نصرا» پرداخت. در دیدار یا دیدارهایی که به دلیل انتشار کتاب با او داشتید، سید مقاومت درباره آن چه گفت؟

آقای نصرا... خیلی از این کتاب تعریف و پیام این کتاب را برای جهان عرب، بسیار مهم توصیف کرد؛ او به ویژه ،بر روان و سلیس بودن متن کتاب، بسیار تأکید داشت. آقای نصرا... می‌گفت همین که کتاب به دستم رسید، شروع به خواندن آن کردم و تا وقتی به پایان نرسید، آن را زمین نگذاشتم.

منبع:خراسان

انتهای پیام/

گفتگو با تدوین کننده خاطرات رهبر انقلاب به زبان عربی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار