نایین مبدع صنعت بوم گردی در ایران

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری نایین گفت: این شهرستان با ظهور صنعت بوم گردی جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی آن احیاشد و به عنوان مبدع صنعت بوم گردی در ایران نام گرفت.

نایین مبدع صنعت بوم گردی در ایرانمحمود مدنیان رئیس میراث فرهنگی و گردشگری نایین در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،گفت: آقای مازیار آل داود، اولین کسی است که با کمک و حمایت میراث فرهنگی نایین و با ایجاد خلاقیت و نبوغ ذاتی توانست، واژه بوم گردی را در خصوص فعالیت‌های خود در احیا و رونق فرهنگ، آثار باستانی، سنت و محیط بومی خور و بیابانک، رواج و مسئولان را به فکرتنظیم شیوه نامه بوم گردی در ایران بیندازد.

وی با بیان اینکه بوم گردی احترام به طبیعت و فرهنگ گذشتگان و سومین صنعت دنیاست، افزود: بافت سنتی نایین و پیرامون آن یعنی انارک، بافران و نیستانک به جهت آثار باستانی زیاد، دارای پتانسیل فراوانی به جهت ایجاد بوم گردی یا اکوتوریسم می‌باشد.

به گفته این کارشناس میراث فرهنگی، با پیگیری‌های میراث فرهنگی، اولین بوم گرد شهرستان تحت عنوان «کیخسرو» در چوپانان که منظم‌ترین روستای خشتی ایران و جهان است، تاسیس و در ادامه بوم گرد رباط انارک، بوم گرد نارسینه در انارک، بوم گرد عشین و سه بوم گرد «ساربان، چمن پیرا، باباقاسم» به مرحله بهره برداری رسیده اند.

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری نایین گفت: در حال حاضر پنج اقامتگاه در محله سنتی نوآباد، کلوان و پنجاهه، مجوز احداث گرفته در حال مرمت و بازسازی می‌باشد و دو اقامتگاه بوم گردی دیگر نیز، موافقت اصولی اولیه را جهت تاسیس دریافت کرده اند.

مدنیان، داشتن بافت سنتی با حداقل پنج اتاق، معماری کهن، تجهیزات سنتی و بومی، صنایع دستی و غذای محلی، رعایت استاندارد ایمنی و بهداشتی و ارائه طرح توجیهی را جزو شرایط اولیه و اساسی تاسیس بوم گرد ذکر کرد.

وی با بیان اشتغال حداقل سه نفر در هر بوم گرد، تاسیس بوم گرد را نه تنها عامل مهمی در اشتغال، بلکه یکی از عوامل اساسی در احیای فرهنگ و رسوم و معماری کهن در این شهر عنوان کرد و از حمایت همه جانبه دولت، مسئولان و بویژه میراث فرهنگی در پیشبرد صنعت بوم گردی به عنوان یکی از رو به رشد‌ترین بخش‌های گردشگری یا توریسم خبر داد.

انتهای پیام/ف

نایین به عنوان مبدع صنعت بوم گردی در ایران نام گرفت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.