نیویورک تایمز در تحلیلی نوشت‌:

کنفرانس امنیتی مونیخ؛ نمایشی از شکاف عمیق و آشکار میان اروپا و آمریکا

نیویورک‌ تایمز در مطلبی به آشکار شدن شکاف میان آمریکا و متحدان اروپایی آن در کنفرانس امنیتی مونیخ پرداخت.

کنفرانس امنیتی مونیخ: نمایشی از شکاف عمیق و آشکار میان اروپا و ترامپبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، سران کشور‌های اروپایی مدت‌های طولانی است که هشدار داده‌اند صحبت‌ها و پیام‌های توئیتری دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا می‌تواند اتحاد میان اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که طی ۷ دهه گذشته قوی‌تر شده است را نابود کند.

دیپلمات‌ها و تحلیلگران می‌گویند، اما در چند روز گذشته در طی برگزاری ۵۵اُمین کنفرانس امنیتی مونیخ، شکاف میان اروپا و دولت ترامپ بیش از پیش آشکار شده است. یک مقام ارشد آلمانی، که نخواست نامش فاش شود، گفت: هیچکس دیگر اعتقاد ندارد که ترامپ به دیدگاه‌ها یا منافع متحدان اهمیتی می‌دهد.

دیپلمات‌ها و مقامات اطلاعاتی هشدار دادند بزرگترین خطر جدی این است که شکاف میان متحدان عضو ناتو این ریسک را در پی دارد که روسیه و چین از چنین شرایطی سوء استفاده کنند. حتی سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز با خوشحالی با یادآوری شرایط موجود میان متحدان عضو ناتو گفت روابط میان آن‌ها به شکل فزاینده‌ای دچار تنش شده است. لاوروف تاکید کرد: شاهد هستیم که شکاف‌های تازه‌ای در حال شکل‌گیری است و شکاف‌های قدیمی نیز عمیق‌تر شده‌اند.

نیویورک تایمز در ادامه می‌نویسد: وقتی ترامپ متحدان قدیمی آمریکا را به عنوان رقیب اقتصادی و سران آن‌ها را به عنوان دیکتاتور می‌بیند، اروپایی‌ها دیگر اعتقادی به اینکه آمریکا تغییر خواهد کرد، ندارند. تنفر ترامپ برای همکاری‌های چند جانبه و بین‌المللی به چالشی برای اروپا تبدیل شده است. اروپایی‌ها می‌گویند آن‌ها معتقدند که روابط با آمریکا هیچگاه دیگر مثل سابق نخواهد شد.

کارل کایسر، تحلیلگر قدیمی روابط آمریکا و آلمان می‌گوید دو سال پس از (ریاست جمهوری) ترامپ، اکنون اکثر فرانسوی‌ها و آلمانی‌ها اعتماد بیشتری به روسیه و چین در مقایسه با آمریکا دارند.

 در عین حال ۵۰ قانونگذار آمریکایی، از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، برای نشان دادن همبستگی با اروپا در کنفرانس امنیتی مونیخ حضور یافتند. به گفته یکی از نمایندگان دموکرات، آن‌ها در کنفرانس مونیخ حضور یافتند تا به اروپایی‌ها نشان دهند شاخه دیگری غیر از دولت وجود دارد که قویا از ناتو حمایت می‌کند.

واضح‌ترین انتقاد از دولت واشنگتن از سوی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و اورسلا فن در لاین، وزیر دفاع این کشور صورت گرفت. صدراعظم و وزیر دفاع آلمان در سخنرانی‌های خود در کنفرانس امنیتی مونیخ خطر اقدامات یک جانبه از سوی شرکای اصلی (ناتو) بدون آنکه به بحث درباره عواقب آن با متحدان خود بپردازند را یادآور شدند. مقامات آلمانی به اقدام اخیر ترامپ برای اعلام خروج نیرو‌های نظامی کشورش از سوریه و افغانستان و نیز تصمیم دولت او برای تعلیق یکی از مهمترین پیمان‌های کنترل تسلیحاتی در سخنرانی خود پرداختند. مرکل یادآور شد این تصمیم امنیت اروپا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ترک این پیمان، بدون آنکه نقضی از سوی روسیه صورت گرفته باشد، به جدا کردن آلمان از چتر حمایت هسته‌ای آمریکا کمک خواهد کرد.

مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا که پس از مرکل در کنفرانس مونیخ سخنرانی داشت در ابتدا هنگامی که تلاش کرد تا متحدان واشنگتن را برای خروج از توافق هسته‌ای ایران تحت فشار قرار دهد، با سکوت سخت آن‌ها مواجه شد و این خود نشانه‌ای از خشم ادامه‌دار آن‌ها از خروج یکجانبه واشنگتن از این توافق بود. اروپایی‌ها این توافق را برای امنیت خود حیاتی می‌دانند. اروپایی‌ها همچنین از تحریم‌های تازه آمریکا که به شرکت‌های آن‌ها آسیب می‌زند، خشمگین هستند.

 به اذعان تحلیلگران، پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری ترامپ، بازگشت به روابط پیش از آغاز ریاست جمهوری او ممکن نخواهد بود. بنابر گفته یک مقام آلمانی افزایش شکاف میان دو طرف، سبب آسیب پذیری استراتژیک در مقابل روسیه و چین خواهد شد. اما ترامپ درک نمی‌کند که چه بهای استراتژیکی برای حمله آشکارا به متحدانش خواهد پرداخت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار