درگفتگوی اختصاصی با رئیس شورای عالی بانوان اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد:

نقش زنان توانمند در توسعه اقتصادی جامعه بی بدیل است

رئیس شورای عالی بانوان اتاق بازرگانی اصفهان گفت : هرچند در اصفهان تحولاتی را در حوزه مدیریتی زنان شاهد هستیم و نخستین بار ریاست برخی سازمان ها به بانوان سپرده شده اما ظرفیت و توان زنان اصفهانی بسیار بیشتر از اینهاست.

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، یکی از مهم ترین معیارها برای سنجش درجه توسعه یافتگی یک کشور، میزان اهمیت و اعتباری است که زنان در آن کشور دارا هستند. بدون تردید، نقش زنان در توسعه کشور با هدف توسعه اجتماعی و اقتصادی، ارتباطی مستقیم دارد؛ و از این رو در سیر تحولات همه جوامع انسانی، این حضور عاملی بنیادین به شمار می رود.

رییس شورای عالی بانوان اتاق بازرگانی اصفهان در این ارتباط معتقد است، کشور در مسیر توسعه گام برمی دارد و براین اساس سمت تحولات کشور نیز در حوزه مدیریتی به ویژه در شهر اصفهان به سوی زنان است. زهرا اخوان نسب، از انتخاب سه زن به منصب رئیس سازمان بهزیستی استان ، مدیر یکی از مناطق شهری شهرداری و رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به عنوان مثال هایی بر این ادعا تاکید می کند.
گفتگوی ما را با این بانوی کارآفرین می خوانید؛

در حال حاضر ظرفیت بانوان در عرصه های مدیریتی استان در چه سطحی قرار دارد؟

معتقدم باید به این موضوع از دو زوایه متفاوت نگاه کنیم؛ نخست با توجه به قول های تبلیغاتی رئیس جمهور مبنی بر بهره مندی حداکثری از ظرفیت بانوان در جایگاه های مدیریتی؛ که اگرچه این حضور در دستگاه ها ، سازمان ها و وزراتخانه ها نسبت به سال های قبل افزایش یافته، اما آن گونه که انتظار جامعه زنان برای بکارگیری نیروهای توانمند زنان مدیر در سطح گسترده بود، میسر نشد.

شایسته سالاری یا مصلحت ورزی

هرچند در اصفهان نیز شاهد تحولاتی در حوزه مدیریتی زنان هستیم؛ و نخستین بار ریاست سازمان بهزیستی استان، شهردار یکی از مناطق شهری و رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به بانوان متعهد سپرده شده است؛ اما ظرفیت و توان زنان اصفهانی بسیار بیشتر از اینهاست. این امر گویای آن است که اگر دولتمردان ما، به واقع و صادقانه به حوزه زنان توجه نمایند، منشا اثر خواهد بود و تحولاتی در جامعه به وقوع خواهد پیوست. نگاه دوم، از زوایه توانمندی زنان و تربیت و پرورش بانوان مدیر درجامعه است که این نکته بسیار حائز اهمیت می باشد. بی شک، برای حضور زنان در عرصه های تصمیم گیری و تصمیم سازی، حضور آنان در لایه های میانی مدیریتی بسیار ضروری می باشد. در هر حال ظرفیت فعلی بانوان استان برای حضور در عرصه های مدیریتی، مطلوب و رو به رشد است و به شرط اینکه آقایان مسئول نیز به این حوزه با نگاه کارشناسی و شایسته سالاری نگاه کنند نه با دید مصلحت ورزی.

نقش اتاق بازرگانی در ایجاد بستر های لازم برای ورود و توسعه فعالیت زنان طی ۴ سال گذشته چگونه بوده است؟

نقش زنان توانمند در توسعه اقتصادی جامعه بی بدیل است

نهایت سعی و تلاش خود را برای توسعه فعالیت بانوان در طی 4 سال گذشته به کار گرفت و گواه این موضوع ادعای بانوان عضو اتاق و همراه با برنامه های شورای عالی بانوان می باشد. طبیعتاً بنده نمی توانم در این موضوع اظهار نظر قطعی انجام دهم؛ اما آنچه اهمیت دارد، این است که آنچه در توان داشتیم باکمک از اساتید دانشگاهی و بانوان خبره فعال اقتصادی به کار گرفتیم.

برای حضور زنان در عرصه های مدیریتی چندین کار اساسی باید انجام شود: اول تغییر نگاه فرهنگی به این موضوع که بتدریج این تغییر در حال رخ دادن است و شرایط اقتصادی نیز به این نوع تغییر کمک کرده است.

دوم ، زنان ما باید قابلیت های خویش را رشد و تعالی دهند. زنانی که در عرصه های اقتصادی فعالانه در حال مبارزه با مشکلات هستند و با چالشهای گوناگون دست و پنجه نرم می کنند، باید با اعتماد به نفس حاضر به پذیرفتن جایگاه های مدیریتی نیز باشند.

جذب دختران نخبه و با استعداد شهر در اتاق بازرگانی اصفهان

در این راستا اتاق با برگزاری دوره های آموزشی، همایش های ملی و استانی، رویدادکارآفرینی (استارتاپ) و برگزاری نشستهای تخصصی، جلسات تخصصی گپ و گفت در حوزه های بازرگانی و خانواده ویژه بانون فعال اقدام به توانمند سازی بانوان نمود. جذب دختران نخبه و با استعداد شهر در اتاق از جمله فعالیت های حوزه شورای عالی بانوان اتاق بازرگانی اصفهان بوده است. لذا همه اقدامات انجام شده در طول 4 سال گذشته در حوزه زنان صرفاً به منظور حمایت، پشتیبانی، تقویت و توسعه حضور و مشارکت بانوان در عرصه های اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی بوده است.


به عنوان مسئول حوزه مسئولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی تا چه اندازه عملکرد اتاق را در این بخش موفق ارزیابی می کنید؟

حوزه مسئولیت های اجتماعی در دوره اخیر به مجموعه فعالیت های اتاق افزوده شد. با توجه به تازه کار بودن این حوزه در این دوره ، سعی و مطالعه و تحقیق در مورد مفاهیم، مصداق ها و جایگاه مسئولیت های اجتماعی در استان و کشور نمودیم. حوزه مسئولیت های اجتماعی بسیار گسترده و وسیع است و شاید یکی از ابعاد آن انجام امور خیر و کمک به نیازمندان باشد.
در حوزه صنعت ، معدن ،تجارت و کشاورزی حوزه مسئولیت های اجتماعی واژگانی بسیار عمیق و پرمعناست و توجه به اهمیت منابع خدادی ، تولید با کیفیت ، ارائه خدمات گسترده ، حفظ محیط زیست ، توجه به مسائل و مشکلات زیست محیطی ، توجه و اهمیت دادن به نیروها و منابع انسانی که ذخائر هوشمند جامعه ماست، اولویت دارد.
تدوین منشور مسئولیت اجتماعی فعالان اقتصادی
لذا در این دوره با تدوین منشور مسئولیت اجتماعی فعالان اقتصادی و طرح این موضوع ، بیشتر به فرهنگ سازی در حوزه اجتماعی پرداخته شد. در ابتدا تمرکز خود را به مراکز آموزشی و مدارس دوختیم که با تشکیل اتاق فکری از بزرگان خیر استان در سال های آتی برای هم اندیشی و تعامل بیشتر در این زمینه و توجه به مسئله نشاط و شادابی فعالان اقتصادی استان در دستور کار سالهای آتی این کمیسیون نیز قرار گیرد.

با توجه به تجربیات شما، بستر مناسب برای حضور زنان در چه زمینه هایی فراهم تراست؟

زنان قادر به فعالیت در همه حوزه ها هستند و حضور در عرصه های فرهنگی ، هنری ، ورزشی ، اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی هیچ منعی برای بانوان ندارد. خوشبختانه بستر حضور بانوان در زمینه های فوق به تدریج در حال آماده سازی است، زیرا نسل جوان ما متقاضی تحول در این بخش هستند و طبیعی است که عرضه و تقاضا می بایست متعادل گردد، البته باید توجه داشت که در حال حاضر عرضه بیشتر از تقاضاست و میزان بانوان با تجربه و برجسته در حوزه های گوناگون بیش از به کارگیری آنها در مناصب مربوطه و شایسته است.

تأکید شما بر مشارکت زنان و تشکیل یک هسته مرکزی به چه دلیل بوده است؟

به طور معمول یکی از اهداف توسعه کشورها بهره مندی از کلیه ظرفیت ها و امکانات است که در این راستا ظرفیت منابع انسانی کشور ما نیز بسیار غنی بوده و نیمی از آن را بانوان تشکیل می دهند. بدیهی است برای بالا بردن میزان اشتغال جوانان و افزایش سطح در آمد سالم خانواده ها ، افزایش مشارکت بانوان در عرصه های گوناگون می تواند باعث تزریق افکار جدید ، نوآورانه و خلاق به جامعه باشد. 

همگرایی بانوان مدیر ، نخبه و کارشناس در اتاق بازرگانی اصفهان

بنابراین بهره مندی از همه ظرفیت های بانوان و تشکیل اتاق فکر از جمع بانوان فعال در چرخه اقتصادی استان یکی از اهداف همیشگی شورای عالی بانوان اتاق بازرگانی اصفهان بوده است، کما اینکه در طول یک دهه گذشته از فعالیت های بانوان در اتاق ، اکنون شاهد همگرایی بانوان مدیر ، نخبه و کارشناس استان در اتاق بازرگانی هستیم.
در تقسیم بندی سهم زنان در کسب و کارهای خصوصی در قیاس با کارهای دولتی، این میزان را چگونه ارزیابی می کنید؟
با در نظر گرفتن شرایط فعلی، سهم زنان در بخش خصوصی بسیار بیشتر از بخش دولتی است و این روند در بخش خصوصی همچنان رو به افزایش است. حوزه زنان اتاق بازرگانی نیز به نوعی سعی بر آن داشته که فارغ التحصیلان دانشگاهی و بانوان جویای کار را بیشتر به سمت کار آفرینی و اقدام به راه اندازی کسب وکارهای کوچک و متوسط هدایت نماید، چرا که ما باید به سمت خصوصی سازی و اقتصاد بخش خصوصی حرکت کنیم و خوشبختانه شورای عالی بانوان اتاق بازرگانی اصفهان در این سال ها برای رسیدن به این مقصد گام هایی هرچند کوچک نیز برداشته است
تجارت خارجی به ویژه صادرات در میان بانوان تا چه اندازه توسعه یافته و این بستر تا چه حد از سوی دولت فراهم شده است؟
با سخت تر شدن حلقه تحریم ها، تجارت خارجی و ارتباطات بین المللی نیز با محدودیت های خاص خود روبرو شده است، به گونه ای که در این عرصه عده ای ازتجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی فعالیت صادراتی خود را کاهش یا لغو نموده و عده ای نیز در این شرایط سخت به توسعه فعالیت های خارجی باوجود مشقات و سختی هایش اقدام کرده اند.

شلاق های سختی بر پیکر نحیف و بی رمق تجارت خارجی خورده است

بدیهی است در این عرصه بانوان نیز همانند آقایان چالش های سختی را سپری می کنند و با مشکلات کنار می آیند. اگرچه دولت همواره سعی در بهتر کردن اوضاع داشته، اما تجربه همین سال های اخیر نشان می دهد که نظرات عجولانه و کارشناسی نشده دولتیان عملا شلاق های سختی به پیکر نحیف و بی رمق تجارت خارجی وارد کرده و هزینه های فراوانی را به فعالان این حوزه تحمیل نموده است.

انتهای پیام /س 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار