کمک به بالندگی دوران کودکی در ایران با برگزاری جشنواره قصه گویی

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی خوزستان برگزاری جشنواره قصه گویی را عاملی برای کمک به بالندگی دوران کودکی و شناخت استعدادهای کتابداران کتابخانه های عمومی دانست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، منصور کوهی رستمی، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان در مراسم اختتامیه جشنوراه قصه گویی کشور که با حضور استان های خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد به مدت ۲ روز در اهواز برگزار شد، گفت: دیروز در مراسم افتتاحیه در باب اهمیت قصه گویی برای کودکان و نوجوانان سرزمینم صحبت کردم، در مراسم اختتامیه می‌خواهم در باب اهمیت دوران کودکی چند جمله‌ای را با شما در میان بگذارم.

وی در ادامه افزود: افلاطون در کتاب جمهوریت می گوید: آغاز، مهم‌ترین بخش هر کاری است بخصوص در ارتباط با موجودی خردسال و حساس، چرا که این زمان دورانی است که شخصیت در خلال آن شکل می‌گیرد و تأثیر دلخواه به آسانی نهاده می‌شود.

کمک به بالندگی دوران کودکی در ایران با برگزاری جشنواره قصه گویی

کوهی رستمی بیان داشت: تعریف «کودک» و «دوره کودکی» متفاوت است، کودک مفهومی عینی و طبیعی است که از زمان گام برداشتن انسان بر روی زمین حضور داشته، اما دوره کودکی مفهومی ذهنی است که با توجه به ویژگی های دوره‌های مختلف تاریخی، یعنی در شرایط اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حتی جنسیتی در هر جامعه شکل گرفته است، به همین دلیل در جوامع گوناگون، بسته به اینکه در چه سنی تکلیف اجتماعی به افراد محول می شود دوره کودکی تغییر می کند، از این رو می‌توان گفت: مفهوم کودکی مفهومی بیولوژیک و دوره کودکی مفهومی اجتماعی است.

مدیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان اظهار کرد: در گذشته دورتر ما دوره کودکی بسیار کوتاه و کودکان بسیار زود تکلیف اجتماعی پیدا می‌کردند. اما در حال حاضر از نظر زمانی دوره کودکی وجود دارد، اما بالندگی کودک وجود ندارد و به قول دکتر رنانی جامعه ایرانی جامعه‌ای است که بدون گذار از دوره کودکی، بزرگ، پیر و فرسوده می‌شود.

کمک به بالندگی دوران کودکی در ایران با برگزاری جشنواره قصه گویی

این مقام مسئول اذعان داشت: در جامعه ما نگاه به کودک صرفاً توجه به وضعیت رشد بیولوژیک کودک است. حداکثر توجه «نهاد خانواده» در دوره صفر تا ۷ سالگی به "نمودار رشد جسمی کودک" اختصاص دارد و تمام توجه و تأکید مادران در این دوره مربوط به تغذیه فرزندان است. مأموریت رسمی «نهاد آموزش و پرورش» هم بعد از ۷ سالگی کودک آغاز می‌ گردد.

وی تصریح کرد: کودک ایرانی نیاز دارد گفتگو کردن را، تخیل را، خلاقیت را، مدارا را، صبر را، گذشت را، دوستی با طبیعت را، دوست داشتن حیوان را، لذت بردن از برگ درخت را، دویدن و بازی کردن را، شاد بودن را، از موسیقی لذت بردن را، آواز خواندن را، بوییدن گل را، سکوت کردن را، شنیدن و گوش دادن را، اعتماد کردن را، دوست داشتن را، راست گفتن را و راست بودن را بیاموزید.

کمک به بالندگی دوران کودکی در ایران با برگزاری جشنواره قصه گویی

منصور کوهی رستمی افزود: با تربیت این کودک می توان امید داشت که کشورمان در مسیر توسعه نه صرفا پیشرفت و رشد قرار گیرد. اما چگونه؟ نظام خانوادگی ما ویژگی های شخصیتی، شناختی، عاطفی، اخلاقی کودک را نمی شناسد، پس به خانواده‌ها برای شناخت کودک کنیم، خانواده‌های ما ادبیات کودک را نمی‌شناسند، پس باید به خانواده‌ها کمک کنیم تا ادبیات کودک را بشناسند، کودکی و ادبیات کودک تا زمانی که نظام آموزشی بر بستر رفتارگرایی به دور از رویکرد انسانی گرایی حرکت می کند متحول نخواهد شد، کمک به خانواده برای پیوند کودک با کتاب و خواندن و کمک به خانواده‌های برای ترویج خواندن، لذا نظام آموزشی نیز برای تربیت کودکی رشد یافته بایستی سیاست‌ها و برنامه هایش را متحول کند.

کمک به بالندگی دوران کودکی در ایران با برگزاری جشنواره قصه گویی

وی هدف کتابخانه‌های عمومی و رویکرد جدیدی که در این حوزه شکل گرفته را کمک به بالندگی دوران کودکی در این سرزمین و برگزاری برنامه‌هایی همچون جشنواره قصه گویی عنوان کرد که ضمن کمک به شناخت استعداد‌های موجود در بین کتابداران کتابخانه‌های عمومی، زمینه سازی جهت ایفای نقشی مؤثرتر در ارتباط با والدین و کودکان و کمک به توسعه کودکی در کشور است.

پُر کردن خلأ‌های آموزشی و تربیتی با قصه و قصه گویی

سعید رضوانی، مدیر روابط عمومی استانداری خوزستان در این مراسم ضمن خیرمقدم به مدیران اداره کل کتابخانه‌های استان چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و استان لرستان و داوران کشوری گفت: همه ما در جشنواره قصه گویی کشور که به میزبانی اهواز برگزار شد، گردهم آمدیم در حوزه فرهنگ و اندیشه در استان خوزستان گفتگویی داشته باشیم.

وی بیان کرد: جشنواره قصه گویی محفلی است که همه ما تجربه مشترکی از آن داریم و اولین آوا‌ها و صدا‌هایی که در گوش ما طنین انداز شد قصه‌های مادر، پدر، مادربزرگ و پدربزرگ و اطرافیان بود، همچنین قصه‌هایی از رادیو و تلویزیون پخش می‌شد و همه ما در کودکی، خردسالی به نوعی در این پهنه و عرصه، تجربه‌های کمابیش مشترکی داریم.

کمک به بالندگی دوران کودکی در ایران با برگزاری جشنواره قصه گویی

رضوانی قصه گویی را تجربه‌ای دانست که در آینده برای فرزندانمان و فرزندان نسل‌های آینده تکرار خواهد شد و افزود: در واقع بهره گیری از قصه را می‌توان به ارزان‌ترین قیمت و کمترین هزینه تجربه کرد.

مدیر روابط عمومی استانداری خوزستان اظهار داشت: اگر بخواهیم کودکی را درخصوص یک خطر آگاه کنیم اگر وی را در معرض آن خطر قرار دهیم، ممکن است دچار مخاطرات بیشتری شود، ولی وقتی با زبان قصه درباره خطرات و مشکلات با کودک گفتکو می‌کنیم این تجربه تا سال‌ها در ذهن و یاد وی نهادیه می‌شود و بدون اینکه خودش را درگیر مسائل خیر و شر کند قصه‌ها میدانی برای نبرد این خیر و شر است که در آینده این کودک بتواند در جامعه‌های دو قطبی خود را از تنگنا‌ها عبور دهد و مقصود برسد.

کمک به بالندگی دوران کودکی در ایران با برگزاری جشنواره قصه گویی

این مقام مسئول تصریح کرد: قصه و قصه گویی این ظرفیت را دارد که بخش عمده‌ای از خلا‌های آموزشی و تربیتی را پر کند.

سعید رضوانی درخصوص فرق قصه با سایر مفاهیم آموزشی گفت: قصه گویی نیاز به مهارت‌های زیادی ندارد و لازمه آن این است که زبان قصه و داستان را بلد باشیم و با زبان کودکی و مخاطب با وی گفتگو کنیم تا بتوانیم مفاهیم مدنظر به فرد مورد نظر انتقال دهیم.

وی اذعان داشت: قصه و قصه گویی در درازنای تاریخ همواره کنار بشر بوده و بشر بعنوان یک موجود ناطق و سخنگو در حال صحبت کردن و بخش عمده‌ای از عمر خود را در گفتگو کردن با دیگران می‌گذراند و از ابتدایی که تاریخ و بشر بوجود آمد، قصه یکی از قدیمی‌ترین و باستانی‌ترین ابزار بود تا تجربیات از نسلی به نسل دیگر منتقل شوند تا ارتباطات بین نسلی توسعه یابد و مفاهیم، ارزش‌ها و گویش‌ها را از طریق قصه و داستان منتقل نمایند.

اجرای قصه‌ها به گویش‌های محلی

رضوانی در ادامه با بیان اینکه در گذشته بعضی از قصه‌های به گویش‌های محلی اجرا می‌شد اظهار کرد: این موضوع کمک می‌کند تا آن گویش‌ها زنده بمانند و نسل بعدی بتوانند ارتباط خود با نسل‌های پیشین ادامه دهند.

وی از منصور کوهی رستمی، مدیرکل و مجموعه نهاد کتابخانه‌های استان خوزستان تقدیر و تشکر کرد و افزود: از زمانیکه وی تصدی امور کتابخانه‌های استان را بر عهده گرفت با تدابیر و تعاملاتی که با دیگر بخش‌های فرهنگی دارد توانسته است که این حوزه را در خوزستان پررنگ‌تر نمایند.

کمک به بالندگی دوران کودکی در ایران با برگزاری جشنواره قصه گویی

این مقام مسئول ارتباط نهاد کتابخانه‌های استان با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری و سایر حوزه‌ها را ارتباطی سازنده و مفید دانست و اظهار داشت: بسیاری از جشنواره‌های فرهنگی برگزار و کتابخانه‌های بسیاری در خوزستان احداث و تجهیز شد.

سعید رضوانی یکی از منظم‌ترین جلسات در استان را جلسه انجمن کتابخانه‌های خوزستان عنوان کرد که در طی سال بصورت مرتب و با برنامه و با خروجی مناسب در حال برگزاری است و این خروجی منتج شد به جشنواره قصه گویی کشور که به میزبانی اهواز و با هدف کودکان است که در واقع آینده سازان این مملکت هستند و در بستر همین تعاملات و گفتگو‌هایی که با کودکان انجام می‌شود و آشنایی آن‌ها با کتاب سبب می‌گردد تا آینده کشور تضمین شود.

کتاب‌های مهم در قالب قصه نوشته شده اند

محمد جوروند، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در مراسم اختتامیه جشنواره قصه گویی کشور که به مدت ۲ روز به میزبانی اهواز برگزار شد، از اتفاقات خوب در حوزه‌های مختلف فرهنگی، خصوصا حوزه کتاب و کتابخوانی در دوره مدیریت منصور کوهی رستمی، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های خوزستان تشکر و قدردانی کرد و گفت: قصه نوعی از روایت است که بیشتر در شب بیان میشد و بخاطر سیاهی و بلندی شب را بوسیله قصه بلندتر می‌کردند.

کمک به بالندگی دوران کودکی در ایران با برگزاری جشنواره قصه گویی

وی در ادامه به بخشی از سوره یوسف در قرآن کریم که خداوند می‌فرماید "ما برای تو‌ای پیغمبر بهترین و نیکوترین قصه را خواهیم گفت" اشاره کرد و اظهار داشت: این سوره مشخص می‌کند که قصه در فرهنگ دینی ما جایگاه بسیار خوبی دارد و در قرآن به تعدد داستان‌ها و روایت‌هایی داریم که با چارچوب قصه و داستان همخوان هستند.

جوروند به جایگاه بسیار والای و ممتاز قصه در فرهنگ ایرانی اشاره و تصریح کرد: مهم‌ترین کتاب‌های ما در زمینه‌های مختلف عرفان و فلسفه هم به حالت روایی و قصه کونه داشته اند.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان بیان داشت: شاهنامه فردوسی، مثنوی معنوی مولانا که یک مکتب عرفانی بسیار بزرگ محسوب می‌شود و اندیشه‌های پیچیده فلسفی، مرزبان نامه، کلیله و دمنه، قابوس نامه و... نیز در قالب قصه بیان شده اند.

این مقام مسئول افزود: این مسئله نشان دهنده تاریخ بلند، پویا و با نشاط قصه در فرهنگ ما است.

کمک به بالندگی دوران کودکی در ایران با برگزاری جشنواره قصه گویی

وی موضوع قابل توجه در قصه را اینگونه عنوان کرد که تمام قصه‌ها و داستان‌ها ظرفیت نمایشی دارند و تاکید کرد: هنرمندان تئاتر بجای پرداختن به داستان‌های اروپایی و دیگر قصه‌ها و نمایشنامه‌ها از داستان‌ها و قصه‌های ایرانی که ظرفیت نمایشی دارند و می‌توانند با پیام اخلاقی نهفته در آن‌ها است بسیار موثر باشند استفاده کنند.

محمد جوروند اذعان داشت: خوشبختانه در حوزه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان توانستیم جشنواره ادبیات داستانی جنوب را به زبان فارسی و عربی در نمایشگاه کتاب برگزار نماییم و دلیل علاقمندی جنوب و حاشیه زاگرس به حوزه ادبیات داستانی و داستان سرایی را که پهنای وسیعی دارد را نشان دهیم.

کمک به بالندگی دوران کودکی در ایران با برگزاری جشنواره قصه گویی

وی استقبال مردم از کتاب و کتابخوانی را حاصل زحمات همکاران در حوزه کتابخانه ها، اداره فرهنگی و ارشاد اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزش و پرورش که بصورت بنیادی عمل می‌کنند و بدون تردید این همدلی که بین ادارات و ارگان‌های مذکور وجود دارد منجر به اتفاقات خوب در حوزه فرهنگ و هنر استان خوزستان شده است.

گفتنی است؛ در پایان مراسم اختتامیه جشنواره قصه گویی منطقه‌ای کشور که به مدت ۲ روز در اهواز برگزار شد از برگزیدگان این جشنواره با رای هیات داوران متشکل از غلامعلی کیامرثی، نرگس جعفری و ملکه چیذری بود تقدیر بعمل آمد.

کمک به بالندگی دوران کودکی در ایران با برگزاری جشنواره قصه گویی

در بخش ویژه این جشنواره با رای هیات داوران معصومه نیک فرد و زینب موسوی از استان خوزستان حائز رتبه شدند.

در بخش عمومی نیز ۵ نفر شامل؛ الهام احمدی و مریم خلجی میربلوطی از استان چهارمحال و بختیاری، فریبرز تقی پور از استان کهگیلویه و بویراحمد، مریم کشوری از استان لرستان و زینب نصراللهی از استان خوزستان موفق به کسب رتبه شدند.

انتهای پیام/گ

برگزاری اختتامیه جشنواره قصه گویی در اهواز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.