مقام آمریکایی: سیاست‌های عربستان در منطقه شکست خورده است/ قتل خاشقجی جنایت وحشیانه‌ای بود

سفیر سابق آمریکا در عربستان سعودی، به شکست این کشور در سیاست های خارجی از جمله شکست در جنگ یمن اذعان کرد.

مقام آمریکایی: سیاست‌های عربستان در منطقه شکست خورده است/ قتل خاشقجی جنایت وحشیانه‌ای بودبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تلویزیون الجزیره، سفیر سابق آمریکا در عربستان سعودی، به شکست این کشور در سیاست های خارجی از جمله شکست در جنگ یمن اذعان کرد.

بر این اساس، «رابرت جردن» سفیر سابق آمریکا در عربستان سعودی درباره روابط این دو کشور گفت: بعد از حمله اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان، ما با عربستان سعودی برای کمک و تشویق جنگجویان طالبان به سرکردگی اسامه بن لادن برای مبارزه با اتحاد جماهیر شوروی همکاری کردیم.

جردن افزود: هنوز برخی در آمریکا به دلیل حادثه 11 سپتامبر، جنگ در یمن و کشته شدن جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی و ربوده شدن سعد الحریری احساس می کنند که از عربستان سعودی آسیب دیده اند.

سفیر سابق آمریکا در عربستان سعودی همچنین ادعا کرد: مقابله با ایران و حمایت از اسرائیل بزرگترین مصلحتی است که ایجاب می کند روابط میان دولت آمریکا و عربستان تقویت شود. با این وجود، روابط آمریکا و عربستان سعودی به دلیل اختلاف در منافع و مصالح در مقطعی کاهش یافت.

سفیر سابق آمریکا در عربستان سعودی تصریح کرد: اقتصاد عربستان سعودی مشکلات جدی دارد و عربستان تاکنون نتوانسته است وابستگی به نفت را کاهش دهد.

جردن تاکید کرد: اکنون نیاز است که در روابط میان آمریکا و عربستان سعودی بازنگری شود. نبودن سفیر آمریکا در عربستان سعودی به مدت 2 سال و علیرغم اینکه « جان ابوزید»، ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا نامزد این منصب بود، بسیار عجیب بود.

جردن گفت: فشارها و چالش های سیاسی و اجتماعی در عربستان سعودی وجود دارد و این کشور تا زمانی که نتواند وابستگی خود به نفت را کاهش دهد نمی تواند از این چالش ها رهایی یابد.

سفیر سابق آمریکا در عربستان سعودی تاکید کرد: کشته شدن جمال خاشقجی جنایت وحشیانه ای بود. خاشقجی نظرات و دیدگاه های خود را بیان می کرد و او هیچ گاه تصمیمی برای تغییر نظام در عربستان سعودی نداشت.

وی ضمن تاکید بر این که ترور خاشقجی جنایت وحشیانه ای بود افزود محمد بن سلمان مسئول تمام سیاست هایی است که عربستان سعودی در دو سال اخیر اتخاذ کرده است، سیاست هایی که البته اغلب آنها با شکست روبرو شد.

وی افزود: بعد از قضیه قتل خاشقجی و حوادث هتل ریتز کارلتون، سرمایه گذاری خارجی در عربستان سعودی کاهش یافت.

سفیر سابق آمریکا در عربستان سعودی در ادامه گفت: هیچ کسی نیست که بگوید جنگ در یمن موفقیت آمیز بوده است بلکه این جنگ فاجعه انسانی بزرگی به بار آورد. جنگ یمن و محاصره قطر تصمیم های غیر منطقی عربستان بود که موجبات خشم علیه رژیم سعودی را برانگیخت و ولی عهد عربستان سعودی باید در این خصوص پاسخ دهد.

وی همچنین با اشاره به این که عربستان و امارات نشان دادند نمی توانند در یمن پیروز شوند افزود: عربستان سعودی نمی داند که پایان کار در یمن چگونه خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار