قائم مقام وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد؛

آخرین جزئیات انتخابات شورای عالی آموزش و پرورش/ رای گیری نهایی سال ۹۸ انجام می‌شود

نعمت‌الهی با تشریح جزئیات انتخابات شورای عالی آموزش و پرورش گفت: ۳ نفر نهایی انتخابات ابتدای سال ۹۸ تعیین می‌شوند.

آخرین جزئیات انتخابات شورای عالی آموزش و پرورش/ رای گیری نهایی سال ۹۸ انجام می‌شودبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، امیر‌علی نعمت‌الهی قائم مقام وزیر و رئیس مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی آموزش و پرورش در حاشیه نماز جمعه تهران ضمن  تسلیت فوت آیت الله مومن عضو مجلس خبرگان رهبری درباره انتخابات شورای عالی آموزش و پرورش اظهار کرد: شورای عالی آموزش و پرورش رکن مهم نظام تعلیم و تربیت و بالاترین مرجع سیاست گذاری آموزش و پرورش محسوب می‌شود که در قانون تشکیل آن دارای اختیارات، وظایف و تکالیف گسترده‌ای است.
 
وی ادامه داد: یکی از مهمترین دستاورد‌های شورای عالی آموزش و پرورش تهیه، تدوین و تصویب سند تحول آموزش و پرورش که یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری اجرای صحیح و کامل این سند است و دولت و رئیس جمهور هم به آن توجه دارد می‌توان نام برد، همچنین وزیر آموزش و پرورش به عنوان متولی و مسئول نظام تعلیم و تربیت تمام برنامه‌ها و اقدامات اجرایی خود را معطوف به اجرای این سند کرده است.

ساختار تشکیلاتی شورای عالی آموزش و پرورش

نعمت‌الهی با اشاره به اینکه اعضای شورای عالی آموزش و پرورش ۲۲ نفر است، اظهار کرد: ریاست این شورا با رئیس جمهور بوده و حضور جمعی از چهره‌های برجسته آموزش و پرورش و نمایندگان مجلس را هم در این شورا داریم که همگی دارای رای مساوی و موثر هستند.

قائم مقام وزیر و رئیس مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی آموزش و پرورش افزود: در راستای اقدامات تحولی و لزوم مشارکت همه فرهنگیان در تصمیم گیری و از منظر تمرکز زدایی وزیر آموزش و پرورش به جای مسیر شورای معاونان با رای‌گیری مستقیم، بسترمشارکت  ۳ نفر از همکاران و مدیران را به عنوان عضو شورای عالی آموزش و پرورش در نظر گرفت و  برای اولین بار این موضوع را به انتخاب همکاران در سراسر کشور ارجاع داد البته سال گذشته هم برای انتخاب هیئت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان شبیه این اقدام را شاهد بودیم و اکنون ۳ نفر از همکاران از ۳ استان مختلف کشور در هیئت امنای صندوق به طور موثر مدافع حقوق دیگر همکارانشان هستند.

وی بیان کرد: در انتخابات شورای عالی آموزش و پرورش که مرجع موثر و مهم در نظام تصمیم گیری کشور است تبعات آن علاوه بر نظام تعلیم و تربیت و ذینفعانش یعنی خانواده دانش آموزان و فرهنگیان می‌تواند در سایر بخش‌ها و مسائل کشور هم تاثیرگذار باشد بنابر این همکاران فرهنگی به این موضوع توجه ویژه‌ای کنند.

شرکت بیش از ۲ هزار  فرهنگی به عنوان نامزد انتخابات

نعمت‌الهی با اشاره به اینکه از ماه‌ها پیش ستادی در آموزش و پرورش برای انتخابات شورای عالی آموزش و پرورش و فرایند این انتخابات تشکیل شد اظهار کرد: انتخاب همکاران تحت بررسی قرار گرفتن و نهایت فراخوان ثبت نام برای کاندیداتوری در انتخابات داده شد و شرایطی فراهم شده تا همکاران واجد شرایط در سراسر کشور در این انتخابات شرکت کنند.

قائم مقام وزیر و رئیس مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی آموزش و پرورش با بیان اینکه قریب به ۲ هزار و ۳۰۰ فرهنگی تا کنون خود را به طور الکترونیکی کاندیدای انتخابات کردند، گفت: این اقدام در گام دوم انقلاب با عقلانیت و استفاده از نظرات صاحب نظران در آموزش و پرورش جاری شد و در چله دوم انقلاب با انجام کار‌های تبلیغاتی و انتخاباتی در شهرستان‌ها و به وسیله تشکل‌های فرهنگی نشاط و امیدی جدید در همکاران بر قرار شده است.

وی از شرکت ۵۰ هزار فرهنگی در این انتخابات تا کنون خبر داد و گفت: همکاران نامزد این انتخابات رزومه و برنامه‌های خود را در سراسر کشور مطرح کردند و تشکل‌های فرهنگی و سایت‌های خبری هم در این زمینه نظر دادند، اما به دلیل انتخابات الکترونیکی و مشکلات فرایند اجرای انتخابات برای رفع نگرانی همکاران و مشارکت حداکثری در این فرایند با تصمیم وزیر آموزش و پرورش انتخابات تا پایان روز دهم اسفند تمدید شد.

نعمت‌الهی تاکید کرد: از همکاران می‌خواهم به دلیل نقش موثر ۳ نفر از منتخبان فرهنگی در شورای عالی آموزش و پرورش حضور گسترده خود را در فرصت باقی مانده داشته باشند همچنین از کاندیدا خواستارم تا به طور موثرتری به اشاره برنامه‌های خود بپردازند.

انتخابات شورای عالی آموزش و پرورش مطابق  با روح سند تحول

وی بیان کرد: در هدف عملیاتی سند تحول بنیادین شماره هشت به افزایش مشارکت نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی و مدرسه و معلمان در رشد و تعالی‌کشور در عرصه‌های دینی، فرهنگی و اجتماعی درسطح محلی وملی اشاره دارد پس مشارکت معلمان با روح سند تحول نزدیک است و همخوانی دارد و با توجه به اینکه شورای‌عالی هم‌ یکی‌از عرصه های ملی است بنابراین این اقدام کاملا‌ باروح سند سازگار است.

قائم مقام وزیر و رئیس مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی آموزش و پرورش یکی از نکات قابل توجه این انتخابات را امکان شرکت دانشجو معلمان دانست و گفت: این فرصت مغتنمی برای دانشجو معلمان است تا وارد عرصه تصمیم گیری و مشارکت در حوزه تعلیم و تربیت شوند، همچنین بازنشستگان فرهنگی هم امکان رای دادن دارند، به طور کلی تمام کسانی که کدپرسنلی آموزش وپرورش و کدبازنشستگی دارند اعم از معلمان، بازنشستگان، کادر اداری ستادی، دانشجومعلمان و اساتید آن‌ها هم می‌توانند رای دهند.

اهرم‌های نظارتی در انتخابات شورای عالی آموزش و پرورش

نعمت الهی اظهار کرد: علاوه بر نظارت‌های ستاد راهبری و همکاران حراست و حقوقی و بازرس تصمیم گرفتیم به منظور شفافیت هرچه بیشتر و رعایت ضوابط، جلوگیری از تضییع حقوق فرهنگیان و فرایند انتخابات مطلوب ۲ ناظر از بازرسی کل کشور و دادستانی کل کشور هم بر انتخابات نظارت می‌کنندبنابراین هم کاندیداها، رای‌دهندگان و تشکل‌ها بدانندکه به حقوقشان توجه داریم و براساس منشور حقوق شهروندی عمل می‌کنیم؛ همکاران ما در ستاد راهبری هم به صورت تلفنی پاسخگوی ابهامات هستند.
 
وی با تاکید بر اینکه هیچ یک از کاندیدا همکار اداری و ستادی نبوده است، بیان کرد: معلمان آموزش و پرورش در سراسر کشور و حتی دورترین نقاط امکان شرکت در این رای گیری را داشته‌اند.

جزئیات انتخاب نهایی فرهنگیان در شورای عالی آموزش و پرورش

نعمت‌الهی از برگزاری دوره نهایی انتخابات در ابتدای سال ۹۸ خبر داد و گفت: همکاران منتخب هر استان که تعدادشان  ١٦٢نفر انتخاب است، انتخاب می‎شوند که لزوما و حداقل از هر استان یک خانم باید حضور داشته باشد البته می‌تواند تعداد آن‌ها بیشتر هم باشد. 
 
وی تصریح کرد: در اجرای بند ۲۰ ماده ۹ قانون تاسیس شورای‌عالی نهایتا آن سه نفر نهایی منتخب را شورای معاونان وزارتخانه تایید و تصویب می‌کند.

قائم مقام وزیر و رئیس مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی آموزش و پرورش اظهار کرد: انتخاب فرهنگیان در شورای عالی آموزش و پرورش نقطه عطفی در تصمیم گیری شورای عالی آموزش و پرورش خواهد بود که به هم افزایی و ارتقا بهره‌وری کمک می‌کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار