باشگاه خبرنگاران جوان کهگیلویه وبویراحمد گزارش می دهد؛

ظرفیتی اشتغال زا با رنگ و لعاب عاشقانه

تولید گل رز یکی از محصولات مهم گلخانه‌ای در کهگیلویه وبویراحمد که به عنوان یکی از دستاورد‌های مهم بخش کشاورزی استان مطرح است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ، گل‌های رز که به دلیل مشهورتر بودن انواع قرمز رنگ شان، «گل سرخ» هم نامیده می‌شوند، از قدیمی‌ترین گل‌هایی هستند که توجه بشر را برای کاشت و استفاده به خود جلب کرده اند. بررسی فسیل‌های بدست آمده از ایالت کلرادو در ایالات متحده، نشان می‌دهد سابقه گل رز به ۳۵ میلیون سال قبل بر می‌گردد. آن‌ها همواره در تاریخ، نشانی از عشق، زیبایی، جنگ و صلح و سیاست بوده اند.

ظرفیتی اشتغالزا با رنگ و لعاب عاشقانه / ظرفیت ویژه برای تولید گل رز در کهگیلویه وبویراحمد

اولینِ این باغ‌ها حدود پنج هزار سال پیش ساخته شده اند که احتمال داده می‌شود در چین بوده باشد. در دوران امپراطوری روم، خاورمیانه مهد گل رز در جهان بوده است و از آن برای تزئین جشن ها، کاربرد دارویی و عطرسازی استفاده می‌شده است. در آن زمان، رومیان مجذوب زیبایی این گل‌ها شده و در جنوب شهر روم باغ‌های عمومی بزرگی از گل رز ساختند.

در فرانسه دوران ناپلئون بناپارت، علاقه به گل‌های رز بسیار گسترش یافت؛ بطوریکه همسر او، انواعی از رز‌ها را در باغی گردآوری کرده بود که بعدتر با کمک گیاه شناسان توانست رقم‌های جدیدی را به دنیا معرفی کند.

انواع مشهورگل رز

انواع مختلف رز بطورکلی در سه گروه اصلی جای می‌گیرند. دسته اول شامل انواعی هستند که از میلیون سال قبل روی سیاره ما زندگی می‌کنند. این رز‌ها پنج گلبرگ دارند و تنها در بهار گل می‌دهند. از میان حدود ۱۵۰ گونه رز، تنها از ۱۰ گونه برای تولید رقم‌های رز استفاده شده است. تاکنون حدود ۲۰ هزار رقم گل رز معرفی شده است.

دسته دوم، گروه «رز‌های باغی قدیمی» هستند که شامل تمام رز‌هایی می‌شود که تا قبل از سال ۱۸۶۷ میلادی، یعنی قبل از تولید اولین گل رز جدید یا همان دورگه چای (La France) پرورش داده می‌شده اند. دسته سوم نیز «رز‌های باغی جدید» نامیده می‌شوند که شامل چندین نوع گل رز، از جمله دورگه چای و نیز رز‌های خوشه‌ای و پُر گل (فلوریبوندا) است.

ظرفیتی اشتغالزا با رنگ و لعاب عاشقانه / ظرفیت ویژه برای تولید گل رز در کهگیلویه وبویراحمد

رز فلوریبوندا (Rosa floribunda) از انواع پرورشی و در حقیقت از رز‌های جدید هستند. بوته‌های فلوریبوندا، معمولاً پُر گل هستند. این نمونه رز، گل‌های بادوامی دارد که از مزیت‌های مهم آن است. همچنین تنوع رنگ در این گل‌ها بسیار چشمگیر است.

گفتنی است: در این میان، گروهی از رز‌ها به نام «رز‌های انگلیسی» مشهور هستند. این گل‌ها توسط دیوید اوستین، پرورش دهنده انگلیسی رز معرفی شده اند. رز‌های او حاصل تلاقی رز‌های باغی قدیمی با رز‌های دورگه چای یا فلوریبوندا است. اولین نمونه از این رز‌ها که چهار فصل هستند، در سال ۱۹۸۳ معرفی شد که رزماری نمونه‌ای از آن است.

زیبایی شناسی گل رز

یکی از موارد آشنای همه ما از بهره بردن از زیبایی‌های گل‌های رز، هنگام هدیه دادن و هدیه گرفتن آن است. از نوع سرخ آن که بین عاشقان رد و بدل می‌شود و نشانی از محبت است گرفته تا رنگ‌های دیگر آنکه زینت بخش مناسبت‌های گوناگون زندگی است. از بین انواع رز‌هایی که با هدف استفاده به صورت شاخه بریده پرورش می‌یابند، می‌توان به رز‌های شاخه بلند، رزچای و رز sweet heart اشاره کرد.

شاخه‌های بریده اکثر این رز‌ها در گلدان عمر کوتاهی دارند؛ بنابراین دانشمندان به فکر افتاده اند تا با جلوگیری از تولید اتیلن (هورمون پیری) در گیاه، عمر آن را زیاد کنند. اما به عنوان یک راهکار خانگی، در پژوهشی که سال ۲۰۱۵ انجام شده، بهترین نتیجه برای افزایش ماندگاری گل سرخ در گلدان، کاربرد همزمان شکر و اسید سالیسیلیک بدست آمده است.

اسید سالیسیلیک ترکیب اصلی موجود در قرص‌های آسپرین است که به راحتی می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید. ضمن اینکه اسیدی بودن آب گلدان به از بین رفتن عوامل میکروبی که به پوسیدگی انتهای شاخه در آب منجر می‌شوند، کمک کرده و طول عمر گل را افزایش می‌دهد.

ارزش اقتصادی ۱۰۰ شاخه گل رز معادل یک بشکه نفت است

حسین شیرزاد مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران پیش از این با بیان اینکه ارزش اقتصادی ۱۰۰ شاخه گل رز معادل یک بشکه نفت است گفت: لذا توسعه صادرات، افزایش معنادار اشتغال، جذب منابع سرمایه‌ای و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در زمینه تأمین و تولید اندام‌های تکثیری از جمله سیاست‌های محوری وزارت جهاد کشاورزی در صنعت گل و گیاه کشور است.

ظرفیتی اشتغالزا با رنگ و لعاب عاشقانه / ظرفیت ویژه برای تولید گل رز در کهگیلویه وبویراحمد

وی به سیاست‌های حمایتی وزارت جهاد کشاورزی در زیر بخش تولیدات گل و گیاه زینتی اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از مهمترین ظرفیت‌های اشتغال در بخش کشاورزی مربوط به زنجیره تولید گل و گیاه است و با توجه به مزیت‌های صادراتی محصولات و پتانسیل بسیار مناسب زنجیره تأمین و تولید این صنعت در ایجاد اشتغال پایدار و افزایش بهره‌وری منابع آب و خاک کشور و همچنین ویژگی‌های بیشمار دیگر، لزوم برنامه‌ریزی و تلاش مضاعف در توسعه همه جانبه این رشته از فعالیت‌های کشاورزی کاملاً احساس می‌شود.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با تأکید بر مثبت بودن تراز تجاری تولیدات گل و گیاه کشور و ضرورت برندسازی و افزایش توان رقابتی در بازار‌های بین‌المللی تصریح کرد: در افق چشم انداز ۱۴۰۰ در نظر داریم با استفاده از ظرفیت‌های مناسب بخش خصوصی و توانمندسازی آن‌ها از طریق انسجام بخشی تشکیلاتی در جهت توسعه صادرات به میزان حدود یک میلیارد دلار و جذب منابع سرمایه‌ای داخلی و خارجی، سهم قابل توجهی از بازار اتحادیه اروپا را به صنعت گل و گیاه کشور اختصاص دهیم.

وی با ارائه آمار تولیدات کنونی کشور در تولید و تجارت محصولات گل و گیاه زینتی و برنامه‌های پیش‌روی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مرکزی تعاون روستایی، افزود: تأمین مالی فعالان و علاقه‌مندان از طریق ترغیب سیستم بانکی در اعطای تسهیلات ارزان قیمت، ایجاد زیرساخت‌های بازرگانی محصولات نظیر بارانداز‌های تخصصی و تشکیل صندوق تخصصی و فدراسیون تولیدکنندگان گل و گیاه از جمله برنامه‌های مهم در دست اقدام مجموعه وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی است.

هم اکنون بر اساس آمار‌های موجود، اتحادیه سراسری گل و گیاه ایران مشتمل بر ۳۰ شرکت تعاونی در حال فعالیت بوده و استان¬ تهران با ۹۳۳ میلیون، استان مرکزی با ۲۶۱ میلیون و استان مازندران با ۱۴۷ میلیون شاخه و گلدان گل، حائز رتبه‌های برتر در تولید گل و گیاه کشور هستند. ارزش تولیدات این صنعت به ویژه در چهار نوع گل پر مصرف داخلی، معادل ۴۰۰ میلیون یورو و میزان صادرات محصولات در سال گذشته بالغ بر ۲۲.۷ میلیون دلار بوده است.

تولید گل رز در کشور در گلخانه‌ها انجام می‌شود و ایجاد شرایط بهینه در گلخانه سبب رویش مناسب این گل می‌شود. گل رز برای کشت بذر ندارد و باید از روش قلمه و روش «استنتینگ» بهره گیری کرد.

روش متداول تولید گل رز در کشور این گونه بوده است که پایه‌های تجاری گل رز با ارز از کشور‌های خارجی از جمله هلند، هندوستان، آلمان و کنیا خریداری می‌شده است و در گلخانه‌ها کشت می‌شده است و شش الی هشت سال از این بوته‌ها بهره گیری می‌شود و گل رز تولید می‌شد.

 ظرفیت گل رز برای اشتغال زایی در کهگیلویه وبویراحمد

کهگیلویه وبویراحمد به دلیل برخورداری از اقلیم چهارفصل و تنوع آب و هوایی یکی از قطب‌های اصلی کشاورزی درکشور بوده و این استان همواره یکی از تامین کنندگان نیاز‌های اصلی وضروری جنوب کشور محسوب می‌شود.

کارشناسان حوزه کشاورزی معتقدند ایجاد گلخانه‌ها و افزایش سطح زیرکشت محصولات گلخانه‌ای یکی از عوامل مهم افزایش تولید، اشتغال در بخش کشاورزی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر‌ها و از شاخصه‌های مهم تحقق اقتصاد مقاومتی است.

تولید گل رز یکی از محصولات مهم گلخانه‌ای درکهگیلویه وبویراحمد است که به عنوان یکی از دستاورد‌های مهم بخش کشاورزی استان مطرح است وکهگیلویه وبویراحمد توانسته با تولید سالانه بیش از ۱۹ میلیون گل رز شاخه بریده به عنوان یکی از قطب‌های اصلی این محصول در کشور معرفی شود.

ظرفیتی اشتغالزا با رنگ و لعاب عاشقانه / ظرفیت ویژه برای تولید گل رز در کهگیلویه وبویراحمد

بیش از ۳۹ گلخانه تولید گل رز به مساحت ۱۷۰ هزار متر مربع با تولید سالانه افزون بر ۱۹ میلیون شاخه گل رز هلندی در کهگیلویه و بویراحمد فعال است.

دلسیوتنا، فیستا، آوالانچ، ردوان، تابسان، اورانجیوس، آنجلینا و سامورایی از مهمترین ارقام گل رز تولید شده دراستان کهگیلویه و بویراحمد است.

سید عباس موسوی فرد مدیرعامل مجتمع کشت و صنعت دنا یاسوج در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ،گفت: ما حدوداً بیش از ۲ هکتار گلخانه (سینره، نرگاه و در فرودگاه یاسوج) سطح زیر کشت گل رز داریم که روزانه حدود ۲۰۰ بسته گل تولید می کنیم.

وی با بیان اینکه محصول این گلخانه‌ها را به اکثر استان‌های کشور صادر می‌کنیم افزود: در اغلب استان‌ها ما سردخانه و ماشین مخصوص حمل گل رز داریم.

موسوی فرد با اشاره به اشتغال زایی خوب تولید گل رز دراستان بیان کرد: ۸۰ نفربه صورت مستقیم وغیرمستقیم در مجموعه کشت و صنعت دنا مشغول کارهستند.

مدیرعامل مجتمع کشت و صنعت دنا یاسوج به مشکلات گلخانه داران و تولیدکنندگان گل رز در کهگیلویه وبویراحمد اشاره کرد وگفت: در حال حاضر قیمت نهاده‌های تولیدی نسبت به سال گذشته بیش از سه برابرافزایش پیدا کرده، اما قیمت گل رز به دلیل صادر نشدن به کشور‌های خارجی و اشباع بازار‌های داخلی از قیمت پارسال نیز کمتر است.

موسوی فرد با بیان اینکه ما تلاش می‌کنیم که با تولید گل رز اشتغال پایدار ایجاد کنیم تصریح کرد: از مسوولان می‌خواهیم شرایطی را فراهم کنند تا تولید کنندگان بتوانند نهاده‌های مصرفی را با ارز دولتی تهیه کنند چرا که اگر همینطور پیش برود دیگرتولید گل رز در استان به صرفه نیست.

ظرفیت ویژه برای تولید گل رز در کهگیلویه وبویراحمد

زواره آزاد پور مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ،گفت: توسعه کشت‌های گلخانه‌ای به ویژه توسعه گلخانه‌های گل رز در برنامه کاری سازمان جهاد کشاورزی استان قرار دارد.

وی افزود: در استان کهگیلویه و بویراحمد بالغ بر ۱۷ هکتار گلخانه تولید گل رز و گل‌های شاخه بریده داریم که سالانه از این گلخانه‌ها بالغ بر ۱۹ میلیون شاخه گل روانه بازار‌های مصرف می‌شود.

آزاد پوربا بیان اینکه گل رز تولید شده در کهگیلویه وبویراحمد تنها به ارمنستان و گرجستان صادر شده است افزود: گل‌های رز تولید شده اکثرا در داخل کشور مصرف می‌شوند و خیلی کم به کشور‌های خارجی صادر می‌شود.

ظرفیتی اشتغالزا با رنگ و لعاب عاشقانه / ظرفیت ویژه برای تولید گل رز در کهگیلویه وبویراحمد

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: به دلیل شرایط آب و هوایی ویژه در مناطق سردسیری استان و اشتغال زایی بالایی که دارد تولید گل رز در استان مورد توجه قرار دارد.

وی تصریح کرد: با راه اندازی هر هکتار گلخانه گل رز ۱۰ تا ۱۲ نفرمشغول به کار می‌شوند که تاکنون برای ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال زایی انجام گرفته است.

آزاد پور بیان کرد:در سال جاری ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار شاخه گل رز تولید داشتیم و پیش بینی می‌شود که تا پایان سال این میزان به بیش از ۱۹ میلیون شاخه گل برسد.

وی با اشاره به اینکه نهاده‌های تولیدی داخلی وجود ندارد و باید از خارج از کشور وارد شود گفت:از جمله مشکلات تولید کنندگان گل رز نبود نهاده‌های تولید است که با افزایش قیمت دلار به سختی به دست تولید کنندگان می‌رسد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمدافزود: جهاد کشاورزی با پرداخت تسهیلات بانکی در زمینه تولید گل رز حمایت خوبی می‌کند و تصمیم بر این داردکه میزان تولید گل رز را تا ۵۰ درصد افزایش دهد.

صادرات گل رز و بازار فروش مناسب درخارج از استان وکشور نیز مسئله مهم دیگری است که حتما باید دربرنامه ریزی مسئولان دیده شود، چرا که صرف صادرات به چند استان، نمی‌تواند آنگونه که باید نقش اساسی خود را درتوسعه کهگیلویه وبویراحمد ایفا کند.درمجموع باید گفت  تولید گل رز درشرایط موجود یک فرصت وظرفیت ارزشمند برای توسعه استان کهگیلویه وبویراحمد است.

ظرفیتی که نباید به سادگی از کنارآن گذشت، بلکه باید با یه برنامه ریزی هدفمند واصولی از آن وبرای مرتفع کردن مشکلات استان خصوصا دربخش کشاورزی بهره گرفت.

 گزارش ازمرضیه سادات غلامی

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
چقدر خوب...چه شغل خوبی