معاون اول رئیس جمهور:

آمریکا می‌خواهد اقتصاد ایران را به فروپاشی برساند/ راه برون رفت از فشار‌ها را در کشور داریم

جهانگیری گفت: آمریکایی‌ها اصرار دارند آسیب‌های جدی به کشور وارد کنند و اقتصاد را به فروپاشی برسانند.

آمریکا می‌خواهد اقتصاد ایران را به فروپاشی برساند/ راه برون رفت از فشار‌ها را در کشور داریم/ دغدغه اصلی من توسعه ایران استبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در مراسم جشن یکصدمین سال تاسیس دانشگاه خوارزمی که امروز برگزار شد، با بیان اینکه دانشمندان باید مقداری بیاندیشند که در این مراکز چه خدمات بزرگی انجام گرفته است، اظهار کرد: بزرگداشت‌هایی از این دست فرصتی است تا آسیب شناسی از عملکرد مهمترین رکن توسعه کشور، یعنی آموزش عالی داشته باشیم و برنامه ریزی بلند مدتی در این حوزه  انجام شود.

جندی شاپور ایران؛ اولین دانشگاه جهان است

وی با بیان اینکه دغدغه اصلی من توسعه ایران بوده است، گفت: هنگامی که به گذشته نگاه می‌کنیم می‌بینیم که در توسعه علمی تاریخ پر فراز و نشیب داشتیم و حتی یونسکو اقرار کرد که اولین دانشگاه دنیا جندی شاپور ایران است.

جهانگیری با اشاره به فاصله رشدعلمی در ایران اظهار کرد: هنگامی که به آن فاصله نگاه می‌کنیم باید به دلسوزان کشور افتخار کنیم، امیرکبیر فکر کرد که آینده ایران به دارالفنون احتیاج دارد و همین موضوع سبب کوتاه بودن عمر او شد.

آینده کشور جز با توسعه علم امکان پذیر نیست

معاون اول رئیس جمهور درباره پیشرفت کشور‌ها گفت: در تاریخ شرق آسیا خواندم که آن‌ها پس از جنگ اصلی‌ترین جهت گیری خود را توجه به موضوع پیشرفت علمی و دانشگاه‌ها قرار داده‌اند و بدون تردید آینده کشور جز با توسعه علم امکان پذیر نیست.

جهانگیری با بیان اینکه استعداد علمی جوانان ما بسیار است، گفت: اشتباه است که فکر کنیم سرمایه و منابع طبیعی بزرگترین دارایی ماست، بزرگترین کشور در ذخایر نفت و منابع طبیعی هستیم و تمام این‌ها بی شک خوب هستند اما سرمایه انسانی اهمیت بیشتری دارد.

رهبر انقلاب پرچم‌دار توسعه علمی کشور شده‌اند

وی ادامه داد: توسعه علمی و فناوری باید در کشور صورت بگیرد و اکنون رهبر معظم انقلاب پرچم دار توسعه علمی کشور شده‌اند و عملکرد دانشمندان در ۲ دهه اخیر قابل قبول بوده است و اداره های سیاسی این تحولات را به وجود آوردند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه در قرن ۲۰ شاهد تحولات علم و فناوری هستیم، اظهار کرد: اگر دیر بجنبیم از توسعه علمی عقب می‌مانیم و محرک اصلی ما در این جهان پر رقابت، دانشگاه و مراکز آموزش عالی هستند؛ کانونی که می‌تواند ایران را همپا با دیگر کشور‌های جهان پیش ببرد دانشگاه‌ها هستند.

راهی جز تکیه به دانشگاه‌ها نداریم

وی با اشاره به دانشگاه‌ها اظهار کرد: برای توسعه پایدار راهی جز تکیه به دانشگاه‌ها نداریم و نقش آفرینی دانشگاه‌ها حرف گزافی نیست، دانشگاه به عنوان نهادی مستقل و آرمان‌خواه باید مورد توجه جامعه و دولت قرار بگیرد.

دانشگاه باید محلی برای برخورد اندیشه‌ها باشد

جهانگیری ادامه داد: دانشگاه با کارکرد سیاسی و اجتماعی باید محلی برای برخورد اندیشه‌ها باشد و در این راستا باید لوازمی برای آن فراهم شود نمی‌توان گفت دانشگاه این کارکرد‌ها را داشته باشد، اما برای آن امکانات فراهم نکنیم و به او حمله کنیم.

وی با اشاره به الزامات محیط مناسب دانشگاهی گفت: دانشجو و استاد ما باید احساس کند شرایط کافی برای بیان دیدگاه سیاسی او فراهم است و باید از روزمرگی فاصله بگیریم، زیرا این موضوع افت دانشگاه است و مرکز آموزش عالی باید بیش از بقیه به آینده کشور فکر کند.

ضرورت تخصیص بودجه‌های آموزشی و پژوهشی به دانشگاه‌ها

معاون اول رئیس جمهور درباره جایگاه علم اظهار کرد: صرف گفتن خوب بودن علم کافی نیست؛ در دولت و مجلس و طی برنامه‌های پنج ساله بودجه‌های آموزشی و پژوهشی باید به دانشگاه‌ها تخصیص پیدا کند؛ باید به تولید دستاورد‌ها فکر کنیم و باور داشته باشیم که دانشگاه مبدا تمام تحولات است در تمام اتفاقات سیاسی و علمی و اجتماعی دانشگاه محور بوده است.

جهانگیری با بیان اینکه امروز در هیچ رشته‌ای کمبود کارشناس نداریم، گفت: در تمام رشته‌های علمی مثل نانو، بایو و کشاورزی کارشناسان زبده وجود دارد و قطعا باید برای آینده متناسب با شرایط مورد نیاز قدم برداریم و ساختار جدی در دانشگاه‌ها به وجود آید.

در پژوهش کشور دچار نواقص جدی هستیم

وی ادامه داد: هنوز در پژوهش کشور دچار نواقص جدی هستیم و علی رغم تاسیس پارک‌های علم و فناوری هنوز با چالش‌هایی مواجه هستیم و باید ساختار مدیریتی ایجاد شود.

معاون اول رئیس جمهور درباره شرایط فعلی کشور گفت: شرایط کنونی خطیر است و آمریکایی‌ها اصرار دارند آسیب‌های جدی به کشور وارد کنند و اقتصاد را به فروپاشی برسانند.

جهانگیری ادامه داد: ما راه برون رفت از فشارها را در کشور داریم و قادر هستیم مشکلات را برطرف کنیم؛ دست نیاز به سوی دانشگاهیان دراز می‌کنیم زیرا باهم می‌توانیم از این دوره عبور کنیم اگر این دوره مدیریت شود؛ می‌توانیم بر بسیاری از مشکلات فائق بیایم؛ در این راستا دانشمندان باید به دولت کمک کنند.

وی با اشاره به پایش کشور گفت: بر اساس آخرین آمار، مردم هنوز به دانشگاه و مدارس اعتماد دارند،  آن‌ها می‌توانند مشکلات را از بین ببرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۰۴ اسفند ۱۳۹۷
اقتصاد ايران را دلال ها خراب کردن نه هيچکس ديگه اي
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۰۴ اسفند ۱۳۹۷
برای مقابله با فشارهای اقتصادی باید به جمعیت ایران از طریق سیمای جمهوری اسلامی آموزش داد این آموزش ها می تواند هم بصورت غیر مستقیم و نامحسوس (از طریق سریال های تلویزیونی) و هم بصورت مستقیم باشد. باید به مردم اشتباهات رفتاری و نقاط ضعف آنها را تذکر داد.،رفتارهایی مثل هجوم آوردن برای خرید سکه و دلار یا یک کالای خاص که اقتصاد را خراب تر می کند و دودش در چشم همه می رود باید تجزیه و تحلیل شود.
آخرین اخبار