یزد «پایتخت کتاب ایران» شد/ قول معاون اول رئیس‌جمهور برای افزایش یارانه بخش فرهنگی

معاون اول رئیس جمهور گفت: اگر دست دولت بازتر شود، یارانه بیشتری به بخش فرهنگ اختصاص می دهیم تا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بتواند طرح هایش را اجرایی کند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اختتامیه و معرفی پنجمین پایتخت کتاب ایران و جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب عصر امروز (شنبه) در سالن همایش‌های کتابخانه ملی با حضور نیکنام حسینی پور مدیرعامل خانه کتاب، محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

ابراهیم حیدری دبیر انتخاب پایتخت کتاب ایران با اشاره به مجموعه فعالیت‌های امور فرهنگی دولت یازدهم با همکاری نهاد‌ها و موسسات مختلف به منظور ترویج کتابخوانی و با هدف توسعه عدالت فرهنگی از جمله پایتخت کتاب ایران گفت: تاکنون بیش از ۴۵۰ شهر در پایتخت کتاب ایران مشارکت داشتند. این برنامه از یونسکو برای انتخاب پایتخت کتاب ایران گرفته شده است و ما به نوعی آن را بومی سازی کردیم. امسال ۱۷۲ شهر برنامه‌های خود را به دبیرخانه ما فرستادند؛ یک شهر پایتخت کتاب ایران و ۴ شهر، شهر خلاق در حوزه کتابخوانی معرفی شدند.


بیشتر بخوانید: معاون اول رئیس جمهور خبر استعفای وزیر ارشاد را قاطعانه تکذیب کرد


وی افزود: بیش از ۵۵۰ روستا در جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب مشارکت کردند و برنامه هایشان را برای دبیرخانه ما فرستادند. ۱۰ روستا برگزیده و ۱۰ روستا تقدیری معرفی خواهند شد. بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان به هر روستا جایزه اهدا می‌شود که تا کنون بیش از ۱۸۰۰ نفر حقیقی و حقوقی در برنامه تقدیر از مروجان کتابخوانی شناخته شدند.

اعطای یارانه به باشگاه های کتابخوانی

دبیر انتخاب پایتخت کتاب ایران با اشاره به جام باشگاه‌های کتابخوانی اظهار داشت: تا کنون ۱۵ هزار باشگاه کتابخوانی با ۲۰۰ هزار عضو کودک و نوجوان در کشور ایجاد شده است.

وی افزود:به همه اعضای آن یارانه ۵۰ درصدی از سوی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص می‌یابد.  یکی از اهدافی که در طرح‌ها به آن دست پیدا کردیم مجمع عمومی و دبیرخانه شورای دوستدار کتاب، شهر دوستدار کتاب و مروجان کتابخوانی است.

حیدری گفت:از ظرفیت‌های بومی، محلی و دینی شهر‌ها در ترویج کتابخوانی استفاده شده است. این برنامه‌ها باعث هم افزایی بین نهاد‌ها و بخش خصوصی و دولتی نیز می شود. از زمانی که سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد شد بیش از ۵۰ درصد بودجه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شهر‌ها و روستا‌ها اختصاص پیدا کرد و  هم اکنون هم ادامه دارد. بحث دیگر تقویت زیرساخت‌های شهر در بحث کتابخوانی است که بیش از ۴ تا ۵ هزار کتابخانه از جمله در خراسان شمالی راه اندازی شد.

سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه وقتی سخن از جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب به میان آمد به نظر   یک مسیر برای توسعه اجتماعی بود، گفت: البته این در صورتی است که باور داشته باشیم توسعه اجتماعی از طریق توسعه فرهنگی ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه  توسعه فرهنگی نقطه اساسی کتابخوانی است و می‌تواند مبنایی برای تعدد سازی، پیشرفت تمدنی باشد، گفت: همه تمدن‌های بشری با کتاب آغاز و حرکت کردند و  می‌توانیم بحث کتاب و کتابخوانی را از طریق توسعه فرهنگی به توسعه اجتماعی تبدیل کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: بیش از ۴۵۰ شهر و ۵۵۰۰ روستا در ۵ دوره برگزاری جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب و پایتخت کتاب ایران پا به پای هم آمدند که نشان می‌دهد می‌توان از یک ایده به تجربه‌های گسترده‌تر دست پیدا کرد و ظرفیت‌های جدیدی را در حیطه‌های مختلف فراهم کرد که از یک طرف اکتشاف ایده‌ها را میسر کرده است و ایده‌های خلاقانه وجود دارد؛ شکار ایده‌ها مقدمه تحولات بعدی است که با یک فایل قابل توجهی از اطلاعات، ایده‌های قابل پذیرش و تعمیم شکل گرفته است.

صالحی با اشاره به اینکه گاهی به ایده‌های کوچک کم بها می‌دهیم درحالی که می‌تواند به ایده‌های بزرگ تبدیل شود،بیان کرد: وقتی این حرکت را شروع کردیم خودمان نمی‌دانستیم در فضای میهن ما چه گروه‌های متعلق به حوزه کتابخوانی هستند که این نشان می‌دهد یک ایده را چطور می‌توان به آدم‌هایی تبدیل کرد که پای کار هستند بخشی از توسعه به این بستگی دارد که حلقه‌های وصل را پیدا کنیم امروزه هم در فضای ملی هم در فضای استانی و شهرستان در حوزه مکتوب کتابخوانی به چنین نگاه‌های نزدیک شده ایم که نشان می دهد چگونه می‌توان به شکل گیری نهادهای مردمی رسید. توسعه اجتماعی باید به مردم متکی باشد چرا که این توسعه با مردم شتاب می‌گیرد و تداوم پیدا می‌کند. شکل گیری مجمع‌ها و نهاد‌های مدنی اتفاقی بود که از این حرکت برآمد؛ جریانی که در حوزه کتابخوانی و کتاب پویا و بالنده بود و به عنوان یک مدل در سایر حوزه‌ها موثر است.

جهانگیری: یارانه نشر را افزایش می دهیم

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در خصوص افزایش یارانه‌های حوزه نشر افزود: امیدواریم  یارانه‌های حوزه نشر افزایش یابد  البته با یک میزانی که دست دولت بازتر شود و یارانه بیشتری به بخش فرهنگ اختصاص دهیم تا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بتواند طرح‌های خوب را اجرایی کند؛ منابع دولت با منابع فرهنگ تفاوت دارد در دولت اعداد بزرگی است و در نظام نامه ۱۰ و ۲۰۰ میلیون تومان است از این رو دغدغه کمبود در این خصوص  نداریم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه زیربنای هرکاری که بخواهیم انجام دهیم پیش نیاز آن مسائل فرهنگی و توسعه است، گفت: کتاب در بخش فرهنگ، مهمترین پیام‌رسان و ابزار است، اگر به دنبال رونق اندیشه هستیم باید دنبال رونق کتاب باشیم. تمام خانواده‌های نشر، کتابفروشی و ویراستاران تمام حلقه‌های وسیعی که برای تولید کتاب زحمت می‌کشند را مورد توجه قرار می دهیم تا به دست علاقه‌مندان کتاب برسد.

جهانگیری با اشاره به اینکه روستا‌های کشور کانون‌های حقوقی هستند که نقش تعیین کننده‌ای در مسائل اقتصادی دارند و باید به مسائل فرهنگی آن توجه کرد، اظهار داشت: در شهر‌ها پایتخت کتاب معرفی می‌شود و اصول انتخاب آن، اصول معقولانه‌ای است؛  حتی سال گذشته که کاشان پایتخت کتاب ایران شد و  امسال که یزد این عنوان را از آن خود کرد.  مردم یزد به عنوان مردم بافرهنگ، شایسته عنوان پایتخت کتاب هستند.

معرفی پایتخت کتاب ایران

در این برنامه یزد پایتخت کتاب ایران معرفی شد. در ادامه مراسم و در بخش پایتخت کتاب ایران از شهرهای دزفول، شیراز، صدرا و مهاباد تقدیر شد و روستاهای دوستدار کتاب معرفی شدند.

روستاهای جایدست فیروز آباد فارس، ارکان بجنورد خراسان شمالی، کریشکی لارستان فارس، حصار زبرخان نیشابور خراسان رضوی، اسفندیار طبس خراسان جنوبی، مومن آباد سرخه سمنان، قائمشهر مازندران، ابتر ایرانشهر سیستان و بلوچستان، دریان شبستر آذربایجان شرقی و زاغه بهار همدان روستاهای برگزیده دوستدار کتاب شناخته شدند.روستای برنج بجنورد به دلیل استمرار فعالیت های ترویج کتابخوانی مورد تقدیر قرار گرفت.
انتهای پیام/
 

 

 

برچسب ها: ادبیات ، بازار نشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۰۵ اسفند ۱۳۹۷
پایتخت کتاب یعنی چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۳ ۰۵ اسفند ۱۳۹۷
نمی‌دونم چرا این اتفاق افتاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۷ ۰۴ اسفند ۱۳۹۷
باسلام اینکه روستای فرسش الیگودرز فعال باشه ورتبه نمونه کشوری باشه خدا گواهه درکتابخانه روستای فرسش بسته هست و مراجعه کننده ای نداره فقط تبیلیغ بوده که هزینه بگیرن از بیت المال .کتابخانه روستای فرسش الیگودرز شده دفتر شورا .کسی کتاب نمیخونه .برید بپرسید از بزرگان طوایف.نه فقط از یه فامیل خاص ازبزرگان طوایف بپرسید اگه تایید کردن...خدا گواهه کتابخانه روستای فرسش هیچگونه فعالیتی در روستا یا عشایر نداره روستای فرسش اصلا عشایر نداره تشریف بیارید بپرسید وجلوی این پولهای بیت المال که حیف ومیل میشن را بگیرید..ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۳ ۰۴ اسفند ۱۳۹۷
خب الحمدلله مشکل یزد هم حل شد
الان دیگه بی آبی ندارند
پارکینگ در این شهر مشکلش حل شد
خیابانها دیگه آبگرفتگی نخواهد داشت
مناطق پایین شهر در منطقه یک شهرداری مخصوصا کوچه ها دیگه کامل آسفالتو پیاده رو ها درست شد
بلوار جمهوری که خروجی شهره دیگه مشکل تلاطم باند خروجی مشکلش حل شد
شهری که شهردار نداره و فرماندار دیگه پایتخت شدنش چه فایده؟
آخرین اخبار