هنر عبا بافی یکی از صنایع دستی دیرینه و ظریف نایین است با تعطیلی کارگاه ها ره به فراموشی می رود.

محمد سلطانی از بافندگان عبا درمحمدیه در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،گفت: درقدیم حدود صد کارگاه فعال درمحمدیه وجود داشته که در هرکدام از آن‌ها حداقل هشت نفر مشغول به کار بودن و روزانه حدود ۱۰۰ عبای تولیدی از مجموع این کارگاه‌ها به کشور هایی، چون عراق، عربستان، کویت، قطر و... صادر می‌شد که حالا شاید تعداد عبای تولید شده در کل سال به ۵۰ عدد می‌رسد ودیگر خبری از صادرات آن نیست.
 
سلطانی افزود: عبابافی رونق پیشین خود را ازداده است واگر اوضاع به همین صورت پیش برود، تاپنج سال آینده دو یا سه کارگاه فعال حال حاضر نیز تعطیل و پرونده این هنرارزشمند بسته خواهد شد.
 
وی ادامه داد: این محصول از کلک شتر و پشم گوسفند تهیه میشود و در قدیم افراد بسیاری در مسیر تهیه و تولید ان گام برداشته وکسب درآمد می‌کرده اند به طوری درمراحل اولیه حدود بیش از صد نفر از بانوان مناطق دیگر، چون بافران، مزرعه امام، زندوان و... به محمدیه آمده ودر مکانی واحد برای موکشی کلک و پشم گرد هم به این فعالیت مشغول بودند.
 
کارگاه‌های عبابافی که دردل زمین واقع شده اند اکنون بعد از گذشت سالیان دراز از قدمتشان خاموش شده اند چراکه بافندگان جوان وپرتلاش دیروز، دیگر توانی برای ادامه این کار ندارند و جوانان نیز به دلیل کم رنگ شدن رونق این صنعت و فروش نامناسب در بازار، با وجود علاقه مندی به این هنراصیل، حاضر به ادامه دادن راه پدران خود نیستند. 
 
انتهای پیام/م 
 

عبابافی رونق پیشین خود را ازداده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار