صمیمی گفت: از ۲ دستاورد سامانه رادیوتلسکوپ و پروژه سامانه شبیه‌ساز نرم‌افزار مداری رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین صمیمی رئیس پژوهشگاه فضایی در مراسم افتتاح آزمایشگاه مرجع سازگاری الکترومغناطیسی که صبح امروز در پژوهشگاه فضایی ایران برگزار شد، با اشاره به اهمیت وجود آزمایشگاه‌های مجهز و تخصصی اظهار کرد: این مهم نیازمند ملزوماتی است و راه‌اندازی آزمایشگاه AIT یکی از ملزومات محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: آزمایشگاه EMC یکی از بخش‌های آزمایشگاه AIT است و امروز با افتتاح EMC گام بزرگی برای رفع نیاز‌های ضروری فعالیت‌های فضایی برداشتیم و ایجاد چنین آزمایشگاهی موفقیت بزرگی برای ماست.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به این که آزمایشگاه در شرایط تحریم علیه کشور و مشکلات ناشی از نوسانات ارزی و تامین تجهیزات راه‌اندازی شد، اظهار کرد: با پیگیری و همکاری بانک مرکزی و محققان این پژوهشگاه توانستیم پروژه را به پایان برسانیم و امروز علاوه بر افتتاح آزمایشگاه مرجع سازگاری الکترومغناطیسی از ۲ دستاورد سامانه رادیوتلسکوپ و پروژه سامانه شبیه‌ساز نرم‌افزار مداری هم رونمایی شد.

پژوهشگاه فضایی مجری سامانه رادیوتلسکوپ است

صمیمی در تشریح رونمایی از این ۲ سامانه بیان کرد: سامانه رادیو تلسکوپ در حوزه نجوم رادیویی به سفارش کارفرما و به مجری‌گری پژوهشگاه فضایی است؛ همچنین این کار دانشمندان را به اجرای پروژه‌های بزرگتر در این زمینه ترغیت خواهد کرد.

وی ادامه داد: این سامانه امکان کشف و جمع‌آوری اطلاعات از منابع رادیویی را فراهم می‌کند، همچنین سامانه شبیه‌ساز نرم‌افزار ماهواره، ابزاری کارآمد برای طراحی ماهواره محسوب می‌شود.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران تصریح کرد: این پژوهشگاه با رویکرد جوانگرایی دنبال می‌شود و این رویکرد به شدت در حال پیشرفت است و اگر موفقیتی در این پژوهشگاه حاصل شود؛ زحمات جوانان متخصص و با انگیزه است که در حوزه فعالیت‌های علمی پیگیری می‌شود.

 تست اولیه ماهواره ظفر، نیمه اول سال آینده

در ادامه شهرام غایبی مدیر آزمایشگاه سازگاری الکترومغناطیسی گفت: ماهواره بعد از قرارگیری در مدار، فضای سختی دارد و از قبل باید تمام شرایط را شبیه‌سازی کنیم.

وی ادامه داد: برای افتتاح این مرکز از کشور‌های خارجی الگوبرداری کردیم و تا پایان سال ۹۹ یک مرکز «ای آی تی» در سطح آزمایشگاه‌های معتبر دنیا خواهیم داشت.

امکان خدمات‌دهی به ماهواره‌های ۱۵۰ کیلویی را هم داریم

غایبی با اشاره به اینکه هدف و نگاه ما به این مرکز، ملی است، اظهار کرد: برای سامانه‌های یک تُنی مطابق با استاندارد‌های بین‌المللی خدمات‌رسانی داریم و اکنون امکان خدمات‌دهی به ماهواره‌های ۱۵۰ کیلویی را هم داریم.

وی بیان کرد: از سال ۹۴ برنامه‌ریزی کردیم تا در این مرکز کار‌هایی انجام شود تا بتوانیم به استاندارد‌های بین‌المللی برسیم در همین راستا فاز اول تست‌های ماهواره ناهید را انجام دادیم، همچنین ۲۵ روز ماهواره پیام را تست کردیم.

مدیر آزمایشگاه سازگاری الکترومغناطیسی بیان کرد: ماهواره ظفر را در نیمه اول سال آینده تست خواهیم کرد، پارس یک و ناهید ۲ هم از محصولات پژوهشگاه فضایی است و آزمون‌های آن آغاز خواهد شد.

غایبی از گسترش و توسعه پژوهشگاه فضایی ایران تا پایان سال ۹۹ به فناوری قطع ۱۰ متر در شبیه‌سازی فضا خبر داد و گفت: آزمایشگاه ارتعاشات این مجموعه هم تکمیل خواهد شد علاوه بر آن برای آزمایشگاه آکوستیک برنامه داریم که امیدواریم به حد نصاب ۳۰۰ متر برسیم.

وی تصریح کرد: عملکرد سه ماهه مرکز EIT از منظر آزمون حدود ۱۰۰ آزمون است که این آزمون‌ها ارزآوری داشته و به صنعت فضایی خدمات‌رسانی می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.