در جلسه کمیسیون هنر و معماری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد؛

امیدواری دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی برای تصویب نهایی اسناد ملی

حجت الاسلام عاملی گفت: امیدوارم بتوانیم اسناد ملی مانند سند موسیقی، سند سینما را به تصویب نهایی برسانیم.

امیدواری  دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی برای تصویب نهایی اسناد ملی/ هنر می‌تواند راه حل‌ مناسبی برای چالش‌های اجتماعی فراهم کندبه گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام و المسلمین سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه کمیسیون هنر و معماری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کمیسیون هنر و معماری توانسته میان نظر و عمل ارتباط مناسب و خوبی برقرار کند.

وی افزود: امیدوارم بتوانیم کار‌های نیمه تمام این کمیسیون را به پایان برسانیم و اسناد ملی مانند سند موسیقی، سند سینما و ... را به تصویب نهایی شورای عالی انقلاب فرهنگی برسانیم.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی  ادامه داد: از نظر بنده کمیسیون هنر و معماری یکی از مهمترین کمیسیون‌های دبیرخانه است و انتظار داریم سایر مأموریت‌هایی که به صورت موازی در سایر کمیسیون­‌ها و شورا‌های دبیرخانه در دست اقدام است به یک مرجع سپرده شود.

دنیا در دوران کنونی شدیداً درگیر آشفتگی است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به وضعیت فعلی جهان امروز ادامه داد: دنیا در دوران کنونی شدیداً درگیر آشفتگی است و این آشفتگی در غرب و با فاصله گرفتن از دین از دوران پروتستانتیسم و عصر مدرنیته آغاز شد و رفته رفته دین را از تمام نهاد‌های اجتماعی جدا کرد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به بیانیه "گام دوم" مقام معظم رهبری (مدظله العالی) گفت: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در این سند، عرصه هنر را نیز به خوبی مورد توجه قرار داده اند.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی افزود: این سند ۳ عرصه را مورد توجه دارد که عرصه اول توجه به خودسازی است که اگر خودسازی نباشد عقلانیت هم بی معنا می‌شود؛ به‌قول امیرالمؤمنین علی (ع) «الهواء یمنع العقل» یعنی هواپرستی عقل را مختل می‌کند.

وی ادامه داد: عرصه دوم این سند "جامعه پردازی" است که با مفهوم جامعه سازی که مفهومی از جنس صنعت است و در نگاه­ مکتب فرانکفورت و... وجود دارد، متفاوت است.

وی گفت: امروزه جامعه قدرتمندتر شده است و علیرغم تمامی آشفتگی‌های موجود اگر به نحو شایسته هنر و موسیقی فاخر تولید و عرضه شود، مخاطب و مصرف کننده آن را به خوبی می­‌پذیرد.

معضل امروز جهان معضل هویت است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: عرصه سومی که در بیانیه "گام دوم" مورد توجه قرار گرفته است، "تمدن‌­سازی" است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: اگر به دوره تمدن پارسی دقت و مؤلفه‌های ایجاد و رشد این تمدن را بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که این تمدن با هنر شکل گرفت و قوام یافت.

وی گفت: نسل روشنفکر ما با رویکرد ساختن تمدن مشکل دارند و احساس می‌کند تمدن امری است که نمی‌توان آن را ساخت، در صورتیکه همه تمدن‌ها در زمان حال ساخت شده اند و بعدا برساخت تمدنی پیدا کرده اند.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی افزود: معضل امروز جهان معضل هویت است که با هویت­‌های سرد، نامعین، پوچ و ... همراه شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: حوزه معماری و موسیقی حوزه‌هایی هستند که می‌توانند روحیه حماسی و امید به زندگی را به جامعه تزریق کنند، کارآمد‌ترین نهاد اجتماعی برای حل معضلات اجتماعی نهاد هنر است و هنر است که می‌تواند راه حل‌های مناسب برای چالش‌های اجتماعی فراهم کند.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با اشاره به نقش نهاد تعلیم و تربیت ادامه داد: اگر بتوانیم در حوزه تعلیم و تربیت خوب عمل کنیم، ناهنجاری و جرم کم می­شود و اصولا دلیل افزایش جرائم ضعف عملکرد در فرهنگ است.

وی افزود: هنر اصلی‌ترین و مناسب‌ترین قالب برای انتقال پیام‌ها و ارزش‌های فرهنگی است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران در پایان نیز گفت: امیدواریم در حمایت صنفی از حقوق هنرمندان، تدوین اسناد ملی بخش‌های مختلف هنر و تاسیس نهاد‌های لازم در این بخش عملکرد مثبتی داشته باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار