وزیر بهداشت مطرح کرد؛

در رشته طب، طبیب تربیت می‌کنیم نه حکیم!/ هیچ پدیده‌ای ارزشمندتر از خدمتگزاری به مردم نیست

نمکی گفت: هیچ پدیده‌ای ارزشمندتر از خدمتگذاری به مردمان نیازمند سرزمین مان و هیچ سرمایه‌ای ارزشمند‌تر از دعای خیر مردمان دردمند این سرزمین نیست.

در رشته طب، طبیب تربیت می‌کنیم نه حکیم!/ هیچ پدیده‌ای ارزشمندتر از خدمتگزاری به مردم نیست/به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی وزیر بهداشت در مراسم تجلیل از برگزیدگان بیست و هفتمین جشنواره دانشجوی نمونه که در تالار شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری و با حضور معاون اول رییس جمهور برگزار شد، اظهار کرد: به عنوان یکی از سربازان بنیان گذار توسعه علوم پزشکی کشور باید بگویم که دستاورد‌های حوزه سلامت با سال ۵۷ قابل قیاس نیست، در آن زمان ۱۴ هزار پزشک که اکثر آن‌ها خارجی بودند در کشور حضور داشتند، اما امروز هیچ منطقه و روستایی نیست که باسوادترین پزشکان در کنار مردم حضور نداشته باشند.

وی در خصوص سوال یکی از دانشجویان نمونه مبنی بر دلیل ماندن آن‌ها بعد از زمان تحصیل در کشور، گفت: اینکه چرا باید در کشور بمانیم را ما هم از طریق سوال از دیگران آشنا شدیم، چون در دوران تحصیل ما، برای رفتن در‌ها بازتر بود و کشور‌هایی مانند آمریکا، کانادا، استرالیا و انگلیس به فارغ التحصیلان رشته‌های ما نیازمندتر از امروز بودند، اما هرگز لذتی که دعای خیر یک پیرزن روستای دورافتاده در سیستان و بلوچستان به من هدیه کرد، تمام ارزش‌های بیرون از مرز‌های کشور نکرد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: هیچ پدیده‌ای ارزشمندتر از خدمتگذاری به مردمان نیازمند سرزمین مان و هیچ سرمایه‌ای ارزشمند‌تر از دعای خیر مردمان دردمند این سرزمین نیست البته نامهربانی‌هایی کرده یا دیده ایم و نابخردی‌هایی اعمال کرده ایم یا به ما تحمیل شده و بار‌ها سهراب‌های خودمان را نشناخته ایم و سینه‌های آن‌ها را دریده ایم.

نمکی از فاصله دانشگاه‌ها با فرهنگ ناب ایرانی اسلامی به عنوان یکی از مشکلات امروز دانشگاه‌ها یاد کرد و افزود: متاسفانه امروز در رشته طب، طبیب تربیت می‌کنیم نه حکیم. در حالیکه پزشکان قدیم را حکیم می‌نامیدند، چون از حکمت، فلسفه، عرفان، موسیقی و شعر می‌دانستند.

وی اضافه کرد:امروز ریزترین و جزییات مسائل علمی در پزشکی را به دانشجویان منتقل می‌کنیم، اما وابستگی به فرهنگ اصیل ایرانی که عامل چسبندگی به سرزمین مان است را به دانشجویان انتقال نمی‌دهیم و انسان‌های تک بعدی تربیت می‌کنیم.

وزیر بهداشت مطرح کرد: سعدی قرن‌ها پیش می‌گوید علاج درد مشتاقان طبیب عام نتواند، مگر لیلی کند درمان غم مجنون شیدا را، بنده ۲۸ سال پیش که به عنوان معاون بهداشت وزارت بهداشت برای پی گیری یک موضوع بهداشتی به سازمان ملل رفتم به اتاق رئیس دپارتمانی رفتم که آن شخص آمریکایی بود و تابلویی از شعر سعدی به فارسی و انگلیسی نصب کرده بود و معتقد بود که سعدی برای اولین بار از بیماری رشته‌ای سخن گفته است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: وقتی دانشجوی طب، بزرگان کشور را نشناخته باشد، دچار بی خویشتنی می‌شود، اما آنچه ما را به این آب و خاک پیوند زده، علقه به سرزمین، فرهنگ و اقلیمی بود که از دیگران به ما منتقل شد.

نمکی افزود: استاد دکتر فاضل یکی از پنجه طلایی‌های جراحی در آمریکا بود که در ۴۱ سالگی رئیس انجمن جراحی دیتون آمریکا بود، اما هرآنچه داشت را کنارگذاشت و به ایران بازگشت.

وی خطاب به دانشجویان نمونه گفت: می‌پذیریم که گله بسیار است، اما مردم سرزمین ما حق دارند و محتاج خدمات شما هستند البته بنده نیز به معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت دستور داده ام تا از فردا جلساتی برگزار کند که از وجود دانشجویان نمونه و نخبه در کنار وزیر به عنوان مشاور در عرصه‌های سلامت، استفاده کنیم.

انتهای پیام/

اظهارات وزیر بهداشت در مراسم تجلیل از برگزیدگان بیست و هفتمین جشنواره دانشجوی نمونه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار