دونالد توسک: نظم جهانی آشکارا در معرض تهدید است

دونالد توسک، رئیس شورای اروپا و رئیس سران اروپایی در نشست شرم الشیخ، گفت نظم جهانی که بر قوانین مبتنی شده در معرض تهدید قرار دارد.

دونالد توسک: نظم جهانی آشکارا «در معرض تهدید» استبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، دونالد توسک، رئیس شورای اروپا و رئیس سران اروپایی در نشست شرم‌الشیخ مصر، امروز (دوشنبه) گفت نظم جهانی به وضوح «در معرض تهدید» قرار دارد.

توسک در نشست سران اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب اظهار داشت: «ما اینجا توافق کردیم که هر دو طرف با یکدیگر در این زمینه همکاری کنیم و از نظم جهانی دفاع کنیم».

او در ادامه تاکید کرد: «راه حل‌های چندجانبه بهترین راه برای مقابله با تهدیدات صلح و امنیت بین‌المللی است. این موضوع راجع به وضعیت سوریه، لیبی، یمن و یا روند صلح در خاورمیانه صدق می‌کند».

دیروز (یکشنبه)، نخستین نشست مشترک اتحادیه عرب و اتحادیه اروپا در شرم‌الشیخ مصر با شعار «برای ثبات خود سرمایه گذاری کنیم» آغاز شد. این نشست دو روزه در حالی کار خود را آغاز کرد که نیمی از رهبران کشور‌های عربی در آن حضور ندارند و سطح مشارکت برخی از کشور‌های اروپایی نیز بسیار ضعیف است.

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز در نخستین روز این نشست دو طرف کوشیدند به تفاهمی درباره مسائل امنیتی، مناقشات یمن، سوریه و لبنان دست یابند. این خبرگزاری همچین نوشت: انتظار نمی‌رود این نشست که دوشنبه به پایان می‌رسد، به راه حلی عینی از جمله درباره سوریه منجر شود؛ بازگشت مجدد سوریه به متن اتحادیه عرب همچنان با موافقت‌ها و مخالفت‌هایی در میان اعضا روبه‌روست.

از سوی دیگر در شرایطی که در داخل مصر فرآیندی برای اصلاح قانون اساسی به منظور حفظ ژنرال السیسی در راس قدرت تا سال ۲۰۳۴ به جای ۲۰۲۲ فعلی در جریان است، به گفته حسام عظمی، معاون دبیرکل اتحادیه عرب، در بیانیه نهایی نشست مشترک اتحادیه اروپا با اتحادیه عرب، هیچ اشاره معناداری به موضوع حقوق بشر و دموکراسی وجود نخواهد داشت. کشور‌های غربی، مصر تحت فرمان عبدالفتاح سیاسی را به چشم یک شریک اساسی برای تضمین ثبات منطقه می‌نگرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار