بازار داغ اعتصاب در لیگ برتر فوتبال/ شهریار و جادوگر، پشت سر شفر و برانکو

تاکنون هفت تیم از مجموع ۱۶ تیم لیگ برتری فوتبال ایران در فصل جاری با اعتصاب بازیکنانشان مواجه شده اند.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان با برگزاری بازی های هفته بیستم هجدهمین دوره رقابت های لیگ برتر فوتبال ایران در روزهای پنج شنبه و جمعه هفته جاری، این مسابقات به یک سوم حساس و نفسگیر پایانی خود نزدیک می رسد  اما با وجود گذشت ۱۸ سال از روزی که با تلاش محسن صفایی فراهانی، رئیس اسبق فدراسیون، فوتبال باشگاهی در ایران با پدیده ای به نام لیگ برتر مواجه شد، باید اذعان داشت باتوجه به مشکلات مالی بسیاری از تیم ها همچنان پرچم رفتار آماتورگونه ای به نام اعتصاب و تشکیل نشدن تمرین‌ها بالا است.

درآمدزایی در این فوتبال محل خاصی از اعراب ندارد و عایدی تیم ها از طریق روش های متداول در فوتبال حرفه ای مانند بلیت فروشی، تبلیغات محیطی، فروش پیراهن ستارگان خود و سایر راه های کسب منابع مالی چیزی نزدیک‌ به صفر است و با توجه به بحران های اقتصادی موجود هر روز باید شاهد اعتصاب یکی از تیم های لیگ برتر باشیم.

بازار داغ اعتصاب در لیگ برتر فوتبال/ شهریار و جادوگر در صف اعتصابیون پشت سر شفر و برانکو

در همین فصل جاری رقابت های لیگ بازیکنان هفت تیم به دلیل دریافت نکردن دستمزدشان قید حضور در تمرین را زده اند.

پرسپولیس، استقلال تهران، سایپا، پدیده، پارس جنوبی جم، سپیدرود و نفت مسجد سلیمان برای اینکه اعتراض خود را به مدیران این باشگاه ها نشان بدهند در تمرینات تیمشان شرکت نکرده اند.

سرخابی های پایتخت در فصل جاری اعتصاب کرده اند. نخستین اعتصاب بازیکنان پرسپولیس پنح آذر بود و البته چند روز پس از انتخاب ایرج عرب به عنوان سرپرست باشگاه پرسپولیس در تاریخ ۲۶ آذر بازیکنان این تیم به دلیل اینکه میزان دریافتی شان به سطح مدنظر نرسیده بود در تمرین شرکت نکردند اما با درخواست عرب و برانکو این اعتصاب تنها یک روز دوام یافت.

بازار داغ اعتصاب در لیگ برتر فوتبال/ شهریار و جادوگر در صف اعتصابیون پشت سر شفر و برانکو

شاگردان وینفرد شفر هم در تعطیلات بین ۲ نیم فصل لیگ سه روز اعتصاب کردند اما در نهایت به تمرینات بازگشتند. جالب اینجاست برخی از بازیکنان استقلال مانند پژمان منتظری و روزبه چشمی ۱۰ روز پیش هم با دست آویز قراردادن کیفیت پایین زمین‌تمرین، کمبود امکانات و دریافتی های پایین خود در جریان تمرین اظهارات تندی را علیه مدیران باشگاه مطرح کردند که این موضوع با تدابیری که امیرحسین فتحی در نظر گرفت پیش از اینکه بار دیگر منجر به اعتصاب آبی ها شود رفع شد.

بازار داغ اعتصاب در لیگ برتر فوتبال/ شهریار و جادوگر در صف اعتصابیون پشت سر شفر و برانکو

پدیده در نیم فصل نخست با وجود اینکه بهترین روزهای تاریخ حضورش در لیگ برتر را از لحاط نتیجه گیری سپری می کرد اما از لحاظ مالی روزگار سیاهی داشت و همین امر بارها سبب اعتصاب بازیکنان تیم مشهدی و یکی ۲ بار هم استعفای یحیی گل محمدی از سرمربیگری شد که در نهایت با روی کار آمدن شرکت شهر خودرو به عنوان مالک باشگاه روزهای سفید سرخ پوشان دیار خراسان هم از راه رسید و این تیم در حال حاضر بدون دغدغه مسیر رو به رشد خود را در لیگ هجدهم طی می کند.

بازار داغ اعتصاب در لیگ برتر فوتبال/ شهریار و جادوگر در صف اعتصابیون پشت سر شفر و برانکو

تمام دلخوشی مردم مظلوم منطقه نفت خیز جم این روزها به تیم پارس جنوبی معطوف شده است اما مشکلات مالی و ممنوعیت حمایت از تیم های حرفه ای ورزشی از سوی وزارت نفت دمار از روزگار مهدی تارتار و شاگردانش درآورده و آنها بارها در تمرین شرکت نکرده اند که البته هر آن احتمال دارد اعتصاب جمی ها بار دیگر تکرار شود. در چنین شرایطی مهدی تارتار هم چند باری عطای ادامه فعالیت روی نیمکت پارس را به لقایش بخشیده اما با اصرار مدیریت و بازیکنان تیم از این موضع خود کوتاه آمده و البته با خودش عهد کرده است تا پایان فصل درباره مشکلات مالی حرف نزند.

بازار داغ اعتصاب در لیگ برتر فوتبال/ شهریار و جادوگر در صف اعتصابیون پشت سر شفر و برانکو

نفت مسجد سلیمان دیگر تیم جنوبی و بی پول لیگ هجدهم است. بازیکنان تیم شهر اولین ها هم بارها در فصل جاری تمرینات تیمشان را تحریم کرده اند. عبدالله ویسی وقتی چنین شرایطی را در تیم نفت دید با وجود تمام زحماتی که برای رفع مشکلات انجام داد، در نهایت با تحویل استعفایش به مدیران باشگاه، خود را از این وضعیت خلاص کرد اما علیرضا مرزبان که مدعی شده است ۲ عابر بانکش را برای گذران زندگی برخی بازیکنان مسجد سلیمان در اختیار آنها قرار داده و اعلام کرده مسئولان این شهر با پول مردم در تهران برج می سازند، همچنان با بحران های مالی نفت مسجد سلیمان دست و پنجه نرم می کند.

بازار داغ اعتصاب در لیگ برتر فوتبال/ شهریار و جادوگر در صف اعتصابیون پشت سر شفر و برانکو

شاید اعتصاب بازیکنان سایپا یکی از اتفاق های جالب لیگ هجدهم باشد. باشگاهی که در تمام این سال ها به یکی از باشگاه های منظم در زمینه مسائل مالی معروف بوده اما در نهایت مشکلات این باشگاه در فصل اخیر سبب شد پشت پرده های جدیدی از وضعیت نارنجی پوشان پایتخت هم مشخص شود. بحران های مالی سایپا در نهایت منجر به استعفاء رضا درویش از مدیریت این باشگاه شد تا شاید اندیشه های مصطفی مدبر که سابقه مدیریت در شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی را دارد برای ترمیم بحران های سایپا به کار گرفته شود. البته وضعیت در باشگاه صنعتی پایتخت به حدی آشفته است که علی دایی اعتقاد دارد بسیاری از کارمندان این باشگاه مازاد هستند و در سوی مقابل همین کارمندان از شهریار فوتبال ایران به عنوان نیرویی اضافی نام می برند.

بازار داغ اعتصاب در لیگ برتر فوتبال/ شهریار و جادوگر در صف اعتصابیون پشت سر شفر و برانکو

در نهایت باید از سپیدرود رشت به عنوان آخرین تیم اعتصاب کننده لیگ در فصل جاری نام برد. سپیدرود پیش از انتخاب علی کریمی به عنوان سرمربی و مالک این باشگاه دورانی بحرانی را در زمان مالکیت مهاجری و سرمربیگری خداداد عزیزی طی می کرد و بازیکنان این تیم بارها طعم اعتصاب را تجربه کردند اما حضور جادوگر تا حدی آرامش را به جمع رشتی ها بازگرداند. هرچند در نهایت حمایت نشدن کریمی از سوی مسئولان استان گیلان و شهر رشت سبب شد او پس از بازی با پدیده شهر خودرو از ادامه مالکیت استعفاء بدهد و حتی در تمرینات هم شرکت نکند. بازیکنان سپیدرود هم به تبعیت از سرمربی خود این‌روزها بار دیگر اعتصاب کرده اند.

بازار داغ اعتصاب در لیگ برتر فوتبال/ شهریار و جادوگر در صف اعتصابیون پشت سر شفر و برانکو

با این وضعیت باید دید در روزهای آتی آیا تیم دیگری هم با اعتصاب مواجه خواهد شد یا خیر چراکه تیم هایی مانند استقلال خوزستان، پیکان، صنعت نفت آبادانبازار و نساجی هم مشکلات مالی زیادی دارند و احتمال دارد آنها هم به جمع اعتصاب کنندگان اضافه شوند.


بیشتر بخوانید

اسامی داوران هفته ۲۰ لیگ برتر فوتبال اعلام شد / قضاوت سیدعلی و مهدوی برای سرخابی‌ها

ماجرای حضور یک داور لیگ برتری در هیئت مدیره ذوب آهن


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فوتبال دوست
۲۲:۳۵ ۰۷ اسفند ۱۳۹۷
با سلام. چرا فوتبالی ها بخاطر اینکه فوتبال بیشترین طرفدار را در ایران دارد خود را مستحق عالی ترین دستمزد، حتی از بهترین جراح های حاذق می دانند. با هم مروری بر علت جذاب بودن فوتبال برای ایرانی ها داشته باشیم. بين تمام رشته های ورزشی، فوتبال در ایران پرطرفدارتر است. یکی از علت های محبوبيت و بیشترین هوادار داشتن در فوتبال ساده بودن قوانين و قابل‌فهم بودن آن براي همه است. پيچيده‌ترين قانون فوتبال آفسايد است. اگر كسي آن را هم چند بار مرور كند، ياد مي‌گيرد؛ پس بيشتر افراد فوتبال را مي‌فهمند. علاوه بر اين، قوانين فوتبال طي ساليان سال كمترين تغييرات را داشته. برخي معتقدند علت پرطرفدار بودن فوتبال در ايران نسبت به ديگر ورزش‌ها، برای این است که فوتبال بيشتر از سایر ورزش ها از رسانه‌ها پخش مي‌شود.عده ای دیگر می گویند رسانه بعلاوه بر فوتبال، به ورزش‌هاي ديگر هم پرداخته است ولی رسانه‌ نتوانسته برای انها هوادار دست و پا کند. تقریبا تمام فوتبالی ها یعنی از صفر تاصد بر این باور هستند. با توجه به اینکه فوتبال در کشور نسبت به سایر رشته های ورزشی بیشترین هوادار را دارد پس فوتبالی ها بایددرامدشان چندین برابر ورزشکاران سایر رشته های ورزشی دیگر باشد. وقتی هم گفته می شود فوتبال ما، با این هزینه گزاف به کشور خروجی ندارد، پاسخ فوتبالی ها به مردم این است فوتبال سهمیه ورود به جام جهانی را کسب کرده است.ظاهرا فوتبالی ها اطلاع ندارند که ورزشکاران دیگر رشته های ورزشی برای شرکت در المپیک باید اول سهمیه کسب کنند. سپس در ان مسابقات مقام کسب کنند تا شامل پاداش اندک شوند. با این تفاصیل اکثر مردم با نارضایتی تمام قبول کردند که فوتبالی ها تافته ای جدا بافته از جامعه خود باشند. با اینکه مردم در فقر و فلاکت دست وپا می زنند ولی سعی کردند با زندگی اعیانی و اشرافی بازیکنان فوتبال کنار بیایند. با این وضع فوتبالی ها با کوچکترین وقفه در پرداخت مطالبات خود دست به مصاحبه جور و اجور می زنند. از صدر تا ذیل باشگاه طرف قرار داد خود را با بی حرمتی تمام می شویند.
آخرین اخبار