معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش:

طرح «عید و داستان» به‌جای پیک نوروزی دانش‌آموزان اجرا می‌شود

حکیم‌زاده گفت: سال گذشته همه می‌گفتند دیرهنگام موضوع تکالیف نوروزی اعلام شد، امسال برنامه عید و داستان‌نویسی را در نظر داریم.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز برگزار شد، اظهار کرد: در جامعه شاهد مقاومت‌هایی در برابر سیاست‌های جدید دوره ابتدایی بودیم، اما خوشحالیم جامعه واکنش نشان داد.

از طرح‌های تحولی آموزش و پرورش حمایت شد

وی ادامه داد: اصحاب ثروت با واسطه قراردادن دانش آموزان قصد مقاومت برابر سیاست‌ها را داشتند و حتی به سراغ حوزه‌های علمیه رفتند؛ ولی با اقدامات وزارتخانه و قراردادن اطلاعات درست در برابر اطلاعات غلط از طرح‌های تحولی آموزش و پرورش حمایت شد.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به متناسب کردن برنامه‌های دوران ابتدایی با اقتضائات کودکی گفت: تلاش بر این است گفتمانی را ایجاد کنیم که تعلیم و تربیت را یک علم بدانند و نظر صاحبان علم مورد توجه باشد.

حکیم زاده به موضوع خشونت زدایی در مدارس اشاره کرد و گفت: نگاه همه جانبه به فضای مدرسه و اینکه بعد روانی، عاطفی، اجتماعی و علمی باید مورد توجه باشد و با رویکرد کلان این موضوع دنبال شود.

وی ادامه داد: باید با کودکان متناسب با دوره کودکی رفتار شود و فضای مدرسه به گونه ای باشد که احساس شادابی و نشاط کنند و در این میان رفتار مدیر با دانش آموز، معلم با دانش آموز و خانواده با معلم و معلم با خانواده مهم است؛ نباید احساسی که دانش آموز از بودن در مدرسه دارد احساس وابستگی یا تنفر است.

عوامل ایجاد چرخه خشونت خانواده علیه دانش آموز

معاون آموزش ابتدایی تصریح کرد: دانش آموز نباید پیام‌هایی دریافت کند که او موفق نمی‌شود و سایر دانش آموزان موفق می‌شوند یا به خانواده پیام برسد فرزند شما ضعیف و غیرقابل تحمل است، این اقدام چرخه خشونت خانواده علیه دانش آموز را هم افزایش می‌دهد.

حکیم‌زاده درباره تکالیف نوروزی اظهار کرد: امسال برنامه عید و داستان‌نویسی را برای تقویت مهارت خواندن و نوشتن در نظر داریم.

وی ادامه داد: چالش سال گذشته این بود که می‌گفتند دیرهنگام موضوع تکالیف نوروزی اعلام شد اما امسال این موضوع را زودتر اعلام کردیم و اطلاعیه به استان‌ها ارسال شد، البته در گزارش ارزیابی عملکرد برای سال گذشته نشان داد که ۸۶ درصد استان‌ها قانون را رعایت کردند و بیشترین چالش را با شهر تهران داشتیم که برای حل آن صحبت کردیم.

معاون آموزش ابتدایی درباره دانش آموزان بازمانده از تحصیل گفت: جلسه‌ای را با سازمان‌های متولی برگزار کردیم که به شناسایی، جذب و نگهداشت دانش آموزان کمک کنند، همچنین روی تقسیم کار ملی توافق کردیم تا فقط وزارت آموزش و پرورش و وزارت کار مشغول نباشند.

وی ادامه داد: سهم هر دستگاه در هر مرحله مشخص است، مثلاً اینکه دانش آموز شناسایی شود و جذب آن بر عهده کدام مدرسه است و آموزش بر عهده کدام بخش آموزش و پرورش باشد و برای نگهداشت دانش آموز و اینکه به چرخه ترک تحصیل برنگردد، هم توافق داشتیم.

حکيم زاده درباره اجرای طرح بازی و یادگیری در مدارس با اشاره به اینکه در ۱۰ استان کشور این طرح اجرا می‌شود، بیان کرد: ۱۵ درصد مدارس چه دولتی و غیردولتی در اجرای این طرح دخیل هستند و چون بیشتر دانش آموزان در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند برنامه‌های ما برای ارتقای مدارس دولتی است و درباره ایده‌های موسسات مختلف نخستین موضوع این است که چگونه می‌توانند در مدارس دولتی طرح ها را اجرا کنند.

وی به اجرای طرح تلفیقی در مدارس هم اشاره کرد و گفت: مشکلات حضور دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی وجود دارد البته طرح تلفیقی فراگیر طرحی مترقی است، بر همین اساس برنامه توانمندسازی معلمان را با همکاری مشترک سازمان استثنایی انجام دادیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۰۹ اسفند ۱۳۹۷
پیک بهاری از داستان خیلی بهتر است
قابل توجه اولیاء و دانش آموزان عزیز
این مسئولین باید بگن هیچ تکلیفی ندهید
Iran (Islamic Republic of)
ahmad
۲۰:۱۲ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
پیک نوروزی را حذف میکنید بعد کلی مشق به بچه ها می دهند که تا اخر نورروز بچه ها استرس حل کردن انرا داشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۰۹ اسفند ۱۳۹۷
گل گفتی
آخرین اخبار