حریری در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اقتصاد ایران صد درصد تحریم پذیر نیست/روند مبادلات با چین هیچ وقت نزولی نبوده است

یک مقام مسئول گفت: وجود تحریم‌ها به حدی نیست که زندگی مردم را مختل کند چرا که اقتصاد ایران صد درصد تحریم پذیر نیست.

روند مبادلات ایران با چین هیچ وقت نزولی نبوده است/ چین بزرگترین واردکننده و صادرکننده دنیا مقام اول را در صادرات داردمجیدرضا حریری نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  اظهار کرد: شاید در سال هایی میزان ارزش معاملات تجاری ایران با چین کاهش یافته باشد اما بطور کلی و در مجموع روند مبادلات اقتصادی این دو کشور نزولی نبوده است.

حریری کاهش قیمت جهانی نفت یا سایر مواد خام همانند آهن را از عوامل  کاهش ارزش معاملات تجاری ایران با چین دانست.

وی با اشاره به اینکه چین در شش سال گذشته، شریک اول تجاری صادرات و واردات ایران بوده است اظهار کرد: چین در حالی که بزرگترین مبدا کالا به ایران محسوب می شود اولین مقصد تجاری ایران نیز است.


بیشتر بخوانید: مبادلات بانکی ایران و چین از ۱۰ دی ماه روانتر می شود 


حریری با بیان اینکه بیشترین کالا‌های چینی به اتحادیه اروپا و آمریکای شمالی صادر می شود، افزود: در سال مبلغی بالغ بر هزار میلیارد دلار به کانادا و آمریکا  صادر می‌شود.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه چین بعنوان بزرگترین واردکننده و صادرکننده دنیا مقام اول صادرات را دارد تصریح کرد: چین با بیش از ۱۲۰ کشور دنیا روابط تجاری دارد.

وی میزان تجارت جهانی سالانه چین را ۴۳ هزار میلیارد دلار اعلام کرد.

حریری در خصوص لزوم واردات کالا‌های استراتژیک از چین برای پیشبرد اهداف توسعه‌ای کشورمان، گفت: ورود مواد اولیه و ماشین آلات از این کشور زمینه افزایش تولید و اشتغالزایی داخلی را فراهم می‌کند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، نوسانات ارز و اخذ مابه التفاوت را از مشکلات تُجار برشمرد و گفت: قبل از صدور بخشنامه‌ها باید با بخش خصوصی مشورت شود و تصمیمات در حوزه صادرات و واردات از سمت دولت یک شبه اعمال نشود؛ اگر از چندماه قبل این تصمیمات ابلاغ می‌شد حداقل تجار برنامه ریزی دیگری در این زمینه می‌کردند.

حریری در پایان درباره  تحریم پذیری اقتصاد ایران گفت: وجود تحریم‌ها به حدی نیست که زندگی مردم را مختل کند چراکه اقتصاد ایران صد درصد تحریم پذیر نیست، اما نباید تاثیر این تحریم‌ها را بر معیشت مردم نادیده گرفت.

انتهای پیام/

چین اولین شریک تجاری ایران در شش سال گذشته

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار