رقابت تسلیحاتی آمریکا و روسیه ادامه دارد

اعتراف مقام نظامی آمریکایی به ناتوانی این کشور در برابر موشک‌های پیشرفته روسی

رئیس فرماندهی استراتژیک آمریکا تاکید کرد واشنگتن در آینده با موشک‌های پیشرفته روسیه مشکل خواهد داشت.

اعتراف مقامات آمریکایی به ناتوانی این کشور در برابر موشک‌های پیشرفته روسیبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، ژنرال جان هیتن، رئیس فرماندهی استراتژیک آمریکا، در کمیته خدمات نظامی مجلس سنای این کشور گفت واشنگتن در آینده با موشک‌های پیشرفته روسی مشکل خواهد داشت و این همان موضوعی است که تمدید پیمان کاهش سلاح‌های استراتژیک جدید (START) را ضروری می‌سازد.

هیتن اظهار داشت: «نگران آن هستم که از حالا تا ده سال دیگر و پس از آن، با اژدرها، موشک‌های کروز و تسلیحات مافوق صوت که می‌توانند در جهت‌های مختلف حرکت کنند، دچار مشکل شویم. با اطمینان می‌توانم بگویم امروز من قادر هستم از کشور دفاع کنم و فکر می‌کنم فرماندهان پس از من نیز می‌توانند این کار را بکنند؛ اما نگرانی من راجع به فرماندهان پس از آن‌ها و پس از آن‌ها است».

رئیس فرماندهی استراتژیک آمریکا به طور ویژه به پهپاد‌های زیردریایی هسته‌ای اژدرانداز، موشک‌های کروز بین قاره‌ای و کلاهک‌های هسته‌ای مافوق صوت که در پیمان START نیامده است، اشاره کرد. او تاکید کرد «من از پیمان START جدید حمایت می‌کنم؛ اما شما باید یک شریک داشته باشید که بخواهد با شما در این پیمان شرکت کند». هیتن گفت: می‌خواهد این پیمان تا سال ۲۰۲۶ تمدید شود و سلاح‌های جدید روسیه را نیز پوشش دهد.

او توضیح داد: «شناساگر‌های کنونی آمریکا می‌توانند تمامی موشک‌ها را هنگام پرتاب شناسایی و مکان‌یابی کنند؛ اما موشک‌های مافوق صوت می‌توانند ناپدید شوند و تا زمان اصابت به هدف ما نمی‌توانیم آن‌ها را ببینیم».

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در سخنرانی نشست فدرال ماه مارس سال گذشته میلادی برای نخستین بار از یک سری سلاح‌های پیشرفته روسی رونمایی کرد، از جمله پهپاد‌های زیردریایی هسته‌ای اژدرانداز، موشک‌های کروز بین قاره‌ای و کلاهک‌های هسته‌ای مافوق صوت.

پوتین در این سخنرانی با اشاره به پهپاد‌های زیردریایی هسته‌ای اژدرانداز گفت: این پهپاد قادر است تا اعماق زیادی در آب فرو رود و می‌تواند فاصله بین قاره‌ها را با سرعتی چند برابر زیردریایی‌ها و اژدر‌های مدرن طی کند. بنابر گفته رئیس‌جمهور روسیه، این پهپاد‌ها قادر به حمل سلاح‌های معمولی و هسته‌ای هستند که به آن‌ها این امکان را می‌دهد اهداف گسترده‌ای از جمله گروه‌های هوایی، استقرار‌های ساحلی و زیرساخت‌ها را نشانه بگیرند.

پیمان کاهش سلاح‌های استراتژیک جدید میان روسیه و آمریکا در سال ۲۰۱۱ به مدت ده سال بسته شد و گزینه تمدید پنج سال دیگر برای آن در نظر گرفته شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار