داغ‌ترین اخبار سلامت در هفته گذشته؛

از خبر خوش وزیربهداشت برای بازنشستگان تا رونمایی داروی درمان روماتیسم برای اولین بار در کشور

در این بسته خبری به مرور مهمترین اخبار حوزه سلامت در هفته گذشته می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌هایی متعدد مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

دانشمندان راه عبور از تنگنا‌های کشور هستند/ با علم می‌توانیم از دیوار‌های دیپلماسی جهان عبور کنیم

سعید نمکی گفت: در آموزش و پژوهش گفتنی‌ها بسیاری است و ما دستاوردها سنگینی در آموزش و پژوهش داریم و هیچ چیز ما با پیش از انقلاب قابل مقایسه نیست اما راه‌های نرفته بسیاری داریم و باز شدن گره ‌ها به دست دانشمندان ممکن است.

وزیر بهداشت گفت: ۶ برنامه توسعه بعد از انقلاب داریم و زیباترین تعریف توسعه تبدیل نیروی انسانی به سرمایه انسانی است و انسان توسعه یافته، ابزار توسعه نیست بلکه هدف توسعه است و این مهم از مسیر آموزش و پژوهش می‌گذرد، ما از تنگناهای کشور عبور نمی‌کنیم مگر آنکه دانشمندان گره گشایی کنند.

وی ادامه داد: ما در نظام سلامت تنگناهای بسیاری داریم که باید به راهکارهای آن فکر کنیم اما پیوستن به مراکز تحقیقاتی بیرون از دانشگاه‌های علوم پزشکی و استفاده از بخش خصوصی به عنوان اهرم اصلی در توسعه ملی به ویژه در حوزه پژوهش الزامی است.

نمکی افزود: در هیچ جای دنیا سهم دولت بیش از یک درصد نیست و ما متاسفانه بخش خصوصی را به بازی نگرفته‌ایم، راه رشد پژوهش و بودجه آن پیوستن به مراکز تحقیقاتی دنیاست و می‌توان دیوارهای جهان در عرصه دیپلماسی را با علم برداشت.

٣٠٠ شرکت با پول، مقاله بین‌المللی می‌دهند/ تعداد دانشجویان دکتری باید اصلاح شود

ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ، گفت: ما قبل از پیروزی انقلاب از نظر تعداد مقالات از کشورهای منطقه جلوتر بودیم و در دوران جنگ عقب افتادیم اما مجدد رشد کردیم و به رتبه نخست منطقه رسیدیم؛ البته در ۴٠ اخیر همه رشد کردند اما سرعت رشد علمی ما بالا بود و توانستیم در کشورهای اسلامی به رتبه نخست و در جهان به رتبه ١۵ دنیا برسیم.

معاون تحقیقات و فناوری بودجه پژوهش در کشور را ناکافی دانست و گفت: اقتصاد یکی از چالش‌های جدی بوده و بودجه تحقیقاتی و پژوهشی کافی نیست، اما با این وجود از نظر تولید علم در جایگاه ١۵ دنیا قرار داریم، اما از نظر بودجه پژوهشی در جایگاه ٣٠ جهان هستیم و نتوانستیم مسئولان دولت، سازمان برنامه و بودجه و مجلس را برای رشد بودجه پژوهشی قانع کنیم؛ باید تلاش کنیم که برای دانش سرمایه گذاری کنند و رتبه ما همه نتیجه سرمایه انسانی ما بوده است.

ملک زاده گفت: تعداد دانشجویان دکتری ما بسیار زیاد است و باید اصلاح شود، ما با وجود رتبه خوبمان در تولید علم، در همکاری بین المللی به جایگاه واقعی نرسیده‌ایم.

وی ادامه داد: باید علاوه بر آموزش به پژوهش اهمیت دهیم و بهترین روش‌های تحقیقات را به کار ببریم و امیدواریم بودجه پژوهش ٢ درصد شود.

ملک زاده اظهار کرد: خوشبختانه گروه‌های تحقیقاتی زیادی در کشور ایجاد شده که از سوی وزارت بهداشت مورد حمایت قرار می‌گیرد و هر کدام از این گروه‌ها، تحقیق در مورد یکی از مشکلات نظام سلامت را هدف قرار داده‌اند.

۸۰ درصد دارو‌ها با نسخه عرضه می‌شود/ راه اندازی سامانه پایش مصرف دارو در کشور

مهرناز خیراندیش مدیر کل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه وضعیت تجویز و مصرف دارو در تمامی کشور‌ها از مسائل حائز اهمیت به شمار می‌رود، اظهار کرد: در کشور‌های مختلف بررسی‌های مقایسه‌ای درمورد میزان مصرف دارو صورت می‌گیرد تا تجویز و مصرف غیر منطقی شناسایی و موارد لازم لحاظ شود.

مدیر کل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو با تاکید براینکه میزان مصرف دارو در هر کشوری با استفاده از این شاخص، قابلیت مقایسه با سایر کشورها را ایجاد می‌کند، عنوان کرد: در ایران نیز َآمارنامه فروش دارویی سال‌هاست منتشر می‌شود که میزان فروش دارو در داروخانه‌ها را نشان می‌دهد و سامانه پایش مصرف دارو نیز میزان مصرف دارو در کشور را مشخص می‌کند.

خیراندایش با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد دارو در کشور با نسخه عرضه می‌شود، گفت: کمتر از ۲۰ درصد دارو به صورت آزاد به فروش می‌رود و در نتیجه با راه اندازی این سامانه می‌توان اظهار کرد که اطلاعات صحیحی از تجویز و مصرف دارو در کشور قابل پایش خواهد بود.

تولید لنز‌های آبرسان چشمی برای مبتلایان به آستیگماتیسم و قوز قرنیه برای اولین بار در ایران

برای اولین بار در کشور، لنز‌های تماسی چشم با قابلیت آبرسانی به سطح قرنیه برای بیماران دچار آستیگماتیسم‌های نامنظم و شدید و نیز مبتلایان به قوز قرنیه از سوی مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران طراحی و ساخته شد.
 
پرویز زرین بخش، رئیس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران با اعلام این خبر گفت: لنز‌های جدید که کورنیواسکرال نام دارد، به گونه‌ای طراحی شده که با قرنیه چشم فاصله داشته و تکیه گاه آن روی سفیدی چشم (اسکلرا) است به همین دلیل برخلاف سایر لنز‌ها به خصوص لنز‌های سخت (هارد) فرد احساس جسم خارجی در چشم خود ندارد.
 
وی با اشاره به اینکه این لنز‌ها به وسیله لنز‌های تست اندازه گیری و با توجه به انحنای متفاوت چشم افراد برای هر فرد به طور منحصر به فرد طراحی و ساخته می‌شود، افزود: عمده مزیت این قبیل لنز‌ها آن است که لنز به وسیله مایع با قرنیه فاصله داشته و در سطح قرنیه ایجاد خراش و زخم نمی‌کند. همچنین با مرطوب نگه داشتن قرنیه ضمن آبرسانی و اکسیژن رسانی به سطح آن به سلامت و تغذیه قرنیه کمک کرده و، چون گرد و خاک وارد چشم فرد نمی‌شود، چشم بیمار را تحریک نمی‌کند. این قابلیت لنز‌های اسکلرال با توجه به آب و هوای خشک ایران برای استفاده کنندگان از این قبیل لنز‌ها یک مزیت محسوب می‌شود.
 
رئیس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران اظهار کرد: طی تحقیقی که از استفاده کنندگان از این لنز‌ها صورت گرفته، اغلب آنان اظهار داشته اند که با این لنز‌های جدید نسبت به لنز‌های سخت (هارد) قبلی احساس راحتی بیشتری داشته، مشکل خشکی چشم آنان برطرف شده است.
 
 ۳۷ نفر از دانشمندان ایرانی ۱ درصد برتر جهان در حوزه علوم پزشکی طی نامه‌ای به مقام معظم رهبری، حمایت خود را از بیانیه راهبردی ایشان به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران اعلام کردند.

بیانیه راهبردی «گام دوم» که به زبان و قلم شیوای حضرتعالی در چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی منتشر گردید، به عنوان یک دکترین نوین، منطقی، فراجناحی و معنوی، فصل جدیدی از حیات انقلاب شکوهمند اسلامی را فرا روی همگان نهاد و دریچه‌ای نو رو به سوی تمدنی ایرانی، اسلامی گشود که با بیانات واقع‌گرایانه، روشنگرانه و داهیانه آن حضرت سیر تفکر، اسلوب مدیریت و مسیر حرکت تمامی ارکان کشور را در افق آینده رقم خواهد زد.

در این میان، تأکیدات معظم له بر مقوله دانش و میدان داری دانشمندان و نخبگان در آینده پر تلألو کشور، وظیفه‌ای سنگین را بر دوش این قشر از جامعه نهاد که قطعاً توجه و التزام به آن، زمینه را برای تحقق چشم انداز‌های رفیع این دکترین، بیش از پیش فراهم خواهد نمود. همان‌گونه که اهالی علم و دانش همواره در مسیر رشد و تعالی تمامی عرصه‌های کشور، بالنده و پاینده در کنار سایر اقشار، حضوری پررنگ و موثر داشته‌اند، در این برهه از بزنگاه تاریخی نیز بر خود لازم می‌دانند که با الهام از بیانات حضرتعالی و اتخاذ راهبرد‌هایی اثربخش بتوانند نقش جدی‌تری را در آینده ایران عزیز ایفاء نمایند.

مردان ایرانی بیشتر عمر می‌کنند یا زنان؟

زهرا عبداللهی مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، اظهار کرد: طبق گزارش مطالعه ملی بار بیماری‌ها، در کشور ما امید به زندگی در بدو تولد در مردان حداکثر ۷۰ سال برآورد شده است، این در حالی است که این آمار در زنان حداکثر ۷۳ سال است.

وی درباره بار بیماری‌ها و آسیب در مردان طی یک پیمایش ملی در سال ۸۲، گفت: تعداد سال‌های از دست رفته عمر به علت مرگ زودرس و همچنین سال‌های سپری شده توام با ناتوانی در مردان به ترتیب شامل عواملی چون، حوادث ترافیکی، بلایا و حوادث غیر مترقبه، بیماری‌های ایسکمیک قلب (آنژین صدری و سکته قلبی)، سقوط از ارتفاع یا در سطح، حوادث ناشی از تاثیر نیرو‌های مکانیکی بی جان و جاندار است. همچنین آخرین مطالعات ملی موجود حاکی از آن است که بار مراجعات به مراکز مختلف ارائه دهنده خدمات بدون در نظر گرفتن مراجعه به داروخانه و مراجعه برای مراقبت‌های جاری، برای همه سنین در مردان چهار بار و در زنان هفت بار در سال است.

عبداللهی تصریح کرد: اضافه وزن و چاقی از عوامل مهم تعیین کننده سلامت هستند و به تغییرات منفی متابولیک مانند افزایش فشارخون، افزایش کلسترول خون و افزایش مقاومت در برابر انسولین منجر می‌شود. این عوامل خطر بیماری‌های عروق قلب، سکته مغزی، دیابت و بسیاری از انواع سرطان را افزایش می‌دهند.

عبداللهی درباره نقش تحرک بدنی در سلامت مردان گفت: یکی از مهمترین عوامل غیر تغذیه‌ای که در بروز بیماری‌های مزمن نقش دارد، کم تحرکی بدنی است. توصیه می‌شود هر فرد حداقل سه روز در هفته و هر بار ۴۵ دقیقه و یا پنج روز در هفته و هر بار ۳۰ دقیقه ورزش کند.

امروز؛ اجرای پایلوت سامانه شناسایی مواد غذایی تقلبی/ همه مواغذایی از ابتدای سال ۹۹ برچسب‌دار می‌شوند

وحید مفید مدیرکل اداره فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو اظهار کرد: یکی از رویکردهای اداره‌کل غذا این بوده است که سامانه واحدی در حوزه غذا داشته باشیم تا تمام فرآیندها از جمله صدور پروانه تأسیس، بهره‌برداری، ساخت و بازرسی و شکایات از طریق این سامانه انجام شود.

ی افزود: راه‌اندازی سامانه واحد به وحدت رویه ما کمک می‌کند و خوشبختانه ما تاکنون بیشترین تفویض‌ها را بین اداره‌کل‌های سازمان غذا و دارو داشته‌ایم و فقط پروانه شیرخشک و حشره‌کش‌ها را در سازمان صادر می‌کنیم و در این راستا برنامه داریم تا پس از استانداردسازی صدور این پروانه‌ها را نیز به دانشگاه‌های علوم پزشکی تفویض کنیم در این صورت تمام دانشگاه‌ها یکسان و بر اساس یک استاندارد پروانه‌ها را صادر می‌کنند.

مدیرکل اداره فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو به فواید راه‌اندازی سامانه الکترونیکی TTAC در حوزه غذا اشاره کرد و گفت: در صورتی که سامانه واحدی در حوزه غذا داشته باشیم، در این صورت این سامانه است که مجوز و صدور پروانه را تأیید می‌کند و اگر محصولی با استانداردها مغایرت داشته باشد، سامانه اجازه اعطای مجوز را نمی‌دهیم.

افزایش قاچاق و تقلب در مواد غذایی با بالا رفتن نرخ ارز/باید سامانه الکترونیکی غذا در سال ۹۸ کشوری شود

پیرصالحی رئیس سازمان غذا و دارو گفت: تولید محصولات غذایی و آشامیدنی سال‌ها قبل کار آسان‌تری بود چرا که نظارت به این میزان و دقت نبود و اقلام مصرفی کمتر بود، اما امروز تعداد تولیدکنندگان بسیار افزایش پیدا کرده است و با روش‌های سنتی نظارت بر سلامت محصولات ممکن نیست و اگر بخواهیم از سیستم سنتی استفاده کنیم قادر نخواهیم بود نظارت کافی داشته باشیم.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: سامانه‌های الکترونیکی در کشور ما نیز وجود دارد و از اواسط دهه ۸۰ سامانه اصالت و پیگیری کالا ایجاد شد و سال ۹۲ این سامانه الکترونیکی سازمان غذا و دارو به طور جدی به فعالیت خود ادامه می‌دهد و در حوزه دارو بسیار موفق‌تر از سایر حوزه‌ها عمل شده است البته این سامانه هنوز اشکالاتی دارد.

وی اظهار کرد: نیاز به استفاده از سامانه‌های الکترونیکی در کشور جدی شده است و سامانه‌های الکترونیکی در حوزه‌ها و نهاد‌های مختلف باید به سرعت به یکدیگر متصل شوند.

آخرین وضعیت مطالبات داروخانه‌ها از بیمه‌ها/ دانشگاه‌های علوم پزشکی ۵۰۰ میلیون یوروی دارو را در بخش‌های دیگر هزینه کردند

سجادی دبیر انجمن داروسازان ایران با اشاره به آخرین وضعیت پرداختی بیمه‌ها به داروخانه‌ها اظهار کرد: پرداختی سازمان بیمه سلامت به داروخانه‌ها به طور متوسط مربوط به شهریور ماه و آخرین پرداختی سازمان بیمه تأمین اجتماعی مربوط به مرداد ماه است که در این بین بیمه نیرو‌های مسلح مطالبات آبان ماه را پرداخت کرده است.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه در پایان سال هستیم و نوسانات نرخ ارز وجود دارد، نگران تأمین دارو‌های اساسی بیماران به دلیل شرایط بد اقتصادی داروخانه‌ها هستیم.

دبیر انجمن داروسازان ایران با اشاره به اولتیماتوم داروسازان به بیمه‌ها گفت: در قدم اول ۱۵ اسفند ماه به دفاتر تأمین اجتماعی مراجعه می‌کنیم و بیمه‌ها باید تا این زمان مطالبات آذر ماه را پرداخت کنند.

سجادی به تخصیص ۵۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی اظهار کرد: از ۵۰۰ میلیون یورو صندوق توسعه ملی ۱۰۰۰ میلیارد در حوزه دارو به دانشگاه‌ها اختصاص یافت و با وجود اینکه این رقم نشان‌دار شده بود، اما دانشگاه‌ها این رقم را در بخش‌های غیردارویی هزینه کردند و شاهد انحراف آن بوده‌ایم و این پول به دست صنعت داروسازی نرسید.

وی به اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی اشاره کرد و گفت: داروسازان با اجرای نسخه الکترونیک و نظام ارجاع مخالفتی ندارند و آماده هستیم این طرح را در صورت ایجاد زیرساخت‌ها و نظارت‌های لازم اجرایی کنیم، البته باید جایگاه داروسازان و داروخانه‌ها در این طرح مشخص شود.

دبیر انجمن داروسازان ایران ادامه داد: مجریان طرح نسخه الکترونیک باید هزینه‌های آن را در نظر بگیرند؛ متأسفانه در فارس و مازندران با وجود اینکه پزشک خانواده و نظام ارجاع اجرایی شده است، اما همکاران ما با تأخیر ۶ تا ۷ ماهه در پرداخت مطالبات مواجه هستند و در آستانه ورشکستگی قرار دارند.

اولتیماتوم داروسازان به بیمه‌ها برای پرداخت مطالبات/ داروخانه‌ها دیگر قادر به خویشتن‌داری نیستند

 ضیاء رئیس انجمن داروسازان ایرانبیان کرد: مشکل دیرینه ما با بیمه‌ها باید در نقطه‌ای تمام شود، شکیبایی و نجابتی که در این سال‌ها داروسازان از خود نشان داده‌اند، برای سازمان‌های بیمه گر سوتفاهم ایجاد کرده است و تصور می‌کنند که مال، جان و اندوخته داروسازان بی نهایت است و می‌توانند با سرمایه داروسازان، سازمان‌های خود را اداره کنند.

وی تاکید کرد: داروسازان بیش از این امکان ادامه این شرایط را ندارند ما جنگ، تحریم و تاخیر‌های ۶ ماهه را تحمل کرده‌ایم، اما دیگر امکان ادامه این شرایط وجود ندارد. به طور معمول سود دارو‌های خارجی ۱۰ درصد و دارو‌های ایرانی ۱۵ درصد است، حال هزینه داروخانه، مسئول فنی و سرمایه گذاری را در نظر بگیرید این در شرایطی است که پول داروسازان ۶ ماه در بیمه‌ها می‌خوابد.

وی افزود: طبق قانون بیمه‌ها باید ۶۰ درصد مطالبات را بلافاصله بعد از ارائه اسناد و ۴۰ درصد را تا دو ماه بعد بپردازند، اما وقتی تاخیر در پرداخت مطالبات ۶ ماهه می‌شود ما مجبوریم برای تامین هزینه هایمان از بانک‌ها با سود ۲۰ درصد قرض کنیم، حال این وام را جایگزین خدمتی کنیم که ۱۵ درصد سود دارد و‌لی مقدور نیست.

ضیا ادامه داد: اگر تاکنون توانسته ایم سرپا بایستیم به این دلیل بود که سرمایه داروسازان اجازه می‌داد و اعتباراتی در شرکت‌های پخش وجود داشت، اما اکنون همه این‌ها از بین رفته است و پس از تحریم‌ها نقدینگی در سراسر زنجیره تامین دارو دچار مشکل شده است.

وی تصریح کرد: داروخانه‌ها دیگر قادر به خویشتن‌داری نیستند و بر این اساس، ۱۵ اسفند ماه همه داروخانه داران در سراسر کشور به دفاتر سازمان تامین اجتماعی مراجعه می‌کنیم تا علت پرداخت نشدن مطالبات را جویا شویم چرا که ادامه این شرایط دیگر برای بازیگران زنجیره تامین دارو مقدور نیست.

واکنش رئیس سازمان غذا و دارو به برخی اظهارات درباره صادرات دارو به ونزوئلا/ رونمایی از ۱۲۰ قلم دارو در سال ۹۸

پیرصالحی رئیس سازمان غذا و دارو اظهار کرد: ۹۵ تا ۹۷ درصد بازار دارویی ایران تولید داخل هستند شاید آمار عددی برای مقایسه متقنی نباشد، اما اگر ریالی محاسبه کنیم صنعت دارویی کشور توانسته ۷۰ درصد نیاز کشور را تامین کند و سه درصد دارو‌های وارداتی ۳۰ درصد ارزش بازار را در اختیار دارد که برای کشور هزینه بر است، ما قصد واردات نداریم و واردات با توجه با نیاز بیماران بوده است که از این به بعد نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: در صنعت داروسازی دسترسی به دارو مهم است و در شرایط تحریم، صنعت تولید داخل می‌تواند کمک کننده باشد؛ اگر نتوانیم دارو را در داخل تولید کنیم نظام سلامت توان تامین همه دارو‌ها را نخواهد داشت و دارو‌های وارداتی در اولویت تولیدکنندگان برای تولید قرار می‌گیرند و فرایند تبدیل دارو‌های وارداتی به تولید زمانبر است.

رئیس سازمان غذا و دارو از رونمایی ۱۲۰ قلم دارو خبر داد و گفت: ۱۲۰ قلم داروی وارداتی در یک سال گذشته در کشور تولید شد و ۱۸۰ کارخانه و شرکت داروسازی توانستند پروانه این دارو‌ها را پس از فرایند‌هایی پیچیده‌ از سازمان غذا و دارو گرفته و وارد بازار کنند، همچنین ۴۰ داروی شیمیایی، ۴۰ داروی کیاهی و طبیعی و ۴۰ قلم داروی بیولوژیک با حضور وزیر بهداشت و نمایندگان مجلس رونمایی می‌شود که در شرایط سخت تحریم این افتخاری برای کشور محسوب می‌شوند.

پیرصالحی تاکید کرد: نمی‌خواهیم دارو را سوژه رسانه‌ای کنیم و اینکه دارو در صدر اخبار باشد تمایل ما نیست، دوست داریم دارو به نحوی تامین باشد که نیاز به رسانه‌ای شدن آن نباشد.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره قیمت گذاری دارو اظهار کرد: دولت باید از تولیدکنندگان حمایت کند؛ اگر قیمت دارو بالا نرو‌د صنعت داروسازی از بین می‌رود و هزینه‌هایی بالاتر برای تامین دارو به کشور تحمیل می‌شود؛ سال ٩٨ سالی آسان نخواهد بود و کمیسیون قیمت‌گذاری ما چندین ماه است کار خود را شروع کرده است و دارو‌های زیان بخش باید مجدد قیمت گذاری شوند.

تخصیص هزار میلیارد تومان برای پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان/ تا ۲۵ اسفند پاداش بازنشستگان واریز می‌شود

سعید نمکی وزیر بهداشت روز دوشنبه درباره اعتراض روز گذشته بازنشستگان وزارت بهداشت و تجمع آن‌ها روبه‌روی مجلس شورای اسلامی، افزود: اعتراض بازنشستگان وزارت بهداشت به حق و مربوط به پاداش پایان خدمت است که ارتباطی به صندوق‌های بازنشستگی ندارد.
 
وی ادامه داد: برای این کار حدود ۲ ماه و نیم پیش، هزار میلیارد تومان تخصیص یافت و به خزانه رفت، اما خزانه به علت کمبود منابع، این مبالغ را کم کم می‌پرداخت و حالا قرار است تا ۲۵ اسفند پاداش پایان خدمت بازنشستگان وزارت بهداشت پرداخت شود.
 
نمکی بیان کرد: این پاداش در اولویت پرداخت قرار می‌گیرد و دانشگاه‌های علوم پزشکی تا این تاریخ پاداش بازنشستگان وزارت بهداشت را پرداخت می‌کنند.
 
وزیر بهداشت افزود: البته بازنشستگانی که روبه‌روی مجلس شورای اسلامی تجمع کردند فقط مربوط به وزارت بهداشت نبودند و کل بازنشستگان برای اینکه بتوانند روی قانون بودجه ۹۸ اثر بگذارند، اعتراضاتی داشتند.
 

کیانوش جهانپور سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت از اعزام تیم بررسی جوانب حادثه آتش سوزی و انفجار کپسول اکسیژن در اتاق عمل بیمارستان کوثر سمنان به دستور وزیر بهداشت در ساعات اولیه پس از حادثه، خبر داد و گفت: موضوع کماکان در دست بررسی است و هرگونه اظهار نظر در خصوص علت حادثه و خاطی یا خاطیان منوط به نهایی شدن بررسی‌های کارشناسی است.

وی ضمن ابراز تأسف از درگذشت یکی از شهروندان در این حادثه و ابراز همدردی با خانواده ایشان، افزود: از ساعات ابتدایی پس از وقوع این حادثه، وزیر بهداشت مکررا پیگیر موضوع بوده و در این خصوص دستورات لازم را صادر کردند و تیم ویژه کارشناسی جهت بررسی جوانب موضوع به محل اعزام شده است و تا نهایی شدن این بررسی ها، نمی‌توان در مورد علل حادثه و عوامل قاصر یا مقصر در بروز آن اظهار نظر کرد.

سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اظهار کرد: همچنین در این رابطه بازپرس کشیک دادسرای سمنان جهت بررسی و تحقیق در محل حاضر شده و دستورات لازم از سوی مقام قضایی جهت شناسایی مقصران احتمالی صادر شده است.

صدور رای دیوان عدالت برای حذف جمعیت از آئین‌نامه داروخانه‌ها/ کمبود دارویی به حدود ۲۰ قلم رسیده است

مهدی پیرصالحی رئیس سازمان غذا دارو در همایش سراسری معاونین غذا و دارو کشور با اشاره به اینکه تشدید تحریم‌ها باعث ایجاد شرایط سختی در سال ۹۷ در کشور شد، گفت: چه در حوزه تولید، چه نظارت و چه از لحاظ بودجه سال سختی را در حوزه غذا و دارو سپری کردیم، اما می‌توانیم با هماهنگی، دقت و همکاری، بسیاری از مشکلات را برای سال آینده حل کنیم.

وی افزود: با همکاری دانشگاه‌ها می‌توانیم امور اجرایی را تا حد امکان تفیض کرده و از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های دانشگاه‌ها و برخی NGO‌ها در بحث اجرا بهره بگیریم و بیشترین تمرکز خود را روی بحث نظارت قرار دهیم.

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر اهمیت یکپارچگی در سازمان غذا و دارو اظهار کرد: خوشبختانه اداره کل تجهیزات پزشکی به سازمان غذا دارو بازگشت و در دانشگاه‌ها نیز اگر تجهیزات پزشکی جدا شده است باید در مجموعه معاونت‌های غذا و دارو قرار گیرد.

وی با اشاره به عملکرد مناسب سازمان غذا و دارو علی رغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا در حوزه دارو، گفت: با وجود تمام مسائل، امروز کمترین مشکل را در حوزه کمبود‌های دارویی داریم به طوری که میزان کمبود‌ها به حدود ۲۰ قلم می‌رسد که شرایط نسبتا خوبی محسوب می‌شود که برای پایدار کردن این شرایط تلاش می‌کنیم.

۶۵  هزار میلیارد تومان گردش مالی فراورده‌های آرایشی/ سهم قاچاق، یک میلیارد و ۷۰۰ هزار دلار

عبدالعظیم بهفر مدیرکل اداره فراورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با اشاره به راه‌اندازی اداره کل آرایشی و بهداشتی در سازمان غذا و دارو پس از چندین سال گفت: تشکیل این اداره کل یکی از ضروریات بود و گردش مالی این حوزه بر اهمیت آن دلالت دارد.

وی با اشاره به مقاله علمی منتشر شده در حوزه مصرف کازمتیک در ایران، اظهار کرد: بر اساس برآورد این مقاله علمی، حجم مارکت فرآورده‌های آرایشی بهداشتی در ایران چهار میلیارد دلار است، همچنین در این مقاله میزان مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی تا ۴.۵ درصد مخارج خانوار ذکر شده که این میزان در ایتالیا سه درصد و در انگلیس و فرانسه ۱.۷ درصد است.

مدیرکل اداره فراورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با اشاره به گردش مالی ۴۷ هزار میلیارد تومانی فرآورده‌های آرایشی با شامپو خانوار ایرانی، گفت: این میزان در حوزه محصولات سلولزی ۸ هزار میلیارد و شوینده (بدون شامپوها) ۱۲ هزار میلیارد، است که نشان می‌دهد میزان گردش مالی حوزه آرایشی بهداشتی به ۶۵ هزار میلیارد می‌رسد.

کاهش هزینه‌ها با نسخه نویسی الکترونیک/ صرف سالانه ۵۴ میلیون دقیقه برای تعویض دفترچه بیمه

علی اصغر قایمی مشاور مدیر عامل سازمان بیمه سلامت اظهار کرد: نسخه نویسی الکترونیک با هدف حذف دفترچه بیمه طراحی شده است؛ سالانه حدود ۱۸۵ میلیون بار مراجعه سرپایی داریم پس موضوع حذف دفترچه بیمه بحث مهمی است چراکه سالی ۲۰ میلیون دفترچه را تمدید می‌کنیم که این ۲۰ میلیون معادل ۲۸۵ میلیون هزار تومان کاغذ است که هزینه زیادی دارد.

وی ادامه داد: هزینه چاپ و توزیع دفترچه را هم باید در نظر گرفت؛ چاپ و توزیع حدود ۸۰ میلیون تومان هزینه دارد که نسخه نویسی الکترونیکی کمک زیادی به کاهش آن می‌کند؛ ۲۰ میلیون نفر در سال برای تمدید دفترچه مراجعه می‌کنند و فرایند تعویض دفترچه آنها باعث هدررفت زمان زیادی خواهد شد.

قایمی گفت: اگر ۱۸۵ میلیون برگ دفترچه را در نظر بگیرید و به ازای هر نسخه ۲ دقیقه زمان برای بررسی نسخه نیاز باشد، ۳۷۰ میلیون انرژی نیاز داریم که به این اوراق رسیدگی کنیم، هزار نفر در کل کشور متصدی رسیدگی به اسناد داریم، اگر هر کارشناس وقت خود را صرف این تعویض و کارهای بیمه‌ای کند، زمان زیادی از دست می‌رود که نسخه نویسی الکترونیکی به کاهش این زمان کمک می‌کند.

بیش از ۱۳۴ هزار پرستار در سامانه ثبت ملی ثبت‌نام کردند

مریم حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت از پایان مهلت ثبت نام پرستاران و گروه‌های وابسته در سامانه ثبت ملی خبر داد و گفت: در مهلت مقرر شده ۱۳۴ هزار ۵۱۶ پرستار در این سامانه ثبت نام و کد پیگیری دریافت کردند.

حضرتی با اعلام این خبر، افزود: یکی از برنامه‌های معاونت پرستاری جمع آوری اطلاعات دقیق و به روز از وضعیت پرستاری و گروه‌های وابسته شامل اتاق عمل، هوشبری، فوریت‌های پزشکی و همچنین بهیاران و کمک بهیاران و کمک پرستاران بود که بر این اساس، برنامه ثبت ملی در دو مرحله آزمایشی و سراسری اجرا شد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه از مجموع ثبت نام کنندگان ۳۷ هزار ۱۳۲ نفر مرد و ۹۷ هزار و ۳۸۰ نفرخانم هستند، گفت: در حال حاضر با استفاده از اطلاعات به دست آمده در حال اعتبارسنجی اطلاعات از طریق بانک‌های اطلاعاتی موجود و تجزیه و تحلیل اطلاعات وارده شده هستیم.
 
حضرتی تصریح کرد: در این سامانه اطلاعات ارزشمندی از وضعیت کادرپرستاری کشور وجود دارد که در برنامه ریزی پرستاری بسیار موثر خواهد بود.
برکاتی مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده مدارساظهار کرد: پوشش بیمه‌ای در خانم‌ها سه درصد بیش از مردان است؛ این اتفاق در حالی بوده است که مردان بیش از زنان شاغل هستند.م

دیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده مدارس با بیان اینکه شایع‌ترین علل مرگ و میر در مردان ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی است، گفت: پس از این مورد، حوادث مهمترین علت مرگ در مردان ایرانی محسوب می‌شود و مرگ و میر ناشی از حوادث در کشور از ۲۵ هزار به ۱۶ هزار مرگ در سال رسیده بوده و مرگ ناشی از حوادث ترافیکی در مردان سه برابر زنان است.

برکاتی به اولویت‌های شش‌گانه در سلامت مردان اشاره کرد و گفت: سه اولویت موجب مرگ مردان می‌شود که بیماری قلبی عروقی، حوادث و سرطان در این دسته گنجانده شده‌اند و سه اولویت موجب بیماری و ناتوانی مردان می‌شوند که اختلالات روانی، اسکلتی عضلانی و باروری در این دسته جای دارند.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده مدارس با اشاره به مشکلات مربوط به باروری و شیوع اختلالات جنسی در مردان گفت: ۲۵ درصد از آقایان دچار اختلال جنسی هستند، همچنین ۵۷ درصد مردان مبتلا به عفونت دستگاه تناسلی دیر به پزشک مراجعه می‌کنند.

براتی به ۱۱ علت مرگ مردان ایرانی در ۳۰ تا ۷۰ سال اشاره کرد و افزود: بیماری قلبی عروقی، حوادث، سکته دیابت، سرطان دستگاه گوارش، خشونت، سرطان ریه، خودکشی، فشارخون و بیماری تنفسی ١١ علت مرگ مردان ایرانی محسوب می‌شوند.

وی تصریح کرد: زنان سبک زندگی سالم‌تر و درست‌تری نسبت به مردان دارند و پیامد‌های نامطلوب سلامت در بین پسران و مردان بیش از زنان و دختران است و مردان بیشتر با نابرابری در حوزه سلامت مواجه هستند که بخشی از آن ناشی از رفتار و خلقیات مردان بوده و ناشی از احساس رویین تنی و قهرمانانه آنهاست.

تولید داروی ایرانی پرخطر برای درمان «آرتریت روماتوئید»

احمدرضا جمشیدی، فوق تخصص روماتولوژی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس مرکز تحقیقات روماتولوژی ایران اظهار کرد: این دارو برای بیمارانی که مبتلا به آرتریت روماتوئید هستند کاربرد دارد و بیماری را در محل پیام شروعش متوقف می‌کند.

وی افزود: بیماری‌های خود ایمنی به این صورت هستند که یک عامل خارجی وارد بدن می‌شود و سیستم ایمنی را تحریک می‌کند. در زمینه ژنتیکی و اختلالات ایمنی که وجود دارد این سیستم ایمنی به خود بدن حمله می‌کند که و این بیماری را خود ایمنی می‌نامیم.

جمشیدی اضافه کرد: اکنون لازم است دولت توجه به تولیدات داخلی داشته باشد چراکه این مسئله کمک به بیمارانی است که واقعا دردمند هستند، به خصوص بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید که به درمان مقاوم هستند و شبانه روزی درد می‌کشند و نمی‌توانند به کار روزمره‌شان برسند.

نیما سپهری، مدیر عامل یک شرکت داروسازی در ارتباط با این دارو اظهار کرد: شرکت داروسازی ما برای نخستین بار در کشور موفق به تولید داروی روفانیب (Tofacitinib) شده است؛ محصول روفانیب (Rhofanib) با نام ژنریک توفاسیتینیب برای آن دسته از بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید و پسوریاتیک ارتریتیس که به متوترکسات پاسخ مناسب نشان نداده‌اند و بیماران مبتلا به کولیت اولسراتیو متوسط تا شدید کاربرد دارد.

وی با اشاره به اینکه روفانیب به شکل قرص ۵ میلی‌گرمی و در جعبه‌های ۵۶ عددی وارد بازار شده است، گفت: در شرکت ما گروهی از متخصصین جوان دانشگاه‌های ایران با میانگین سنی ۳۰ سال گرد هم آمده‌اند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار