کم‌آبی، هجوم گرد و غبار و بروز اقدامات تروریستی علیه مرزبانان کشور از مهم‌ترین چالش‌های این استان مرزی بوده است.

نشر داده نشود/ اقدامات سیستان و بلوچستان در سال 97به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، استان سیستان و بلوچستان بعد از استان کرمان دومین استان پهناور کشور بوده که در جوار ۲ کشور افغانستان و پاکستان واقع شده است.  وجود تنها بندر اقیانوسی کشور  در این استان سبب شده تا سیستان و بلوچستان مزیت‌های تجاری مرزی بسیاری داشته و استعداد زیادی برای افزایش رشد اقتصادی کشور داشته باشد.

البته همجواری  ایران در کنار این دو کشور باعث شده تا مشکلاتی از قبیل قاچاق اسلحه، انسان، سوخت و  مواد مخدر دیده شود. این استان با  بیشترین میزان قاچاق مواد مخدر روبه‌روست؛ البته افزایش فعالیت‌ گروهک‌های تروریستی در جوار مرز ایران با افغانستان و پاکستان یکی دیگر از معضلات این استان می‌باشد.

بامداد ۲۴ مهر ماه سال ۹۷ بود که در منطقه صفر مرزی لولکدان، ۱۲ نفر از نیرو‌های بسیجی، سربازان ناجا و کادر مرزبانی میرجاوه به‌دست اعضای گروهک تروریستی مرزی جیش‌ الظلم ربوده شدند.  پس از مدتی ۵ نفر از  سربازان ربوده شده در این عملیات تروریستی آزاد شده و ۷ نفر دیگر همچنان در دست این گروهک تروریستی  هستند.

علی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در ۲۷ دی سال ۹۷ بیان کرد که وزارت امور خارجه و مجموعه دستگاه‌های نظامی و امنیتی پیگیری‌های جدی را برای  آزادی ۷ سرباز به اسارت گرفته شده، انجام دادند. موهبتی امیدوار بود که در آینده نزدیک این پیگیری‌ها برای آزادی این مرزبانان نتیجه بخش باشد.

هدف دیگر تروریست‌ها شهرستان چابهار بود؛  یک عامل انتحاری  ۱۵ آذر سال گذشته  با منفجر کردن یک بمب داخل خودرو، در یکی از خیابان‌های چابهار، منجر به شهادت ۲ تن از سربازان کشورمان شد.

در پی آن اقدام تروریستی، حمله تروریستی دیگری در ۲۴ بهمن ۹۷ محدوده خاش _ زاهدان علیه اتوبوس حامل رزمندگان غیور اسلام صورت گرفت که در جریان این اقدام تروریستی ۲۷ نفر شهید و ۱۳ نفر مجروح شدند.

پس از حادثه تروریستی خاش _ زاهدان حجت‌الاسلام علی موحدی راد دادستانی استان سیستان و بلوچستان در گفتگو با ایرنا بیان کرد که به صورت ویژه در کنار دستگاه‌های نظامی، انتظامی و امنیتی برای شناسایی و دستگیری عوامل این حادثه تلاش خواهند کرد.

سال  ۹۷ دومین سال کم باران برای سیستان و بلوچستان

متاسفانه مدتی است که خشکسالی گریبانگیر استان سیستان و بلوچستان شده است، تا جایی که بارش‌های سیل آسا در نیمه دوم سال ۹۷ هم نتوانست بخشی از این خشکسالی را کم کند؛ حبیب‌اله دهمرده نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی، ۲۹ بهمن ۹۷  با بیان اینکه بار‌ها وزیر نیرو و وزیر امور خارجه در زمینه‌ی انتقال آب از دریای عمان و تأمین آب شرب برای استان سیستان و بلوچستان قول‌هایی داده‌اند، ولی در عمل اتفاقی رخ نداده است، خواستار رسیدگی دولت به معضل خشکسالی در سیستان و بلوچستان شد.

 در‌حالی که درآمد بیشتر مردم سیستان و بلوچستان  از  دامپروری و کشاورزی است؛ اهالی این استان اکنون شاهد از بین رفتن اراضی کشاورزی خود هستند. دهمرده معتقد است که امروز این منطقه مرزی حساس در حال تخلیه شدن است و دولت باید در این زمینه اقدام عملی انجام دهد.

اقدامات استان سیستان و بلوچستان در سال ۹۷ و ۹۸

احمد علی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان معتقد است که توجه و نگاه مسئولین به این استان در سال ۹۷ خوب بوده و از آن استفاده شده است. 

موهبتی با اشاره به سفر معاون اول رئیس‌جمهور به این استان در سال ۹۷  گفت: مبلغ ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه طبق مصوبه دولت برای استان سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شد. به‌علاوه بحث راه آهن، آب شرب و بحث تفاهم نامه برای ساخت ۱۲ هزار واحد مسکونی در روستا‌های استان هم برای محرومین انجام شد. مسئولین توجه ویژه‌ای به حاشیه نشینی زاهدان و چابهار داشته و گازرسانی در استان و روستا‌های استان انجام شده است.

وی با اشاره به تشکیل ستاد اقدامات لازم در سفر برای سفرهای نورورزی استان گفت: بستر مناسب برای حضور مردم به این استان، انجام شده و استان سیستان و بلوچستان  با آمادگی کامل آماده  میزبانی مسافرین است.

استاندار استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه اهم اقدامات سال ۹۸ ادامه اقدامات سال ۹۷ است معتقد است که مهمترین  اقدامات توجه به پروژه‌های نیمه کاره استان از جمله راه آهن، گاز رسانی به چابهار و شهر‌های دیگر سیستان و بلوچستان، مباحث حوزه گردشگری، معدن، توسعه کشاورزی و آبیاری و صرفه جویی در آب است.

با توجه به آغاز  سفرهای ابتدای سال و اهمیت موضوع اسکان مسافران نوروزی، علیرضا نخعی مدیر کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان در گفتگو با ایرنا  تعداد مدارس آماده برای میزبانی از مسافران نوروزی سال ۹۸ را هزار و ۱۴۳ کلاس درس در قالب ۱۲۲ مدرسه عنوان کرد و افزود:   ۱۸ هزار و ۸۴۸ خانوار در قالب ۲۳۷ هزار و ۴۸۶ نفر، نوروز سال گذشته در مدارس این استان اسکان داده شدند.

 

سال ۹۸، سال فعال برای استان سیستان و بلوچستان

یکی از خبر‌های خوب برای استان سیستان و بلوچستان در سال جدید ، تخصیص ۱۲ هزار و ۹۳۲ میلیون ریال برای بودجه‌ این استان در سال  ۹۸  است. استان سیستان و بلوچستان با این بودجه تخصیص داده شده در سال ۹۸ می‌تواند بخش اعظم کمبود و فعالیت‌های نیمه تمام خود را به پایان برساند.

علی کرد  نماینده خاش، نصرت آباد، میرجاوه، کورین و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مقام معظم رهبری تاکید فراوانی بر محرومیت زدایی در استان‌ها داشتند، بیان کرد که سهم استان سیستان و بلوچستان در سال ۹۸ نسبت به سال‌های گذشته در بحث‌های آب شرب و شروع پروژه‌های نیمه تمام، از دیگر استان‌ها بیشتر خواهد بود.

به گفته کرد، بودجه سال ۹۷ استان سیستان و بلوچستان در شاخص‌های آموزش عالی، آموزش و پرورش، اقتصاد و اشتغال رضایت بخش بوده است.

با این حال سال ۹۷، سالی مملو از چالش،  فراز و فرود در موضوعاتی همچون امنیت مرزها، قاچاق انواع کالا، کمبود آب و گاز رسانی بوده است.

امید است با تدابیر استانداری و فرمانداری‌های این استان، این‌گونه مشکلات سیستان و بلوچستان در سال ۹۸ حل شده و دیگر شاهد چنین  اتفاقاتی  نباشیم.

انتهای پیام/

گزارش از: معصومه جعفری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار