گزارش/

آیا دست‌هایی پشت پرده گرانی قیمت قطعه وجود دارد؟/ تزریق تسهیلات، قیمت قطعات خودرو را کاهش می دهد

آشفتگی‌ها در بازار خودرو تمامی ندارد و این بار گرانی به سمت قطعات خودرو خیز برداشته است.

آیا دست‌هایی پشت پرده گرانی قیمت قطعه وجود دارد؟/ تزریق تسهیلات، قیمت قطعات خودرو را کاهش می دهدبه گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، آشفتگی‌ها در بازار خودرو تمامی ندارد و این بار گرانی  به سمت قطعات خودرو خیز برداشته است.  حتی اگر صفر تا صد قطعات اتومبیل ها  از خارج و با نرخ دلار تامین شده باشد، باز هم تصور قیمت‌های کنونی برای بعضی از قطعات یدکی دور از ذهن است.

تحریم‌ها یکی از دلایلی است که قطعه سازان برای گرانی مطرح می کنند، عده‌ای از تعمیرکاران خودرو برای تعمیر خودرو‌ها جواب قانع‌کننده‌ای نمی‌دهند و تنها به یک جمله اکتفا می‌کنند که قطعه خودروی خود را به طور آزاد از بازار تهیه کنید.

همین جمله‌های به ظاهر کوتاه موجی از نا امیدی به صاحبان خودرو وارد می کند و از طرفی قطعه‌سازان هم از بروز  چنین وضعیتی اظهار نگرانی می کنند.

قیمت تمام شده‌ای که قطعه سازان اعلام می کنند گران‌تر از حد واقعی است

سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی، درباره‌ گرانی قیمت قطعات خودرو گفت: خودروسازان به قطعه ساز‌ها اعلام نیاز قطعه می کنند، اما پول این لوازم را با تاخیر قابل توجهی پس می دهند، بنابراین قطعه ساز  با احتساب دیرکرد پرداخت پول، سود بانکی و نبود شفافیت در عملکرد مالی و همه این مشکلات که به اصطلاح خودشان خواب پول را دارند قیمت اجناسشان را بالا می برند وبه عنوان بنگاه اقتصادی دنبال کسب سود بیشتری برای خود هستند.

باستانی افزود: چون خودروسازان نوآوری در محصولات خود ندارد تحولی هم در قطعه سازی نمی بینیم و این مسائل چرخه تکامل فناوری و اقتصادی را در مجموعه خودروسازان و قطعه سازان  با مشکل مواجه می کند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قیمت تمام شده‌ای که قطعه سازان برای محصولات خود اعلام می کنند گران‌تر از حد واقعی است ، حتی اگر این قطعات با دلار آزاد وارد شود باز هم شاهد این میزان از قیمت ها نمی توانیم باشیم.

قطعه کمیاب،  پس از ۲ برابر شدن قیمت به وفور در بازار یافت می‌شود/برخی به عمد از عرضه قطعات به بازار جلوگیری می‌کنند

علیرضا نیک آئین رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو  در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی، گفت: برخی قطعات پس از افزایش قیمت در بازار یافت می‌شوند که این نشان می‌دهد دست‌هایی پشت پرده گرانی قیمت قطعه وجود دارد. شرکت‌های خودروساز واردکننده خودرو در پشتیبانی قطعات به خوبی عمل نمی‌کنند و بیشتر مردم از این قضیه ناراضی هستند. تعداد نمایندگی‌ها هم معدود بوده و برخی تعطیل هستند لذا قطعات خودرو‌های خارجی در بازار کم است.

وی با بیان اینکه در مورد خودرو‌های داخلی، کمبود قطعه مهمترین مشکل تعمیرکاران است گفت: قطعات خودروهایی، چون برلیانس و L۹۰ در بازار کم است و این باعث شده  است هر روز یک قیمت برای آنها اعلام شود.

نیک آئین تصریح کرد: دست‌هایی پشت پرده گران شدن قطعات وجود دارد چرا که یک قطعه در بازار کمیاب می‌شود و پس از ۲ برابر شدن قیمت به وفور در بازار یافت می‌شود و این نشان می‌دهد برخی به عمد از عرضه برخی قطعات به بازار جلوگیری می‌کنند.

رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اشاره به اینکه بسیاری از خودرو‌ها به دلیل کمبود قطعه در تعمیرگاه‌ها ماندگار شده اند تاکید کرد: تعمیرکاران نیز مصرف کننده قطعات هستند و وقتی قطعه‌ای در بازار نیست نمی‌توانند کار کنند و این مهمترین چالش فعلی تعمیرکاران و البته صاحبان خودروست.

وی با انتقاد از نظارت بر بازار گفت: در سایه  فقدان نظارت، قیمت‌ها بالا می‌رود و عرضه شدن قطعه پس از گران شدن نشان از دست‌های پشت پرده ای دارد که باید با نظارت جلوی سودجویی آنها گرفته شود.

افزایش ۲ برابری تولید قطعه سازان با پرداخت تسهیلات/مخالفت بانک مرکزی با تسهیلات ریالی

مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان کشور در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی، با اشاره به موضوع پرداخت تسهیلات ۴ هزار میلیارد تومانی به قطعه سازان گفت:  این روند باعث افزایش تولید ۲ برابری قطعه ساز‌ها نسبت به قبل می شود و در حال حاضر تولید این صنف به روزی بیش از ۲ هزار قطعه در روز رسیده است.

دبیر انجمن قطعه سازان کشور بیان کرد: اختصاص تسهیلات برای قطعه ساز‌ان دیر صورت گرفته است اما طبق تعهدات، ظرف حدود ۶ هفته ظرفیت‌ تولید قطعه سازی به مقدار و تولید مورد انتظار رسیده است و پیش بینی می شود با تزریق تسهیلات قیمت های تمام شده  تولید کاهش یابد و به تبع قیمت لوازم در بازار هم کاهش پیدا  کند.

بیگلو در مورد موانع قطعه ساز‌ها گفت: موانعی مانند ممنوعیت ثبت سفارش، انتقال ارز و فرآیند بین بانکی دست و پا گیر این صنعت شده است و دولت با برنامه ریزی های درست می تواند آرامش را به قطعه سازان برگرداند چراکه این موضوع باعث بالا رفتن بهره وری و کاهش قیمت ها خواهد شد.

وی اظهار کرد: بانک مرکزی به‌ دنبال آن است که تسهیلات ارزی را پرداخت کند و ۹ ماه بعد آن را با نرخ روز از زنجیره خودروسازی پس بگیرد. این در حالی است که خودروسازان با این امر مخالفند و همین تفاوت دیدگاه سبب شده است که تاکنون اقدامی عملی برای پرداخت تسهیلات ارزی صورت نگیرد.

دبیر انجمن قطعه سازان کشور افزود: زنجیره خودروسازی به بانک مرکزی پیشنهاد داده است تا به جای ۸۴۴ میلیون یورو تسهیلات ارزی به قطعه سازان، معادل ریالی آن پرداخت شود. اما بانک مرکزی به دلیل تضعیف پایه پولی و تورم زا بودن این اقدام، با آن مخالف است.

نرخ مواد اولیه سه برابر شده است

محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی، درباره مشکلات موجود در صنایع قطعه سازی گفت: هم اکنون قیمت قطعات خودرو، باتوجه به افزایش مواد اولیه، رشدی نداشته است، به عبارتی، نرخ مواد اولیه سه برابر شده، اما قیمت قطعات رشدی نداشته است.

وی در ادامه پرداخت‌ها را از دیگر مشکلات موجود در این صنایع دانست و افزود: چون بیشتر خرید‌ها نقدی شده است، به آسانی امکان خرید وجود ندارد.

نجفی منش، با اشاره به اینکه تعدیل قیمت‌ها از دیگر مشکلات موجود در این صنایع است افزود: قیمت خودرو در شورای رقابت کمتر از قیمت واقعی، مشخص می‌شود به همین دلیل، ۲۰ هزار میلیارد تومان زیان به این صنعت وارد شد. اگر قیمت‌ها توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تعیین شود  وضعیت این صنعت  تا حدی بهبود خواهد یافت.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی، با اشاره به اینکه اختلاف قیمت خودرو‌های خارجی می‌تواند اعتبار را از شرکت‌های خارجی بگیرد گفت: امیدواریم با هم‌اندیشی سازمان‌های مرتبط به‌ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک و بانک مرکزی، مشکلات این صنف به زودی حل شود.

گزارش از رامین بختیاری

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۱ ۰۵ فروردين ۱۳۹۸
وقتي دلارا رو به جاي اينكه بدنه به صنعت و كشاورزي همينجور هردم و بدون حساب كتاب ميدن صرافيا پنج هزار دلار پنج هزار دلار پخش كنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۷ ۰۵ فروردين ۱۳۹۸
ازسوءاستفاده کنندگان که مرتب گران فروشی می کنندوبه مردم رحم نمی کنند متنفرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۷ ۰۵ فروردين ۱۳۹۸
اخر بعد نه ماه نتونستید اوضاع ماشین سروسامان بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۰۵ فروردين ۱۳۹۸
پس مسئولان چه می کنند اگر قراراست هرج ومرج وجود داشته باشد چه نیازی به مسئول است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۰۵ فروردين ۱۳۹۸
بله که هست مگه شما شک داری که هست
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۳:۵۲ ۰۵ فروردين ۱۳۹۸
خواهشا‌بگویید‌سازمان‌حمایت‌ازتولیدکنندگان‌!!!!!!!!!
وبقیه‌اش
راحذف‌کنید.
دلیلش‌این‌است‌که‌قطعه‌سازان‌وخودروسازان‌میگویند
سازمان‌حمایت‌قیمت‌گذاری‌کند‌،چون‌ازاینطریق‌سود‌بسیار
بیشتری‌نصیبشان‌میشود......
United States of America
ناشناس
۱۴:۵۸ ۰۶ فروردين ۱۳۹۸
مقصر خودمون مردم هستیم وقتی چیزی گران میشه میریم به سمتش میخریم
United States of America
ناشناس
۱۳:۱۴ ۰۵ فروردين ۱۳۹۸
آیا دست‌هایی پشت پرده گرانی قیمت قطعه وجود دارد؟
بله دارند!
حتما!
ضددرصد همین طور است.!
همان دست هایی که دست هایی که جنس کن کبفیت میسازد .
United States of America
ناشناس
۱۴:۵۹ ۰۶ فروردين ۱۳۹۸
مسئولان گرانی را افزایش دادند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۰۵ فروردين ۱۳۹۸
سلام بنزین لیتری ده هزارتومانی لگن سازان داخلیرامهارمیکند البتهاکر سود حاصل ازفروش بنزین عادلانه تقسیم شود دهزار تومان قیمت بنزین میتواند تقسیم عادلانه به اینکونه باشد دوهزار تومان سهم وزارت نفت سه هزارتومان مالیات عوار وو برایدولت وبنجهزارتومانهم یارانه به مردم اینجوری صد درصد فساد درکشور مهار میشود ارزانی بنزین درایران مادر وبدر همه مفاسد ایرانهست
United States of America
ناشناس
۱۵:۰۳ ۰۶ فروردين ۱۳۹۸
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۰۵ فروردين ۱۳۹۸
هم بی‌کیفیت وتقلبی وگرون موندیم از کجا قطعه تهیه کنیم
United States of America
ناشناس
۱۵:۰۴ ۰۶ فروردين ۱۳۹۸
نمیدونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۰۵ فروردين ۱۳۹۸
بزرگترین ظلم حذف شورای رقابت بود
United States of America
ناشناس
۱۵:۰۵ ۰۶ فروردين ۱۳۹۸
پراید باید بشه 6 میلیون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۰۵ فروردين ۱۳۹۸
ای خدا گرانفروشی اتفاق میفتد مسلمانانت با آرامش ازآن صحبت میکنند ومیگذرند
United States of America
ناشناس
۱۵:۰۹ ۰۶ فروردين ۱۳۹۸
نمیدونم
شاید برای مسلمانان آرامش بخشه .
Netherlands
ناشناس
۱۱:۰۸ ۰۵ فروردين ۱۳۹۸
قوه قضائيه رسيدگي كنه
United States of America
ناشناس
۱۴:۳۰ ۰۵ فروردين ۱۳۹۸
چرا قوه قضائيه رسيدگي كنه
شما جنس بد وگران نخر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۰۵ فروردين ۱۳۹۸
آقایان مسئول کجا تشریف دارن
United States of America
ناشناس
۱۴:۳۰ ۰۵ فروردين ۱۳۹۸
مسئول کجا تشریف دارن?
شما جنس بد وگران نخر
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۰:۲۹ ۰۵ فروردين ۱۳۹۸
پس کی انحصار خودرو تموم میشه این نمایندگان مجلس که برای عوض شدن مجری برنامه تلوزیون همه تلاششون رو میکنن کجا تشریف دارن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۰۵ فروردين ۱۳۹۸
برای مردم شفاف سازی کنید که چه ارگانی باید بر روی قیمت خودرو نظارت کنه دولت،قوه قضائیه یا مجلس
United States of America
ناشناس
۱۴:۳۳ ۰۵ فروردين ۱۳۹۸
چه ارگانی باید بر روی قیمت خودرو نظارت کنه?
شما و مردم جنس بد وگران نخرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۰۵ فروردين ۱۳۹۸
حتما دستهایی وجود دارد؟؟!!
United States of America
ناشناس
۱۴:۳۴ ۰۵ فروردين ۱۳۹۸
شما و مردم جنس بد وگران نخرن
دستی وجود ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۰۵ فروردين ۱۳۹۸
بعنوان کارشناس اقتصادی عرض می کنم !
اقتصاد ما بر پایه نرخ ارز میباشد این بسیار عالی است ! ما میتوانیم با تثبیت و کاهش قیمت ارز اقتصادمان را دوباره احیا نموده و به حرکت واداریم اگر درست عمل کنیم !
چندین راهکار پیشنهاد میگردد :
راهکار اول : با توجه به اینکه اقتصاد ما را با تحریم از اقتصاد جهانی خارج کرده اند پس ما هم نباید براساس اصول برابری نرخ ارزها برای پول کشورمان عمل کنیم ! توصیه میگردد بجای نرخ برابری ارزها از برابری ارزش پول ملی با طلا استفاده نمائیم .
راهکار دوم : حذف نقدینگی مازاد جامعه به منظور کاهش گردش وجه نقد ! توصیه میگردد با جمع آوری چک پول بهمراه محدود سازی ساخت پول مجازی توسط بانکها و تبدیل نمودن وامهای کلان به وامهای خرد میتوان به اقنصاد و حرکت اقتصاد کمک کرد .
United States of America
ناشناس
۱۴:۳۸ ۰۵ فروردين ۱۳۹۸
بجای نرخ برابری ارزها از برابری ارزش پول ملی با طلا استفاده نمائیم .احسنت بر شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۰۵ فروردين ۱۳۹۸
بی کیفیت ضعیف مصرف سوخت زیاد وگرون
United States of America
ناشناس
۱۴:۳۸ ۰۵ فروردين ۱۳۹۸
شما و مردم جنس بد وگران نخرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۰۵ فروردين ۱۳۹۸
امان ازگرانی
United States of America
ناشناس
۱۴:۳۹ ۰۵ فروردين ۱۳۹۸
امان ازگرانی?
شما و مردم جنس بد وگران نخرند
آخرین اخبار